Huullokseton, eli sisäpuolen viisteen poistaminen ennakoivasti, vaikka smirkelissä hiomalla, saa kuusikulmaisen hylsyn toimimaan hyvin: kaksitoistakulmaisia vierastan. Vaan ovat käteviä nekin joissain kohteissa mutta saattavat jättää mutteriin ikäviä jälkiä.
Jos taloudessa on kompressori jossa riittää potkua niin paineilmatoimiset työkalut, kuten iskevä väännin, helpottavat hommia mutta huolimattomalla saattaa tulla sutta. Ensin kannattaa harkita että kestääkö avattava kohde kyseisen työkalun käyttöä ylipäätään.
Aikanaan, tuossa jälkimmäisessä linkissäni, näkyvä ulosvetäjä vaati vain pientä muokkausta niin siinä olikin valmiina mitä parhain ja hellävaraisin ulosvetotyöväline juurikin sisäpuolisiin irrotuksiin.
Useimmat erikoistyökalut ovat yllättävän yksinkertaisia valmistaa itsekin. Pelkkä hylsysarja ja viilapenkki-yhdistelmä on purkauttanut monenlaisia krymppisovituksia. Ja mainittu lämpölaajenemisen hyväksikäyttö. Usein pitää käyttää mielikuvitusta. Massaulosvedin eli liukuvasara on sopiviin laajeneviin vetopäihin yhdistettynä myös kätevä. Kohde pitää vain saada liikkumattomaan tilaan. Marketin hyllyltä kohtuuhintaan. Eivät vastaa ammattikalua mutta emmehän me ammattilaisia olekaan. Harrastus vain.
Lämpöjutut ovat tärkeitä: alumiini laajenee enemmän kuin rauta eli laakerikehä alumiinin sisällä löystyy alumiinia lämmitettäessä niin ettei tarvita edes ulosvetäjää. Mutta parempi molemmat yhdessä. Vaihteistot ovat tyypillisiä krymppiliitostekniikan edustajia. Parinkympin kuumailmapuhallin ja jo homma etenee. (Sekin on sitten tulityötä, lain mukaan.)
Vaihteistossa on myös pikku jekkuja. Kaikki hammaspyörät eivät lähde akselistaan voimalla. Tai jos lähtevät niin on ollut niin paljon voimaa että kapine menee rikki: rattaan kohdalla on akselissa jousi joka pukkaa tappia joka menee rattaan vastaavaan reikään. Se aukeaa rautalangan pätkällä. Korjaamokirja sen kertoo mutta silti on tehty prässäämällä osista käyttökelvottomia. Muitakin jekkuja on.
Sitten on ne mekaanikon alut jotka kootessa holvaa lukkoliimaa joka väliin tarpeettomasti. Liimalla on omat kohteensa olemassa mutta jokin tolkku pitää olla. Liimalla on melko turha koota laakerointia valmiiksi väljään laakeripesään jossa edellinen, kiinnileikannut laakeri on pyörinyt pitkään. Vaan onpa näitä näkynyt...
Niin, näina aikoina, on helppo hankkia korjaamokirja kaikkine ohjeineen. Vaikka ei kieltä ymmärtäisi niin kuvat kertovat. ennen kuin isommin alkaa niin korjaamokirja esiin oli se sitten paperia tai nettiyhteyttä, ym. kätevää tapaa noudattaen, tietoa on tarjolla. Tulee halvaksi...