Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon  (Luettu 3340 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« : Lokakuu 11, 2023, 12:09:10 ip »
Otsikon mukainen juttu jossa on vikaa: moottorin etupään vasemmalla puolelle valuu ruosteinen vesinoro sateella ja sen jälkeen. Koneen musta pinta on oikein hyvä tartuntapohja. Ehkä siitä selviän vaan kysyn ensin että onko muilla ilmennyt samaa ja miten on toimittu?
Kyse lienee moottorin etukannattimesta eli moottorin sivusuuntaisen heilunnan salliva rakenneratkaisu. Runkoon ei välity värinöitä kuin tyhjäkäynnillä ja silloinkin harvakseltaan. Toivoisin että kahden laakerin vaihdolla selviäisin mutta sitä ennen osa pitää ottaa kouraan. Jutussani loppupuolella on kuva ko. rakenneratkaisusta.

Blogissani tarkemmin aiheesta: http://www.motomatti.fi/2023/10/pesuun-talvisailoon-seka.html

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2023, 16:31:42 ip »
Blogissasi oli juttua triken takajarrusatuloista. Ainakin Virolaisilla autonvaraosakauppiailla on hyvä valikoima jarrusatuloiden korjaussarjoja C:llä alkavan ranskalaismerkin jarrusatuloihin eivätkä ole kalliita ja tulevat nopeasti. Esim. C3 mallin takajarrusatuloiden korjaussarjoja on hyvin tarjolla. Joissain sarjoissa tulee enemmän osia kuin liukutappien suojakumien uusinnassa tarvitaan. Myös pelkkiä liukutapit ja suojakumit sisältäviä sarjoja näyttää olevan tarjolla.  Hinnat osien määrästä ja tuotemerkistä riippuen n. 5 - 35 €. Katso esim. varaosa24.fi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2023, 18:03:25 ip »
En ole vielä ryhtynyt triken kunnostukseen/talvihuoltoon. Jossain vaiheessa sekin tulee vastaan. Varsinaista toiminnallista häiriötä en ole havainnut. Kaikki pelaa hyvin kuten takajarrutkin. Toki kumisuojat ovat tarpeen. Kiitos vinkistä. Yleensä kumiosista: hyviä kumien pehmentimiä ei saa enää käyttää: ovat sen verran myrkyllisiä. Toki hyviäkin pehmentimiä on mutta kalliita.

1400:sen huoltoa aloittelin tänään. Yritin muutaman tunnin purkaa vaihdepolkimen vivustoa. Monta  pulttia olen irrottanut mutta ei irtoa vivusto. Pitää taas katsella räjäytyskuvia kun sain alustavan käsityksen rakenteesta. Miksi vivuston purku: jumittaa niin että ei aina palaudu keskiasentoon. Etummaiseen akseloituun niveleen oli helppo päästä, purkaa, pestä ja voidella. O-renkaatkin olivat kunnossa mutta toinen akseloitu nivel on hankalassa paikassa. Siihen en viimeksi, enkä nytkään, päässyt käsiksi mutta en lannistu. Pitää opiskella. Niin, nälkä keskeytti kunnostusprosessin. Jatkuu huomenna jos ei tule mitään muuta.
Blogissani on myöhäisiltaa mennessä tämän päivän juonittelut. Ensin vaihdejutut kuntoon ja sitten moottorin etukannatin. Muut huoltoasiat ovat tavanomaista huoltohommaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2023, 20:35:24 ip »
Vaihdevivusto on nyt hyvässä käyttökunnossa. Kahteen viimeiseen palloniveleen ei ole helppoa pääsyä eikä käytössä ole, tällä hetkellä, nosturia joka tämän laitteen jaksaisi nostaa. Syy huonoon vaihdetuntumaan oli vesi joka oli päässyt niveliin. Niihin kahteen joissa on akseli, holkki, pronssilaakeri ja kaksi o-rengasta. Varsinaista vikaa ei ollut jos alkavaa ruostetta ei lasketa. Mitään peruuttamatonta ei ollut päässyt tapahtumaan vaikka alku siihen mahdollisuuteen olisi ollut hyvä. Onneksi oirehti ja haittasi vakionopeussäätimen toimintaa koska vaihdeanturi ei löytänyt oikeaa vaihdetta. Binäärisessä järjestelmässä, jota tämä pyörä tulkitsee, arvo oli siis 0 vaikka pitäisi olla luku 1.

Ratkaisu oli puhdistaa laakerit ja hioa akseliholkkeja hieman ohuemmiksi ja laittaa vedenkestävää voidetta laakereihin. Nyt voiteelle on tilaa eli voi olettaa että toimii pitkään ja kauaksi. Syyksi voi laittaa vähäisen voitelun alunperin ja veden pääsyn niveliin.
http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2023, 20:14:40 ip »
Tänään tyhjentelin lapolla eli letkusta imaisemalla bensiiniä pois tankista. Se kertoo että moottorin etupäätä lähennyn. Pitänee käydä ostamassa uusi laturin moniurahihna.
Pääosa ajasta meni talouden pakettiauton katsastusreissuun jota piti tehdä kaksi kertaa: ekaksi tuli hylkäys ja pienen näpertelemisen jälkeen leima. Takaoikean pyörän laakeri laahasi. Säästin itse tehden 180€ aineissa ja työssä ainakin yhden tuntipalkan.

Mutta ennen 1400:sen moottorin kannakkeiden remonttia otan takapyörän irti ja korjaan sen maalipinnasta kiveniskemät ja rengasasentajan tekemät naarmut. Vanne on sen sortin alumiinia joka hapettuu varsin helposti eli tapahtuu syöpymistä. Sen aion ehkäistä.
Samalla nykäisen perävaihteen irti takahaarukasta ja katson kardaanin takapään urakot eli spoorit. Puhdistus ja voitelu.
Ohessa takapyörän navan syynäys että sysäyksenvaimennin toimii ja senkin urakot ovat puhtaat ja voidellut. Laittelen kuvia blogiini. Mukavaa talvipuuhastelua Kerholla. Kahvinkeitin porisemaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2023, 16:56:14 ip »
Kaikenlaista löytyy kun penkoo. Osoite juttuun on sama mutta liki päivittäin tulee lisää tietoa ja kuvia aiheesta. Uskoisin että muutkin 1400:sen omistajat olisivat kiinnostuneita siitä miten hallitusti tämä pyörämalli ikääntyy.

Kardaanitunnelissa on ollut vettä jossain vaiheessa. Laitan mahdolliseen vuotokohtaan eli kardaanitunnelin ja perän liitokseen tiivisteen.
Kardaanin takanivelessä on taivutellessa lyhyt alue jossa liike on kevyempää. Ilmeisesi juurikin nivelen käytönaikaisen toiminta-alueen kattava liike.
Otan takahaarukan irti ja tutkin kardaanin perusteellisesti sekä voitelen. Korjaamokirja ei kyseistä osaa tunne. Tai en sellaista kohtaa ole löytänyt.
http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2023, 21:46:59 ip »
Havaitsin että kardaani ja takahaarukan irrotus ei ole ihan läpihuutojuttu. Koska mitään erityistä vikaa, vaikka vettä olikin ollut joskus kardaanitunnelissa, ei aiheuttanut erityisiä väristyksiä. Haarukka on alumiinia eli se ei helposti ruostu. Siivosin kardaanitunnelin niiltä osin ja voitelin kardaanin nivelistön ja akselia niin pitkälti kuin voi mahdollisen korroosion välttämiseksi. Öljyvuotoja ei ilmennyt. Takapää on nyt koottu.

Otin tankin irti. Korjaamokirjan oppeja en uskonut että tankin sivupaneelit pitäisi irrottaa. Ei tarvitse. Varsinkin, jos irrottaa ensin venttiilikoppien koristekannet. Tankin alla on polttoaineen paineletku. Siinä on kaksi pikaliitintä. Avasin takimmaisen. Kerrottakoon että polttoaineen paine on otettava ensin pois. Jos on painetta niin liitin ei avaudu. Lisäksi se on muovia ja murtuu helposti, olen kuullut. Lisäksi on ylivuotoletkun kiinnitys ja polttoainepumpun sähköliitin. Aukesivat normaalisti eli pienen puuhastelun jälkeen.

Tankin alla avautuu laaja tila. Sitä hallitsevat moottorin lohko, nokkaketjujen kiristimien tulpat ja vaihtovirtalaturi. Sekä lukuisa joukko johdinsukkia. Ja, tietenkin, tässä vanhassa mallissa, kaksi kaksoispotentiometriä jotka kaasukahvan liikeitä vaijerivälitteisesti väijyvät. Toki kaasuläpän askelmoottoria unohtamatta.

Jatkan, säiden ja fiilisten salliessa, etsimällä mistä tulee koneen vas. sivulle ruskea ruosteraita. Epäilen moottorin etukiinnitystä. Sen tavoittamiseksi pitänee tehdä runsaasti hommia. Paljon on muuta tekniikkaa tiellä. Lisäksi tarvitaan tunkki kannattelemaan moottoria jos ja kun, kiinnitysaisa pitää purkaa vek. Kuvien perustella moottorin etutuki on kuulalaakeroitu.

Tämän päivän (24.10.-23) saavutuksista en ole blogiini julistanut vielä.

Kokonaisuutena, jo aiemmin havaittuna, tämä Guzzimalli ei ole helppoa eikä yksinkertaista tekniikkaa. Oletan että huolto, jos ihan öljynvaitohuoltoa ja muuta perushuoltoa, jotka ovat helppoja, ei lasketa, niin kaikki muu onkin sitten jo hankalampaa. Käytännössä pyörä on tungettu täyteen hienoa ja toimivaa tekniikkaa joka vaati paljon aikaa jos siinä kuviossa on vaivoja. Mutta mielenkiintoista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 moottorin kiinnitys runkoon
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2023, 21:41:32 ip »
Pikku flunssan tai muun saivarin rasittamana, tänään, rakentelin lisää välineitä että saan purettua niillä välineillä kuin tarpeen käyttää ilman ammattikaluja. Päällimmäinen syy on se että pyörän alarunko on irrotettava, ainakin osittain, jää vielä nähtäväksi, että laturin hihnan kotelon saa avattua. Pyrin purkamaan kaiken mahdollisen pois edestä mutta kotelon kansi kyllä avautui, noin sentin, mutta ei tule pois paikoiltaan mitään reittiä. Hihnahan pitää vaihtaa säännöllisesti ja nyt on eka kerta.

Piti rakentaa, sen lisäksi että pyörä on tuettu nostimeen tukevasti, pitää moottoria tukea sen alta, runkoa sen alta ja juuri tämä viimeinen seikka edellyttää että ylärungosta pitää saada kannatus niin että alarungon voi irrottaa. Asia on mielenkiintoinen tai sitten en ole ymmärtänyt rakenteen hienoutta. Rakensin tänään iltapäivällä helposti purettavan, siirrettävän ja koottavan telineen jolla voin nostaa/kannatella pyörää ylärungosta että voi irrottaa alarungon laturin hihnakotelon irti saamiseksi että hihnan voisi vaihtaa. Tämmöinen syntyi: http://www.motomatti.fi/2023/10/kevyt-ja-purettava-nosturipukki.html

Noin yleisesti huollosta on tässä jutussa ja sen jatkoksi tulee se mitä aion lähiaikoina tehdä em. asioiden eteen. Voi tulla viivettä...
http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html