Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan sadantuhannen huolto  (Luettu 4368 kertaa)

heimoli

  • Viestejä: 69
Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« : Lokakuu 01, 2023, 19:29:02 ip »
Satatonnia alkaa tulla täyteen, ja ensi kesälle on suunnitelmissa vähän pitempääkin reissua.
Pyörälle ehtii talven aikana tekemään huoltoa.
Kysynkin mitä erikoisempaa olisi hyvä tarkastella.
Normaalijutut tietysti tulee hoidettua, öljyt ja nesteet, vaijerit, renkaat.


Heimo
Klaukkalasta


 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2023, 21:43:41 ip »
Matkaa siis on takana jo kohtuullisesti.
Kohteita joita ei edes merkkihuolloissa vilkaistakaan on muutamia.

Kardaanin etupään nivelen kunnon tarkistus ja voitelu. Se ei ole, voitelun osalta aivan helppo. Toinen tapa on laittaa uusi nivelristikko. Eikä sekään ole ihan helppo mutta onnistuu kyllä.
Kardaanin takapään holkki jonka läpi voima kulkee ja holkin rakenne sallii pienen kulmavirheen. Se pestään ja voidellaan.
Tarkistetaan että perävaihteen pienen vetopyörän laakeroinnissa ei ole välystä. Jos on niin joutuu perän purkamaan. Rakenne ei ole erityisen monimutkainen mutta se säädetään välyslevyillä. Pienen vetopyörän akselimutterin avaamiseen tarvitaan erikoistyökaluja. Perän sysäyksenvaimentimen kumien tulee olla ehyitä. Jos on likaa niin purku ja pesu. Samalla tulee katsotuksi laakereiden kunto.

Laakereiden tarkistus ettei ole ruostetta tai välystä. Erityisesti pyöränlaakerit edessä ja takana mutta myös ohjauslaakerit. Ohjauslaakerien kunto selviää kun etupyörä on irti ja loppua keulasta käännellään hyvin hitaasti laidasta laitaan. Vika on usein keskiasennon tietämillä ja tuntuu nykäyksenä. Myöskään välystä ei saa olla. Laakerit olisi hyvä voidella jos ei tarvitse vaihtaa. Laakerit ovat vakiolaakereita. Alalaakerin irrotus vaatii oman työkalunsa.

Jos haluaa keskeytyksetöntä matkaa niin vaijereiden kunnon tarkistus, puhdistus ja voitelu tai vaihto uusiin. Katkennut vaijeri katkaisee myös matkanteon. Jos vaijerin muovikuori on vaurioitunut isommin niin vaihtoon myös. Väliaikainen korjaus teipillä tai kutistesukalla. Toki vaijerityyppi ratkaisee jos on tefloninen spiraalin sisäputki niin on kestävämpi rakenne. Oletan että näin on.

Kahvojen, polkimien, muiden vipujen akselit ja muut osat puhdistetaan ja kevyesti voidellaan niin eivät kulu tarpeettomasti jatkossakaan.
Jarruletkut jos ovat kumiletkut niin iän puolesta menevät vaihtoon. Jos on metallipunoksiset letkut niin ulkopuolen tarkastelu hiertyminen, litistymien ja taittumisen havainoimiseksi. Jos pintasuojaus on jälkimmäisissä kulunut puhki niin ollaan siinä hilkulla meneekö vaihtoon vai riittääkö "sukittaminen" esimerkiksi liimakutistesukalla ja uuden kulumismahdollisuuden eliminoiminen muuttamalla letkun kulkuasentoa tai reittiä. Keski. ja sivutukien nivelet olisi hyvä puhdistaa ja lievästi voidella.

Jarrusatulat voi irrottaa ja tarkistella myös mutta palat pitää irrottaa, hieman puhdistaa teräs- tai hammasharjalla, tms. ja katsoa ovatko mäntien ulkopinnat kunnossa. Jos on ruostetta niin se tuskin korjautuu itsestään. Jarrulevyjen paksuus (Minimimitta lukee levyissä.) ja kiinnityksen kunto.

Olisi ollut helpompaa sanoa että kaikki mikä hemppaa, liikkuu, pyörii tai on pölylle, kuralle, liikkeelle, paineelle, kosteudelle, kemikaaleille tai muulle kulutukselle alttiita, pitää aika-ajoin puhdistaa

Polttoainesuodatinkin on kulutustavaraa eli vaihdetaan. Se on tankin sisässä. Polttoaineletkuissa eikä muissa kumiosissa saa olla halkeamia tai hiertymiä. Letkujen taivuttaminen jyrkälle mutkalle kavaltaa onko letku kunnossa. Myöskään turvotusta kumosissa ei saa esiintyä. Sama koskee imukanaviston kumiosia.

Keulan öljyjen vaihto. Jos sen tekee perusteellisesti niin etupyörä irti ensin. Löysätään keulaputkien ylämutterit. (Vasta myöhäisemmässä vaiheessa ne avataan kokonaan ja saadaan sisäkalut irralleen.) Lokasuoja ja jarrusatulat irrotetaan (Silta alaputkien välissä irrotetaan.) niin homma helpottuu. Sen jälkeen kuusiokolopultit jotka ovat alaputkien alapäissä piilossa. Kun ne avaa niin alaputket voi vetää pois paikoiltaan. Samalla valahtavat vanhat keulaöljyt ulos. Jos ei ole vuotoja ollut niin alaputkien yläpään tiivisteet voi vain puhdistaa kevyesti myös sisäpuolelta ja käyttää uudelleen. Näin saadaan keulan salaisemmatkin törkypaikat puhtaiksi.
Yläputkien lukituspultit ylä- ja alakolmioista löysätään ja keulaputkia pyöräytetään neljänneskierroksen. Silloin kuormitus tulee kulumattomaan kohtaa eikä pinnoite ajan kanssa ohene liikaa. Sama koske yläputken alapään liukuholkkia eli sen pinnoite ei saa olla kulunut metalliin asti.

Kai niitä muitakin syynättäviä paikkoja on ja korjaamokirjasta loput.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2023, 19:52:28 ip kirjoittanut motomatti »

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2023, 20:33:27 ip »
Miule paljastui omassa pikkuBrevassa (ajettu 66 000km) vaurioitunut pakoventtiilin pää ja keinuvipu.
Ei näe muuten kuin irroittamalla keinuvipu.

Kuten motomatti kirjoitti, niin 100 000km alkaa olemaan jokaisen liikkuvan osan tarkastusaika.
Ei toki konetta, perää ja vaihdelaatikkoa tarvitse ihan palasiksi laittaa, mutta muut osat kannattaa käydä läpi.

Jos ja kun tankki yms. katteet on irti, niin sähköjohtojen kunto, ettei vaan ole alkavia hankautumia.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2023, 21:06:46 ip »
Noin käy pintakarkaistulle valuteräkselle vai miksi sitä nykyään sanotaan?
Se alkaa pienenpienestä kolosta johon nestepaine osien välissä kiilautuu jatkuvasti eli joka iskulla.
Osa ei liene kallis ja käytettyjä ehjiäkin on varmaan liikkeellä. Tai jonkun rompelaatikossa.
Katsoin SD:n hinnastosta: noin 50€ ja kuljetuskulut päälle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2023, 16:15:27 ip »
Yleisesti, vaihteiston hammaspyöristä: niitä rasittavat monet seikat. Ajotapa tietenkin mutta on muutakin. Öljy ja sen vaihtoväli vaikka ei olekaan kaikkein kriittisin asia se. Kunhan sitä on. Laakerit kun kuluvat ja välyksiä syntyy, aivan luonnollisesti, hammaskosketuksen asennot muuttuvat. Useimmiten ensin sen vaihteen osalta jolla ajetaan eniten. Tyypillisesti se suurin vaihde. Vaihteiston tyypistä riippuen viides tai kuudes pykälä. Siihen miten säästää isointa välitystä ja muitakin "pykäliä" kulumiselta on jo käyty pitkät keskustelut aiemmin. Myös se onko kysessä suorahampainen vai vinohampainen vaihteisto vaikuttaa kulumiseen ja määrittelee myös ajotapaa. Guzzin V2-moottorit eivät, ainakaan tähän mennessä, suosi "laiskaa" ajotapaa. Parempi ajaa hieman kierroksilla kuin rytkyttää isolla vaihteella.

Laakerit: ne kuluvat myös. Kuula- ja rullalaakereihin tulee välystä ajan kanssa. Haitallisin siitä on kuulalaakerin kuluminen sillä se sallii lievän hammaspyörien asentomuutoksen viereisen akselin vastaavan hammaspyörän suhteen. Ne ovat edullisia laakereita. Sitten on kahta tyyppiä rulla/neulalaakereita joiden tehtävä on aksiaalisina pyöriä hammaspyörien sisällä ja säteettäisiä jotka ottavat päittäiskuormia vastaan. Kulunut neula/rullalaakeri, tai pahimmillaan, sen vierinpinnat ovat kuluneet, pilaavat nopeasti koko vaihteiston. Siksi pitää seurata öljynvaihtojen yhteydessä onko magneettiproppuun kertynyt "häntä" metallipurusta. Jos on merkittävästi (Aina on ihan pikkuisen.) rautapurua niin laakeroinnin tarkistaminen ja kuluneiden osien vaihtaminen aikoinaan tulee paljon halvemmaksi kuin koko vaihteiston vaihto tai runsas osien vaihto. Kaikkeen tähän vaikuttaa eniten ajotapa, toiseksi öljylaatu ja sen vaihtovälin noudattaminen ja kolmanneksi olosuhteet.

Ehkä ikävin esimerkki oli huoltamattomuudesta se että verstaalleni tuli guzzisti joka valitteli että vaihteisto pitää kovaa ääntä. Kyselin asiasta ja selvisi että vain moottoriöljyä oli vaihdettu. Luonnollinen erehdys sille jolla oli ollut ennen vain japanilaisia nelikkoja joissa on yhtä ja samaa öljyä moottorissa ja vaihteistossa.

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #5 : Marraskuu 13, 2023, 16:17:44 ip »
Kiitos kommenteista, pikkuhiljaa aloitellaan.
Jossain puhuttiin öljypohjan pesusta, ja myös
kammentapin öljykanavan rassaamisesta.
Olisiko syytä tuonnekin vilkaista?

Heimo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #6 : Marraskuu 13, 2023, 18:48:57 ip »
Aikoinaan oli, ja vaikka olisi vieläkin, öljypohjassa kaksi tyhjennysreikää. Edessä ja takana. Kun molemmat avaa saa öljypohjan tyhjäksi. Ikääntynessä pyörässä öljypohjaan kertyy sakkaa. Sen saa täysin pois vain öljypohjan irrottamalla.
Pikkulohkokoneen öljypohjan kautta ei kampiakselia, saati nokka-akselia juurikaan näy. Jos isompia juttuja, kuten kiertokankien ja kampiakselin laakereita ryhtyy vaihtamaan niin kone on halkaistava vaakasuunnassa.
Laakerivälystä jos etsii niin vauhtipyörää ja laturin roottoria heiluttelemalla selviää onko petilaakereissa väljyyttä. Mittakello antaa tarkan lukeman ja sitä voi verrata korjaamokirjan vastaavaan arvoon.

Nokka-akselin mahdolliset kulumat voi myös tarkistaa. Samalla tulee jakoketju vaihdetuksi uuteen.
Korjaamokirjassa on melko yksiselitteisesti kerrottu osien kulumisrajat. Tosin työkaluksi tarvitaan mikrometri tai kaksi.

Männänrenkaat menevät suosiolla vaihtoon. Sylinterien tulee näyttää kuin uusilta. Ei naarmuja eikä pykäliä. Sylinterikansista katsotaan ohjurien välykset, venttiilinvarsien kulumat, venttiileiden lautasten kunto kuten myös venttiilien seetien kunto. Jos osat ovat hyvät niin kevyt koneistus alan konepajassa tekee kansista hyvät. Välttämättä ei tarvita edes uusia ohjureita sillä nekin voidaan koneistaa kuntoon.

Kaikki kumi- ja paperitiivisteet menevät uusiksi ja akselien tiivistekohdat hiotaan siisteiksi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #7 : Marraskuu 24, 2023, 20:32:29 ip »
Mistähän tuo juontaa että 100tkm olisi joku maaginen raja moottoripyörälle? Että vaatisi jotain isompaa remppaa siinä vaiheessa? Mullakin oli aikanaan sama luulo,en tidä mistä peruja. Kun ensimmäisen guzzini ostin ja mittarilukema lähenteli 300tkm ja vehje aina vaan toimi niin kaippa siitä parani. Nykyään ei satatonnia myynti-ilmoituksessakaan ole kuin plussaa kun kattelee +10v pyöriä. Halvalla saa. Jos sen on kestänyt niin hyvä. Jos pyörä on huono niin ei sillä ole viitsitty ajaakkaan tai sitä on saanu rempata koko ajan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #8 : Marraskuu 24, 2023, 21:22:35 ip »
Maaginen satatuhatta. Isolohkolle se ei, välttämättä, ole mitään. Riippuen huolloista ja ajotavasta. Talviajo pilaa koneen kuin koneen.
Pikkuisempi ja modernimpi moottori ei ole niin "ikuinen". Siinä tulee isomman huollon tarve aikaisemmin.
100.000km on jonkinlainen havainto siitä ettei pyörä ole enää uuden väärti. Yksi omistaja voi pilata pyöränsä helposti jo sen alle kun toinen puksuttaa menemään jo kolmannella sadalla.

Jos 100.000 ajettun pyörän omistaa tai hankkii, varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa ei aina voi tietää millainen on pyörän huoltohistoria. Se ei kuitenakaan kerro kaikkea. Guzzeissa on useita huollettavia kohteita joita ei huoltokirjan taulukossa edes mainita.

Yksi pikkulohkon "paha paikka" on kardaanin nivel. Hajotessaan se irrottaa takahaarukan pyörästä ja turma on todennäköinen. Tietääkseni mikään huolto ei ole sitä huoltanut eikä huoltokirjassa mainita sen huoltamisesta tai vaihtamisesta. Noilla kilometreillä kannattaisi niin säästyy turmalta. Halpa nivel vai mukku? Nivelen hajotessa takahaarukka irtoaa vaihdelaatikosta ja ohjattavuus menetetään. Tiedän näitä sattuneen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #9 : Marraskuu 24, 2023, 22:10:16 ip »
Jos 100.000 ajettun pyörän omistaa tai hankkii, varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa ei aina voi tietää millainen on pyörän huoltohistoria. Se ei kuitenakaan kerro kaikkea. Guzzeissa on useita huollettavia kohteita joita ei huoltokirjan taulukossa edes mainita.

Ostin reilu 10v sitten uutena sen 1200 moniventtiili sportin. Ajoin sillä yli100.000.  Mutta kyllä ruuvatakkin sai. Ei mikään laatuvehje. Sen jälkeen en ole uudempia Guzzeja uskaltanut edes ajatella. Huollettiin ja ruuvattiin kyllä sen minkä kerkesi. Parempana lähti kiertoon kun oli uutena.
Tallissa on nyt parikin lähemmäs 200tkm ajettu harrikkaa ja niinkun ne on puheitten mukaan huonoja. Vaan kummasti ne toimii ihan normi huollolla. Puhumattakaan tuosta vanhasta wingistä. Sitä en aina jaksa edes huollella.  Ajamalla ei saa hajalle.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikku Brevan sadantuhannen huolto
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2023, 23:34:59 ip »
Jätin nuo moniventtiilisporttien hankkimisen väliin. Hinku oli mutta muut kerkisi ensin testaamaan. Tyydyin 1100 Brevaan. Käytännössä. Rullanostimien myötä tekniikka parani. Yksi puute tekee maineen.
Uskalsin ostaa 1400-mallin. Siinä ko. tekniikka kokolailla sama kuin 1200 Sportissa myöhemmin. Ei voi vielä kehua hyväksi koska vasta reilu 50000km takana. Mekaniikka on liki äänetöntä. Kyyti, painoisekseen, kyytiläisen kanssa ja leirivehkeet tarakalla, liki puoli tonnia tai ylikin. Riippuu kyytiläisestä. Tosin Vaimo ei enää tule tarakalle. Yksi vapausaste ylitetty.

Säädin venttiilit kymppitonnin kohdalla kerran. Kahta venttiiliä, kahdeksasta, piti säätää hieman. Nyt kun 50000km on ylitetty niin avasin venttiilikopat toisen kerran. Yhtä venttiiliä säädin. Eikä sekään ollut mittarajojen ulkopuolella. Kunhan hifistelin. Sain samalla käytettyä varastossa olleen venttiilikoppain tiivistesarjan. Vanhassakann mitään vikaa. Laitoin muovipussiin ikään kuin varalle. On siis oletettavaa että erityistä kulumista tapahtuu varsin vähän.

Muitakin asioita katselin. Vielä arvon otanko ja katson jakoketjujen kiristimien kunnon. Ketjujen kireydessä ei sen sijaan ole moittimista. On normaalia että seisonnan jälkeen käynnistettäessä jakoketju rapisee mutta öljynpaineella toimiva kiristin hoitaa räminän pois. Se on hyvä mittari: kun ketju rallattaa aina hieman enemmän ja enemmän käynnistyksen jälkeen on ketjunvaihdon aika jollain aikataululla. (Melun "kehitys" tapahtuu tuhansien kilometrien ansiosta, ei tule äkisti. Jos tulee yllättäen niin vikaa on muuallakin. Voihan se kiristinkin särkyä.) Kaikki kuluu mikä hemppaa ja hemppakin kuluu.

Omissa ajoneuvoissani, sekä vanhoissa että uusissa, olen käyttänyt RVS-nimistä metallin lisäainetta. Sitä on liki kaikissa talouden koneissa paitsi emännän ompelukoneessa ja sähköhellassa. (Rouva otti juuri äsken enneJätin nnaikaisen adventtikinkun uunista. Tuoksuu houkuttelevalta.)

Blogissani on 1400 huoltoasiasta juttua hieman. Liki joka päivä tulee uusi juttu jollakin otsikolla. Nyt taidan pitää ns. pitkän viikonvaihteen ja käydä Mansessa viihteellä. Kerhoni, LCR-mc, yli 40 vuotta, on Ylöjärven hyvässä kaupungissa kuten Verstaskin. Tulee aina hyvät välit Rouvan kanssa. Reilut 20 kilometriä sivu. Peltsulta katsellen.