Matkaa siis on takana jo kohtuullisesti.
Kohteita joita ei edes merkkihuolloissa vilkaistakaan on muutamia.
Kardaanin etupään nivelen kunnon tarkistus ja voitelu. Se ei ole, voitelun osalta aivan helppo. Toinen tapa on laittaa uusi nivelristikko. Eikä sekään ole ihan helppo mutta onnistuu kyllä.
Kardaanin takapään holkki jonka läpi voima kulkee ja holkin rakenne sallii pienen kulmavirheen. Se pestään ja voidellaan.
Tarkistetaan että perävaihteen pienen vetopyörän laakeroinnissa ei ole välystä. Jos on niin joutuu perän purkamaan. Rakenne ei ole erityisen monimutkainen mutta se säädetään välyslevyillä. Pienen vetopyörän akselimutterin avaamiseen tarvitaan erikoistyökaluja. Perän sysäyksenvaimentimen kumien tulee olla ehyitä. Jos on likaa niin purku ja pesu. Samalla tulee katsotuksi laakereiden kunto.
Laakereiden tarkistus ettei ole ruostetta tai välystä. Erityisesti pyöränlaakerit edessä ja takana mutta myös ohjauslaakerit. Ohjauslaakerien kunto selviää kun etupyörä on irti ja loppua keulasta käännellään hyvin hitaasti laidasta laitaan. Vika on usein keskiasennon tietämillä ja tuntuu nykäyksenä. Myöskään välystä ei saa olla. Laakerit olisi hyvä voidella jos ei tarvitse vaihtaa. Laakerit ovat vakiolaakereita. Alalaakerin irrotus vaatii oman työkalunsa.
Jos haluaa keskeytyksetöntä matkaa niin vaijereiden kunnon tarkistus, puhdistus ja voitelu tai vaihto uusiin. Katkennut vaijeri katkaisee myös matkanteon. Jos vaijerin muovikuori on vaurioitunut isommin niin vaihtoon myös. Väliaikainen korjaus teipillä tai kutistesukalla. Toki vaijerityyppi ratkaisee jos on tefloninen spiraalin sisäputki niin on kestävämpi rakenne. Oletan että näin on.
Kahvojen, polkimien, muiden vipujen akselit ja muut osat puhdistetaan ja kevyesti voidellaan niin eivät kulu tarpeettomasti jatkossakaan.
Jarruletkut jos ovat kumiletkut niin iän puolesta menevät vaihtoon. Jos on metallipunoksiset letkut niin ulkopuolen tarkastelu hiertyminen, litistymien ja taittumisen havainoimiseksi. Jos pintasuojaus on jälkimmäisissä kulunut puhki niin ollaan siinä hilkulla meneekö vaihtoon vai riittääkö "sukittaminen" esimerkiksi liimakutistesukalla ja uuden kulumismahdollisuuden eliminoiminen muuttamalla letkun kulkuasentoa tai reittiä. Keski. ja sivutukien nivelet olisi hyvä puhdistaa ja lievästi voidella.
Jarrusatulat voi irrottaa ja tarkistella myös mutta palat pitää irrottaa, hieman puhdistaa teräs- tai hammasharjalla, tms. ja katsoa ovatko mäntien ulkopinnat kunnossa. Jos on ruostetta niin se tuskin korjautuu itsestään. Jarrulevyjen paksuus (Minimimitta lukee levyissä.) ja kiinnityksen kunto.
Olisi ollut helpompaa sanoa että kaikki mikä hemppaa, liikkuu, pyörii tai on pölylle, kuralle, liikkeelle, paineelle, kosteudelle, kemikaaleille tai muulle kulutukselle alttiita, pitää aika-ajoin puhdistaa
Polttoainesuodatinkin on kulutustavaraa eli vaihdetaan. Se on tankin sisässä. Polttoaineletkuissa eikä muissa kumiosissa saa olla halkeamia tai hiertymiä. Letkujen taivuttaminen jyrkälle mutkalle kavaltaa onko letku kunnossa. Myöskään turvotusta kumosissa ei saa esiintyä. Sama koskee imukanaviston kumiosia.
Keulan öljyjen vaihto. Jos sen tekee perusteellisesti niin etupyörä irti ensin. Löysätään keulaputkien ylämutterit. (Vasta myöhäisemmässä vaiheessa ne avataan kokonaan ja saadaan sisäkalut irralleen.) Lokasuoja ja jarrusatulat irrotetaan (Silta alaputkien välissä irrotetaan.) niin homma helpottuu. Sen jälkeen kuusiokolopultit jotka ovat alaputkien alapäissä piilossa. Kun ne avaa niin alaputket voi vetää pois paikoiltaan. Samalla valahtavat vanhat keulaöljyt ulos. Jos ei ole vuotoja ollut niin alaputkien yläpään tiivisteet voi vain puhdistaa kevyesti myös sisäpuolelta ja käyttää uudelleen. Näin saadaan keulan salaisemmatkin törkypaikat puhtaiksi.
Yläputkien lukituspultit ylä- ja alakolmioista löysätään ja keulaputkia pyöräytetään neljänneskierroksen. Silloin kuormitus tulee kulumattomaan kohtaa eikä pinnoite ajan kanssa ohene liikaa. Sama koske yläputken alapään liukuholkkia eli sen pinnoite ei saa olla kulunut metalliin asti.
Kai niitä muitakin syynättäviä paikkoja on ja korjaamokirjasta loput.