Viisivaihteinen on, periaatteessa, helppo korjata. Yksinkertainen rakenne mutta, kuten em. selvityksestä nähdään niin tarvitaan monia työvälineitä joita ei bilteman tai motonetin hyllystä löydy eikä edes useimmista työkaluliikkeistä. Itse olen päätynyt tekemään erikoistyökalut itse. Se vaatii metallin työstökoneita eli homma hiukan eskaloituu.
Kuten @ laittamassaan linkissä osoittaa on myös muitakin hieman ongelmallisia kohtia. Valitettavsti on innokkaalla korjaajala käynyt niin että on matkamittarin vaijeria takapäästään irrottaessa on ruuvannut tahattomasti vaijeripyörittimen irti. Sitä ei pidä tehdä sillä sen jälkeen on purettava vaihteisto irti ja avattava. Yhden pienen prikan vuoksi. Toinen herkästi katoava osa on myös pieni kuula jolla nopeusanturin matopyörä saa voimansa.
Yleisin vika viisivaihteisessa isolohkon vaihteistossa, kulumisen ohella, on sysäyksenvaimentimen jousen katkeaminen. Vaiva on monella "piilevänä". Se vika on helppo havaita: nostetaan pyörä keskituelle takapyörä ilmassa, ykkönen päälle ja kiertämään takapyörää edestakaisin löysältä liikkeeltään. Jos takapyörä kiertyy pitkän matkaa on jousi poikki. Ei estä ajamista mutta kuluttaa vaihteistoa ja muuta voimansiirtoa kovasti. Sen vaihtaminen vaatii, purkamisen ohella, että on prässi ja siihen sopiva työkalu jolla uuden jousen saa paikoilleen.
Vanhaa "kanttijousta" on hankala löytää enää mutta sen sijalle on tarjolla pyöreälankainen kierrejousi. Siinä vain on se vika että se ei sovi paikalleen. Muuten hyvä kapine. Tarvitaan sorvia jolla sysäyksenvaimentimen leukaosista sorvataan pari kymmenystä puoleltaan materiaa pois. Riittää että jousi mahtuu paikoilleen. Jousta en suosittele hiomaan sisäkehältään vaikka se olisi helpompi kotiasentajalle. Voi olla että tulee epätasaisuutta ja jousi pettää ohuimmasta kohdasta.
Tässä omaa räpellystäni aiheesta:
http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.htmlValitan mahdollisia kirjoitusvirheitä. Vastuu on lukijalla.