Uudet öljyt, ei tarvitse olla huippulaatua mutta suositeltua sorttia.
Sekaan RVS joka ei ole öljyn lisäaine vaikka siihen sekoitetaankin vaan on metallin lisäaine. Se tarttuu vain niihin kohteisiin joissa on suuri kitka. Nämä isokitkaiset kohdat johtuvat, vaihteistossa, siitä että kosketusalue on mennyt liian pieneksi ts. pintapaine on kasvanut jolloin syntyy korkeaa lämpöä ja siihen RVS reagoi. Sama koskee laakereita. Se ei kuitenkaan pelasta kuluneilta laakereilta tai jo ennestään olevilta vioilta. Eikä tiivistevuodoilta. Mutta samaan aikaan ei saa olla muuta "tehoainetta" sillä silloin ei, välttämättä, tapahdu lämmöstä johtuvaa reagointia.
Mutta tee tuo vaihteiston sysäyksenvaimentimen testi ensin. Kyseinen jousivika on rikkonut monta vaihteistoa koska, olen kuullut sanottavan, että ihan hyvin vaihteet pelaavat. Aikansa kyllä mutta sitä ennen voi olla hammaspyörä- ja laakerivaurioita. Noin kahvikeskusteluissa moottoripyöräporukoissa on melko harvalla käsitystä siitä miten vaihteisto ylipäätään toimii. Silloin on vaikea selittää miksi jokin asia on niin kuin se on. Lievä ennakointi voi säästää tonnin rahaa.
Toinen voimansiirron erittänkin laiminlyöty osa on takapyörän napa. Siinä on monta osaa: vetourakko, sysäyksenvaimennin kumeineen, sen kitkavaimennin ja liukulaakerointi takanavan laakeriholkin ympärille. Muutaman pyörän olen huoltanut jossa koko paketti on ollut yhtä ruostetta. Kaikki jumissa. Se on omiaan rikkomaan kardaanin ja vaihteiston. Kumma ettei sitä viitsitä vilkaista vaikka renkaanvaihdon yhteydessä koko laitos on näkyvissä.
Myös kardaanin takapään uraholkki on jäänyt monelta huoltamatta. Aikanaan veto loppuu kun holkki on loppunkulunut. Tiedän tapauksia. Samalla menee vaihtoon kardaani ja mahdollisesti myös perävaihteen sisäkalut. Perä ja kardaaninitunneli ovat yhteydessä toisiinsa ei siellä ole mitään estettä kosteuden pääsystä koko alueelle. Senkin voi vilkaista kun takapyörä on irti, todeta tilanne, tehdä päätelmä että riittääkö puhdistus ja voitelu vai tarvitaanko osia. Perävaihteen irrotus on helppo eikä mitään voi mennä rikki kun otetaan takapyörä, oikean puolen iskunvaimennin irti ja avataan neljä kardaanitunnelin takapäässä olevaa mutteria. Riippuu versiosta lähteekö kardaaniakseli irti kaksoisnivelestään vai onko samaa rakennetta. Vanhemmissa malleissa yleensä erillinen.
Ennenkö kukaan innostuu niin tämä Yammun Guzzin tapaus on vanhan tekohengittämistä, kenties vain hetken iloksi. Tällä vältetään että vikaantunminen ei laajene ennen kuin pyörä on myyty pois tai peruskunnostettu.
En tee enää remontteja kuin omiin laitteisiini. Niissäkin on ihan tarpeeksi. Vanhemmiten into on hiipunut, paitsi ei ajamiseen niinkään, vaan siihen että ei ole erinomaisemmin ollut rahan puutteen aiheuttamia pakkoliikkeitä. Käyn Verstaallani kerran, kaksi viikossa jos silloinkaan. Yksi projekti on vielä kesken mutta sitä säästelen ajankulukseni ja rakennan jos muutoin aika ei etene.
Suunnitelmani on myydä koneet ja laitteet sekä muutamat osakokonaisuudet sekä lopettaa Verstaan vuokrasuhde jollain, toistaiseksi aavistamattomalla, aikavälillä. Keskityn enemmän kulttuuriin, bloginpitoon yleisesti ja seurusteluun ystävien, pubikaverien ja tuntemattomien kanssa. Lisäksi rasitteena ovat blogi, kesämökki, auto, ystävät ja Kerhokaverit, sukulaiset vähässä määrin ja Vaimo. Että tointa kyllä piisaa.
Tällä hetkellä rassaa pikku kuumeilu ja höntti olo.