Kirjoittaja Aihe: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja  (Luettu 3545 kertaa)

pekka leinonen

  • Viestejä: 27
V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« : Elokuu 08, 2023, 12:25:46 ip »
V 85 TT herjaa moottoriöljyn lämpöjä vaikka moottori on vielä kylmä, herja poistettiin huoltoliikkeessä mutta herja toistui uudestaan liikkeelle lähdön jälkeen. Onko muilla ollut tällaista vikaa pyörässä?

Corone

  • Viestejä: 35
  • V85TT
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2023, 12:45:26 ip »
Ilmeisesti noitakin (paineanturien lisäksi) antureita on viallisina vaihdettu.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2023, 18:44:12 ip »
Sama vika täälläkin. Tänään pyörä 1500 km huollossa ja siellä herja poistettiin
 Kotiin ajaessa taas merkkivalo palaa ja maanantaina pitäisi lähteä kohti eteläeurooppaa, mitä tässä olis tehtävissä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2023, 19:44:26 ip »
Jos anturissa on vika ja siinä on yksi tai kaksi johdinta niin se on analogiapuolella. Anturin voi ohittaa. Siinä on kaksi asentoa: kun moottori käy on öljynpainetta niin anturi on johtavassa tilassa ja moottori sammutettuna ei ole. Yksinkertainen, mutta ehdottoman väliaikainen, ratkaisu anturivian suhteen on kytkeä anturin johdot oikosulkuun liitinnapojensa kautta jos johtimia on kaksi. Jos on yksi johdin niin sen voi maattaa. Tosin ihan satavarma en ole kun en ko. malliin ole tutustunut enkä äkkiseltää löytänyt kytkentäkaaviota.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2023, 19:54:25 ip »
Voiko tuolla lähteä reissuun vaikka anturi herjaakin koko ajan. En ole sen vertaa asiantuntija, että osaisin oikeat johdot käsitellä motomatin ohjeistuksen mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2023, 21:32:02 ip »
Pahoittelen, sekoitin lämpö- ja paineanturin. Omassa pyörässäni (1400) lämpöanturi säätää jäähdytystä että moottorinohjausta ja on tärkeä komponentti. Lämpöanturi säätää myös sytytystä ja ruiskutusta.
Toiminta niillä lienee erilainen. Paineanturi on kaksiasentoinen (Painetta on tai ei ole.) mutta lämpöanturi lienee sellainen että se kertoo myös moottorinohjaukselle mikä on tilanne. Siksi siitä tulee myös vikailmoitus.

Ongelma sinänsä lämpötilan suhteen on melko vähäinen mikäli se ei saata moottorinohjausta vikasietotilaan. Silloin saa moottorin käyntiin mutta matkanteko on varsin hidasta. Voimaa ei ole. Uusien mallien moottorinohjaukset eivät ole avoimia tutkittavia kuten oli ennen. Guzzin kone käy melkein aina harmillisen kylmänä meidän ilmastossamme. En usko että tässä asiassa on tullut muutosta.
Kyseinen anturi palvelee moottorinohjausta joten se hoitelee ryypytystä ja muutakin seoksensäätöä. Ilman toimivaa lämpöanturia voi polttoaineen kulutus olla melko rajua tai, vastakkaisessa tapauksessa, se kertookin eculle että moottori käy liian kuumana. Riippuu siitä miten se on vioittunut. Kolmas vaihtoehto on että mitään tietoa lämpötilasta ei ole. Itse anturi lienee muutaman euron arvoinen elektroniikkaliikkeessä. Pitäisi vain tietää osan speksit.

Pitäisi asia hoitaa kuntoon ennen matkailua.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2023, 18:31:40 ip »
Kävin tänään KV-Racingin juttusilla ko ongelmasta ja siellä kommentti oli, että voi ajaa, saattaa kulutus nousta jonkin verran, samaa myös Re-motors sanoi, kun soittelin sinne. Olin myös yhteydessä Tallinnaan Velt Motocenteriin jolla on Guzzin edustus Virossa. Heillä koko elokuu buukattu kuulemma täyteen ja lupasivat jossain välissä katsoa jos jätän pyörän päiväksi sinne. Otappas näistä sitten selvää.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #7 : Elokuu 12, 2023, 12:39:03 ip »
Eikö nyt tosiaan mistään manuaalista löydy sen lämpöanturin sijaintia? Anturi käteen ja kivijalkakaupasta uusi smanlainen puhumatta sanaakaan moottoripyöristä, kuten MM tuossa jo neuvoi. Jokin muukin merkki käy, jos manuaalista löytyy sen NTC-vastuksen resistanssiarvo. Kierteiden ja liittimien tietysti olisi myös sovittava.

<mielipidettä>Se on kuitenkin vain lämpöanturi, jolla ei ole mitään liikkuvaa tai kuluvaa. Ne rikkoutuvat hyvin harvoin. Siksi uskallan epäillä sen olevan aivan ehjä ja vian olevan johdinliittimen katkos.</mielipidettä>

Sentire la forza!
Terv: Timo

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #8 : Elokuu 12, 2023, 17:14:36 ip »
Antureita on kaksi, Nro 37(887421 E4) & 41(1A014658) -lohkossa sijaitsevan tyyppi/malli vaihtui E5 versiossa.

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #9 : Elokuu 12, 2023, 20:06:43 ip »
Jos olisi GuzziDiag -ohjelma ja sopiva kaapeli (yms. tarvittava) käytettävissä, voisi lukea vikakoodit itse ja myös nollata niitä, edellyttäen että kysessä oleva V85TT on mallia "Euro 4", jossa on 7SM ecu. Voisin kuvitella, että GuzziDiag -näyttöön voi hakea molempien tässä puheena olevien lämpöanturien näytöt reaaliaikaisena ?

Päivitin tuonne tiedon V85TT (Euro 4) mallin kaapelista: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.msg88310#msg88310

Mutta ihan välttämätön sekään ei ole, oikeat pinnit voi liittää myös itse, jos on tarve toimia vanhan "Fiat" -kaapelin kanssa (kuva).

« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2023, 19:22:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #10 : Elokuu 14, 2023, 19:09:58 ip »
Laitoin viime viikon lopulla sähköpostia Velt motocenter iin, että olen tulossa Tallinnaan 15.30 laivalla ja pyörän moottorin häiriövalo palaa. Sieltä vastattiin, että jos tulet ennen 17.00 niin katsotaan mitä voidaan tehdä. Tallinnan katuremonteissa pujottelun jälkeen ajoin ko yritykseen. Pyörä heti mekaanikolle ja hän katsoi, että moottorin lämpötila-anturi sökönä. Kaveri vaihtoi uuden paikalleen ja homma meni takuuseen. Täytyy kyllä kehua ko firmaa joka on myös virallinen Guzzin edustaja Virossa. Samaa en voi sanoa suomalaisesta huoltoliikkeestä Jyväskylän eteläpuolelle joka myös antoi saman diagnoosin, mutta ei vaihtanut uutta tilalle. Viro vei voiton nyt 6-0

pekka leinonen

  • Viestejä: 27
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2023, 09:35:00 ap »
Oliko Tallinnan Guzzi huollossa tuo kyseinen anturi hyllyssä, sitä kun ei ole edes ruotsin maahantuojalla?

pekka leinonen

  • Viestejä: 27
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2023, 10:45:20 ap »
Katsoin Dinesin V85 TT:n räjäytyskuvat jossa tuo kyseinen anturin on numerolla 1A016442 mutta Re- Motorssin mukaan oikea numero on 1A023829.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2023, 13:06:17 ip »
Kun olen rakennellut pyöriä kaasutinpyörästä ruiskutuspyöriksi, ym digitaalista tiedonkulkua, niin anturit ovat kuitenkin analogisia niin ne voi testata. Eniten olen testaillut kaasunasentopotentiometrejä mutta ei ole estettä testata esimerkiksi lämpöanturi.
Siihen tarvitaan lämpölähde kuten keittolevy ja yleismittari. Alkuun pääsee käyttämällä vettä eikä tule sotkua. Lämpömittari tarvitaan myös. Jos haluaa korkeampia lämpötiloja niin sitten öljy sopii keitettäväksi.

Alkaa sillä että vastumittauksella tarkistetaan että virta ylipäätään jollain yleismittarin alueella  kulkee mitattavan komponentin läpi. Jos ei kulje niin sökö on se. Jos taas kulkee niin upotetaan anturi veteen, nostetaan lämpöä hiljalleen ja mitataan yleismittarilla anturin vastusta. Kirjataan mittauslämpötila ja sitä vastaava vastuslukema. Siinä ei saa olla katkoja ja sen pitää olla joko tasaisesti nouseva tai laskeva. Hyppyjä ja nykäyksiä ei sallita. Yleensä vastukset ovat toimialueellaan lineaarisia. Poislukien kaasunasentopotikat. Parhaiten saa vian tai toiminnan selville kun piirtää paperille X ja Y arvot. Jos on tyhjiä kohtia, hyppyjä tai omituinen käyrä niin vikaa on. Siisti viiva tai käyrä ilmaisee että osa toimii.

Olen aina uusista pyöristäni ottanut talteen vaihdetut huolto-osat ja vialliset pois vaihdetut komponentit silloin kun pyörä on ollut muualla huollossa ja kun takuu on vielä voimassa. Ne hoitavat "arkistoa" josta voi tarkistaa että mikäs osa se olikaan. Samalla voin kysellä vastaavaa muunmerkkistä, kenties halvempaa, osaa. Huolloissa katsoivat ihmeissään ku dyykkaan poistetut osat itselleni tiivisteitä myöden. On helppo mennä osan kanssa, kuten juuri anturin tai muun sähkötiitulan, esimerkiksi Elektorille, kyselemään löytyykö hyllystä. Aika usein löytyy. Joskus on tarvinnut tehdä kierreosa itse ja liimata anturi siihen esim. epoksilla. Usein ostan samaa osaa useammankin. Hinta on lähinnä 1 - 10€ luokkaa kappale. TSP:llä Pirkkalassa voi olla halvempaakin mutta ovat tukkuliike niin pitää olla ns. yrityskortti joka minulla vanhastaan on. Lasku tulee sitten perästä.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: V 85 TT moottori öljyn lämpöanturin herja
« Vastaus #14 : Elokuu 17, 2023, 17:57:16 ip »
Anturi löytyi suoraan hyllystä, tai sitten joku kiikutti sen pikaisesti mekaanikolle. Olen nyt Puolassa Lublinin eteläpuolella matkalla Romaniaan. Ei ole anturi eikä muukaan herjaillut. Kuskin lämpötila vain tahtoo nousta näissä + 33 heteissä.