Kun olen rakennellut pyöriä kaasutinpyörästä ruiskutuspyöriksi, ym digitaalista tiedonkulkua, niin anturit ovat kuitenkin analogisia niin ne voi testata. Eniten olen testaillut kaasunasentopotentiometrejä mutta ei ole estettä testata esimerkiksi lämpöanturi.
Siihen tarvitaan lämpölähde kuten keittolevy ja yleismittari. Alkuun pääsee käyttämällä vettä eikä tule sotkua. Lämpömittari tarvitaan myös. Jos haluaa korkeampia lämpötiloja niin sitten öljy sopii keitettäväksi.
Alkaa sillä että vastumittauksella tarkistetaan että virta ylipäätään jollain yleismittarin alueella kulkee mitattavan komponentin läpi. Jos ei kulje niin sökö on se. Jos taas kulkee niin upotetaan anturi veteen, nostetaan lämpöä hiljalleen ja mitataan yleismittarilla anturin vastusta. Kirjataan mittauslämpötila ja sitä vastaava vastuslukema. Siinä ei saa olla katkoja ja sen pitää olla joko tasaisesti nouseva tai laskeva. Hyppyjä ja nykäyksiä ei sallita. Yleensä vastukset ovat toimialueellaan lineaarisia. Poislukien kaasunasentopotikat. Parhaiten saa vian tai toiminnan selville kun piirtää paperille X ja Y arvot. Jos on tyhjiä kohtia, hyppyjä tai omituinen käyrä niin vikaa on. Siisti viiva tai käyrä ilmaisee että osa toimii.
Olen aina uusista pyöristäni ottanut talteen vaihdetut huolto-osat ja vialliset pois vaihdetut komponentit silloin kun pyörä on ollut muualla huollossa ja kun takuu on vielä voimassa. Ne hoitavat "arkistoa" josta voi tarkistaa että mikäs osa se olikaan. Samalla voin kysellä vastaavaa muunmerkkistä, kenties halvempaa, osaa. Huolloissa katsoivat ihmeissään ku dyykkaan poistetut osat itselleni tiivisteitä myöden. On helppo mennä osan kanssa, kuten juuri anturin tai muun sähkötiitulan, esimerkiksi Elektorille, kyselemään löytyykö hyllystä. Aika usein löytyy. Joskus on tarvinnut tehdä kierreosa itse ja liimata anturi siihen esim. epoksilla. Usein ostan samaa osaa useammankin. Hinta on lähinnä 1 - 10€ luokkaa kappale. TSP:llä Pirkkalassa voi olla halvempaakin mutta ovat tukkuliike niin pitää olla ns. yrityskortti joka minulla vanhastaan on. Lasku tulee sitten perästä.