https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappingsHollannin Guzziclubin sivuilla on kattavat ja luotettavat tiedot ecuista (mallit) ja viimeisistä kartoista. Syy on se että siinä maassa on yksi huipputason Guzzitietäjistä, nimimerkki ”Pauldaytona”, joka on myös aktiivijäseniä GuzziDiag -kehityksestä. ” Moto Guzzi on julkaissut uuden kartan yhden tai useamman kerran useille malleille, jotka parantavat tiettyjä ominaisuuksia. Ajattele esim. vääntöä tietyillä kierrosalueilla tai käynnistymistä. Valitettavasti usein ei kerrota, mitä on parannettu. Jälleenmyyjällä on varusteet uuden ohjelmiston tallentamiseksi pyörääsi. Ecua lukiessa näkyy myös minkä ohjelmiston se sisältää. Saadaksesi selville, onko tämä viimeinen, tässä on yleiskatsaus tuntemistani kartoituksista.”
Linkin takana taulukossa näkyy: "California 2004-2012/3D09C28P/61601.398.00". Numero "3D09C28P" on kartan numero (näkyy GuzziDiag -näytössä) ja "61601.398.00" on numero joka on ecu:n päällä olevassa valkoisessa Marellin tarrassa kertomassa että minkä version dataa on ollut sisällä alunperin. Jos GD -näytössä ei näy "3D09C28P" - uudempi tehtaan ohjelmisto on mahdollista asentaa. Siitä "tuplatulppa-asiasta" en osaa sanoa, oletan että tuo uusin on tuplatulppakoneelle.
Kartan saa ”veljeskunnalta”, ellei löydy lähipiiristä, sitten GuzziDiag -kehittäjiltä (guzzidiag at gmail.com). Olen siinä käsityksessä että silloin kun Caliin tuli tuplatulpat, parhaissa kartoissa oli myös sytytys optimoitu paremmin tuplatulpille. Muistelen lukeneeni että paras kartta sytytyksen osalta tuplatulpille ei ollut kuitenkaan tuorein kartta vaan joku Vintagen alkupään kartta.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.630Kysymällä selviää vuosimallikohtainen uusin kartta ja ”kiinni olevan” numero selviää kun laittaa GuzziDiag piuhat kiinni, siellä näkyy (jos on ”koskematon originaali” - numerot voi kirjoittaa TunerProlla myös yli). Toisen kartan päivitys on helppoa ja onnistuu myös GuzziDiag ”työkaluilla” (ohjelmilla) - vanha aina visusti ensin talteen (ja akkulaturi toimenpiteen ajaksi varmuudeksi kiinni).
Parhaan saa säädättämällä itselle oman (tankissa sitä bensaa millä ajaa). Pitää muistaa myös, että tehtaan kartta edellyttää toimiakseen tarkalleen optimaalisesti sen, että perussäädöt ovat ”oletusarvoissaan” (tps perussäätö, imutasapaino ja kattivehkeissä itsesäätyvien arvojen nollaus, katittomissa tuon viimeisen sijasta CO -säädön asetusarvo). Sama koskee tietty myös penkissä säätämistä. Mekaaniset säädöt (tps perussäätö ja läppien vivuston vaikutus imutasapainoon Cali ja V11 kohdalla) eivät kai yleensä normiajossa muutu kovinkaan helposti mutta esim. radalla jossa on paljon "on/off" -tyyppisesti kaasu täysin auki tai täysin kiinni: mekaaniset säädöt saattavat hieman muuttua.
EDIT 26.6.
Löysin tuon mainitun tiedoston. Ei saa liitettyä tänne (*.bin tai *.zip), voin laittaa sähköpostilla.