Kirjoittaja Aihe: Calin ECU  (Luettu 2386 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Calin ECU
« : Kesäkuu 25, 2023, 19:34:28 ip »
California 1100 2008. Tietääkseni pyörään ei ole tehty koskaan ECU:n ohjelman päivitystä.
Tietääkös arvon veljistä kukaan milloin on tullut viimeinen päivitys tehtaalta? Vintage on ( onko? ) kai käytännössä sama pyörä - milloin siihen tuli viimeinen päivitys?
Jos olis päivitys saatavilla, niin a) mistähän sen saa eli kukas sen tekis? b) mitäs semmonen mahtaa maksaa? c) onkos odotettavissa ns. dramaattista parempaa?
Kun en noitakaan tiedä...

Eikä käytössä mulla ole GuzziDiag -vekottimia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin ECU
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2023, 20:09:41 ip »
Ne GD-vekottimet ovat kaksi johdinta joissa toisessa on jonkinlainen muunnin. Mutta jos ei ole tietokonetta, mieluiten kannattava, niin eihän se sitten onnistu. Mitä vanhempi moottorinohjaus sitä yksinkertaisempaa säätäminen eli ohjelmointi on eli ei ole sen kummenpaa kuin muukaan tietokoneen normaali käyttö.

Se miksi vanhempi kalusto voi käydä huonosti saattaa olla pelkästään sitä että polttoaineet ovat jossain määrin muuttuneet ajan kulussa. Bensa ei ole sitä samaa enää kuin se oli kaksi - kolmekymmentä vuotta sitten. Toki moottorikin kuluessaan normaalisti saattaa tarvita hieman paksumpaa seosta. Lisäksi mahdolliset osavaihdot kuten pakoputket vaimentimineen voivat vaatia muuttuneiden ominaisuuksien uudelleen ohjelmointia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin ECU
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2023, 21:48:55 ip »
https://www.mgcn.nl/database/overzicht-mappings

Hollannin Guzziclubin sivuilla on kattavat ja luotettavat tiedot ecuista (mallit) ja viimeisistä kartoista. Syy on se että siinä maassa on yksi huipputason Guzzitietäjistä, nimimerkki ”Pauldaytona”, joka on myös aktiivijäseniä GuzziDiag -kehityksestä. ” Moto Guzzi on julkaissut uuden kartan yhden tai useamman kerran useille malleille, jotka parantavat tiettyjä ominaisuuksia. Ajattele esim. vääntöä tietyillä kierrosalueilla tai käynnistymistä. Valitettavasti usein ei kerrota, mitä on parannettu. Jälleenmyyjällä on varusteet uuden ohjelmiston tallentamiseksi pyörääsi. Ecua lukiessa näkyy myös minkä ohjelmiston se sisältää. Saadaksesi selville, onko tämä viimeinen, tässä on yleiskatsaus tuntemistani kartoituksista.”

Linkin takana taulukossa näkyy: "California 2004-2012/3D09C28P/61601.398.00".  Numero "3D09C28P" on kartan numero (näkyy GuzziDiag -näytössä) ja "61601.398.00" on numero joka on ecu:n päällä olevassa valkoisessa Marellin tarrassa kertomassa että minkä version dataa on ollut sisällä alunperin.  Jos GD -näytössä ei näy "3D09C28P" - uudempi tehtaan ohjelmisto on mahdollista asentaa.  Siitä "tuplatulppa-asiasta" en osaa sanoa, oletan että tuo uusin on tuplatulppakoneelle.

Kartan saa ”veljeskunnalta”, ellei löydy lähipiiristä, sitten GuzziDiag -kehittäjiltä (guzzidiag at gmail.com). Olen siinä käsityksessä että silloin kun Caliin tuli tuplatulpat, parhaissa kartoissa oli myös sytytys optimoitu paremmin tuplatulpille. Muistelen lukeneeni että paras kartta sytytyksen osalta tuplatulpille ei ollut kuitenkaan tuorein kartta vaan joku Vintagen alkupään kartta.  https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4127.630

Kysymällä selviää vuosimallikohtainen uusin kartta ja ”kiinni olevan” numero selviää kun laittaa GuzziDiag piuhat kiinni, siellä näkyy (jos on ”koskematon originaali” - numerot voi kirjoittaa TunerProlla myös yli).  Toisen kartan päivitys on helppoa ja onnistuu myös GuzziDiag ”työkaluilla” (ohjelmilla) - vanha aina visusti ensin talteen (ja akkulaturi toimenpiteen ajaksi varmuudeksi kiinni).

Parhaan saa säädättämällä itselle oman (tankissa sitä bensaa millä ajaa). Pitää muistaa myös, että tehtaan kartta edellyttää toimiakseen tarkalleen optimaalisesti sen, että perussäädöt ovat ”oletusarvoissaan” (tps perussäätö, imutasapaino ja kattivehkeissä itsesäätyvien arvojen nollaus, katittomissa tuon viimeisen sijasta CO -säädön asetusarvo). Sama koskee tietty myös penkissä säätämistä.  Mekaaniset säädöt (tps perussäätö ja läppien vivuston vaikutus imutasapainoon Cali ja V11 kohdalla) eivät kai yleensä normiajossa muutu kovinkaan helposti mutta esim. radalla jossa on paljon "on/off" -tyyppisesti kaasu täysin auki tai täysin kiinni: mekaaniset säädöt saattavat hieman muuttua.


EDIT 26.6.
Löysin tuon mainitun tiedoston. Ei saa liitettyä tänne (*.bin tai *.zip), voin laittaa sähköpostilla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2023, 14:23:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin ECU
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2023, 11:19:38 ap »
Camn jaksoikin jo itseäni enemmän rohkaista tekemiseen.

Epäonnistumisen syitä.
Tästä olen saanut palautetta. Tarkoittaa että säätämällä on mennyt huonommaksi. Silloin kannattaa se alkuperäinen tai viimeinen toimiva tai ainakin sellainen tiedosto ladata takaisin jossa oli vielä järkeä.

Se miksi hommat menevät metsään toisinaan on useita syitä jotka pitäisi tehdessä huomioida. Täysin toimimattomaksi moottoria en tiedä kenenkään saaneen. Loppujen lopuksi. Tärkein asia säätämisen alussa on että pyörässä oleva ecun sisältö on tallennettu muualle tietokoneen tiedostoihin selkeästi nimettynä tai vaikka kortille, muistitikulle tai muualle varmaan paikkaan ettei erehdyksessä sitä ryhdy muuttamaan vaan sen kopiota muutetaan ja sillä ensin harjoitellaan ja edetään kohti täydellisyyden rajoja ajan kanssa.

Teknisiä syitä voi olla monia. Tps:n asentoa (niissä joissa se on säädettävä) ei ole huomioitu, uudemmissa lambda-anturi voi olla viallinen tai nokeentunut ja tekee omiaan. Sen voi kyllä ohittaakin eli takaisinkytkennän voi katkaista. Silloin kannattaa ottaa anturi(t) pois ja laittaa hyllylle ja tulppa reikään. Esimerkiksi Biltema myy tähän tarkoitukseen tarvikkeita.

Pako- tai imukanavan ilmavuoto voi aiheuttaa sen että säätämisestä ei tule mitään. Tarkoitus on että ennen säätämistä laite on hyvässä käyntikunnossa. Siis ainakin ehyt moottori. Puristuspaine näyttelee palamistapahtumassa pääosaa.  Huonoa ei kannata korjata säätämällä ja jos korjaa niin säädöt sellaisessa eivät ole koskaan kohdallaan. Mekaaninen kunto pitää olla ennen säätämistä hyvässä kuosissa.

Itse en ole enää ryhtynyt kenenkään pyörää säätämään. Tuskin olen saanut siitä varsinaisia vihaajia mutta nyrpeitä naamoja olen nähnyt kun pyörä onkin osoittautunut vialliseksi teknisesti mutta omistajan ajatus on ollut että säätämällä kuntoon...

Ennen säätöjä ja säädön aikana pitää akku olla kunnossa. Huono akku kehittelee mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja. Sitä tehokkaammin mitä uudempaa tekniikkaa.  Säätämisen aikana voi tulla kymmeniä käynnistyskertoja. Monet laittavatkin akkulaturin kiinni akkuun. Siisti ja esteetön työtila on hyvä olla. Ulkona ei kannata ryhtyä ollenkaan. Vähintäänkin autokatos josta on lyhyehkö matka testipaikkaan kuten pitkään ylämäkeen vähän liikennöidyllä tiellä. Tietenkin jarrupenkistäkin on apua. Hienosäätö tehdään kuitenkin vain ajamalla.

Liika into ja kiire pitää pitää loitolla vaikka homma eräänlaista jännitystäkin tarjoaa. Vauhti ja vaaralliset tilanteet vasta sitten myöhemmin.

Tässäkin vanha sanonta toimii: tekemällä oppii.