Kirjoittaja Aihe: Etanolikonversio moottoripyörässä  (Luettu 3667 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Etanolikonversio moottoripyörässä
« : Kesäkuu 07, 2023, 11:15:37 ap »
Tällä kertaa asiaa tämän artikkelin tiimoilta: https://www.is.fi/autot/art-2000009638712.html

Kätevästi taas moottoripyöristä ei sanaakaan. Ovat kuitenkin ns. lämpimän kauden ajoneuvoja pääosin joissa voi varsin pienellä muutoksella ja välttämättä ei edes tarvita muutosta käyttää etanolia. Jopa osalla jo myydyistä pyöristä on tähän mahdollisuus lambda-takaisinkytkennän avulla. Ts. ajoneuvo säätyy automaattisesti käytettävän polttoaineen tai niiden seoksen mukaan. Ns. bensiinissä on etanolia vakiona ja etanolissa myös mukana bensiiniä.

Miinukset etanolin käytöstä:
- Palaa kylmempänä kuin bensiini.
- Kulutus suurempi kuin bensiinillä.
- Voi kerryttää vettä öljyn joukkoon. (Huoltotarve voi kasvaa.)
- Jotkin kumilaadut ovat herkkiä turpoamaan. (Koskee vain vanhempaa kalustoa.)
- Jakelupaikat harvemmassa kuin bensiinillä.

Plussat etanolin käytöstä:
- Edullinen hinta.
- Ei ole fossiilinen polttoaine.
- Päästöt hyvin alhaiset. (Palamisjäte on vesi.)
- Moottoriteho suurempi.

Plussien ja miinuksien erot:
- Etanolin edullisempi hinta kompensoi lisäkulutuksen. (Pitkällä aikavälillä voi jäädä jotakin säästöön.)
- Ekologisempi kuin muut polttoaineet joitakin kaasumaisia lukuun ottamatta.

Huoltotarpeesta:
Jos ajaa niin että ainakin joillain reissuilla moottoriöljyn lämpötila nousee yli veden kiehumispisteen niin veden haittavaikutus katoaa sillä vesi kiehuu ja höyry poistuu huohotusjärjestelmän kautta. Vaatii toki useamman kymmenen kilometrin rynnistystä tai kaupunkiajoa helteellä ruuhkassa. Guzzien koneet kun pyrkivät ilmastossamme käymään aina liian kylminä.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2023, 10:23:17 ap »
Tämä palstan ja blogisi perusteella sinulla on aika laaja kokemus etanolin / E85 polttoaineen käytöstä Guzzeissa. Pystyykö 2015 mallin Stelvion moottorinohjaus mukautumaan esim. E85 käyttöön vai pitäisikö karttaa muokata? Pyörässäni on lambda-anturit ja ne ovat käytössä nykyisellä kartalla (ei alkuperäinen). Stelvion tankki on muovia, onko odotettavissa ongelmia etanolipitoisuuden kasvaessa? Vaikuttaako E85 tai muuten korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineen käyttö katalyssattorin toimintaan tai kestävyyteen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2023, 11:44:04 ap »
Melkein siitä asti kun etanolia ryhtyi saamaan jakeluasemien mittareista. Pitihän sitä kokeilla.

Muovitankki lienee riski. Aikoinaan pyöränäni oli 1100 Breva jossa en käyttänyt varsinaisesti etanolia vaan käytin tavanomaista 95 oktaanista moottoripolttoainetta. Siinä on noin 15 - max 20% etanolia joukossa. Yhdessä täydessä tankillisessa, arviolta, noin neljä litraa "petäjäistä". Brevassa tankki venähti ja sen maalipinta halkeili. Talven aikana, korkki auki ja tyhjänä se vetäytyi takaisin alkuperäisiin mittoihinsa. Maalautin tankin ennenkuin Brevan annoin vaihdossa nykyiseen. Siitä en tiedä joko Stelvion tankki kestää etanolia. Uskoisin että kestää mutta vannomaan en mene. Jos on kestänyt tähän asti niin kestänee jatkossakin. 98 okt. polttoaineessa on vain alle 10% etanolia eli tankillisessa noin kaksi litraa.
Päätelmä: jos tankki ja polttoainejärjestelmä on sietänyt moisia etanolipitoisuuksia tähänkin asti niin kestänee jatkossakin. Huonoimassakin tapauksessa ei tapahdu mitään niin vakavaa mikä ajamista rajoittaisi.

E85 on pääosin etanolia mutta siinä on bensiiniä "hajuksi" noin 15%. Talvilaadussa enemmän.

Stelvion moottorinohjausta en ole koskaan säätänyt mutta lambda-takaisinkytkentä kykenee säätämään ajon aikana mitä tahansa polttoainetta tai niiden seosta optimaalisesti. Omissa pyörissäni on milloin mitäkin seosta etanolin korkeasta pitoisuudesta normi 95-laatuun.
Tarvittaessa Stelvion moottorinohjausta voi säätää GuzziDiagilla. Säätöä tarvitsee, todennäköisesti, vain kylmäkäyntirikastuskartta jos sekään. Kokeilemisen voi aloittaa sekaseoksella ja siitä siirtyä vahvempiin alkoholipitoisuuksiin.

Muuta etanolin polttamisesta: se palaa huomattavsti kylmempänä kuin bensiini. Toisin sanoen moottori ei lämpene kovin helposti erityisesti viileässä säässä. Öljy ei tykkää tästä asiasta joten sen vaihtoväliä voinee lyhentää. Öljynsuodattimen vaihtoa ei joka kerran tarvita. Olisi hyvä jos moottoriöljyn lämpötila nousisi silloin tällöin yli sadan asteen niin vesi haihtuisi pois öljystä. Etanolin palamistuote on vesi.

Etanoli palaa hyvin puhtaasti sekä tuottaa isomman vääntömomentin kuin bensiini niin tehoa löytyy koneesta havaittavasti enemmän eikä ylikuumenemisesta ole vaaraa. Myös nakutuskestävyys on korkeampi kuin beniinillä. Toisin sanoen haitallista detonaatiota ei esiinny helposti. Etanoli ei karstoita kuten bensiini vaan pesee palotilan puhtaaksi karstasta johtui se sitten moottoriöljystä tai polttoaineesta.

Päästöt ovat hyvin alhaiset etanolilla. Bensiinimoottorin puristussuhde on valitettavan alhainen. Nostamalla puristussuhdetta, kuten ahtaminen tai palotilan pienentäminen, nostaisi palamislämpötilaa, taloudellisuutta ja tehokkuutta.
Katalysaattori ei reagoi haitallisesti etanolin päästöihin. Vesihöyry menee läpi sellaisenaan eikä tuki mitään eikä ole siinä lämpötilassa märkää kun moottori on kuumennut. Lambda-anturit ovat herkemmät. Ne eivät siedä kuumana vettä vetenä mutta höyrynä ei siitä ole niille haittaa. Käynnistäessä lambdat ovat vielä kylmät ja asennettu niin että eivät vanhingossakaan saa vettä pakokanavassa jos sitä siellä jostain syystä ilmenisi. Talvikäyttö on sitten asia erikseen jossa kylmyys aiheuttaa vesihöyryn tiivistymistä herkkiinkin kohteisiin. Vaan ajetaanhan autoillakin talvella enkä ole kuullut lambdavaurioista.

Itselläni on vasta loppuvalmistusvaiheessa ahdettu etanolimoottoripyörä jossa em. haitat tulevat olemaan minimissään. Ahtopainetta voi nostaa normaalia ylemmäs kun tankissa on etanolia eikä pelkoa ylikuumenemisesta.

Vakiopyörässä saa parhaan edun etanolista kun on hellekelit. Ainakin California 1400 kulkee silloin etanolilla jos reitillä on ko. jakeluasemia. Lähtee myös käyntiin etanolilla viileänäkin aamuna mutta vaatii hieman pidemmän käynnistysajan. Täysin puhdasta etanolia en ole päässyt kokeilemaan. Itse asiassa se on teoriassakin mahdotonta sillä etanoli on aina veteen sitoutunutta.

Jos kokeilla haluaa niin puolitankilliseen bensiiniä laittaa toisen puolen etanolia (104 okt.) niin huomaa jo persluissaan että potkua on koneessa enemmän. Näin toimien voi ajella vaikka kuinka ja saada etanolin ja bensiinin edut samalla kertaa. Seoksen tarkkuus on toissijaista sillä (R)E85 sisältää bensiiniä jo ennestään. Netissä on useamman toimijan E85 -jakelupaikkojen osoitteita. Ehkä yksi syy suunnitella reittinsä.

Lapissa ei ole ihmeemmin jakelua vaan, pääosin, muu etanoli-Suomi on aina alle tankillisen päässä: https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2023, 12:38:29 ip »
Kiitos kommenteista. Stelvion moottorinohjaus on Marelli IAW-5AM tyyppiä ja sen säätäminen taitaa olla melko yksinkertaista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2023, 13:29:28 ip »
Kiitos kommenteista. Stelvion moottorinohjaus on Marelli IAW-5AM tyyppiä ja sen säätäminen taitaa olla melko yksinkertaista.
Itse asiassa kätevin mitä vastaan on tullut. Selkeä eikä hirvittävän paljon muuttujia.

Jäi tuosta edellisestä mainitsematta se että etanolille on hieman erilainen ruiskutuskartta kuin bensiinille.
Voisi ajatella että tekisi molemmille ns. kompromissikartan sytytykselle. Ei olisi aivan paras kumpaisellekaan mutta kokonaisuudessaan parempi. Eikä olisi kovin nuukaa millainen sotku tankissa on.

Lisäys edelliseen: olisikohan sellaisia lisäbokseja tarjolla jotka kytketään moottorinohjauksen rinnalle ja josta napin painalluksella valitaan polttoainelaatu? Säästyy ohjelmoinnilta. Periaatteessa laitteen pitää säätää sytytystä ja ruiskutusta samanaikaisesti. Tosin se sitoo jompaan kumpaan laatuun mutta ei epämääräiselle seokselle. Jos tarkkoja ollaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2023, 21:12:23 ip kirjoittanut motomatti »

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2023, 02:07:52 ap »
Muistan kun tuota etanolia melko tarkalleen 10 vuotta siten hain isolta kirkolta, niin pitihän sitä foorttin taunukseen laittaa. Kyseisessä laitteessa polttoainesäiliön virkaa hoiti 20 litran veneen tankki, joka hyvin paloturvallisesti sijaitsi takakontissa. Kaasutinta en ruvennut säätämään, mutta ryyppyvipua käyttäen etsittiin asento missä kyyti oli tasaista eikä nykinyt. Muuten meno oli melkolailla normaalia, sen hetken mitä se puoli tankillista kesti. Eli ei kovin montaa kymmentä kilometriä ;D

Omistin vuosi sitten samaisen automerkin tuoreemman mallin, focuksen, mihin oli asennettu tuo eflexfuel-muutossarja. Auto kyllä kulki etanolilla, tasakaasulla ja täyskiihdytyksessä nomaalisti. Mutta esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä huomasi selvän "alkavan nykimisen" ja empisen, ja kaupunkiajo oli muutenkin rasittavampaa kun tuntui että tyhjäkäynnin tuntumassa auto sammui huomattavasti herkemmin. Sytytystulpat sekä johdot ja puolan vaihdoin, jonka jälkeen tuntuma parantui muttei kokonaan hävinnyt. Sekatankkauksessa, noin puolet bensiiniä ja puolet etanolia tätä ilmiötä ei enää havainnut. Etanolit jäivät minun osaltani tankkaamatta koska lähin asema ei ole normaalien ajojeni kulkumatkalla.

Pakokaasut tuoksuvat etanolilla ajaessa huomattavasti raikkaammalta, jopa niinkin että olen salaa halunnut laittaa sitä vanhan neuvostovalmisteisen sivuvaunumoottoripyöräni tankkiin. Olisi siinä naapureilla ihmettelemistä, luulisivatkohan vielä että olen siirtynyt vallan pienkonebensiinin käyttöön...
Mutta jääköön toteuttamatta, touhuta tuon kanssa saa ilman ylimääräisiä kokeilujakin. Brevalla ajelen ja Dneperillä toteutan näpertelyn tarpeen  ;)

Sitä mietin, että olisikohan tuo focus toiminut paremmin mikäli sytytysennakkoa olisi saanut hieman lisättyä? Jäänyt nuo pikkukangertelut kokonaan pois? Motomatin blogissa tuosta taisin lukea, eflexifuel-sarjahan ei millään muotoa muuta sytytystä mitenkään. Pelkästään suuttimien avautumisaikaa.

Hupivehkeenä talviajoa varten taloudesta löytyy euro5-päästöluokan kiinalainen kopio Hondan monkeystä. Mopo siis, mutta ruisku siitäkin jo nykyään löytyy. Pykälää isomman sylinterin sekä polttoainesuuttimen olen siihen jo vaihtanut, öhöm alaväännön nimissä. Sylinterikannen säilytin samana, joten puristussuhde nousi myös rahtusen. Ratastusta muutettu sen verran, että kulkee taajamassa niin ettei ole välitöntä pelkoa aivan jokaisen autoilijan jyräämäksi joutumisesta. Ei mikään hullunkiilto silmissä viritetty...  Kyseinen laite on vakiona todellakin mopo, kaasun kääntäminen saa aikaan ainoastaan suuren booooauksen... Sivutuotteena se voi hetken päästä liikkua hieman lujempaa ::)

Ohjelmallahan tuota menoa ja päästöjä on rajoitettu, vakiona kiinni oleva suutin toimisi aivan hyvin vielä miedoimmissa kevytmoottoripyörissä! Nykyinen suutin tarkoitettu 140 kuutioiseen, tällä varustettuna sytytystulpan väri on ruskeahko valkoisen sijaan, sekä laitteen menohalut normaalit. Pitkän ajan seoksensäätö ollut jossain -10% tienoilla, eli reserviä luulisi lambdasäädöllä löytyvän etanolilla ajoon.

Taidanpa hakea ohi ajaessani kannullisen, ja kokeilla. Ilmoitan tuloksista mikäli niitä ilmenee. Ei pidätetä hengitystä ;)
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2023, 19:01:06 ip »
Suomalaisen valmistajan nettisivujen mukaan eFlexFuel boksinsa säätää ruiskutusta suoraan polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. Sytytyksen säätömahdollisuudesta ei ole mainintaa. Heidän laitteeseensa on saatavissa myös puhelinsovellus, jolla voi tarkkailla boksin toimintaa ja thdä joitain säätöjä asetuksiin. Lisäksi on saatavilla ohjelma, jolla voi muokata boksin tehdasasetuksia.

Nettisivuilta lisätietoja https://eflexfuel.com/fi

Korjasin kirjoitusvirheitä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2023, 17:21:26 ip kirjoittanut Ripa »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2023, 19:23:34 ip »
Tuo flexifuel-boksi voi olla jossain yhteyksissä hyvä. Varsinkin jos ei halua säätää pyörän moottorinohjausta. Varsinkin silloin jos siirrytään välitilaan eli toisinaan ajetaan bensiinillä ja välillä etanolilla. Jos sen saa pois päältä nappia painamalla. Sekaseokselle se ei ole optimaalinen.

Niissä malleissa joissa on täysaktiivinen lambda-takaisinkytkentä ei tarvitse muuttaa ruiskutuskarttaa vaan moottorinohjaus tekee sen automaattisesti reaaliajassa. Sytytyksen ajoituksen automaattisesta säätymisestä en ole niinkään varma. Voi olla että säätyykin mutta asiaa on vaikea todentaa. Kokemus aiheesta on tältä päivältä kun tankkasin puolikkaaseen tankilliseen E95:sta toisen puolen RE85:sta. Tein pienimuotoisen ajelun kantatiellä ja pätkän moottoritietä. Jo tämä 50/50-seos antaa tuntuvasti lisäpotkua kiihtyvyyteen. Käyntiääni, bensiiniin verrattuna, on voimakas ja jollain tavalla rouhea. Moottoriöljyn lämpötilan säädin hieman yli sadan asteen. Alemmilla lämpötiloilla polttoainetta, erityisesti etanolia, kuluu huomattavasti enemmän. Keskikulutusta en koeajomatkalla saanut mitatuksi kun todellisuus seisotti pikku ruuhkassa. Myöhemmin selviää sekin. Veikkaan että 5,8 - 6,2 litraa sadalle on tulos sekalaisessa matka-ajossa. Pelkkä valtatien ajo omaan tahtiin tiputtanee kulutusta lähes litralla per sata km. Muinakin lämpimillä jaksoilla olen ajanut etanolilla matka-ajoa jo useampana vuonna. Kun lämpötila on alhainen ei moottori lämpeä tarpeeksi ja lisärikastukset ovat päällä. Sama koskee myös bensiiniä. Koealustana Cali 1400. Isoin pleksi ja täysi laukkusarja ja muutakin ilmanvastusta on.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2023, 22:43:44 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2023, 22:56:40 ip »
Käväisin sosiaalisten suhteiden vuoksi ACGR-tapaamisessa Napapiirillä. Ajokkina Cali 1400. Lähtiessä tankissa oli likimain pelkkää etanolia ja sen muututtua voimaksi ja vesihöyryksi ostin vielä toisenkin tankillisen kun sopivasti sattui kohdalle. Sen jälkeen oli siirryttävä vähitellen enemmän bensiiniä sisältävään polttoaineeseen. Eron huomaa käyntiäänessä, tehossa ja eritoten kulutuksessa. Etanoli ei montaa sataa kilometriä tankissa viihdy. Johtuu sen huonosta energiatiheydestä. Pyörä karjui alkumatkasta kuin villipeto ja vetoa riitti mutta muuttui bensiiniin siirryttyä kissimirrin kehräykseksi. Paluumatkan reittivalinnasta johtui että etanolia oli harvassa. Koska Shellin (St1) paras laatu on varsin korkeaoktaaninen, vaikka ei siinä etanolille pärjääkään, niin se energiatiheys antoi vaikutelman että tankillisellä tätä vähäetanolista laatua pääsee yllättävän pitkälle. Vahinko etten tullut merkinneeksi ajettuja kilometrejä kullakin polttoainelaadulla ja niiden sekoituksilla. Mutta kesä on vasta alussa niin kerkenen vielä asiaan ryhtyväni. Viikonlopun ajelun yhteismitta oli toista tuhatta kilometriä. Sekä suosiva sää. Moottoriöljyn lämpötila öljypohjasta mitaten liikkui 80 ja 115 asteen välissä. kaupunkiajo nosti lämpötilaa helposti kun ilman lämpötila oli 25C.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #9 : Elokuu 08, 2023, 12:51:13 ip »
Morjens. Motomatin juttujen rohkaisemana tuli kokeiltua RE85 litkua Cali 1400 aan.  Tankkasin minkä tankkiin silloin mahtui, eli 15L. Moottori toimi mainiosti ja aikaisemmin välillä kiihdytyksessä kuulunutta nakutusta ei ilmennyt. Kulutus kyllä nousi selvästi, mutta koska ajelin aika reipasta kyytiä jossa oli paljon kiihdytyksia ,e n osaa sanoa miten vertautuu pelkällä bensalla ajeluun.  Kokonaiskulutus mulla on kyllä aika runsasta ja alle 6 litraa en ole vielä päässyt kertaakaan.  Meinaan jatkossakin tankata etanolia kun kohdalle sattuu, voihan sillä ainakin hieman päästöjä alentaa ja tulee tuettua kotimaista raaka-ainetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #10 : Elokuu 08, 2023, 15:38:36 ip »
Annan suosituksen:
Etanolia voi käyttää kun ulkoilman lämpötila on yli kaksikymmentä astetta. Sitä voi tankata bensiinin kanssa ihan missä suhteessa vaan. Etanolissa on kuitenkin noin 15% perusbensiiniä. Etanolin palamislämpötila on alhainen. Moottori käy helposti liian kylmänä ja siksi kulutus kasvaa. Osa etanolin palamisjätteestä eli vedestä joutuu moottoriöljyn sekaan. Etanolin energiatiheys on alhaisempi kuin bensiinin. Siksi kulutus on suurempi.
Pyörässä on suljettu järjestelmä eli lambdat seuraavat tarkasti mitä pakoputkissa kulkee ja moottoriohjaus reagoi siihen kun polttoainelaatu vaihtuu.
Etanoli tuottaa tehoa enemmän kuin bensiini. Käyntiääni muuttuu äreämmäksi ja kiihtyvyys paranee huomattavasti. Samalla se pesee karstakerrostumat palotiloista. Etanolilla on erinomainen nakutuskestävyys. Ei siis detonoi. On siis hyviä ja hieman huonompia puolia niin bensiinissä kuin etanolissakin.

Jäi lisäämättä mutta lisään nyt. Asia koskee vain niitä malleja joissa on kokoaikainen lambda-takaisinkytkentä. Kuten 1400-malleissa. Varmaan myöhemmissäkin sen jälkeen valmistetuissa. Mutta asia kannattaa varmistaa voiko käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.
Ahdin olisi kuitenkin hyvä apu etanolin polttamiseen koska sillä voi helposti säätää puristussuhdetta. Sellaista pyörää olen itselleni rakentanut ja alkaa olemaan loppusuoralla. Elämään on tullut vain paljon muutakin hommaa joita on tehtävä. Aikaa kuluu siis muuhun. Kuten Mökki joka on monen sadan kilometrin päässä hieman erilaisen kulttuurin alueella. Ikää ja vaivojakin alkaa olla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2023, 20:21:05 ip kirjoittanut motomatti »

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Etanolikonversio moottoripyörässä
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2023, 17:14:36 ip »
Eikös se ole niin, että jos moottorissa on matala puristussuhde ja sytytyksen ajoitus ei kovin aikaisella, niin etanolista tuskin saa tehohyötyä?
 Ilmeisesti kuitenkin näissä uudemmissa Guzzi-malleissa ollaan usein bensalla jo nakutus rajalla jolloin etanolin parempi puristus kestävyys tuottaa etua, kun moottorin ohjaus luultavasti älyään aikaistaa sytytystä tai ei ainakaan joudu myöhentämään sitä koneen alkaessa nakuttaa.