Melkein siitä asti kun etanolia ryhtyi saamaan jakeluasemien mittareista. Pitihän sitä kokeilla.
Muovitankki lienee riski. Aikoinaan pyöränäni oli 1100 Breva jossa en käyttänyt varsinaisesti etanolia vaan käytin tavanomaista 95 oktaanista moottoripolttoainetta. Siinä on noin 15 - max 20% etanolia joukossa. Yhdessä täydessä tankillisessa, arviolta, noin neljä litraa "petäjäistä". Brevassa tankki venähti ja sen maalipinta halkeili. Talven aikana, korkki auki ja tyhjänä se vetäytyi takaisin alkuperäisiin mittoihinsa. Maalautin tankin ennenkuin Brevan annoin vaihdossa nykyiseen. Siitä en tiedä joko Stelvion tankki kestää etanolia. Uskoisin että kestää mutta vannomaan en mene. Jos on kestänyt tähän asti niin kestänee jatkossakin. 98 okt. polttoaineessa on vain alle 10% etanolia eli tankillisessa noin kaksi litraa.
Päätelmä: jos tankki ja polttoainejärjestelmä on sietänyt moisia etanolipitoisuuksia tähänkin asti niin kestänee jatkossakin. Huonoimassakin tapauksessa ei tapahdu mitään niin vakavaa mikä ajamista rajoittaisi.
E85 on pääosin etanolia mutta siinä on bensiiniä "hajuksi" noin 15%. Talvilaadussa enemmän.
Stelvion moottorinohjausta en ole koskaan säätänyt mutta lambda-takaisinkytkentä kykenee säätämään ajon aikana mitä tahansa polttoainetta tai niiden seosta optimaalisesti. Omissa pyörissäni on milloin mitäkin seosta etanolin korkeasta pitoisuudesta normi 95-laatuun.
Tarvittaessa Stelvion moottorinohjausta voi säätää GuzziDiagilla. Säätöä tarvitsee, todennäköisesti, vain kylmäkäyntirikastuskartta jos sekään. Kokeilemisen voi aloittaa sekaseoksella ja siitä siirtyä vahvempiin alkoholipitoisuuksiin.
Muuta etanolin polttamisesta: se palaa huomattavsti kylmempänä kuin bensiini. Toisin sanoen moottori ei lämpene kovin helposti erityisesti viileässä säässä. Öljy ei tykkää tästä asiasta joten sen vaihtoväliä voinee lyhentää. Öljynsuodattimen vaihtoa ei joka kerran tarvita. Olisi hyvä jos moottoriöljyn lämpötila nousisi silloin tällöin yli sadan asteen niin vesi haihtuisi pois öljystä. Etanolin palamistuote on vesi.
Etanoli palaa hyvin puhtaasti sekä tuottaa isomman vääntömomentin kuin bensiini niin tehoa löytyy koneesta havaittavasti enemmän eikä ylikuumenemisesta ole vaaraa. Myös nakutuskestävyys on korkeampi kuin beniinillä. Toisin sanoen haitallista detonaatiota ei esiinny helposti. Etanoli ei karstoita kuten bensiini vaan pesee palotilan puhtaaksi karstasta johtui se sitten moottoriöljystä tai polttoaineesta.
Päästöt ovat hyvin alhaiset etanolilla. Bensiinimoottorin puristussuhde on valitettavan alhainen. Nostamalla puristussuhdetta, kuten ahtaminen tai palotilan pienentäminen, nostaisi palamislämpötilaa, taloudellisuutta ja tehokkuutta.
Katalysaattori ei reagoi haitallisesti etanolin päästöihin. Vesihöyry menee läpi sellaisenaan eikä tuki mitään eikä ole siinä lämpötilassa märkää kun moottori on kuumennut. Lambda-anturit ovat herkemmät. Ne eivät siedä kuumana vettä vetenä mutta höyrynä ei siitä ole niille haittaa. Käynnistäessä lambdat ovat vielä kylmät ja asennettu niin että eivät vanhingossakaan saa vettä pakokanavassa jos sitä siellä jostain syystä ilmenisi. Talvikäyttö on sitten asia erikseen jossa kylmyys aiheuttaa vesihöyryn tiivistymistä herkkiinkin kohteisiin. Vaan ajetaanhan autoillakin talvella enkä ole kuullut lambdavaurioista.
Itselläni on vasta loppuvalmistusvaiheessa ahdettu etanolimoottoripyörä jossa em. haitat tulevat olemaan minimissään. Ahtopainetta voi nostaa normaalia ylemmäs kun tankissa on etanolia eikä pelkoa ylikuumenemisesta.
Vakiopyörässä saa parhaan edun etanolista kun on hellekelit. Ainakin California 1400 kulkee silloin etanolilla jos reitillä on ko. jakeluasemia. Lähtee myös käyntiin etanolilla viileänäkin aamuna mutta vaatii hieman pidemmän käynnistysajan. Täysin puhdasta etanolia en ole päässyt kokeilemaan. Itse asiassa se on teoriassakin mahdotonta sillä etanoli on aina veteen sitoutunutta.
Jos kokeilla haluaa niin puolitankilliseen bensiiniä laittaa toisen puolen etanolia (104 okt.) niin huomaa jo persluissaan että potkua on koneessa enemmän. Näin toimien voi ajella vaikka kuinka ja saada etanolin ja bensiinin edut samalla kertaa. Seoksen tarkkuus on toissijaista sillä (R)E85 sisältää bensiiniä jo ennestään. Netissä on useamman toimijan E85 -jakelupaikkojen osoitteita. Ehkä yksi syy suunnitella reittinsä.
Lapissa ei ole ihmeemmin jakelua vaan, pääosin, muu etanoli-Suomi on aina alle tankillisen päässä:
https://eflexfuel.com/fi/e85-stations