Kirjoittaja Aihe: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen  (Luettu 5258 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« : Toukokuu 29, 2023, 23:42:12 ip »
Omistamani Guzzin (Breva 1100 vm. -06) käyttöohjekirjassa on sentapainen maininta, että ennen pyörällä ajamista on tarkistettava, ettei pyörässä ole löysällä olevia pultteja, ruuveja tai muttereita. Samantapainen maininta taisi olla aiemmin omistamani Nevadan käyttöohjekirjassa. Tätä ei ole kyllä tullut järjestelmällisesti tehtyä. Toki ne pultit ja mutterit, jotka olen huoltotoimenpiteiden johdosta joutunut avaamaan on tullut huolella kiristettyä. Tänään kävi sitten niin, että tultuani ajosta kotiin ja laittaessani pyörää keskituelle se ei meinannut oikein onnistua ja pyörä jäi jotenkin vinoonkin. Syytä tarkemmin selvitellessäni havaitsin, että keskituen oikeanpuoleinen kiinnityspultti oli kokonaan pudonnut. Keskitukea en ollut koskaan irroittanut enkä sen pultteja muistaakseni kiristänytkään. Kyllä tuo hiukkasen säikäytti. Onneksi sentään toinen pultti oli tukevasti kiinni. Täytyy varmaan käydä noiden näkösällä olevien pulttien ja muttereiden kireys ihan järjestelmällisesti läpi. Paljonhan on paikkoja, joihin ei pyörää jotenkin purkamatta edes pääse käsiksi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2023, 07:34:08 ap »
Taitaa olla vähän niinkuin valmistajan vastuuvapauslauseke. Jos tippuisi matkalle ja kysyisi korvauksia,
tulisi varmaan puheeksi, että muistiko käyttäjä tarkistaa ruuvit ennen ajoon lähtöä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2023, 09:56:06 ap »
Sopivia ruuvien ja mutterien asennukseen ja löystymisen estoon ovat miedomman pään ruuvilukitteet ja terva.
Jos on muttereista kyse niin vakiomutterin voi korvata Nyloc-muttereilla mikäli kierteessä on pituudessa varaa. Suosittelen ruostumattomasta teräksestä valmistettuja. Niitä saa useista marketeista ja tietenkin erikoistuneista ruuvikaupoista. Voi myös käyttää jousialuslaattoja tai jopa kehittyneempiä lukituslaattoja kuten Nord-Lock. Jos ruuvi-mutteriyhdistelmä on sellainen että että sitä ei voi kiristää pohjaan asti vaan sallii tietyn liikemäärän niin silloin, Nylockin ohella voi käyttää kaksoismutteria jos kierteessä on tilaa. On saatavilla myös muttereita jotka ovat paksuudeltaan noin puolet normimutterista ja niitä kaksi toisiaan vasten kiristettyinä pysynevät hyvin kiinni. Myös mutterin ja samalla pultin läpi voi porata reiän johon laitetaan saksisokka tai putkisokka.

Itse vältän suurlujuisten lukitusliimojen käyttöä sillä sellaisen avaaminen on kuumentamisen takana. Useinkaan se ei ole mahdollista pilaamatta pintakäsittelyä. Silti siihen törmää ajoittain. Erään Guzzin jokainen venttiilikopan ruuvi oli näin avaamiselta varmistettu.

Itselleni on käynyt kaukana Karjalassa soratietä ajellessani T3:lla reipasta vauhtia  niin sivuseisomatuki ohitti minut ja painui lepikkoon ulkokaarteeseen. Tietenkään en ruuvia muttereineen, jousia ja niiden kiinnikettä löytänyt mutta sivutuen löysin. Onneksi pyörässä on myös keskituki. Tein Verstaalle palattuani ruostumattomasta teräksestä jousten kiinnikeosan. Jouset löytyivät IKH:n valikoimista kuten myös rst-pultti jota piti hieman koneistaa.

Se että ruuvien kireyksien valvonta on jätetty käyttäjälle ei ihmetytä lainkaan. Valmistajan vastuu ei voi yltää muiden aukaisemiin ja sulkemiin ruuveihin mitä tapahtuu esimerkiksi huollon yhteydessä. Ainakin eräiden merkkkien huolto-ohjeessa mainitaan kaikkien ajoneuvon ruuvien kireyden tarkistus huollon yhteydessä. Se että tehdäänkö sitä perusteellisesti jääkin arvoitukseksi.

Eri tyyppisten lukituksien aukomiseksi on monia menetelmiä. Yleinen on liitoksen "täräyttäminen" jossa navakka isku vasaralla ja tuurnalla avaa liimalukituksen. Lämmittäminen on toinen mutta se ei useinkaan sovellu. Iskumeisseli on halpa avauslaite. Kireät pultiit ja mutterit aukaistaan kuusikulmaisella hylsyllä  tai kiintoavaimen lenkkipäällä. Kuusikolokannasta kaivetaan ensimmäiseksi kaikki lika pois, täräytetään katkaistulla kuusiokoloavaimella vasaran kera kannan pohjaan navakka isku niin liimattukin ruuvi saadaan toimikelpoiseksi.

Joskus on vastaan tullut sellainen vaiva että ruuvi ei pysy kiinni millään vaikka mitä tekisi. Osoittautui että osakokonaisuus oli koottu väärin mutta toimi silti varsin hyvin poislukien ruuvin jatkuva löystyminen.

Niille joilla on näppivoimia liian vähän tai paljon suosittelen momenttiavaimien hankkimista. Usein tarvitaan kaksi tai kolme eri kokoluokkaan kuuluvaa momenttiavainta. Niiden ei tarvitse olla kalliita eikä kauhean tarkkoja sillä tarkoitus on usein saada ruuviryhmän kaikki ruuvit samaan kireyteen. Liioitella ei kannata sillä, esimerkiksi, M6 kokoluokan, lujuudeltaan 8.8-ruuvin, katkaisee kiristämällä varsin helposti. Lujuus on yleensä merkittynä kierteen kantaan ja se kertoo momenttiarvon. Mutta jos vastakierre on alumiinissa niin pelataankin sen ehdoilla ja silloin tieto löytyy korjaamokirjasta.

Ruuveista, muttereista, kierretyypeistä ja vastakierteistä voisi kirjoittaa paksun kirjan eikä silloinkaan siinä olisi kaikkea.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2023, 18:16:19 ip »
Tää mun Nevada on tyyppiesimerkki siitä kun ei ole käytetty momenttiavainta. Olen tätä koittanut kohta kohdalta perushuoltaa ja koko ajan törmään liian kireelle väännettyihin ja jumissa oleviin. Siksi on venttiilit vielä säätämättä ja nyt hannaan ryhtyä avaamaan öljypohjaa. Itse ostin ensitöikseni kaksi momenttiavainta ja kerholla on kolmas jos tarviin niin lujalle vääntää ettei omat riitä. Oma hommansa on koittaa selvittää sitä oikeaa momenttia kun eri lähteissä on ristiriitaisuuksia ja sitten on kielimuuri vaikeille tekniikan sanoille. Varsinkin kun ei aina tiedä mikä joku osa on edes suomeksi. On tässä opettelua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2023, 22:06:00 ip »
Onneksi on internet ja kääntöohjelmat. Tosin tekniikka ja suomi ei niiltä aina taitu oikein.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2023, 05:36:30 ap »
Onko jotain yleissääntöä millä olis hyvä voidella kierteet ennen kiristystä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2023, 10:46:23 ap »
Asiallinen kysymys.
Riippuu materiaalista ja siitä mikä on kiinnityksen tarkoitus.

Perusasioissa sellainen ruuvi, pultti tai mutteri voidellaan kevyesti mutta kauttaaltaan kierreosaltaan vaikka moottoriöljyllä, tms. ennen asennusta jota pitää aukoa tämän tästä kuten venttiilikopan tai laturin kannen ruuvit. Myös akseleiden mutterit ja koko akseli on hyvä "pinnoittaa" ohuella vaseliinikerroksella juuri ennen asennusta. Varsinkin vähän ajetuissa pyörissä saattaa akselit olla hyvinkin jumiintuneina paikoilleen. Pyörätallin hyllystä pitäisi siis löytyä tippakannullinen öljyä ja pieni tuubi vaseliinia. Vedenkestävää vaseliinia tarvitaan lähinnä kosteisiin paikkoihin kuten jousituksen proggressiovivustoihin.

Momenttiavain, kierteet ja kiristys: kuiva kierre ei mene yhtä suureen momenttiin mitä menee voideltu ruuvi samalla momenttiarvolla. Ero lopullisessa kireydessä voi olla suurikin riippuen kierteen noususta. Tämä pätee erityisesti kannenpultteihin ja muihin "vitaaleihin" kohteisiin. Joissain ohjeissa kerrotaankin kummalla tavalla oikea momentti saavutetaan.

Jos käytetään ruuvilukitetta niin ei tietenkään laiteta rasvaa kierteeseen koska kierteen on tarkoitus pysyä varman päälle momentissaan. Tätä ei kuitenkaan pidä harrastaa kuin sellaisissa kohteissa joissa ohje määrää niin toimittavan. Kuten kytkimen/vauhtipyörän pultit. Kun ruuvilukitteella varmistettua ruuvia auotaan olisi hyvä tietää minkä tasoisella lukitteella on kiinnitys tehty. Järeimmät lukitteet kun tarvitsevat suuren kuumuuden auetakseen. Siksi suosittelen vain mietoja lukitteita tai, korkeintaan, keskilujaa. On eri asia laittaa lukitetta rasvaiseen kierteeseen kuin aivan kuivaan. Ensi mainitussa menee lukite hukkaan ja toisessa tapauksessa sitä on joskus liikaa. Lukitetta ei tarvita koko kierteen pituudelle.

Omaa harkintaa voi käyttää.

Monessa asiassa voi myös ennakoida eli avata ruuvi tai mutteri ja voidella se ennen kuin se jumiutuu.
Tähän liittyy myös se onko ruuvi pinnoitettua laatua, paljas teräskierre, mitä materiaalia, lujuusluokkaa ja onko se ns. rakenteen läpimenevä ruuvi. Monet pinnoitteet saattavat jumiuttaa kierteen niin että turha on yrittää avata tavallisilla avaimilla vääntämällä vaan saattaa ruuvi, pultti tai mutteri sellaiseen olotilaan että sen voi avata rikkomatta mitään. Joskus ammattilainenkin raapii päätään sellaisessa tilanteessa.

Jos ruuvi, mutteri tai muu kierreosa on ruosteessa niin sitä ei pidä enää asentaa minnekään. Menee kierrätykseen. Jos avatessa on jo näin niin huolto eli tuo tarkasteluosio että ruuvit ovat oikeissa momenteissa paljastaa myös tämän seikan. Tosin, monesti, kanta on siisti mutta kierreosa hapettunut.

Momenttiin kiristys ei tarkoita sitä että vain kokeillaan onko jokin löystynyt vaan kiristettäessä kohteen on oltava löysällä ennen kiristystä. Silloin syntyy oikea kireys. Kohteesta riippuen käytetään voiteita tai ei. Ns. läpipultit on hyvä voidella aina jo kootessa. Tehtaalla ei ole, välttämättä, tehty niin vaan siellä määrää tuotannon nopeus.

On vaikea antaa joka kohdetta varten yleispätevää ohjetta. Mutta ohje kierreosien tarkkailusta on hyvä. Löystyvä pultti ei ole ongelma vaan pultti joka ei aukea tai mene kiinni ollenkaan.

Sitten yksi ihmetyksen asia: Miksi ruuvin kanta on lähes aina "nuljattu" niin että siitä ei saa kiinni enää siihen tarkoitetulla työvälineellä ennen kuin se tuodaan ammattilaiselle avattavaksi? Ehyt kanta kun on ainoa hyvä käyttöliittymä kierreosille. Tulee hintoihinsa ja tehdään tuntitöinä.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2023, 09:01:58 ap »
Laitoin hakusanan pulttirasva ja tämä tuote tuli ensimmäisenä. Vaihtoehtoja on varmaan paljon mutta ei mulla ole kompetenssia niitä arvioida. Pärjäisinkö siis tällä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-pultti--ja-mutteriterva-400-ml

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2023, 10:05:01 ap »

Momenttiin kiristys ei tarkoita sitä että vain kokeillaan onko jokin löystynyt vaan kiristettäessä kohteen on oltava löysällä ennen kiristystä. Silloin syntyy oikea kireys.

Eikös just esim. auton kansiremonttien yhteydessä esimerkiksi ollut sellainen yleinen ohje, että puhdista lohkosta kannen pulttien kierteet kierretapilla ennen kasaamista?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2023, 11:39:17 ap »
Henkolle: kierretapilla puhdistaminen on aika raskas menetelmä mutta toimii hyvin kun esim. sylinterilohko on valurautaa. On olemassa myös ns. mankelitappeja (Manglaava kierretappi) joilla voi hieman parantaa alumiinisen kierteen laatua. Sellainen tappi ei ole leikkaava vaan tekee sileän pinnan. Mankelitapin käyttö edellyttää hyvää puhtautta kohteessa ja tehdään öljyn  tai leikkunesteen kanssa. Alumiinin leikkuuneste on etanoli.

Montille: varmaankin ihan toimiva aine mutta ei hyvin kuumiin kohteisiin kuten pakoputken "juurimutteriin". Siellä se voi palaa ja jumittaa mutterin tarpeettoman hyvin. Sillä seudulla suosittelen käyttämään lukitsevaa aluslaattaa jos kohteessa on ongelmia.

Tervan ohella tarvitset vielä pikkutuubin asennusrasvaa. Vedenkestävä vaseliini olisi silloin paikallaan. Se on hieman kalliimpaa mutta ei reagoi veden kanssa eli ei muodosta emulsiota. https://www.motonet.fi/fi/tuote/600100/CRC-Super-Adhesive-Grease-Vesivaseliini-100-ml
Tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon että ainetta saa muualtakin kuten Puuilosta. Erittäin hyvä aine takahaarukan ja ohjauksen laakereihin.
Muut laakerit, jotka pyörivät jatkuvasti, toimivat tavallisella vaseliinilla tai öljyllä hyvin mutta pientä edestakaista liikettä tekevillä laakereilla olosuhteet ovat karummat. Laakerin kuulat/rullat/neulat pyrkivät pysymään asemissaan ja kaivavat lovet sijainteihinsa joten toiminta heikkenee ja ohjauslaakerin tapauksessa saattaa aiheuttaa suuntavakavuuden vähenemistä ja, pahimmassa tapauksessa, woblausta.

Ohjauslaakeri on moottoripyörän kriittisin laakeri. Ei saa olla välystä, ei saa olla kireällä eikä kulunut. Kerhokaverini edesmeni tämän vian vuoksi. Eikä hän ole ainoa joka on suistunut tieltä em. syystä. Valitettavasti Onnettomuustutkintakeskus vain harvoin julkaisee näiden tapausten selvityksiä. https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/

Suosittelen syynäämään ohjauslaakerin: etupyörä pois ensin. Kun keula on kevennetty näin niin ohjausta käännellään hyvin hitaasti laidasta laitaan, Jos tuntuu nykäyksiä tai "keveitä kohtia" tai teleskooppien alapäästä työntelemällä ja vetelemällä välystä, kuten keskiasennossa usein on, on laakerit vaihdettava jos kiristäminen ei auta.  Ohjauslaakerit pitää puhdistaa ja voidella suht säännöllisesti niin kestävät kyllä. Kalliita ne eivät ole. Maksavat korkeintaan muutaman kympin. Monessa mallissa tarvitaan erityinen alalaakerin sisäkehän ulosvedin joten useimmille merkkihuolto on oikea paikka kunnostaa ohjaus. Huollot eivät juurikaan tarkista tällaisia asioita oma-aloitteellisesti.


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2023, 18:16:37 ip »
On olemassa myös ns. mankelitappeja (Manglaava kierretappi) joilla voi hieman parantaa alumiinisen kierteen laatua.
Töissä käytämmekin liki pelkästään näitä, kestävät leikkaavia paremmin kun tehdään ruostumattomaan tai haponkestävään kierteitä. Siis uusiin osiin. Taitaa tulla kestävämpi kierrekin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 02, 2023, 18:58:19 ip »
On olemassa myös ns. mankelitappeja (Manglaava kierretappi) joilla voi hieman parantaa alumiinisen kierteen laatua.
Töissä käytämmekin liki pelkästään näitä, kestävät leikkaavia paremmin kun tehdään ruostumattomaan tai haponkestävään kierteitä. Siis uusiin osiin. Taitaa tulla kestävämpi kierrekin.
Kyllä. Manglaavan kierretapin ominaisuuksiin kuuluu tiivistää metallia joka tuottaa vähemmän huokoista pintaa. Toisaalta, kitka tällaisessa yhteydessä on pienempi kuin leikkaavan tapin suhteen.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 02, 2023, 20:37:59 ip »
aika paljon on autoissa nykyjänsä nuo kannenpultit niin että pikkumomentti alkuun ja sit vedetään annettujen asteitten mukaan puolikierrosta tai mitä sitten onkaan, siinä kitkan virhe taitaa jäädä vähemmälle

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2023, 11:58:28 ap »
Noin ylipäänsä tähän aiheeseen vielä tuli mieleen että taitaapa aika monen automobiilinkin käyttöohjeessa olla aika pitkä lista tarkistettavia asioita ennen liikkeellelähtöä. Öljyt, nesteet, ehkä valojen ja vilkkujen toiminnan testaus, tarkastus että minkään renkaan takana ei ole mitään jne. En tiedä tosin nykyautoista, niissä voidaan vaikka kieltää nuo tarkistukset ja valon syttyessä viemään/hinaamaan merkkihuoltoon. Mutta vähän vanhemmissa muistelen näin olleen. Itse kun ostin käytetyn auton talvella niin ensimmäisen kuukauden aikana en tainnut avata konepeltiä kertaakaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Käyttöohjekirjan ohjeet ja niiden noudattaminen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2023, 12:31:10 ip »
Henko, tuliko uuden pyöräsi mukana suomenkielistä ohjekirjaa?