Asiallinen kysymys.
Riippuu materiaalista ja siitä mikä on kiinnityksen tarkoitus.
Perusasioissa sellainen ruuvi, pultti tai mutteri voidellaan kevyesti mutta kauttaaltaan kierreosaltaan vaikka moottoriöljyllä, tms. ennen asennusta jota pitää aukoa tämän tästä kuten venttiilikopan tai laturin kannen ruuvit. Myös akseleiden mutterit ja koko akseli on hyvä "pinnoittaa" ohuella vaseliinikerroksella juuri ennen asennusta. Varsinkin vähän ajetuissa pyörissä saattaa akselit olla hyvinkin jumiintuneina paikoilleen. Pyörätallin hyllystä pitäisi siis löytyä tippakannullinen öljyä ja pieni tuubi vaseliinia. Vedenkestävää vaseliinia tarvitaan lähinnä kosteisiin paikkoihin kuten jousituksen proggressiovivustoihin.
Momenttiavain, kierteet ja kiristys: kuiva kierre ei mene yhtä suureen momenttiin mitä menee voideltu ruuvi samalla momenttiarvolla. Ero lopullisessa kireydessä voi olla suurikin riippuen kierteen noususta. Tämä pätee erityisesti kannenpultteihin ja muihin "vitaaleihin" kohteisiin. Joissain ohjeissa kerrotaankin kummalla tavalla oikea momentti saavutetaan.
Jos käytetään ruuvilukitetta niin ei tietenkään laiteta rasvaa kierteeseen koska kierteen on tarkoitus pysyä varman päälle momentissaan. Tätä ei kuitenkaan pidä harrastaa kuin sellaisissa kohteissa joissa ohje määrää niin toimittavan. Kuten kytkimen/vauhtipyörän pultit. Kun ruuvilukitteella varmistettua ruuvia auotaan olisi hyvä tietää minkä tasoisella lukitteella on kiinnitys tehty. Järeimmät lukitteet kun tarvitsevat suuren kuumuuden auetakseen. Siksi suosittelen vain mietoja lukitteita tai, korkeintaan, keskilujaa. On eri asia laittaa lukitetta rasvaiseen kierteeseen kuin aivan kuivaan. Ensi mainitussa menee lukite hukkaan ja toisessa tapauksessa sitä on joskus liikaa. Lukitetta ei tarvita koko kierteen pituudelle.
Omaa harkintaa voi käyttää.
Monessa asiassa voi myös ennakoida eli avata ruuvi tai mutteri ja voidella se ennen kuin se jumiutuu.
Tähän liittyy myös se onko ruuvi pinnoitettua laatua, paljas teräskierre, mitä materiaalia, lujuusluokkaa ja onko se ns. rakenteen läpimenevä ruuvi. Monet pinnoitteet saattavat jumiuttaa kierteen niin että turha on yrittää avata tavallisilla avaimilla vääntämällä vaan saattaa ruuvi, pultti tai mutteri sellaiseen olotilaan että sen voi avata rikkomatta mitään. Joskus ammattilainenkin raapii päätään sellaisessa tilanteessa.
Jos ruuvi, mutteri tai muu kierreosa on ruosteessa niin sitä ei pidä enää asentaa minnekään. Menee kierrätykseen. Jos avatessa on jo näin niin huolto eli tuo tarkasteluosio että ruuvit ovat oikeissa momenteissa paljastaa myös tämän seikan. Tosin, monesti, kanta on siisti mutta kierreosa hapettunut.
Momenttiin kiristys ei tarkoita sitä että vain kokeillaan onko jokin löystynyt vaan kiristettäessä kohteen on oltava löysällä ennen kiristystä. Silloin syntyy oikea kireys. Kohteesta riippuen käytetään voiteita tai ei. Ns. läpipultit on hyvä voidella aina jo kootessa. Tehtaalla ei ole, välttämättä, tehty niin vaan siellä määrää tuotannon nopeus.
On vaikea antaa joka kohdetta varten yleispätevää ohjetta. Mutta ohje kierreosien tarkkailusta on hyvä. Löystyvä pultti ei ole ongelma vaan pultti joka ei aukea tai mene kiinni ollenkaan.
Sitten yksi ihmetyksen asia: Miksi ruuvin kanta on lähes aina "nuljattu" niin että siitä ei saa kiinni enää siihen tarkoitetulla työvälineellä ennen kuin se tuodaan ammattilaiselle avattavaksi? Ehyt kanta kun on ainoa hyvä käyttöliittymä kierreosille. Tulee hintoihinsa ja tehdään tuntitöinä.