Kirjoittaja Aihe: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?  (Luettu 4454 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« : Toukokuu 23, 2023, 19:22:40 ip »
1100 Quotassa oli Saksasta tuotaessa (turhan) kevyt RAM kytkin vauhtipyörineen. Ei ole oikein miellyttänyt; turhan herkkä ajettava taajamissa. Kierroksia kyllä kiekaisee herkästi, jos on avointa baanaa, mutta ei ole tietenkään vääntöä, vaan on laulatettava. Ihan ongelmaton tuo RAM kytkin ei ole muutenkaan.

Nyt on alkanut itää ajatus, että laittaisin siihen "normaalin" vauhtipyörän ja kytkimen. Alkuperäinen on tiellä tietymättömillä, joten kaikki kilkkeet pitäisi hankkia.

S&D luettelot ei tunne Quotan alkuperäistä vauhtipyörää eikä ole tietoa mitä se painaa. Tiedustelu S&D:lle toi vastauksen, että (tuhatkuutioisissa käytössä ollut) 4250 gr vauhtipyörä on ainut tällä hetkellä saatavissa oleva (n. 250 euroa), joka käy teknisesti Quota 1100:een. 3300 gr ja 2450 gr (Le Mans ?) vauhtipyörää on tarjolla mutta niillä on "unknown delivery time". Lisäkysymyskään ei tuonut täsmennystä; ei ainakaan ennen syksyä.

Mikähän lie 1100 i koneiden ml Quota vauhtipyöräpaino ? Lähempänä 4250 gr kuin 3300 gr ? Kaikki muut kytkimen osat löytyvät Quotan 1100 varaosaluettelosta ja ovat samat kuin tonnisessa eivätkä ihan tolkuttomia maksakaan.

Kumpi olisi parempi 4250 gr vai 3300 gr ? Kun nyt tuohon 1,5 kg:n kytkimeen on kuitenkin joutunut tottumaan, oliskohan 3300 gr, jos sellainen myyntiin ennen talvea tulee ? Makukysymyksiähän nämä on silti.

Toinen ongelma on kytkimen takakansi/starter ring. Alkuperäisnumerolla on saatavana heti ja maksaa 585 euroa. Z-osana 174 euroa, mutta sama "unknown delivery time". Mahtaisko kenelläkään olla kunnossa olevaa isolohkon starttikehää ?

Jos tuolla kytkimellä vielä kesän ajelisi, vaihto olisi sitten ajokauden jälkeen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2023, 20:43:45 ip »
Katson kun käyn verstaalla. Mulla kaikki vauhtipyörät ovat tonnisista ja 850 -malleista.
Jos joku tarvitsee uusia matalauraiseen kytkinkeskiöön tarkoitettuja kytkinlevyjä niin niitäkin on ainakin kaksi.

Tonninen käytetty ja kunnostettu moottorikin löytyy sekä 850 moottori suoraan ajosta. Toimi kun viimeksi ajoin. Tilalle laitoin tonnisen. Siksi on ylimääräisiä.

Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2023, 08:45:48 ap »
Minulla on Daytona 1000, Siinä on ongelmana hiljaa ajettaessa 950-2000  kierroksilla kolahdukset laatikossa. Siinä on ilmeisesti toi kevyt vauhtipyörä, Joka antaa verorattaisiin moottorin iskujen jälkeen välystä, ja aiheuttaa kolahduksia. Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia. Perä avattu, kardaani tutkitu, laatukkoo pyöritetty tyhjänä kytkin pohjassa (tasainen rattaiden ääni mutta aika kova ilman öljyä).
Pyörä ollut kuukauden, eikä aijempaa kokemusta ole.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2023, 10:59:38 ap »
Daytona/Centauro omistajat osaavat paremmin vastata jos ovat kuulolla. Mattikin.

Stein&Dinse varaosaluettelon mukaan Daytonassa on alkuperäisenä normaali isolohkon kaksilevyinen kytkin. Vauhtipyörästä ja sen painosta en kuvan perusteella osaa sanoa.

Eri asia on jos Daytonaasi on jälkeenpäin vaihdettu joku muu vauhtipyörä/kytkin yhdistelmä kuten minun Quotaani. Asia selvisi avaamalla. Selvisi sekin, että samalla olisi pitänyt vaihtaa samalla kytkimen käyttötanko. Kytkin kantoi eikä säätövaraa ollut.

Tämä yksilevyinen RAM -merkkinen kytkin kalkattaa tyhjäkäynnillä. Välyksestä johtuvaa kalahtelua kuuluu esim. ykkösellä kaasua löysättäessä ja taas käännettäessä. Kytkimen syyksi olen tämänkin laittanut, vaikka voihan se olla laatikossakin. Tien päällä laulattaessa en ole ääniä jäänyt kuuntelemaan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2023, 16:08:43 ip »
Mulla oli lempparissa kevennetty alkup, vauhtipyörä ja starttikehä, painoivat yhteensä 4,3kg + kytkinlevyt. Nyt on uusi teräksinen ram ja tykkään kyllä siitä. Ehkä hieman levoton  alhaisissa keskusta nopeuksissa mutta ei häiritse minua. Käyttötuntuma on erittäin hyvä ja kevyt, kevyempää en ole missään tavannut

Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2023, 09:11:50 ap »
Daytonan ei kalkata kytkin pohjassa ollenkaan ja kytkin tuntuma on yllättävän hyvä. Kolahdukset alkaa vetopäällä pienillä kierroksilla kaikilla vaihteilla, mutta moottorijarrutuksessa ei. Sama ääni tulee pukilla pyörittäessämoottorilla kaikilla vaihteilla. Mutta kytkin pohjassa pyörästä, pyörii nätisti molempiin suuntiin vaihde päällä. Daytona menee 17 km/h alle 1000 kierroksella.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2023, 10:05:02 ap kirjoittanut Tapio A »

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2023, 18:03:19 ip »
Tuohon aloitukseeni viitaten. Tulipahan hankittua S&D:ltä starter ring 17067900-Z. Ei ole ollut pitkään aikaan saatavilla Z -osana (ovh 174 euroa). Ilman Z:taa 580 euroa.

Nyt ei jää kytkimen vaihto ainakaan siitä kiinni, jos sattuisin innostumaan. 4250 g vauhtipyörää on tarjolla ja samoin muita osia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2023, 22:08:38 ip »
Onhan se hyvin selvää että aina näissä vauhtipyörä-kytkin asioissa on kaksi päätä: kevyt vauhtipyörä = helppo vaihtaminen mutta kalkattava ja epätasainen käynti alhaisilla kierrosluvuilla. Painavalla vauhtipyörällä hitaampi vaihtaminen mutta tasaisempi käynti. Kompromissin etsiminen on tavoitteellista.

Oheistoiminnat on kevyellä vauhtipyörällä helposti kalkattava käynti alhaisilla kierroksilla ja, mahdollisesti, joutuu käyttämään korkeaa tyhjäkäyntikierroslukua. Sopii vauhdikkaaseen ajoon ja radalle mutta kaupunkiajossa rasittavaa. Varhaisissa ruiskumalleissa saattaa ilmetä epävakaata käyntiä alemmilla kierroksilla ja yllättäviä sammumisia. Näytteenottotaajuus ei aina riitä.

Raskaalla vauhtipyörällä luullaan usein että vaihteisto on huono vaikka se vain johtuu siitä että ei malteta odottaa että vaihtamishetken kierrosluku olisi vaihtamiselle otollinen. Orjarenkaat ja siirtohaarukat vain joutuvat koville. Daytonassa ja osassa Centauroja on erikseen eri tyyppinen vaihteisto.

Yleensä käy niin että kuljettaja sopeutuu, ajan kanssa, näihin ominaisuuksiin eikä pidä niitä varsinaisina ongelmina.

Nyt kun olen luopunut melko kevytvauhtipyöräisestä varhaisesta Centaurosta olen tarkoituksellisesti valinnut täysin digitaaliseen (Myös muut toiminnot, suurelta osalta, ovat digitaaliset moottorinohjauksen lisäksi.) projektipyörääni T3 Californiaan jossa 950cc kantti-moottori juurikin tuon T3:sen alkuperäisen kytkimen muunnettuna syvempiuraiselle kytkinkeskiölle. Hihnavetoisen ahtimen paineennoston lievän hitauden vuoksi en usko menettäneeni isommin sellaisista ominaisuuksista sillä aion käyttää laitetta ihan siviiliajoneuvona. Pitää vain malttaa vaihtaessa ettei vaihteiston magneettiproppu kerää kovin pitkää häntää.

Magneettiproppu on joka öljyreikään ihan hyvä kapine. Kauppias myy niitä. Laakerit kiittävät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2023, 07:44:27 ap »
Vastoin yleistä käsitystä, vauhtipyörän massa ei vaikuta vääntöön tipan vertaa. Vääntömomentti tulee moottorin mekaanisesta toiminnasta. Pyörivään vauhtipyörään varastoituu energiaa, joka sitten raskaammalla vauhtipyörällä pehmittää käyntiä ja hidastaa hitausmomentillaan äkkinäisiä nopeuden muutoksia. Estäen esim stumppausta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2023, 22:24:05 ip »
Jos vielä kytkinlevyjä satutte miettimään niin on osoittautunut käytännön myötä että yksi levytyyppi vanhoihin isolohkoihin kuten Daytonaan, Centauroon ja Californioihinkin on kestävä, hieman haukkaava mutta ei normikäyttäjälle tule remontinlaittoa aikoihin vaikka olisi rajumpaakin käyttöä. https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi-clutch-kit-new-version-big-models/item-1-1078679-3342-2.html

Caleihin 1100-malleihin asti toimivat nämä erinomaisesti, kestävät eivätkä ole hinnan kiroissa. https://www.stein-dinse.com/en/surflex-clutch-disc-rough-toothed-moto-guzzi-big-models/item-1-1095408-3342-3.html
Samaa mallia on myös matalauraisiin kytkinkeskiöihin olemassa. Useimmat remontoijat, kuitenkin, vaihtavat myös kytkinkeskiön syväuraiseen versioon eli mainittu "rough-toothed". (Long spline version.)

Näissä kahdessa levytyyppissä on yhteistä että niissä on kiinteä, umpinainen keskiö. Useimmat kouriini osuneet hajonneet levyt ovat olleet joko niitattuja tai sellaisia joissa on aukkoja keskiön ja kitkapintojen välissä. Joskus irtoaa niitattu kitkalevy niittauksestaan tai em. aukollinen levy on revennyt.

Syitä kytkinvaurioihin voi olla useita jotka ovat osittain täysin ktkinlevyn tyypistä riippumattomia mutta niistä joskus toiste...

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 15, 2024, 20:29:44 ip »
Nyt on sitten Quota palautettu tehdasasetuksiin tai lähelle niitä myös vauhtipyörän ja kytkimen osalta. Kaikki uusia osia S&D:ltä. Muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen voi todeta, että olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin.

ps myös kampiakselin stefa vaihdettu. Ostin 30 eurolla asennustyökalunkin. Toivottavasti en enää tarvitse.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2024, 15:02:49 ip »
Asia siis hoitui odotusten mukaan. Minkäslaiset kytkinlevyt sinne jäi?
Löytyikö vai sopiko aiemmin mukana ollut kantava kytkimen työntötanko?

Itselläni oli tonninen Quota. Tykkäsin kovasti. Siinä oli pieniä lastentauteja kuten mureneva pakoputken keskipönttö. Sitten ymmärsin jättää pakoputken klemmarit löysälle. Vaiva poistui kun osat saivat laajeta ja supistua, lämpötilan mukaan, omaan tahtiinsa. Ei silti isompia vuotoja.
Tiedoksi että kytkin, eikä perävaihde, siedä korkeilla kierroksilla kytkimellä tehtävää keulivaa lähtöä tai pitkiä hyppyjä. Pari kertaa särjin kytkimen ja pari kertaa vaihteiston kytkinakselin kaksirivisen, etummaisen, kuulalaakerin. Sittemmin opin ajamaan säästeliäästi. Mutta parasta oli tonnisen laihaseosmoottori: ei tarvinnut tankkailla tämän tästä. Matka-ajon kulutus reilut kolme litraa sadalle. Haittana oli typen oksidit joita sittemmin ei enää saanut maailmaan tuottaa. Mutta kyllä 1100:senkin voi laihaseokselle säätää. Käy lämpimämpänä kuin vakio kylmemmälläkin säällä eli lompakko kiittää ja moottorin kestoikä pitenee. On tietysti omantunnonasia voiko näin toimia. Voimassa ei juuri häviä.

Mikä Quotassa oli kätevää oli helppo remonteeraus. Olin aamuvuorossa töissä ja kahden jälkeen tein lähtöä johonkin tapahtumaan hieman kauemmas. Lähdin sitten hieman reippaammin ja juurikin tuo kytkinakselin kaksirivinen laakeri hajosi. Tämä siis eka kerta. Oli muovihäkkilaakeri. Purin autotallissa pikaisesti sillä Quota on helppo purkaa verrattuna Tonti-runkoon. Asuin silloin Mäntän seudulla ja toisella pyörälläni karautin Mäntän laakeriin ja hain sieltä metallihäkkisen laakerin. Laakeri paikoilleen, vanhat tiivisteet uusiokäyttöön ja ruuvit kiinni. Kolme tuntia ja kolme varttia myöhästymistä suunnitellusta perillepääsystä. Toki tieliikennlain asetukset eivät silloin kovin koetelleet.

Quota on hyvä matkapeli. Pitkin Eurooppaa, Pohjoismaita ja kaksi Italianreissua sillä tein. Itse asiassa olen kaikille Guzzeilleni näyttänyt Italian mutta en, vielä, 1400:lle.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2024, 15:40:12 ip »
Surflexin levyt. Käyttötanko on uusi sekin ja tiivisteet. Samoin pultit ja prikatkin.
Se alumiinivauhtipyörä ja kytkin on säilötty laatikkoon. Jos joku haluaa leikkiä sen kanssa, ei paljon maksa. Dinseltä saa varmasti sopivan tangon. Minulla on itse lyhennetty. En kyllä suosittele eikä ole takuuta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tonnisen kytkin 1100 koneeseen ?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2024, 21:12:04 ip »
Ehkä ratahommiin voi olla sopiva tuo kevyt kytkin.