Kirjoittaja Aihe: Tuulisuoja V85TT  (Luettu 5141 kertaa)

Landola

  • Viestejä: 7
Tuulisuoja V85TT
« : Toukokuu 13, 2023, 15:28:37 ip »
Asia koskee V85TT:n (2021) tuulisuojaa: se matala "perusmalli" vastaan korkeat, jälkiasennettavat, Guzzi:n korkeampi kirkas ja Givi:n kaksi erilaista kirkasta tuulisuojaa. Varmaan joillakin teistä on kokemusta vaihdon plussista ja miinuksista. Mietin tätä vaihtoasiaa paraikaa. Ajoin ensihuoltokilometrit nyt huhtikuun lopulla ja toukokuun alussa. Aika koleaa tuulta koki yläkroppa tuon matalan suojan kanssa.   

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2023, 17:22:05 ip »
Sellainen kokemus on että matalassa ja korkeassa pleksissä on puolensa. Toki pleksin leveys, muoto ja sijainti vaikuttaa paljon.

Noin yleisesti kokemuksiani plekseistä tai tuulisuojista ovat seuraavanlaisia: matala pleksi päästää suht tasaisen ilmavirran ylitseen eikä kypärään tule turbulenssiä eli pyörteilyä ja sen myötä jää vain tuulen suhina ja ilman vastus kuormitukseksi. Se voi olla parempi ratkaisu kuin kuormituksen pois vievä mutta turbulenttinen suoja. Hyvin korkean pleksi takana voi olla hyvinkin suojassa ja on hiljaista. Silloin tuulisuojan koko on aitanoviluokkaa. Sellainen lisää ilmanvastusta mutta huonoilla säillä voi olla hyvinkin mukava koska se suojaa ylävartaloa myös sateelta.

Itse olen päätynyt eräänlaiseen kompromissiin missä on otettu huomioon ilmavirran dynamiikka ja massa. Käytän lisälippaa joka kiihdyttää ilmavirran pleksin yläosassa niin että syntyy, isommissa nopeuksissa, virtaus joka nostaa vastaan tulevan ilmavirran kulkemaan kypärän yläpuolelta. Selailsen voi tehdä itse tai ostaa kauppiaalta. Kapeaan pleksiin se ei juuri toimi koska ilmavirta pääsee helposti kiertämään pleksin sivuitse. Tietenkin runsaampi ajoviiman ohjaaminen lisää ilmanvastusta ja siten kulutusta.

Juttu on erilainen eri pyörätyypeissä. Sama viritys ei sovi kun pyörätyyppi vaihtuu. Kyykkypyörissä pitää olla kyykyssä, katuenduroissa homma on ristiriitaisempaa riippuen ajo-olosuhteista ja -tavoista ja customeissa joko on tai ei etukate. Kaikkia em. pyörätyyppejä tallissa on tai on ollut aikojen saatossa.

Landola

  • Viestejä: 7
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2023, 18:36:01 ip »
Kiitoksia avartavasta vastineestasi, Motomatti! Arvostan. Noin ollen, voin pohtia asiaa useammasta eri lähtökohdasta. Odottelen lämpöisempiä kelejä ja testaan tunnelmat. Tuo lisälippa saattaisi hyvinkin toimia ja on myös edullisempi. Kommentoin, josko päädyn pleksin vaihtoon ja siitä saamiini kokemuksiin. Hyvää kesää!

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2023, 08:27:25 ap »
Korvasin matalan viimasuojan Ermaxin korkeammalla suojalla. Oli parannus. Isompi merkitys turbulenssiin v85:ssa on tankin eteen muotoiltujen etutolppien kolojen tukkimisella tyyliin Motoboxer - ”lätkät”. Myös tulostettavia malleja on olemassa. Edelleenkään suojaus ei ole Stelvion tasolla, johon on tosin vaikea päästäkin. V85 on käytännössä naku viimasuojalla. Steviossa on kate. Vaihdan Ermaxin (mielellään selkeästi) parempaan, kun sellainen markkinoille ilmaantuu. Nyt minulla on siinä lisälippa ja, noh, tilanne on tyydyttävä.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #4 : Toukokuu 14, 2023, 11:09:15 ap »
joo kuten tuolla sanottu turbulenssit pitisi saadaa jäämään joku kypärän päälle tai rintaan muuten on kurja ajaa, säätö voi olla tosi pienestäkin kiinni
semmonen vielä että jos on kovin iso pleksi niin saattaa tulla voblausta kovassa nopeudessa omaan milleen joutu laittaa ohjausiskarin aikanaan, en tiedä onko noissa nykymalleissa semmosia

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2023, 19:37:19 ip »
Givillä taisi olla näihin korkeussäädettävä tuulilasi. Semmonen kaksiosainen missä yläosa liukuu.

Retuperä

  • Viestejä: 27
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2023, 20:33:20 ip »
Givi Airflow on tosiaan ainakin GS-kuskien suosiossa eikä ole kalliskaan Carpimotolla.
BMW RnineT -17


Fenix

  • Viestejä: 45
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2023, 10:07:28 ap »
Tykkään orkkis tuulisuojasta, se sopii tyyliin ja minun mielestä jo travel mallin korkeampi tuulisuoja tekee pyörästä vähän pappa-tunan näköisen isoimmista ikkunoista puhumattakaan joten ajattelin ensin kokeilla helpompaa tietä eli tätä:https://www.motoboxer.eu/produit/wind-deflector-v85tt/ vaikkei nämäkään nyt pyörän ulkonäköä paranna.
Ajan kyllä tulpat korvissa joten pyrkimys ei olekkaan täydelliseen hiljaisuuteen, autot on sitä varten  :D

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2023, 19:09:50 ip »
Tykkään orkkis tuulisuojasta, se sopii tyyliin ja minun mielestä jo travel mallin korkeampi tuulisuoja tekee pyörästä vähän pappa-tunan näköisen isoimmista ikkunoista puhumattakaan joten ajattelin ensin kokeilla helpompaa tietä eli tätä:https://www.motoboxer.eu/produit/wind-deflector-v85tt/ vaikkei nämäkään nyt pyörän ulkonäköä paranna.
Ajan kyllä tulpat korvissa joten pyrkimys ei olekkaan täydelliseen hiljaisuuteen, autot on sitä varten  :D

Onko tietoa tai kokemusta miten hyvin tuolta paketit löytävät perille? Kun vaihtaa englanniksi kielen niin maksuvaiheessa on kuitenkin yhtäkkiä jotain epämääräisiä valintoja mistä en ymmärrä mitään.

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2023, 22:23:28 ip »
Motoboxerilta lähetys tuli ainakin minulle nopeasti. Eikös ne ole myös TLMn valikoimassa nykyään?


pekka leinonen

  • Viestejä: 27
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #11 : Toukokuu 29, 2023, 08:43:35 ap »
Motoboxer sivuilla ei mainita Guzzia olenkaan?

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #12 : Toukokuu 29, 2023, 10:17:05 ap »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #13 : Toukokuu 29, 2023, 11:06:44 ap »
Millegt:ltä asiallinen maininta pleksin, eritoten ison, vaikutuksista ajettavuuteen.
Sen perusteella tein, tieliikennelain kannalta, rikkeen kun ajoin moottoritiellä hieman lujempaa ja testasin voblausherkkyyttä. 140 km/h meni ihan hienosti eikä edes kulumaurat tiessä vaikutteneet normaalia enemmän lievään mutkitteluun eli matalataajuiseen "soutamiseen" siinä ajaessa. Mutta yli 160:n vauhdissa alkoikin olla tekemistä sillä siinä, kun vauhtia alkaa hidastamaan kierroslukua laskien, alkoi heiluminen. Ei se säikäyttänyt mutta tuotti ajatuksen ohjausvaimentimen asentamisesta. Voblaus voi tulla joskus yllätyksenä.

Jossain hyllyssäni on jemmassa tällainen: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimennin-120mm-isku-uniball-m8/
Samanlaisen olen asentanut kolmipyöräiseeni mutta sivulle pitkittäin.

Arvelen että ei vara venettä kaada. Asennus tulee olemaan mielenkiintoinen sillä keulan alakolmion taa vaimenninta ei saa sovitettua eikä sitä saa sivullekaan kuten on trikessäni. Epäilenpä että se on laitettava keulaputkien etupuolelle poikkipäin. Rungon etuosasta (Siinä on katteita edessä.) pitää siis tehdä jämäkkä varsi keulaputkien väliin ja alakolmiosta vipuvarsi vaimentimeen. Ei tule olemaan kovin kaunis se. 

Corone

  • Viestejä: 36
  • V85TT
Vs: Tuulisuoja V85TT
« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2023, 13:15:18 ip »
V85 huippunopeus on n.170 km/h, joten luultavasti aika harva ajaa näillä yli 150 km/h nopeuksia. Ainakaan Suomessa. Woblausta voi aiheuttaa moni muukin asia. Tämän tyyppisessä pyörässä tulee mieleen esim jousituksen säädöt. Kivaahan se ei ole.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2023, 16:17:22 ip kirjoittanut Corone »