Kirjoittaja Aihe: Nevadaan öljyn lämpömittari  (Luettu 4702 kertaa)

KINDE

Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #15 : Syyskuu 11, 2023, 16:26:08 ip »
Lapsi on vielä innoissaan ja leluja tekee mieli lisää. Mutta onko joku maininnut että tän mittarin tikku olis liian pitkä?

Kuinka lämpimäksi olis suositeltavaa Nevada saada ennen kuin lähtee ajamaan?

Moi. Heitänpä oman lusikkani soppaan minäkin.  Eli mun Cali 1400 on juuri tuommoinen vastaava mittari edellisen omistajan asentamana. Koska olen uusi gUzzisti ehdin jo pelästyä mittatikkumittarin näyttämiä korkeita lukemia ja tuntuuhan tuo pata helteellä aika kiukaalta joten piti laser mitttarilla tutkia moottorin lämpöja ja niinkuin Motomatti sanoi niin lämpötilaert on aikas isoja riippuen mistä mittaa.  Mutta ihan järkeviä lukemi ulkoisella mittarilla tuli ja ajoin koko kesän huolehtimatta lämmöistä.

Eli mun pyörässä oleva mittatikkumittari näyttäää ihan puutaheinää, eli reilusti yli, niin että kuumalla kelillä asteikko loppuu alkuunsa.  Olisko niin että mittari on saanut jossain kohtaa kipeetä.

Motomatti ei vissiin ole saanut jäähdyttimen puhallinta normi ajossa käynnistymään, mutta mulla se kyllä kerran lähti päälle kun tulin maantieajosta kaupunkiin ja hissunkissun hellekelillä etsin hotellia kaupunkia kierrellen, ja kun lopulta pysähdyin ja sammutin moottorin niin puhallin käynnistyi.  Oli varmaan lämmöt niin hilkulla että kun loppukin ajoviima loppuin, niin anturin lämpötila ylitti kytkentärajan ja käynnistyi.   

motomatti

« Vastaus #16 : Syyskuu 11, 2023, 18:12:43 ip »
KINDEn kuvaamalla esimerkillä sain 1400:sta puhaltimen käynnistymään. Kotitallin edessä, ulkolämpötila 28c ja siinä käyttöä paikallaan. Öljyn lämpötila jäähdytysöljypumpun jälkeen ennen jäähdytintä näytti öljylle jokseenkin 130 asteen lukemaa. Oikein hyvä oljyn lämpötila. Eli ei syytä huoleen. Kertaan vielä että olen tilkkinyt jäähdyttimeen menevän ajoviiman lähes kokonaan pois käytöstä. Saavutan siten edes kohtuullisen, 80 - 110 asteen lukemat, joka toteutuu muutaman kilometrin ajon jälkeen, jos ulkoilma on noin 20 astetta.
Mainittu öljyn lämpötila on siis se joka vasta menee jäähdyttimelle. Vakiokuntoisena se jäähdyttää aivan liikaa. Liika viileys aiheuttaa myös liiallista polttoaineen kulutusta. Jäähdyttimeltä painekiertoon menevän öljyn lämpötilaa en ole tutkinut. Itselle on ollut tärkeää tuo sadan asteen ylittäminen sillä se kertoo sen että kierrossa olevassa öljyssä ei voi olla vettä. Vettä tulee imuilman mukana mutta pääosa polttoaineen palamistuotteena josta alkoholin osuus on merkiitävin. Mikäli ajan etanolilla niin en ole sittemmin tankkaillut alle 20 asteen säässä RE85:sta tankkiin. Jos viileässä ajaa etanolipolttoaineella niin sen palamislämpötila on niin alhainen että voiteluöljy ei saavuta parasta toimintalaluettaan ja se kärsii siinä missä rakenteetkin. Saati veden oljyssä esiintymisen primäärit ja sekundaariset vaikutukset.

motomatti

« Vastaus #17 : Syyskuu 11, 2023, 18:54:08 ip »
Vastaan vielä öljyistä vaikka itselleni.
Merkittävä osa Guzzeista on sen verran vanhoja että täyssynteettistä öljyä ei olut vielä keksitty tai sen käyttö ei ollut suosittua. Siihen on sellainen syy että moottori ei ole suunniteltu kuin mineraaliöljylle ja käyntilämpötilansakin siten alhaisemmaksi. Ei tulisi mieleenikään laittaa synteettistä öljyä Californian 950cc koneeseen. Uudempiin sopinee synteettinen tai täyssynteettinen öljy. Täyssynteettisissä on taas vaihtoehtoja kuten esteriöljy joka on ottanut asemansa ja pidetty luotettavana mutta on liian ohutta vanhemmille moottoreille.

On tietysti vaikea antaa kaikille moottorimalleille "paras öljy" kun niitä on niin monenikäisiä ja -mallisia.
Itse olen ratkaissut omien pyörieni öljynlaatutarpeen varsin yksinkertaisesti: -60, -70 ja -80 vuosikymmenien tuotteiden osalta käyttämällä varsin edullista 20W50 mineraaliöljyä. Siitä eteenpäin kahta öljytyyppiä joista toista en enää tarvitse kun myin Centauron pois, yhyy. Siksi 1400 California käyttää esteriöljyä 10W60 eli hyvin laajan lämpötila-alueen omaavaa kastiketta. Näillä olen pärjäillyt viimeiset 30 vuotta. On siinä 1400:ssa Eni-tarra mutta se on vain mainos italialaisesta öljystä. Harkintani mukaan teen, lisäksi, RVS-käsittelyn muutaman vuoden välein. Ei siis joka öljynvaihdossa. Itse asiassa, nykyään, ei huoleta kun 1400:sen rullanostimet.

Käytännössä varsin harvaa motoristia edes kiinnostaa tietää mitä öljyä heidän kulkimessaan on sillä merkkihuolto huolehtii siitä ja pyörä vaihdetaan 1 - 3 vuoden välein uudempaan tai ainakin isompaan.

Tiedä sitten onko omaa vaikutustani että öljyasiat ja lämmönsieto ja sopiva käyntilämpötila sekä lämmityskäyttö ennen ajoa sekä ajon jälkeinen minuutin, parin lämmöntasauskäyttö ja ennen sammutusta ovat tulleet keskusteluaiheiksi. Tai tulossa. Varsin harva ajoneuvonkäyttäjä vaivaa nykyään päätään jollain mustalla kuralla joka pyörii jossain mystisessä voitelupiirissä. 

Kaljee

« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2023, 22:28:32 ip »
Kiitoksia paljon heimolille että jaoit vinkit ja tiedot 750 Brevaa koskien. Välillä tuo moottorin lämpötila mietityttää, ei niinkään ylikuumenemisen takia vaan liian rauhallisen ajon aiheuttama jäähtyminen... Infrapunalämpömittarilla olen joskus yrittänyt lämpötiloja seurailla, mutta sitä harrastusta on enemmänkin joutunut harrastamaan tuon museoboxerin kanssa.

Itse olen käyttänyt Brevan moottorissa esteripohjaista 5W-50 moottoriöljyä, joten en ole ollut huolissani vaikka keväällä saattaa aikaisin aamulla olla lämpöasteet vielä pakkasen puolella. Ja tuon kuuman pään luulisi olevan aivan riittävää omassa ajossani vaikka helteet sattuisivatkin kesän aikana kohdalle ;D

RVS-käsittelyn olen tehnyt kahdesti kaikkiin öljytiloihin, öljymäärät ovat tässä pyörässä lompakkoystävällisiä. Eli sopii ostaa ne pienimmät rvs-putelit.

On asiallista ainetta omiin kokemuksiini pohjautuen. Autopuolelta on nostanut Opelin sylinterin puristuksia ( noin seitsemästä vähän yli kymmeneen) niin että on alkanut käymään tyhjäkäyntiä taas kaikilla sylintereillä. Tänä kesänä ostettu hääauto-sunbeamin öljynpainevalo lakkasi lämpimällä moottorilla palamasta. Vilkkui ja välillä paloi tyhjäkäynnillä siis, ei sentään ajon aikana  ::) Tuhat kilometriä ajoa, mineraaliöljyillä luonnollisesti, ja korjaava käsittely kahdella purkilla tehtynä oli tehnyt tehtävänsä. Onko sitten nostanut tyhjäkäynnin kierroslukua vai muuttanut mekaanisia välyksiä sitä en osaa sanoa, mutta muutosta parempaan joka tapauksessa.

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!