Kirjoittaja Aihe: Nevadaan öljyn lämpömittari  (Luettu 4700 kertaa)

Monti

  • Viestejä: 157
Nevadaan öljyn lämpömittari
« : Toukokuu 09, 2023, 00:50:18 ap »
Lapsi on vielä innoissaan ja leluja tekee mieli lisää. Mutta onko joku maininnut että tän mittarin tikku olis liian pitkä?

Kuinka lämpimäksi olis suositeltavaa Nevada saada ennen kuin lähtee ajamaan?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2023, 17:36:21 ip »
Ajamaan voi lähteä n. 28 sekuntia käynnistyksestä.

Kannattaako kovin kylmällä koneella kokeilla rajoittajaa joka vaihteella, niin ei kannata.
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2023, 18:00:04 ip »
Omaa kokemusta ei ole, enkä ole tuommosesta mittarista ennen kuullutkaan, mutta kävin mittaamassa ja öljytikku on juuri tuon pituinen. Terkoitus ehkä on, että mittarin varsi toimii tyydyttävänä oljytikkunakin samalla.

Täytyykin laittaa tilaukseen tuo. Nevadan Annin viinamoottorin kyyti on nimittäin aika kylmää. Se viina ei lämmitä, vaan kylmettää. Siksi pitäisi saada vähän joskus vinkkiä öljyn lämpötilasta. Ihan ajon aikana ei tarvitse, joten tuon mittarin joutaa kyllä seisottaessa kurkkimaan.

Alinta ajoonlähtölämpöä en osaa sanoa, eikä sitä tietenkään ihan ajan perusteella voi sanoa. Mutta kun ei ole muutakaan referenssiä niin olen minuutin pari käyttänyt naapurien iloksi, hiukan ulkolämpötilan mukaan. Uusittu kartta E85 polttoaineelle sisältää ryypytyksen, joka on 4000 kampikierrosta, joka on siis tyhjäkäynnillä n. 3,5 minuuttia. Ihan niin pitkään ei maltti riitä, ja sekin tiedetään, että kuormitettuna moottori lämpiää nopeiten. Isoja kierroksia varoisin enemmän kylmänä. Jos ulkolämpötila on n. 12° tai alle niin kylmänä ei voi ajaa kun rytkyttää, parin minuutin lämmityksellä kulkee jo hyvin.

Ehkä se ajoonlähtölämpökin saadaan julkaistuksi kunhan saadaan nuo mittarit.  ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2023, 18:43:08 ip »
Salatieto löytyi. "The motorcycle engine is ready for full throtle at an oil temperature of app. 80° C minimum.
High revs before reaching this temperature result excessive engine wear!"

https://www.kickstartershop.de/en/oil-temperature-gauge-dipstick-for-moto-guzzi-nevada-750-v-75-v75-breva-750ie-750-i-e-v-7-v7-12-spezial-racer-stone-v9-roamer-bobber-16?fbclid=IwAR3X4PAdm0Ej3XUUZB1nMWfxeZ671N5eQ1eruAVe2zqpvXAY9CCPw4xNS_0

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2023, 22:16:35 ip »
Toisaalla, ei tässäfoorumissa, oli juuri taannoin keskustelu öljyn lämmöistä ja moottorin lämpötilasta.
Öljyn lämpö kierron eri kohteissa on eri vaihtelua on useita kymmeniä asteita. Öljypohjasta mitaten saa yleisarvon. Jos taas mittaa vaikka lohkon kyljestä, riippuen mistä kohtaa, saa useita ei lämpötiloja. Lisäksi eri ulkolämpötiloissa eri kohdat ovat kovasti eri lämpöiset sekä ulkoilman vaikutuksesta sekä öljyn kierrosta mitaten.

Jos öljyn lämpötilaa mittaa niin juurikin öljytilasta.
Itselläni on lämpömittaus 950cc koneen (California 1000) öljypohjan etureunasta jossa on niitä tulpattuja kohtia johon laitoin kartiokierteen ja siihen lämpöanturin ja näyttö on mittaristossa. Siinä tarkoilla oli tänään puoliltapäivin että öljyn lämpötila oli edes 60 astetta. Öljynä Valvoline 20W50.

Vertailuna käytin iltapäivemmällä 1400 Calin lämpötilatietoa jolloin ulkolämpötila oli jo neljä astetta korkeampi peräti 18 astetta. Siinä on jäähdytinkenno jonka tuloilmavirran olen sulkenut noin 80-prosenttisesti. Öljyn lämmön nostaminen oli siinäkin työn takana. Ajelin hiljalleen pikkuteitä muunmuassa Siuroon. Hiljaa ajaessa öljyn lämpötila nousi liki sataa astetta. Paikallaan kierrättäessä sain hieman yli sadan asteen. Ajaessa lämpö laski helposti alle sadan. Koskaan missään en ole saanut pyörän jäähdytinpuhallinta ajamalla käynnistymään. Öljynä esteriöljy Motul 10W60.

Molemmat moottorit ovat siis kovasti ulkoilman lämmöstä riippuvaisia.
1400:sen suhteen sen suorituskyky on niin suuri että ajaessa kaikkien rajoitusten mukaan, lukien moottoritienopeudet, sitä ei saa vakiokuntoisena lämpenemään millään liikaa meidän olosuhteissamme koska silloin ei ajeta kuin suht alhaisella osateholla.
Siihen verrattuna California 1000 käy vielä kylmempänä. Pitänee omastani nostaa käyntilämpötilaa muuttamalla suutinten kokoa pykälää pienemmäksi.

Kerrottakoon vertailutietona että ajoin kolme talvea ja kesää liki päivittäin 750cc pikkulohkolla. Kolmannen talven jälkeen moottori oli korjauskelvoton. Kilometrejä tuli noin 15000 vuodessa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2023, 23:10:43 ip »
Noista metallitikuista on sitten erittäin ärsyttävä tarkistaa öljyn tasoa. Mulla on Guzzissa ja Harrikassa tuon tyyliset ohuet mittaritikut, öljymäärän tarkistukseen käytän kuitenkin alkuperäistä tikkua. Että älä roskikseen heitä sitä alkuperäistä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2023, 23:12:49 ip »
Motomatti. Olen siis tehnyt oikeanlaisen ratkaisun kun pidän Nevadaa vielä talviunilla ja otan sen käyttöön vasta kun on mukavasti lämmintä. Koko pyörän hankinnan syy olikin se että voin tehdä kesäkuumalla päiväretkiä vaimoni kanssa. Muut ajot hoituu 1983 Vespa PX200E peltipyörällä joka on ollut luotettava kaveri jo 13 vuotta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2023, 00:50:18 ap »
Tällä viikolla näyttäisi olevan mukavasti lämmintä paitsi ei yöllä eikä aamulla. Ei ne kelit juuri tästä parane. Helteilläkään ei ole kiva matkustaa prätkällä. Varsinkin kaupunkiajo on kuumaa hommaa. Ajokamppeet hiottaa, hiertää ja haisevat pahalle. Aurinko häikäisee ja kadut pölisee.
Yksi syy olla ajamatta on tiet: talvi teki ne karheiksi: kumit kuluu silmissä. Talvi teki tiet monttuisiksi, renkaat ja jousitus kärsii. Aina löytää syyn olla ajamatta. Valivali. Tämä vuodatus siis itseni ruoskintaan sietämään epäkohtia. Jää muutoin pyörä pihamaalle: siitä tulee helposti korkeakiiltoinen terassinseisoja.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2023, 01:25:02 ap »
Heh heh no mä en kyllä ole vielä kokenut kuin kivoja retkiä jossa tuuli mukavasti vilvoittaa ja ruoho tuoksuu. Ajot suuntautuu kaupungista ulos jonnekin mihin saa viltin eväiden syömistä varten ja/tai jotain nähtävää/koettavaa ja illaksi kotiin. Vespalla voi sitten pyöriä mukulakivillä aika kevyissä tamineissa.

Tiedän kyllä että olen aika surkea motoristi kun itse ajaminen ei ole itsetarkoitus vaan se että mulla on ehjä mukava pyörä millä voin niitä retkiä tehdä kun on sopiva ajankohta eikä duuni ole esteenä. Aiemmin Vespa palveli sitä tarkoitusta hyvin mutta toissakesänä huomattiin ettei kroppa enää kestä sillä kovin pitkiä reissuja. Jo 10km suuntaansa ja oltiin molemmat ihan romuna. Toi Nevada on ihana ja juuri oikea mittasuhteiltaan, painoltaan, varusteiltaan ja kaikinpuolin muutenkin. Tavoite ei siis ole saada mahdollisimman paljon kilsoja tauluun vaan laatuhetkiä yhdessä rakkaani kanssa. Toi ropaaminen ja uuden opettelu on myös antanut sisältöä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2023, 09:41:19 ap »
On minullakin hyviä asioita tapahtunut moottoripyöräilyssä. Rouva ilmoitti ettei tule enää jatkossa pyöräni kyytiin eikä aja omallaan. Hänen pyöränsä siirrettiin minun nimiini.
Eli asiat varsin hyvällä mallilla ja kesä alkamassa...

Huono puoli jutussa on että rouva vaatii asuntoautoa talouteen.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 98
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2023, 11:06:00 ap »
Asuntoauton perään saa kärryn ja siihen pyörän ja taas on villi ja vapaa ...
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2023, 20:37:21 ip »
Tämä ei liity mitenkään öljyn lämpömittariin.
Lainaus
Huono puoli jutussa on että rouva vaatii asuntoautoa talouteen.
Älähän sie motomatti huoli, kuten edellä mainittiin, niin matkamökki tuo vain lisää mahdollisuuksia.
Rouva tuo oman petin kokoontumiseen, kuten minulle viimeksi Metsäkartanoon.
Reissussa kulkee matkassa useampikin peli, kuten meillä kaksipyöräinen takatallissa ja kolmipyöräinen peräkärryssä - vaihtoehtoisesti pari pyörää.
Itse voi edelleen ajella pyörällä, toki kaatosateen sattuessa voi vaikka pyörän ja itsensä siirtää "katon alle" - mikäli siltä tuntuu.
Kyllä se siitä 8)

T,
Jukka

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2023, 18:44:58 ip »
On ollut lämpömittari käytössä nyt muutaman viikon. Mustan tilasin ja valkoinen tuli, mutta kelpaa sekin. Hyvin sopii pakoilleen ja saa sillä edelleen öljyn määränkin katsotuksi, vaikka mitään asteikkoa siinä ei ole. Kun se tiivisteelleen sopivasti tiukkaantuu niin se sitten on siinä asennossa, vaikka nurin päin, mutta nurin niskoin sitä myös kurkitaan, joten ei haittaa. Tiivistää kuitenkin öljytikun aukon, eikä vuoda.

Olen aina pohtinut: mitä mahtaa olla lämpötalous tuolla konehuoneessa? Nyt siitä saa jotain selkoa öljyn lämmön kautta. Anni käyttää etanolia, joten kokemukseni ovat hiukan viileitä verrattuna bensiinikäyttöön, luulen.

Kun ilman lämpötila on 15° ja kuski juuri ja juuri tarkenee ajoon lähteä saa Anni käynnistyä narraamalla ja kauniilla puheilla ja hellillä silityksillä ja käydä hetken, ehkä 5 min lämpimäksi, ennen ajoon lähtöä. Muuten on käynnissä katkoksia ja kieltäytymistä, jos vähänkin yllyttää. Kun kyliltä maantielle pääsee niin sitten on öljyn lämpö noussut jo 70°-80° välimaille ja meno maistuu jo aivan täysilläkin. Kunnon lenkin jälkeen onkin lämpö jo sitten 80°-90° tienoilla, siis alamaissa silti.

Jos sää on helteinen ja lämpöä 27° niin Anni kyllä suostuu käyntiin heti pikku pyöräytyksellä ja ajoon voi lähteä vaikka heti. On eri asia kuinka oikein se on teknisesti, mutta minusta kuormitettu moottori lämpenee nopeiten ja kierroksia tietenkin varotaan kylmiltään. Ensimmäisellä kahvipaikalla öljynlämpö oli yli 100°, joka on jo aivan terveellinen. Siinä tultiin kyllä 40 alueella kylänraittia vähän matkaa ennen pysähdystä. Helteisellä tietyömaalla seistessä tyhjäkäynnillä vilkuilin mittaria ja kyllä se yli 110° nousi, joten saattoi vesi poistua öljystä. Kylän reunassa tankkipaikalla oli viisari 110°-120° tienoilla, ilman silmälaseja. Siitä muutama km hidasajoa kotipihaan niin jopa oli 120°.

Tietoisuus lisää tuskaa. Onhan tässä toista kymmentä vuotta ajettu epätietoisuudessa sujuvasti. Saa nähdä, tuleeko ahdistus vai valaistuminen...


Sentire la forza!
Terv: Timo

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2023, 08:31:13 ap »
Laitoin Breva 750 sähköisen öljyn lämpömittarin. Anturia vartenn porasin etummaiseen öljyproppuun 9mm reiän ja siihen 3/8 kartiomaisen kierteen johon anturi kiinnittyi. Proppu näytti olevan messinkiä.
Ennen asennusta kokeilin mittarin paikkaansapitävyyttä akulla ja vesikattilalla, 100c oli kohdallaan.
Ajossa lämmöt vaihtelee aika lailla. 60kmh rajoituksilla 70-85c, 100-120 kmh 95-100c.
Kerran ajelin vahingossa 4.s vaihteella satasen vauhteja useamman kymmenen km ja lämmöt
nousi siinne 110c kieppeille.
Veikkaan että mittari on vähän optimistinen, olisiko niin että latausjännite nostaa lukemia, kun
täällä aina puhutaan että Guzzit käy kylminä.
Heimo Klaukkalasta
jo 10v Brevalla

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevadaan öljyn lämpömittari
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2023, 12:27:28 ip »
Myös etanolikäyttö alentaa selvästi moottorin käyntilämpötilaa. Nyt kun alkoi syyskausi ja viileät ilmat vaihdoin Annin bensiinille tahtaan kartalle, koska se on niin pikku vaiva, ja koska pyörä kärsii sitten vähemmän vedestä ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Etanolin tankkauspisteitä on niin harvassa, että Annin 14 l tankki ei oikein riitä, varsinkaan kylmällä.

Koska valitsin tuon mittatikkumittarin ei ole praktillista seurata lämpötilaa eri ajotilanteissa, vain kun pysähdytään johonkin voi lukea lämmön. Ulkolämpötila vaikuttaa öljynlämpöön lähes suoraan, mutta myös nopeus, koska ilmavirta jäähdyttää. Kierrosluku vaikuttaa myös voimakkaasti. Kun jollain pikkukylällä hiljaa ajaa ja poikkeaa kahville niin etanolilla lämpö on 90° – 100° kun ulkolämpötila on 20°. Bensiilillä samassa tilanteessa on 100° – 110°, siis 10° enemmän. Luullakseni on siis perusteltua käyttää kuumalla ilmalla etanolia ja viileillä keleillä bensiiniä. Kartan vaihto on niin pikku juttu, kun sen on jo oppinut tekemään. Isoin talkoo on itse lieman vaihto tankkiin, jos ei ole ajamalla tyhjentänyt entisiä pois. Vähäinen, parin litran sekoitus kyllä menee.

Öljynlämpömittari saisi olla moottoripyörässä vakoina. Siitä on selvää hyötyä, ainakin niille motoristeille, jotka pystyvät sitä tietoa johonkin käyttämään. Paljon turhempiakin härpäkkeitä on nähty.



Sentire la forza!
Terv: Timo