Kirjoittaja Aihe: Virta-avain hukassa  (Luettu 5878 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Virta-avain hukassa
« : Toukokuu 01, 2023, 17:27:15 ip »
Näyttää vahvasti siltä, että olen hukannut Breva 1100 vm. 2006 virta-avaimen. Onneksi on vara-avain. Nyt pitäisi sitten hankkia uusi kadonneen tilalle, jotta olisi seuraavan kerran sählätessä olemassa vara-avain. Mistä olette näitä Guzzin avaimia hankkineet ja mikähän on ollut hinta ?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2023, 18:33:47 ip »
Mie hommasin 2005 pikkuBrevaan plankkoavaimen Stein-Dinseltä. Maksoi 30€ tai jotain 2 kpl


Kävin teetättämässä avaimeen urat, niin avainseppä sanoi, että oishan näitä avainaihioita ollut hänelläkin, kun moni muu Italialainen käyttää samaa aihiota esim. mopot.
Sanoin, että ei ole Moto Guzzi logolla...
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2023, 13:47:30 ip »
Tuanoinnii – entäs se immobiliserin RFID-siru?

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2023, 14:41:39 ip »
Jos on sirullinen joka on hukassa niin pitänee tilata valmistajalta/maahantuojalta pyörääsi paritettu avain. Itselläni oli aikanaan 1100 Breva mutta avaimet olivat tallessa. Toinen eteisen piironginlaatikossa, se joka on ns. huoltoavain ja se tavanomainen jota käytetään normaalisti pyörässä. Koska en ole käytänyt juuri koskaan moottoripyörähuoltoja niin ei ole ollut tarve tuota merkittyä kakkosavainta käyttää. En tiedä mihin merkkihuolto ko. avainta käyttää mutta arvaan että pyörän personointiin silloin kun pyörä ottaa huollossa yhteyden tehtaalle netitse päivityksiä ja, mahdollisesti, vikailmoitusten lukua varten.

1400:sen kohdalla olen nähnyt että näin tapahtuikin kun pyörääni tehtiin luovutushuolto. Mutta muuten en ole tarvinnut. Voin siis lohduttaa että ajamista avaimen puute ei haittaa ja avainsepällä teetetty vara-avain, vaikkakin siruton, maksanee jokusen kympin max.

Jos käyttää merkkiliikkeen huoltopalveluja niin silloin avaimella voi olla merkitystä mutta sen puute ei estä ajamista.

Mahtaako 1100 Brevaan tulla edelleen päivityksiä?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2023, 16:31:38 ip »
Tuanoinnii – entäs se immobiliserin RFID-siru?

Onko jo tuon ikäisessä (2006) ajonesto?
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2023, 17:07:01 ip »
Siruttomia avaimia ei enää taida ollakaan, jos ei jollain vanhaa varastoa. Vuoden 98 jälkeen kaikki ajoneuvot on tehty ajonestolaitteella, monet merkit jo paljon ennen sitä. Ne pelit ei sitten käynnisty ilman sirua. Sirun koodi tehdään maahantuojan valtuuttamassa huollossa. Jos molemmat avaimet ovat hukassa se vaatii ajoneuvon paperit ja numerot ja omiostajatiedot sekä itse ajopelin, koska myös se ajonestolaite ohjelmoidaan uudelleen. Jos niin ei tehdä se vanha avain, joka mahdollisesti on rikollisen hallussa, sopii edelleen ja niin ei saa olla. Vakuutusyhtiöiden vaatimus. Toimitus kestää parisen viikkoa.

Jos vain toinen avain on hukassa voidaan tallessa olevan koodi kopioida uuteen avaimeen. En tiedä, kenellä on oikeus niin tehdä. Ei ole kauan siitä kun sitäkään ei saanut tehdä kuin maahantuoja, juuri em syystä. Voi olla, että käytäntöä on lievennetty ja jokainen pikasuutari vo kopioida avaimen lisäksi myös koodin, joka kyllä johtaa rikollisuuteen. Koodihan, tai koko ylimääräinen avain, on helppo tallettaa ja myydä. Myös vanha avain voi olla väärissä käsissä. Jos on varma, että avain putosi pilkkiavantoon ja avainliike on luotettava, niin mikäs siinä sitten.

Kaikki avainaihiot siis tehdään sirullisina, käytettiin niitä sitten sirullisina tai ilman. Avainparit myös ovat toistensa kopioita. Tietääkseni mitään huoltoavainta ei ole, jos ei ole keksitty jotain uutta innovaatioita. Avainten kaarevassa muovisiteessä on jotain numeroita, en ole tutkinut niiden tarkoitusta.

Kerran minulta putosi parkkipaikan asfaltille Opelin avain ja muovikuori halkesi. Valotuikun patterikin lensi pois. Sain sen helposti koottua ja avainkin toimi, ovet aukesi ja virtakin kytkeytyi, mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Älysin heti mistä on kyse. Avasin kuoren uudelleen ja sitä siruahan ei ollutkaan paikoillaan omassa pitimessään. Tovin kesti kun huonoilla silmillä tutkin asfaltilla hiekanmuruja kunnes köysin sen mustan hiirenkakan näköisen sirun. Siru takaisin pitimeensä, avaimen kuoret jälleen kiinni ja johan lähti auto käyntiin. Kotona liimasin ne kuoret.


P.S. Jos avaimen kopiota pikaisesti kokeilee, saattaa tulla väärä positiivinen. Siru, nimittäin estää/sallii polttoainepumpun. Ohjauslukko aukeaa ilman siruakin, samoin virta kyllä tulee päälle ja startti pyörittää ja moottorikin saattaa käydä puoli minuuttia, jos on vielä putkessa vanhaa painetta, mutta sitten lysti loppuu.

Tuosta Moto Guzzin logosta avaimessa olen eri mieltä. Jos avaimet unohtuu kuppilan pöydälle on helppo päätellä mistä pyörästä avain on. Esim, meidän kylällä on 3 Moto Guzzia ja muutenkin merkki on aika harvalukuinen.



Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2023, 18:10:28 ip »
RM Heinolla sanottiin että kun tuon pyöräni huoltoon niin ota huoltoavain mukaan. Se on kahdesta se hopeanvärinen. Muuta nimeä sille en ole keksinyt. Siinä on edelleenkin kiinni tuo numeroilla varustettu nauha. Käytin sen ainoa kerran pyöräni huollossa ja senkin vain siksi että se oli sovittu kauppaa tehdessä ilmaiseksi. Paljon siinä ei tehty. Muttereita kiristeltiin, moottoriöljy filttereineen vaihdettiin ja uusin päivitys syötettiin ecuun. Viimeksi vielä rengaspaineet kohdalleen.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2023, 18:21:15 ip »
Ainakaan vm. 2004 V11:ssä ei ole minkään valtakunnan ajonestoa. Mistäkö tiedän?
Muutama vuosi sitten virtalukko rupesi jumittamaan ja tilasin Hollannin myyntipisteestä
koko uuden paketin avaimineen ja sähköliittimineen. Asentaessa kuitenkin laiskotti
sen verran, etten jaksanut vaihtaa virtalukon pohjaa (sitä, missä sähköosat ovat).
Hyvin toimi, joten siitä päättelin, ettei välitä muusta kuin että avain kääntyy lukossa.
Sen sijaan Turpon vm. 2003 Ducati Monster 800:ssa oli ajonesto.


mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2023, 19:41:06 ip »
Hommasin vm. 2008 Vintagen Piikkiöstä vuonna 2010. Mukaan tuli vain yksi virtalukon avain. No, jossain vaiheessa teetätin varoiks vara-avaimen yhdellä suutarinverstaalla, jossa kaikenmoisia avaimia yleensä teetätän. En oo tuota vara-avainta viäläkään testannu, kun ei oo ollu tarvista. Pitääpä testata, kun seuraavan kerran meen tallille. Vara-avaimen siruista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Mutta, jos käyntiin lähtee ja kauppareissun voip tehdä, ettei matkalle avaimen takia sykähdä, niin  ei kai sitte tartte mistään siruista murehtia.
mosa

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #9 : Toukokuu 02, 2023, 21:23:09 ip »
Vuosimallin 2014 Bimota DB5 ajonesto nojautuu kirjallisiin ohjeisiin:
-Älä jätä virta-avainta lukkoon.
-Käytä ohjauslukkoa.
-Käytä hyvälaatuista varashälytintä.
-Käytä mahdollisuuksien mukaan lukittua tallia.

Ehkä Italiassa ajonesto ei ole edelleenkään pakollinen, jos sen puuttumisesta varoitetaan.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #10 : Toukokuu 02, 2023, 21:26:26 ip »
Myös 1100 Californiat on ilman ajonestoa. Omassa on suutarin vuolema tarvike ja toimii hienosti. En tiedä sitten, että olisko Breva-koneisessa jo ollut ajonesto?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #11 : Toukokuu 02, 2023, 23:57:00 ip »
Hiukan outoja asioita minulle nämä sähköpuolen jutut. Brevan virtalukossa näkyy olevan teksti "SECURNET IMMOBILIZER", viitanneeko ajoneston olemassaoloon ?

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #12 : Toukokuu 03, 2023, 00:09:29 ap »
Ja vielä semmoinenkin tieto, että 1100 Brevaan kahden avainaihion setti maksaa Stein-Dinsellä 123,50 €. Sopivuus alkaen valmistusvuodesta 2005.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #13 : Toukokuu 03, 2023, 10:33:30 ap »
Hiukan outoja asioita minulle nämä sähköpuolen jutut. Brevan virtalukossa näkyy olevan teksti "SECURNET IMMOBILIZER", viitanneeko ajoneston olemassaoloon ?

Todennäköisesti juuri sitä. Virtalukon ympärillä on antennisilmukka, joka lukee sirun. Voisi riittää, että teettää halvasta aihiosta suutarilla mekaanisen avaimen ja pitää startatessa sirullisen vara-avaimen siinä lähellä. Ei tietenkään onnistu jos vanha avain on tyystin hukassa.
Autojen kanssa tiedän tehdyn sellaista, että oman avaimen kuluttua loppuun, on se teipattu lähelle virtalukkoa verhoilujen alle ja teetetty halpa kopio.
Oikeaa rikollista ajonesto ei pysäytä, heiltä löytyy konstit sen ohittamiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Virta-avain hukassa
« Vastaus #14 : Toukokuu 03, 2023, 18:16:03 ip »
Kiitoksia jälleen kerran hyvistä vinkeistä ja asiallisesta suhtautumisesta ongelmaan. Olin tänään jutuissa Proitalian Marko Nurmen kanssa etuiskareiden öljynvaihdosta kun en itse tohdi puuhaan ryhtyä. Hän vahvisti , että vm. 2006 1100 Brevassa on ajonesto, ja Hajakentän jo aiemmin kertoman siitä, että jotkut lukkosepät/avainpalvelut voivat jyrsiä sirullisesta avainaihiosta avaimen ja kopioida siihen tallella olevan avaimen sirun tiedot. Tuota rataa ajattelin edetä.