Siruttomia avaimia ei enää taida ollakaan, jos ei jollain vanhaa varastoa. Vuoden 98 jälkeen kaikki ajoneuvot on tehty ajonestolaitteella, monet merkit jo paljon ennen sitä. Ne pelit ei sitten käynnisty ilman sirua. Sirun koodi tehdään maahantuojan valtuuttamassa huollossa. Jos molemmat avaimet ovat hukassa se vaatii ajoneuvon paperit ja numerot ja omiostajatiedot sekä itse ajopelin, koska myös se ajonestolaite ohjelmoidaan uudelleen. Jos niin ei tehdä se vanha avain, joka mahdollisesti on rikollisen hallussa, sopii edelleen ja niin ei saa olla. Vakuutusyhtiöiden vaatimus. Toimitus kestää parisen viikkoa.
Jos vain toinen avain on hukassa voidaan tallessa olevan koodi kopioida uuteen avaimeen. En tiedä, kenellä on oikeus niin tehdä. Ei ole kauan siitä kun sitäkään ei saanut tehdä kuin maahantuoja, juuri em syystä. Voi olla, että käytäntöä on lievennetty ja jokainen pikasuutari vo kopioida avaimen lisäksi myös koodin, joka kyllä johtaa rikollisuuteen. Koodihan, tai koko ylimääräinen avain, on helppo tallettaa ja myydä. Myös vanha avain voi olla väärissä käsissä. Jos on varma, että avain putosi pilkkiavantoon ja avainliike on luotettava, niin mikäs siinä sitten.
Kaikki avainaihiot siis tehdään sirullisina, käytettiin niitä sitten sirullisina tai ilman. Avainparit myös ovat toistensa kopioita. Tietääkseni mitään huoltoavainta ei ole, jos ei ole keksitty jotain uutta innovaatioita. Avainten kaarevassa muovisiteessä on jotain numeroita, en ole tutkinut niiden tarkoitusta.
Kerran minulta putosi parkkipaikan asfaltille Opelin avain ja muovikuori halkesi. Valotuikun patterikin lensi pois. Sain sen helposti koottua ja avainkin toimi, ovet aukesi ja virtakin kytkeytyi, mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Älysin heti mistä on kyse. Avasin kuoren uudelleen ja sitä siruahan ei ollutkaan paikoillaan omassa pitimessään. Tovin kesti kun huonoilla silmillä tutkin asfaltilla hiekanmuruja kunnes köysin sen mustan hiirenkakan näköisen sirun. Siru takaisin pitimeensä, avaimen kuoret jälleen kiinni ja johan lähti auto käyntiin. Kotona liimasin ne kuoret.
P.S. Jos avaimen kopiota pikaisesti kokeilee, saattaa tulla väärä positiivinen. Siru, nimittäin estää/sallii polttoainepumpun. Ohjauslukko aukeaa ilman siruakin, samoin virta kyllä tulee päälle ja startti pyörittää ja moottorikin saattaa käydä puoli minuuttia, jos on vielä putkessa vanhaa painetta, mutta sitten lysti loppuu.
Tuosta Moto Guzzin logosta avaimessa olen eri mieltä. Jos avaimet unohtuu kuppilan pöydälle on helppo päätellä mistä pyörästä avain on. Esim, meidän kylällä on 3 Moto Guzzia ja muutenkin merkki on aika harvalukuinen.