Autoihin immobileiser on ollut jo pitkään lakisääteinen ja onkin toiminut toivotulla tavalla, eli vähentänyt autovarkauksia oleellisesti.
En löydä mainintaa, että moottoripyöriin olisi pakko olla sähköistä ajonestoa. Joissakin pyörissä kuitenkin on. Voi olla myös epästandardi, joka silti voi olla kelpo laite. Immobileiserin vo asentaa myös tarvikkena, tai olemassa olevan voi poistaa käytöstä, koodata uudelleen, tai poistaa kokonaan koko laitten. Virtalukkoon voi myös liimata tarran kertomaan sen olemassaolosta, vaikka ei sitä olisikaan, pelottamaan varkaat naapuripyörän kimppuun.
Immobileserin fyysistä olemassaoloa ei ehkä näe helposti. Se voi olla mikropiiri instrumenttipaneelissa, tai ylimääräinen purkki virtalukon kyljessä. Sen antenni on vain pieni sykerö piirilevyllä. Kuitenkin siitä on aina toinen puoli ECU:n ohjelmassa. Nevadan immobileiserin, jos se on, instrumenttipanelin ja ECU:n välinen tietoliikenne näyttäisi kulkevan yhdellä johtimella paneelin liitin nasta 8 – ECU liitin nasta 15. Samassa johtimessa kulkee muutakin, mm. huoltokutsusanoma.
Immobilererin rikollinen ohitus on mahdollinen erityisesti moottoripyörillä, joiden johdotus on suojaton kopeloinnilta. Korutonta kertomaa:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/security/dont-rely-on-your-oem-immobiliserP.S. Vakuutusyhtiön kelenkäytössä näkyy olevan ajonesto/immobileiser myös mekaaninen laite, kuten ohjauslukko.