Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 starttiongelma  (Luettu 5208 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 109
Cali 1400 starttiongelma
« : Huhtikuu 24, 2023, 14:08:23 ip »
Morjens kaikkille. Olen Guzzi harrastaja ja alla juuri hankittu Cali 1400 2014.   Pyörässä kilsoja mittarissa hieman alle 70K.   Ongelmana on käynnistys joka temppuilee.    Akun lepojännite yleismittarilla 12,8  ja startatessa käväisi jossain 10v tuntumassa. Pyörän oma volttimittari näyttää ajettaessa 13,8v  .
Oireet.
1. Startaa heti nappia painettaessa, mutta lopettaa starttaamasta lähes heti.  (Ei käynnisty)
2. Startaa heti nappia painettaessa, mutta startti pätkii ja tippuu välillä kehältä (käynnistyy)
3 Ei reagoi mitenkään starttinappiin , mutta jos kuitenkin pitää pitkään nappia pohjassa saattaa alkaa starttaamaan. (käynnistyy)
4  Ei reagoi mitenkään starttinappiin , mutta kääntämällä useita kertoja stop asentoon ja uudelleen painamalla starttaa lopulta ja käynnistyy.

Tossa viat ja noiden kombinaatiot eli ärsyttävä vaiva.


Noin äkkiseltään ei mittauksen valossa vaikuta akkuvialta, mutta onhan sitä kaikkea nähty. Edellisessä pyörässä (ducati) oli maadoitus vikaa ja käyttäytyi hieman samlla tavalla .

Yhden samanlaisen vika kertomuksen löysin joltain kansaniväliseltä sivulta jossa viaksi epäiltiin että starttinapilta lähtevä signaali ECU lle olisi huono, myös starttirelettä epäiltiin.

Kysymys kuuluu onko vika ehkä jotenkin tyypillinen ja olisko jollain antaa ohjeita/ veikkausta mistä kannattaa alkaa metsästää vikaa.

T Kinde



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2023, 15:08:58 ip »
Itsellä kokolailla samanlainen härveli. Vaivoja ei ole ollut mutta nyt, 50.000 km ajettuani sillä arvelin irrottavani startin ja solenoidin. Kummankin puran ja startin voitelen. (Lähinnä alennusvaihteen puhdistus ja uudelleen voitelu kevyesti.) Solenoidin puran myös. Vaati purkuun muunmuassa tinakolvin. Sen kärjet lienevät hieman palaneet. Toimii kyllä moitteitta. Mutta ennakoiva huolto on edullisempaa kuin korjaaminen.

KINDEn kannalta vaihtaisin akun joko uuteen hyvämaineiseen lyijyakkuun tai käynnistystehokkaampaan ja paljon kevyempään litiumakkuun. Jos se ei auta niin solenoidin kunnostus tai vaihto voisi olla paikallaan. Samalla tulisi tarkastettua startin hiiliharjat ka kommutaattori. Mutta jos kiinalainen startti ei paljon maksa niin vaihto on helpoin vaihtoehto. Asiassa on dilemma: huono akku pilaa solenoidin.

Kuvasit varsin hyvin oireita. Sopivat hyvin varsinkin akun tehonpuutetta kuvaamaan. Sopivat osittain myös startin vajaatoimintaan.

Akun kykyä ei voi mitata volttimittarilla luotettavasti. Tarvitaan kuormitusmittari. Akkuliike auttaa tässä.

Jos akun kunnossaolo todetaan kuormitustestissä hyväksi niin sitten tutkitaan startti.
En ole syynännyt kytkentäkaaviosta käynnistyspiirin toimintaa kuinka laaja se on ja mitä toimia se hoitaa ohessa. starttinapin kautta ei kulje kuin hituvirtaa eli se käyttää relettä jonka kautta kulkee varsinainen käynnistyssignaali solenoidille mikäli moottorinohjausyksikkö sen sallii. Onko pyörässäsi varkaudenesto tai muita mahdollisia starttipiiriin liitettäviä lisäkomponenttejä?

Näillä pääset alkuun. Halvin vikakorjaus on akun vaihto jos nykyinen osoittautuu heikohkoksi.

Kyselen vielä: onko mittaristoon tullut ilmoituksia mahdollisista vioista? Oletko lukenut itse tai luetuttanut huollossa vikakoodit? Niitä voi olla paljonkin jos akku on heikossa kunnossa tai muista syistä. Laitetaan vikoodit muistiin vastaisen varalle. (Ovat luettavissa ECUsta myös suomeksi sopivalla ohjelmalla.) Nollataan vikakoodit. Katsotaan tuleeko uusia ja jos tulee ovatko samoja. Onko pyörä siirtynyt vikasietotilaan ajon aikana tai ajoon lähtiessä? Vikasietotilassa pyörässä ei ole voimaa ja huippunopeuskin jää sataan kilometriin tunnissa max.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2023, 15:30:34 ip »
Itsellä kokolailla samanlainen härveli. Vaivoja ei ole ollut mutta nyt, 50.000 km ajettuani sillä arvelin irrottavani startin ja solenoidin. Kummankin puran ja startin voitelen. (Lähinnä alennusvaihteen puhdistus ja uudelleen voitelu kevyesti.) Solenoidin puran myös. Vaati purkuun muunmuassa tinakolvin. Sen kärjet lienevät hieman palaneet. Toimii kyllä moitteitta. Mutta ennakoiva huolto on edullisempaa kuin korjaaminen.

KINDEn kannalta vaihtaisin akun joko uuteen hyvämaineiseen lyijyakkuun tai käynnistystehokkaampaan ja paljon kevyempään litiumakkuun. Jos se ei auta niin solenoidin kunnostus tai vaihto voisi olla paikallaan. Samalla tulisi tarkastettua startin hiiliharjat ka kommutaattori. Mutta jos kiinalainen startti ei paljon maksa niin vaihto on helpoin vaihtoehto. Asiassa on dilemma: huono akku pilaa solenoidin.

Kuvasit varsin hyvin oireita. Sopivat hyvin varsinkin akun tehonpuutetta kuvaamaan. Sopivat osittain myös startin vajaatoimintaan.

Akun kykyä ei voi mitata volttimittarilla luotettavasti. Tarvitaan kuormitusmittari. Akkuliike auttaa tässä.

Jos akun kunnossaolo todetaan kuormitustestissä hyväksi niin sitten tutkitaan startti.
En ole syynännyt kytkentäkaaviosta käynnistyspiirin toimintaa kuinka laaja se on ja mitä toimia se hoitaa ohessa. starttinapin kautta ei kulje kuin hituvirtaa eli se käyttää relettä jonka kautta kulkee varsinainen käynnistyssignaali solenoidille mikäli moottorinohjausyksikkö sen sallii. Onko pyörässäsi varkaudenesto tai muita mahdollisia starttipiiriin liitettäviä lisäkomponenttejä?

Näillä pääset alkuun. Halvin vikakorjaus on akun vaihto jos nykyinen osoittautuu heikohkoksi.

Kyselen vielä: onko mittaristoon tullut ilmoituksia mahdollisista vioista? Oletko lukenut itse tai luetuttanut huollossa vikakoodit? Niitä voi olla paljonkin jos akku on heikossa kunnossa tai muista syistä. Laitetaan vikoodit muistiin vastaisen varalle. (Ovat luettavissa ECUsta myös suomeksi sopivalla ohjelmalla.) Nollataan vikakoodit. Katsotaan tuleeko uusia ja jos tulee ovatko samoja. Onko pyörä siirtynyt vikasietotilaan ajon aikana tai ajoon lähtiessä? Vikasietotilassa pyörässä ei ole voimaa ja huippunopeuskin jää sataan kilometriin tunnissa max.

Kiitos Motomatti. Sun Blogia onkin jo tullut tiirailtua.   No aloitan akusta ja katellaan sitten miten käy. Jatkuuko vika vai ei. Ilmoittelen miten hoPitänee hommat tuo ohjelma itellekkin niin mma etenee.  Niin ja ei ole vikakoodeja tullut näyttöön. Huolossa pyörä ollut edellisellä omistajalla mutta ei ainkaan kirjassa mitään merkintöjä. Pitänee hommat tuo ohjelma itellekkin.  paltaaan ja kiitos vielä

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2023, 16:21:38 ip »
Nonni.  Nyt on ostettu EXIDE merkkinen lyijyakku Akkupalvelu Häkkiseltä hintaan 99€. (laitan firman nimen kun oli hyvä palvelu)  Akku hapotettiin noudon yhteydessä ja kuulemma olisi ollut heti käyttövalmis, mutta laitoin vielä muutamksi tunniksi lataukseen.  Latauksen jälkeen oli lepojännite 13.14V 

Ongelma ei ikävä kyllä ratkennut.  Otin oikean posken auki ja kuulostelin starttirelettä ja pidin sormea releen kyljessä ja totesin että rele ei vedä, paitsi silloin kun kun starttimoottori käynnistyy.  Jos startti pätkii niin rele myöskin vetää useamman kerran.   Vika saattaa siis olla releessä, tai itse starttinapissa.

Jotain juttua ja videon vastaavasta ongelmasta Noregissa löysin, mutta ei tuosta oikein ollut 1400 koneeseen apua
https://www.guzzitech.com/forums/threads/modern-no-start-issue-solution.4908/
https://www.youtube.com/watch?v=p5shyB-gZ4w

Laitoin pyörän myyneeseen liikkeeseen videota ongelmasta joten katsotaan olaanko siellä suopeita ja ohjataan merkkikorjaamoon likkeen laskuun, vai alkaako joku vääntö.  Itsen en oikein haluaisi vielä alkaa vikaa tuon enempää ratkomaan kun vika oli selvästi jo olemassa kun pyörä mulle siirtyi.

Ilmoittelen miten kehittyy.  Toki jos jollain on joku liitin/releen vaihto ym "kokemusta on"  korjaus tämän tyyppisestä viasta niin neuvoja toki otetaan vastaan.

T Kinde

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2023, 20:42:19 ip »
En ole 1400:sen releisiin juurikaan keskittynyt. Yhden olen lisännyt. Itsellä ei ole ollut kuin alkuvaivoja kun RM Heinon huollossa oli kaasunasentopotentiometrien johdinsarjat kiinnitetty väärin. Asia korjaantui kaksi nippusidettä katkomalla. Muutoin on ollut ilo ajella. On yllättävää kuinka raskas pyörä muuttuu kevyeksi käsitellä kun sen saa liikkeelle.

Muistaakseni, kun uutena pyörää hieman tutkin havaitsin että releitä on erilaisia. Periaatteessa kytkentä- ja vaihtoreleitä mutta ovat isoja ja niihin menee monia johtimia. Enemmän kuin viisi per rele. Tälle suvelle tein jo yhden ajelun 1400:lla, vain 70 km. Kunhan tiet puhdistuvat hiekasta ja muusta niin aloitan aktiivisemman moottoripyöräilyn. Toistaiseksi vain trikellä. Huomenissa, kun menen Kerholleni voin syynätä hieman mitä mikäkin rele tekee. Otan kuvia aiheesta ja laitan blogiini jollain aikataululla.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2023, 17:53:19 ip »
Kävin tänään Bike World issä Guzzi huollossa purkamassa sydäntä.  Guzzeista perillä oleva (tiski henkilön mukaan) huoltoteknikko otti contact cleaner pullon mukaan pihalle  ja suihki sitä calin starttinappiin. Kuulemma harvinainen vaiva motoguzzeista, mutta joissan Hondissa iso vaiva. Tilanne parani suihkuttelun jälkeen ja vahvisti mielipidettä että vika todella on starttinapissa.   No kotiin saavuttuani tuli asiaa Paikalliseen rautakauppaan ja taas Moto alle. Rauta nylkyristä kotiin lähtiessä ei meinnannut millään alkaa startti pelata. Jostain aivojen takalohkosta tuli ajatus painaa nappia hellästi kuin sitä erästä toista nipukkaa ja rum rum rum. Toistin hellän painalluksen useita kertoja ja lähes aina lähti kone tulille.  Olen siis vakuuttunut että starttinapin kärjet on hapettuneet tai välissä on jotain hiiltynyttä moskaa etc. Voimalla ja pohjaan painaminen ilmeiseti keventää kosketinpintojen painetta tai kosketuspinta on eri kohdassa ja kytkentää ei taphdu.    Nyt alkaa vappu painaa päälle ja kaikenmoista suku ym laista vierasta ja tuttua on tulossa kylistelemään joten mopohommat siirtyy ens viikkoon.  Kelien sallitessa avaan mokoman startti mokkulan katson mitä on syönyt ja teen voitavani.  Jos oikein katsoin niin osan listahinta on josssain 300€ paremmalla  puolella joten jäänee ostamatta ellei myyjäliike osoittaudu avokätiseksi.   Ilmoittelen miten vaikutti  kun osa purettu ja putsattu ja huollettu.  Kuulemiin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2023, 19:11:02 ip »
Lieneekö mitään iloa yleisen tason sähkömiesjargonista? En tuota pyörämallia yhtään edes tunne, ja tässä tapauksessahan potilas on menossa omalääkärille, joten muutama virke tosiaan ihan sähköpin perusreella yleistä käyttöä varten:

Starttiongelmia on hankala tutkia kun on kyseessä isot virrat starttimoottorille ja muutenkin hirvittää rääkätä käynnistimen mekaniikkaa toistuvilla käynnistysyrityksillä. Jos on itse akku, starttimoottori ja solenoidi tarkistettu ja huollettu muutaman vuoden välein, jota ei missään hulto-ohjelmassa ole, vaikka mielestäni tietenkin pitäoisi olla, mutta jos on niin vika siellä lienee lähes pois suljettu. Ja sitten vikaa etsitään käynnistyksen ohjauspiiristä, hituvirtapuolelta:

Koneiston rääkkäystä voi vähentää kun irrottaa solenoidin liittimen ja kytkee solenoidin tilalle jonkin romukopasta löytyvän lampun. Sitten voi starttinappiin nojata rauhassa ja todeta mielikuvituksessaan, että kun lamppu palaa niin "starttimoottori" pyörii.

Jos on kykentäkaavio olemassa niin asia helpottuu, mutta ilmankin pärjää, ainakin jos pystyy hiukankin seuraamaan johdinten kulkua. Voi pitää starttia päällä ja liikutella johtimia ja liittimiä ja aika usein se vikapaikka löytyykin ihan vaan merkkilamppua seuraten. Asia tietenkin mutkistuu jos starttiin liittyy jotain ajastusautomatiikkaa, mutta ei sekään mitään haitaa kun sen tietää. Systemaattisesti vaan tutkii kaikki liitokset alkaen ketjun toisesta päästä: starttinapin liittimet,
virtalukon nastat, tappokytkimen nastat, kytkinkammen tunnistin, keula-runko riviliitin, seisontatuen tunnistin, releen liittimet (Missä järjestyksessä sitten ovatkin ja mitä kaikkea mahdollista siinä sitten onkin.) Releen jälkeen ehkä helpompi on tutkia solenoidilta päin alkaen: solenoidin liitin, sulkerasia, releen liitin (esimerkiksi, miten sitten ovatkin.) Ja myös virran paluureitti, se kuuluisa maadoitus, jota en mielelläni sano maadoitukseksi, vaan virran paluujohtimeksi: releen nasta ja edelleen johtimen kulkureittiä seuraten. Usein se poikkeaa monessa releessä samassa tarkoituksessa ja lopulta päätyy johonkin tukevanpaan johdotuksen pisteeseen, johon pitäisi tulla akun miinus. Jo se on rungon kyljessä oleva isohko ruuvi ja sen alla muutama kaapelikenkä, sen voi ilman enempää arpomista, vaikka jokaisessa keväthuollossa, avata, puhdistaa, rasvata moottoriöljyllä ja kiristää takaisin.

Joissakin malleissa releelle tulee virtalukolta plusjohdin ja releen ohjaus hoidetaan miinuspuolelta. Silti menettely on ihan sama (ja koska siinäkin on monia komponentteja välissä olisi väärin sanoa sitä maadoitukseksi).

En muista, onko 1400 mallin starttipiiri ohjattu 5 V logiikalla ECU:n kautta, Matti ehkä oikoo tietämättömyyttäni. Pääasia ei silti paljoa muutu siinäkään järjestelmässä. Tuollainen vika kuitenkin on aika varmasti jokin kytkinkomponentti tai liitin.

Eräs herkkä paikka on joissakin malleissa keulan kääntyvän osan ja muun rungon välinen maadoituksen kytkentälenkki, joka ohittaa ohjauslaakerin sähköisesti. Se on maadoitus. Jos se on katkennut tai jossain remontissa unohtunut kytkeä takaisin, syntyy hassuja katkoksia kun rasvainen ohjauslaakeri välillä maadoittaa ja välillä ei. Monissa malleissa, varsinkin niissä, joisa on paljon muoviosia, miinusjohdin kulkee omana johtimenaan keulaan kaikille laitteille, eikä runkoa käytetä johtimena.

Jännitekynä on kätevä apuväline, koska se mahtuu työkalupussiin. Se on yksinkertaisuudessaan tavallaan parempi kuin yleismittari. Toki yleismittari on moneen asiaan hyvä, mutta esimerkiksi tällaisia satunnaisia nopeita jänniteräpsyjä etsiessä mittari ei ehdi reagoida, johtuen sen jaksottaisesta näytön päivityksestä. Analoginen viisarimittari on eri asia, jos jollain sellaista museota vielä on. Se ei ainakaan mahdu reissuun mukaan. Jännitekynä työkalupussissa on aina mukana silloin kun sitä tarvitaan. Saa niitä kaupastakin, mutta saako kunnollista... Niiden puutteena lähes aina on paksu, lyhyt ja tylsä mittakärki. Koska mittakärjki on usein voitava pujottaa ahtaaseen paikkaan, vaikkapa releen monien nastojen väliin, se ei saa koskea luvattomiin kohtiin, eikä saa lipsua koheestaan ja sen täytyy ylettää pitkälle. Siksi sen on oltava neulan terävä ja eristetty, ohut ja ainakin pari senttiä pitkä. Jännitekynä ei myöskään saa kuormittaa mittapiiriä, tai syöttää mittapiiriin virtaa. Siinä voi olla erillinen nappi, jolla tehdään tilapäinen kuormitus tarvittaessa, mutta se ei ole usein tarpeen, eikä myöskään useiden jännitearvojen indikointi, yksi lamppu riittää. Mutta älkää nyt kukaan kuitenkaan tarjotko sitä hehkulampulla varustettua pikku ruuvimeisseliä!

Koska hyvää jännitekynää en kaupasta ole löytänyt, tein sellaisen itse. Siihen tarvitaan jokin sopiva kuulakärki- huopa- vast. kynän runko, isohko parsinneula, kutistesukkaa (jolla suojataan se neula niin, että vain milli näkyy kärjestä), kirkkaan puoleinen aika iso LED, n. 600 ohm (riippuu LED:in tyypistä ja väristä) ½ W vastus (LED:ille sarjaan, jolloin mittausvirta on alle 20 mA ja toimii myös 5 V logiikalla, vaikkakin hiukan himmeämmin), notkeaa ja ohutta johdinta ½ meträ (tai vähän enemmän), pieni hauenleuka (akun miinusnapaan sopiva). Rakenne on yksinkertainen. Neula on tietenkin se mittakärki (ei lipsu eikä räpsy ja ylettää). Teräsneulaan ei tina tartu, joten puristusliitoksella tai ruuviliitoksella siihen neulansilmän kohdalle vastus sarjaan LED:in kanssa (anodille) ja LED:in katodilta miinusjohdin ja sen päähän hauenleuka. LED sopivan näkyvään paikkaan, vaikka kynän päähän.

Jännitekynän käyttö on yksinkertaista, joka onkin sen parhaita puolia. Miinusjohdin kytketään nimenomaan akkuun miinusnapaan, ei siis runkoon. Tällöin tulee ilmaistua myös ne kuuluisat maadoitusviat, tai osa niistä. Kun kärki koskee jotain nastaa tai liitintä jostain eristeen rakosesta ja LED loistaa, siinä nastassa on jännite. Kuitenkin jännitekynän ottama virta on niin pieni, että se ei saa esim. relettä vetämään.  Jos jonkin nasta kuuluisi olla miinuksessa ja siinä kuitenkin on jännite voidaan epäillä maadoitusvikaa. (En suosittele, mutta olen joskus pistänyt terävällä kärjellä johtimen eristeen läpi kupariin, kun ei ole ollut muuta helppoa paikkaa, ja jälkeenpäin korjannut rikaman pikaliimatipalla.)

Monet kytkimet, varsinkin hituvirtaisilla ohjauspiireillä, ovat mikrokytkin tyyppisiä, esim. kytkinkammen tunnistin, seisontatuen tunnistin. Ne eivät ole kestävyydellä pilattuja, etenkään mekaanisesti. Ovatpa vaan halpoja ja siksi suosittuja (ovat halpoja hyllytavarana, kalliita varaosana). Niitä sopii aina epäillä, mitä likaisemmassa paikassa sitä suuremmalla syyllä. Toisinaan mikrokytkin on paketoitu jonkin tukevamman vipusysteemin sisään ja saattaa olla vaihdettavissa, jos saa härvelin puretuksi. Mikrokytkimen kyljestä löytyy yleensä numerosarja ja sillä googlettamalla voi parhaassa tapauksessa säästää satasen tai pari. Jännitekynä aika hyvin paljastaa niiden kytkennän ja katkaisun oikeellisuuden ja räpsymisen kun niitä liikuttelee. Mikrokytkin useimmiten rikkoutuu siten, että sen "naksujousi" väsyy. Kytkin saattaa kytkeä ja katkaista, mutta ei tee täyttä kontaktia vaan rahisevan mukamaskontaktin.
 
Mikrokytkimiä on saatavan aivan samoilla rungoilla myös pikkiriikkisellä LED merkkivalolla varustettuna, jolloin sen tilan voi tarkistaa suoraan siitä, mutta lieneekö hätävarjelua – tekee asiat liian helpoksi.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2023, 00:23:52 ap »
Puuttumatta nyt varsinaiseen asiaan, Hajakentän innoittamana, vaan siihen että pyörässä on useita mikrokytkimiä joihin voi tulla vikaa. Herkimmässä paikassa on jarruvalon mikrokytkin. Heivasin sen romukoppaan ja korvasin painekytkimellä joka toimi banjoruuvina jarruletkun liittimenä. Hermeettinen rakenne. Valitettavasti sen kytkentä on päivastainen kuin alkuperäisellä mikrokytkimellä niin jouduin laittamaan oikean puolen releriviin yhden vaihtoreleen. Nyt miinus on plussa.

Jarru- ja kytkinkahvoihin vaihdoin muutaman euron hintaiset mutta paremmin suojatut mikrokytkimet. Alkuperäiset maksanevat kymppejä ja nämä ei elektroniikkaliikkeen hyllyllä. Ostin niitä varallekin vaan en ole tarvinnut. Tällaisen asentokytkimen vioittuminen voi asettaa pyörän limb home-tilaan eli vikasitotilaan ihan suotta. Jarruvaloanturin vioittumisen jälkeen ei pala jarruvalo joka on varsin tärkeä toiminto.

En vielä ole törmännyt 1400:ssani kummempiin vikoihin kuin mitä Heinolla olivat aiheuttaneet tuottamuksellisesti. Meni siinäkin aikansa keksiä korjaus mutta hyöty siitäkin oli: tuli GuzziDiag varsin tutuksi kun vikalogeja luin ja kuittasin virheilmoituksia uusien tieltä ja vikasietotiloja pois.

Jotkin komponentit, tyypillisesti releiden jalat eli liitospinnat hapettuvat myös helposti ja silloin syntyy häiriöitä joita voi aluksi olla vaikea tulkita. Sama monien liittimienkin suhteen. Varsinkin GuzziDiag voi harhaanjohtaa keksimällä paljon pahemman vian sen sijaan kuin vain liitoksen hapettuman. Vaatii siis hieman salapoliisinomaista mietintää ja loogista ajattelua.

Pitänee kaivaa 1400:sen kytkentäkaaviot esille. Yksi tietokoneistani asettui osittain epäkuntoon ja ne piirustukset ovat siellä. Eivät ole tavanomaisia piirroksia vaan kukin toimitoalue erikseen ja niitä on monta.

Siitäpä tuli ajatus että kuljen jossain vaiheessa Joutsan kautta Mökille ja näytän ko. tietsikkaa asiantuntijalle. Käykö ehkä?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2023, 08:59:46 ap »
Tuli mieleen... Pyörän releitä, kytkimiä, mikrokytkimiä, sulakkeita jne. ei yksikään laite- tai pyörävalmistaja valmista itse tai juurikaan valmistuta erikoismalleina. Tai en ainakaan ole törmännyt kuin joissain vanhoissa engelsmannien laitteissa. Veli Igorin vehkeet jätetään tässä rauhaan.
On siis likimain sama, minkä valmistajan ja mistä kaupasta uuden hankkii, kunhan se muuten sopii sekä mekaanisesti kohdalleen, että sähköisesti on samanlainen. Ongelmaksi on muodostunut yleisesti saatavuus yksinkappalein; Monikaan kauppa ei pidä varastossa aina sopivia malleja, eikä ole juurikaan riemuitse yhden asiakkaan tarpeesta saada kaksi nappulaa. Ennen oli tämänkin paremmin...

Tässä pari linkkiä, joista voisi olla apua:
- https://www.elfadistrelec.fi
- https://www.radioduo.fi


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #9 : Huhtikuu 28, 2023, 11:19:55 ap »
Mansessa: https://www.elektori.com/tuotteet
Liike jossa tulee tehtyä heräteostoksia vaikka on päättänyt että ei tällä kertaa. Paljon valmiita käytännön laitteita ja osia. Tilaavat jos ei satu hyllyssä olemaan. Palvelua perinteisesti tiskin takaa. Malli tai hyvä kuva komponentista tietoineen pitää olla mukana.

http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php

Lisäksi elektroniikan ja sähkölaitteiden tukkuliikkeitä joihin pitää olla yritystunnus.
Sen voi hankkia epävirallisesti paikanpäältä jos sattuvat "kiireiltänsä" niin haluamaan.

Jos komponentti on alunperinkin ollut vesitiivis tai ns. roiskevesisuojattu tulee korvaavankin osan olla sellainen.

Digitaalisuudesta johtuen on esim. mikrokytkimissä kolme johdinta totutun kahden sijasta. Voisi ajatella niin että yksi johdin kertoo eculle että kytkin on olemassa ja kaksi kuuluu varsinaiseen toiminalliseen virtapiiriin. Harvoin on tarvikeosan värit samat kuin johtosarjassa värit ja johtimienkin järjestys voi olla eri. Siitä huolimatta, oikein kytkettynä, ne toimivat moitteettomasti. Tinakolvi, tinaa, kutiste- ja suojasukkaa niin alkaa homma sujumaan.

Sitten erikoista: jotkin "Nato-yhteensopivat" liittimet tai muut osat ovat myyntikiellossa yksityiselle henkilölle. Guzzissakin niitä osia on. Silloin pitää tutkia että mikä firma niitä käyttää tuotteissaan ja käydä sieltä hakemassa. Joskus on osan etsiminen likellä salapoliisityötä. Onneksi on yhteyksiä työhistoriani kautta moniin yrityksiin joten olen tarpeelliset osat löytänyt. Mutta aikaa ja bensaa siihen on mennyt.

Itse tekeminen: Kun asiaan perehtyy voi valaa muovista, uretaanista ja erilaisista liimamassoista liittimiä. Niiden "sieluja" eli pinnejä käytetään useissa muissakin liittimissä ja vapaasti saatavilla mutta liitinjärjestys -muoto ei täsmää kaupallisiin liittimiin.

Monesti kun tilaa jonkin osan merkkiliikkeestä niin sitä saa pahimmillaan odottaa viikkoja. Sen sijaan oma apu ja näpertelijän mieli saa osan aikaiseksi vielä samalle päivälle. Myös, näennäisesti, sopimattomasta osasta voi muokata sopivan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2023, 16:43:24 ip »
Lainaus
Siitäpä tuli ajatus että kuljen jossain vaiheessa Joutsan kautta Mökille ja näytän ko. tietsikkaa asiantuntijalle. Käykö ehkä?

Käy.

===========================

Lainaus
Jotkin komponentit, tyypillisesti releiden jalat eli liitospinnat hapettuvat myös helposti ja silloin syntyy häiriöitä joita voi aluksi olla vaikea tulkita. Sama monien liittimienkin suhteen. Varsinkin GuzziDiag voi harhaanjohtaa keksimällä paljon pahemman vian sen sijaan kuin vain liitoksen hapettuman. Vaatii siis hieman salapoliisinomaista mietintää ja loogista ajattelua.

Tuosta muistui mieleen, että aina kun noita liittimiä joutuu räpläämään kannattaa ottaa liitin auki ja puhdistaa ja voidella koskettimien metalli aika paksulti hapottomalla valkovaseliinilla. Sitten ne pysyvät vuosia kunnossa. Jos liitirungossa on joka koskettimelle oma "potero" ne voi täyttää vaseliinilla. Se on silti aika pieni määrä. Jos kosketinpari on perinteinen litteä ja muuten paljas, ilman suojarunkoa, sen päälle voi pujottaa yksittäisen muovisuojuksen, jonka voi täyttää vaseliinilla  Kun valmistajat käyttävät niitä osia, joita sattuvat sopivasti saamaan, ei niiden kosketinmetallit aina olekaan keskenään sopivia ja galvaaninen syöpyminen tekee ns. hapettumia ja ylimenovastusta heti kun saavat vettä prosessiin. Vaseliini pitää sen veden poissa aika hyvin, kunhan sitä on tarpeeksi paksulti. Siitä on useita havaintoja ja esimerkkejä. Ai, mistäkö tämän opin. Ajelin koko -80 luvun Itä-Saksalaisella kulkuneuvolla...


Sentire la forza!
Terv: Timo

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #11 : Huhtikuu 29, 2023, 07:40:36 ap »
https://www.partco.fi/fi/ Helsingin Koivuhaassa.
Kohtalaisen monipuolinen komponenttivalikoima ja ainaki takavuosina asiantunteva myymäläporukka.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2023, 12:39:10 ip »
Tuosta "starttinapista" joka on kaksitoiminen sillä samasta vivusta sekä sammutetaan että käynnistetään moottori. Se mitä moottorin käynnistämiseen tulee, ainakin omassa pyörässäni, virran kytkemisen jälkeen pitää pitää pieni tauko ennen kuin kannattaa starttivipua painaa. Käytännössä sammutan moottorin virta-avaimesta enkä starttivivusta.

En ole aukaissut kahvakytkinkokonaisuutta kummaltakaan puolelta kun ei ole ollut tarvetta mutta saatan sen tehdä kun nyt on tullut ilmi että se voi vikaantua. Ainoastaan reissuilla pyöräni joutuu alttiiksi kosteudelle koska muutoin parkkeeraan sen aina kuivaan suljettuun tilaan autotalliin, Kerholle tai Verstaalle. Siksi oletan että startin vivun toimintaan on saattanut osaltaan vaikuttaa kosteus. On syntynyt hapettumaa ja kehitys siitä etenee hiiltymiseen koska saattaa syntyä pieniä valokaaria vaikka tuskin isoja virtoja starttivivun kautta kulkee. Vain ohjausjännite. Sitäkään en voi varmaksi sanoa onko kyseessä 5V vai 12V -nimellisjännitteet. Digitaalipuoli kun toimii 5V -jänitteellä.

Jos vaiva on kohdistettu nimenomaan oikeassa kahvakytkimessä olevaksi niin kotelon avaaminen ei liene iso homma. Epäilen kuitenkin että pelkästään avaaminen ei paljasta vielä itse toimilaitetta eli starttivivun liikuttamia kärkiä mutta on kuitenkin lähemmin tutkittavissa ja "huollettavissa" asianmukaisilla puhdistus- ja suoja-aineilla. Vivun kolmitoimissudesta johtuen komponentti voi olla melko iso. Asennot ovat: käynnistysvirtapiiri (tappokytkentä) auki, nolla-asento ja käynnistysasento jossa on palautusjousi.

Se miksi tässä yhteydessä on mainittu monta elektroniikkaliikettä johtuu siitä että toimikomponentit ovat usein ihan tavallisia muutaman euron hintaisia vakio-osia. Tässä tapauksessa pitää olla vedenkestävää mallia. Voi olla että erehdyn mutta olen muihin vastaaviin kohteisiin jo vaihtanut varmatoimisemmat mikrokytkimet.

Onko pyöräsi käyttöhistoria tiedossa? Millaisissa olosuhteissa säilytetty?

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #13 : Huhtikuu 30, 2023, 07:59:40 ap »
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.  Myyjäliike lupasi kustantaa uuden oikeanpuolen painike rasian sekä uuden akun.   Nilkuttelen tolla viallisella osalla kunnes uusi saapuu ja ja hoidan asennuksen itse.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #14 : Huhtikuu 30, 2023, 11:36:28 ap »
Hyvä, että asia järjestyi. :)

Tuanoinnii – saatko pitää sen risan? Olisi mielenkiintoista nähdä valokuvia siitä purettuna. Etenkin sen siällä olevat mikrokytkimet/vast kiinnostaisi nähdä vastaisen varalle. Kuvat tänne palstalle liitettyinä olisivat hyödyksi monelle. Myös kiinnostaisi, jos olisi mahdollista korjauksen yhteydessä mitata kytkimien ohjausjännitteet: ovatko nimellisesti 12 V vai 5 V?


Sentire la forza!
Terv: Timo