Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 starttiongelma  (Luettu 5207 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #15 : Huhtikuu 30, 2023, 11:57:17 ap »
Ihan pelkästään mielenkiinnon vuoksi en aio avata ko. kahvakytkinpakettia mutta samalla kannalla kuin Hajakenttä. Onhan siinä kahvakytkimessä useita muita toimintoja jotka ovat aivan ehyitä. Niillä voi olla ns. pelotteen arvo. Kun sellainen varaosa on olemassa niin uuden kahvakytkinpalikan osat pysyvät ehyinä.

Viisvolttisuudesta: Edellinen pyöräni oli 1100 Breva jossa oli käynnistyspiiri ohjattu ECUn kautta. 1400 Californian kannalta tietoni ovat arvailua.
Sen voin kertoa että Brevan käynnistyskytkentä aiheutti pientä harmia kun ECU ei aina tunnistanut käynnistyshalua käynnistystoimenpiteeksi. Usein juurikin erittäin lämpimällä säällä. Työntäminen varjonpaikkaan ja odottelu korjasi asian. Mutta odottavan aika on pitkä. Tätä tapahtui kohdallani vain muutamia kertoja enkä sitä varten ryhtynyt toimenpiteisiin. Tässä foorumissa on kerrottu miten asia hoidetaan pois. Mutta 1400 tapauksessa ei liene ongelma samanlainen. Ovatkohan Mandellossa viisastuneet...

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #16 : Toukokuu 02, 2023, 10:09:13 ap »
Hyvä, että asia järjestyi. :)

Tuanoinnii – saatko pitää sen risan? Olisi mielenkiintoista nähdä valokuvia siitä purettuna. Etenkin sen siällä olevat mikrokytkimet/vast kiinnostaisi nähdä vastaisen varalle. Kuvat tänne palstalle liitettyinä olisivat hyödyksi monelle. Myös kiinnostaisi, jos olisi mahdollista korjauksen yhteydessä mitata kytkimien ohjausjännitteet: ovatko nimellisesti 12 V vai 5 V?

Ok Palaan tähän kun osa saapuu ja teen vaihdon.  mennee kuitenkin jokunen viikko.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #17 : Toukokuu 02, 2023, 12:23:57 ip »
Tuossa vaihdossa riittänee puuhaa. Todennäköisesti kahvakytkimen mukana tulee metritolkulla johtimia. Polttoainetankin joutunee, suurella todennäköisyydellä, nostamaan pois.
Ensiksi pitää saada paine pois polttoainejärjestelmästä että tankin liittimen voi avata ilman bensan suihkausta. Siihen auttaa pumpun sulakkeen tai johdinliittimen irrotus moottorin käydessä niin paine häviää letkuista, moottori sammuu puutteeseen ja polttoaineltkun liitintä kun työntää ensin kiinnipäin ja samalla puristaa klipsuista sen sivuilla liitin aukeaa vetämällä, edelleen puristaen klipsuista. Mutta ei aukea paineellisena. Painetta on noin 3 baaria. Toisaalla Foorumissa oli jo juttu miten liitin aukeaa. Sen voisi kaivaa esiin. Väkisin liitintä ei pidä avata paineellisena. Tuskin edes aukeaa vaan liitin särkyy ja tulee isompaa vaivaa ja kamppeet haisee bensalle. Liittimiä on kaksi. Niistä vain toisen tarvitsee avata eli se joka on tankin takareunassa oikealla lähellä runkoputkea.

Siksi varoitan liittimistä että osassa mallistoa käytetään muovisia liitoskappaleita ja toisissa teräksisiä. Muoviset murtuvat väkivaltaisuuksissa helposti. Painetta vastaan ei siis pidä yrittää aukoa.

Mustia nippusiteitä tarvitaan kokoonpanoon.

Ennen tankin nostamista: tankin etupäässä on kahdenlaisia paneeleita jotka on irrotettava. Alempaa muoviset jotka ovat "pikaliitinnapeilla" kiinni (Aukeavat niiden takapuolelta painamalla.) toisissaan ja ylempänä oleva teräksinen lähtee irtoamaan ruuvit ja tankin korkki irrotettuna vetämällä sitä taapäin. Tarkkana tässä että tankki ei naarmuunnu. Sähköliittimet irti myös. Jos epäilee muistiaan niin kannattaa kuvata prosessi siinä tehdessä. Muoviosissa on pitkähköjä "kiinnityskieliä" pujoteltaviksi. Tarvitaan ristipääruvaria ja kuusiokoloavaimia.

Vielä tankin nostamisesta: korjaamokirja esittää että sivupaneelit on irrotettava tankin irrotusta varten. Yksi sivupaneeleiden ruuveista on kotkankuvan alla piilossa ja kotka on liimattu peltiin. Tankki, kuitenkin, mahtuu nousemaan pois paikoiltaan sivupaneelien kanssa kun nätisti toimii. Tyhjä tankki on helppo nostaa pois. Eli homma alkaa tankin tyhjennyksellä.

Liitinjuttua ja muutakin: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4933.msg37610#msg37610
Haulla löytyy varmaan muutakin aiheesta ja varsinkin sen sivusta.

Tankin takaisinasennuksen ja tankkauksen jälkeen, kun letkut ja johtimet ovat kiinni, on hyvä ilmata suutinlinja: virta päälle ja pari kertaa virta pois ja päälle. Pitäisi koneen käynnistyä ongelmitta kunhan pumpun sulake on paikoillaan. Sen kummempaa ei tarvitse tehdä.

Kaasuvaijereiden suhteen ei pidä ryhtyä mihinkään sillä niiden säätäminen vaatii GuzziDiagilla tehtävän kalibroinnin ainakin niissä 1400-malleissa joissa kaasunasentopotentiometrit ovat tankin alla. Kuten tässä nimenomaisessa yksilössä lienee. Uudemmissa ei ole kaasuvaijereita lainkaan.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #18 : Toukokuu 18, 2023, 13:21:53 ip »
Nyt on starttipainike tai okeaammin oikeanapuoleinen painikerasia uusitttu.  Muuten helppo, mutta johtojen pujoittaminen oli kyllä aika jumppa. Tässä muutama kuva.  Kait toi vanhakin olis toiminut jos olis oikein kunnolla putsannut, mutta uusi on aina uusi.  Vielä pitää kaasuvaijerit säätää, niin sitten on kaikki kunnossa.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Cali 1400 starttiongelma
« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2023, 13:27:49 ip »
Tossa startti kytkimessä on tossa nuolien kohdalla 2 nastaa jotka punaisessa painikkeessa oleva levy yhdistää, kun nappia painaa. Jos oikein tulkitisin.  En kyllä mitannut onko piiri normal open vai normal close.   Eli suottaapi olla toisinpäinkin, mutta näin tuon toiminna tulkitsin.