Museot on aina pysähtymisen arvoisia, jos aikataulu antaa myöten. Museokortti on yksi parhaista palveluista mitä yhteiskunta tarjoaa, hinta/laatusuhde on kohdallaan, jos muistaa käyttää. Nämä nyt esillä olevat eivät ole sen piirissä ja osaan ei tarvitse rahapussia kaivaa, ellei halua kannattaa ajatusta.
Kotoiset kulmat helposti jää selaamatta, onneksi intoa on riittänyt näidenkin koluamiseen Pistän tähän muutaman hyvän vinkin, jos eksytte Kymenlaaksoon:
https://www.ilmailumuseot.fi/museot/karhulan-ilmailukerhon-lentomuseo--aviation-museum-of-flying-club-karhulaIlmailukerho on Insinöörieverstiluutnantti (evp) Jyrki Laukkasen avulla saanut kerättyä ilmavoimien kalustoa kerhon oman historian sekaan. Erikoisuutena se, että siellä on avoimet ovet, jos lukko ei ole hangaarin ovessa. Omaan tahtiin saat tutustua tarjontaan. Kenttä on kesällä aktiivinen purje- sekä moottorikoneiden paikka. Kentällä myös hieno historia sotiemme ilmapuolustuksen osana.
http://ilmakilta.info/mersu.phpUtin ABC:llä stopatessa kannattaa ulkoilla sen verran, että käy katsomassa vitriinissä olevaa Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-452.
http://ilmakilta.info/muistome.phpSamalla kenttäaukealla on myös muistomerkki kaikille ilmavoimista 1939-1944 varjolaivueeseen siirtyneille, sekä Rissalan DC-3 onnettomuuden muistomerkki.
Utin kentältä lähti 6.1.1940 luutnantti Jorma Sarvanto Fokker D.XXI FR-97 koneellaan tiputtaen 4 minuutissa 6 venäläistä Iljushin DB-3M pommikonetta. Maailmanennätys, joka on varmaan jäävä ikuiseksi. Maastossa on vielä havaittavissa koneiden putoamis paikkoja, joita on kentästä etelään. Heinäkuussa 2020 siirrettiin VT 15 tulevan remontin alta maastohaudasta Juurikorvesta yhden koneen miehistön jäänteet haudattavaksi Hirvelän hautausmaalle. Suomessa kunnioitetaan sodan uhreja, olivat ne omia tai vihollisia.
Nyt ei enää sotaisaa tarinaa, vaan teollisuushistoriaa aivan kotikulmalta:
https://visitkouvola.fi/fi/c/253/ankkapurhan-teollisuusmuseoHieno kokonaisuus, jossa saa käsityksen 150 vuoden taipaleesta metsiemme kullan muokkauksesta markkinoille, sekä seutukunnan historiasta.
Maailman ainoa kokonaisena säilynyt jatkuva käyntinen kartonkikone vm. 1897, oli ensimmäinen suomessa.
Samaa aihetta vähän pohjoisempana, mutta Kouvolassa tämäkin.
https://www.verla.fi/UNESCON maailmanperintökohde...kertonee mitä laatua on odotettavissa. Museoitiin 1972, tänä kesänä oli juuri 50 v. juhlat.
Noilta nettisivuilta löytyy varmasti kaikki mitä tarvitsee. Verlan kahvilassa on ollut aina hyvä lohisoppa, toivottavasti on ensi kesänäkin. Vaimo väelle on käsityöpuotia, hieno puutarha ja komeat maisemat kosken partaalla.
Että pääsee museokorttiakin kuolettamaan:
https://www.merikeskusvellamo.fi/Arkkitehtonisesti upea rakennus, mutta katon kanssa ollut alusta asti ongelmaa. Onneksi pääsivät tänä vuonna sopuun asiasta. Sisällä maakuntamuseon näyttelyt, esim. Puun Vuoro-kunnioitus Kymenlaakson metsäteollisuudelle ja sen tekijöille.
Tietysti tärkeimpänä merimuseon sisänäyttelyt ja kaikki ulkona olevat veneet ja laivat. Toukokuussa pääsee majakkalaiva Kemiin, jäänmurtaja Tarmoon jne. Lounastaa voi merellisiä maisemia katsellen, no näkyy siinä myös satamaakin.
Esim. näitä kohteita meillä päin.