Vuosien mittaan on ollut useita havaintoja kampiakselin etupäähän liitettyjen moottorin pyörimisnopeudella toimivista latureista.
Havainto on ollut että aina ei teho riitä. Varsinkin jos laittaa lisävaloja jotka käyttävät "lankapolttimoita" eli hehku- tai halogeenilamppuja. Myös ajovalon polttimoiden tehon kasvattaminen saattaa viedä laturin tuoton ylärajoille. Myös akun kunnolla on paljon vaikutusta. Myös ajotapa on merkittävä latauksen kannalta. Vajaalla täytöksellä toimiva akku vanhenee nopeasti. Köröttelijä kuluttaa akkua, kierroksilla bensiiniä joka lataa akkua.
Esimerkiksi 850 GT:ssä seitsemänkymmentäluvulla ei ollut erityisiä sähköongelmia vaikka siinä oli vain tasavirtalaturi mutta hihnavedolla joka nosti kampiakselin kierrosluvusta kierroksia laturille merkittävästi. Sen jälkeen on ollut pääosin moottorin pyörimisluvulla olevia latureita. Nyttemmin on monessa mallissa, jälleen, moottorin kierroslukua nopeammin pyöriviä latureita.
Kehitys on siis ollut, osittain, paluuta vanhaan.
Akun koolla on merkitystä. Jos akku on kovin iso, sen latauksen vastaanottokyky on myös iso. Jos akku on kovin iso kuten 70-luvulta alkaen jopa 90-luvulle, akun kapasiteetti saattoi olla 30 - 40 Ah. Jos sellainen akku on vajaalla latauksella, kuten käynnistyksen jälkeen, kestää myös sen latautuminen kauan. Pätkäajossa saattaa ilmetä hankaluuksia käynnistystehossa. Akulle kun on ilmoitettu teho maksimilatauksen perusteella. Kolme asiaa kärsii jos akku on kovin iso: latausjärjestelmä, akku ja polttoaineen muuttaminen sähköksi.
Omien tutkimusteni perusteella akun pienentäminen noin 20 Ah:n tehoiseksi parantaa luotettavuutta merkittävästi. Kyse siis normaalista suht edullisesta lyijyakusta, ei esimerkiksi, litium-akuista tai vastaavista joihin vanhan pyörän lataussysteemi ei välttämättä toimi.
Pieni akku on nopea luovuttamaan tehoaan mutta myös tehokas ottamaan latausvirtaa vastaan. Täyttyy siis äkkiä hyvään lataustilaan. Se myös pidentää akun ikää sekä hetkellistä käynnistystehoa. Asia korostuu malleissa joissa on kaasuttimet ja kärkisytytys. Ruiskumalleissa onkin jo, useimmiten 18 - 20 Ah:n akut.
Olen omistanut ja omistan edelleenkin, 80-luvun kaasutinpyöriä, joilla olen pärjäillyt varsin hyvin. En siis, bittihuumassa, ole näitäkään vieroksunut. Paikkansa niilläkin vaikka huoltotarve onkin isompi kuin nykypyörissä. Olen katsonut että täysi akku, koon vaikuttamatta, on käynnistymisen tae moottoritekniikasta riippumatta.
Ns. ruiskupyöriä on ollut käytössäni varhaiselta 90-luvulta nykypäivään. Rinnalla sitten kaasutinpyöriä. Molemmissa on puolensa. Kaasutinpyöriä voi säätää vanhan tavan mukaan kunhan asentaja tietää mitä tekee. Digitaalisella puolella eivät sormet rapaannu. Säädöt eivät juuri muutu jos ei halua.
Asiani siis on: laittakaa niihin malleihin joissa on suoravetolaturi kampiakselin päässä, noin 20 amppeeritunnin (Ah) akkku ja sille jämäkkä kiinnitys. Kustannus on alhainen ja käynnistyminen varmaa aina. Latausjännite kierroksilla yli 13V mutta alle 14V. Asia kannattaa tarkistaa vaikka yleismittarilla.