Ahdin kävi sorvaamaan keväällä, joten riisuin sen pois, pistin tilalle ison ilmanputsarin.
Tuumailin ja tuunailin ahdinta ja kai sain sen pelikuntoon taas, kalvaaminen on kivaa! Ahtimesta ehkä lisää toisella kertaa, mutta mutta ...
Pääsin vaparilla ajamaan kuitenkin X sataa kilometriä, kun pyörän käynti alkoi huonontua. Isolla kaasulla isolla nopeudella pelasi OK, mutta taajamassa pienellä kaasulla käynti katosi välillä hetkeksi kokonaan, sitten taas palasi. Tilanne paheni aikaa myöten.
Kyseessä siis vuoden 2000 California jossa pieniä kosmeettisia muutoksia (tuplatulpat, avarretut pakokanavat, 40-milliset pakoventtiilit, ja muuta pientä ..)
Mittasin puristukset (oikea noin 8, vasen noin 5). Vasen imu kantoi, säädön jälkeen puristukset paranivat (vasen 9, oikea

. Matalat arvot johtuvat madalletuista männistä.
Riisuin lisärikastusjärjestelmän (antaa ahtopaineen mukaan lisää soppaa koneelle) pois kokonaan, sekä sähköisesti että polttoainekierrosta.
Mittasin TPS:n arvot guzziologyn ohjeen mukaan; kaasu kiinni 340 mV, kaasu auki 4000mV. Ohjearvo taitaa olla 380mV tms, mutta ero lie melko pieni. Volttimittari kourassa kääntelin kaasukapulaa, eikä jännitearvo tehnyt yllätyksiä matkalla.
Mittasin bensapaineen (Kiitos vinkistä Piikkiön Mikalle) ja sain epätarkan arvon 3.5 kiloa. Bilteman öljynpainemittarin asteikko ei ole kovin tarkka

Otin pois koneenlämpötilan anturin, joten se defaulttaa nyt 40 celsiukseen.
Vaihdoin nokisten tulppien tilalle toiset, puhtaat. Lisätulppia en ole katsonut enkä käsitellyt. Pyörässä on siis tuplatulppakannet ja tuplapuolat.
Ilmanputsarin poistaminen ei auttanut tilanteeseen.
Akun vaihto (vanhan napajännite 10.1 V

kahteen uuteen ei auttanut tilannetta. Starttaa kyllä paremmin, mutta vika on sama kuin ennenkin.
Tällä hetkellä pyörä käy suht siivosti tyhjäkäyntiä, mutta alkaa rykiä, puhaltaa mustaa savua ja saattaa jopa sammua, kun antaa kaasua.
M15 tietokoneita ei ole Piikkiön mukaan "mennyt sekaisin", kaiketi koskaan. TPS-anturi taas ... Sehän on kuluva osa, ja pyörällä on jo 101 000 mittarissa.
Tuleeko TPS:n lisäksi muita ajatuksia mieleen, mitä pitäisi tsekata?
MotoJussi & California (K)