Kirjoittaja Aihe: Alkaa mielikuvitus loppua...  (Luettu 13356 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« : Toukokuu 13, 2007, 09:40:15 ap »
Ahdin kävi sorvaamaan keväällä, joten riisuin sen pois, pistin tilalle ison ilmanputsarin.

Tuumailin ja tuunailin ahdinta ja kai sain sen pelikuntoon taas, kalvaaminen on kivaa! Ahtimesta ehkä lisää toisella kertaa, mutta mutta ...

Pääsin vaparilla ajamaan kuitenkin X sataa kilometriä, kun pyörän käynti alkoi huonontua. Isolla kaasulla isolla nopeudella pelasi OK, mutta taajamassa pienellä kaasulla käynti katosi välillä hetkeksi kokonaan, sitten taas palasi. Tilanne paheni aikaa myöten.

Kyseessä siis vuoden 2000 California jossa pieniä kosmeettisia muutoksia (tuplatulpat, avarretut pakokanavat, 40-milliset pakoventtiilit, ja muuta pientä ..)

Mittasin puristukset (oikea noin 8, vasen noin 5). Vasen imu kantoi, säädön jälkeen puristukset paranivat (vasen 9, oikea 8). Matalat arvot johtuvat madalletuista männistä.

Riisuin lisärikastusjärjestelmän (antaa ahtopaineen mukaan lisää soppaa koneelle) pois kokonaan, sekä sähköisesti että polttoainekierrosta.

Mittasin TPS:n arvot guzziologyn ohjeen mukaan; kaasu kiinni 340 mV, kaasu auki 4000mV. Ohjearvo taitaa olla 380mV tms, mutta ero lie melko pieni. Volttimittari kourassa kääntelin kaasukapulaa, eikä jännitearvo tehnyt yllätyksiä matkalla.

Mittasin bensapaineen (Kiitos vinkistä Piikkiön Mikalle) ja sain epätarkan arvon 3.5 kiloa. Bilteman öljynpainemittarin asteikko ei ole kovin tarkka :)

Otin pois koneenlämpötilan anturin, joten se defaulttaa nyt 40 celsiukseen.

Vaihdoin nokisten tulppien tilalle toiset, puhtaat. Lisätulppia en ole katsonut enkä käsitellyt. Pyörässä on siis tuplatulppakannet ja tuplapuolat.

Ilmanputsarin poistaminen ei auttanut tilanteeseen.

Akun vaihto (vanhan napajännite 10.1 V :) kahteen uuteen ei auttanut tilannetta. Starttaa kyllä paremmin, mutta vika on sama kuin ennenkin.

Tällä hetkellä pyörä käy suht siivosti tyhjäkäyntiä, mutta alkaa rykiä, puhaltaa mustaa savua ja saattaa jopa sammua, kun antaa kaasua.

M15 tietokoneita ei ole Piikkiön mukaan "mennyt sekaisin", kaiketi koskaan. TPS-anturi taas ... Sehän on kuluva osa, ja pyörällä on jo 101 000 mittarissa.

Tuleeko TPS:n lisäksi muita ajatuksia mieleen, mitä pitäisi tsekata?

MotoJussi & California (K)

MotoJari

  • Viestejä: 26
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2007, 13:50:25 ip »
Rikkinäinen injektori? Musta savu viittaisi että saa h**vetisti liikaa soppaa.
Käykö kumpikin pytty yhtä kuumana pakokäyristä mitattuna?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2007, 13:56:52 ip »
Lisäinjektorit eristetty systeemistä, joten vika ei ole niissä.

Molempien puolten päätulpat menevät pikimustiksi samassa ajassa, joten vain toisen injektorin aukijäänti kuulostaa epätodennäköiseltä.

Molempien bugaaminen taas on niin epätodennäköistä etten oikein siihen usko.

Lisäksi Piikkiön toverit kertoivat että orggisruiskut ovat liki pomminvarmoja.

MotoJari

  • Viestejä: 26
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2007, 14:49:14 ip »
TPSsä ja injektorit ilmeisesti kunnossa. Ei kait tossa jää muuta jäljelle kuin ECU. Ehkä sitten seuraavaksi kokeilemaan varmasti toimivalla ECUlla.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2007, 06:42:40 ap »
Piikkiön Make (?)  kertoi että bensanpaineen normaaliarvot olisivat 2.25 - 2.5 ja siihen nähden tuo 3.5 tuntuu itse asiassa hyvinkin korkealta.

Pitäisi vaan löytää parempi mittari kuin tuo Bilhelvetin öljynpainemittari, jolla mitata, että saisi uskottavampia tuloksia.

Toisaalta, ei haitanne vaihtaa bensasuodatinta tässä vaiheessa ja muutenkin kurkata vähän järjestelmää. Eroaa vaan systeemi vakiosta jonkin verran (nyt on silmukkakierto, kun alunperin on umpiperä).

Omat kutinat kyllä vieläkin vähän viittaavat TPS:n suuntaan, vaikka mittausarvot ovatkin tolkulliset...

edit: 16.05.2007

Filtteri ei voi vaikuttaa paineisiin, joten en vaihtanut suotta.

Alkuperäinen regulaattori on purettavissa jossain määrin joten kurkkasin sen sisälle. Sieltäpä löytyi ns. paskaa; ikäänkuin maalihileitä. Valitettavasti kikkareet hävisivät, enkä saanut tarkempaa analyysiä tehtyä, mutta veikkaus kohdistuu omatekoisten T-liittimien sisäpintaan ja siitä irronneeseen kuonaan.

En uskalla luottaa siihen että alkuperäinen reggula enää toimisi kunnolla, joten laitetaanpa vaihtoon. Samoin, osa bensaletkuista pykii (vähintään ulkopuoleltaan), joten vaihtoon nekin.

Weberin alkuperäinen regulaattori on hintava. Kävin kysymässä Alppilan Autohuollosta ja he saivat myytyä minulle Boschin 2.5 bar regulaattorin ja tarpeelliset hilavitkuttimet, letkua ja liitintä ja ja ja koko kassin hinta jäi alle sadan euron.

Ehkä jo lähipäivinä alkaa mopo pelata taas kunnolla...

edit: 17.05.2007

Alkuperäisestä regulaattorista sai tehtyä liittimen, kun otti pienemmän O-renkaan sisältä pois. Nyt on Boschin reggula säätämässä ja weber vain liittimenä.

Ahdinkin on paikallaan, mutta jostain karkaa paineet pihalle; nolla bar ahtopainetta ei oikein hymyilytä :) Eatonin omat öljyt ahtimeen maksavat kosmisesti (jossain oli maininta noin 100e/litra..) joten ne tuli korvattua crossimotskarin vaihteistoöljyllä. Vielä kun remmin suojakopan saisi soviteltua kohdalleen niin alkaisi olla homma aika pitkällä.

MotoJussi  & California (K)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2007, 08:36:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2007, 08:45:54 ap »
Purin sitten kokonaan pois ahtimen painekotelon ja lisäruiskujärjestelmän letkuineen päivineen. Oli pettänyt kotelosta yksi sauma, ja paineet karkasivat pihalle painekotelosta.

Nyt on siis pitkälti vakiota vastaava pyörä, jossa kuitenkin:

- akku vaihdettu uuteen
- regulaattori vaihdettu uuteen
- tuplatulpat

Tilanne päällä vieläkin; vakionopeudella häviää veto sekunniksi, pariksi välillä.

Tyhjäkäyntiä käy siivosti, samoin "vetää" puhtaasti kun antaa hanaa.

Balanssia en ole katsonut, mutta tuskin se tuossa noin vaikuttaisikaan.

Huono käynti alkaa jo kylmänä, heti kun lähtee ajamaan.

Taidan laittaa bensapiiriin painemittarin; siitä näkee, pysyykö bensanpaine vakiona vai katoaako pumpusta voima välillä. Selittäisi sekin oireita...

Muuten olen hiukka kummissani asian suhteen ...

OffTopic: ensi viikolla saan osat Yamaha SZR mopoon. Nice, pääsee kokeilemaan jotain ihan muuta välillä... Kaverin SZR:stä oli pakoventtiili sulanut ja pistän sitä kasaan tässä sivussa...

MotoJussi & California

  • Vieras
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2007, 09:10:42 ap »
Moottorin pyörintänopeus/kampiakselin asentoanturi ei ehkä toimi kunnolla ?

Sportissa se oli sijoitettu lohkon kylkeen ja mittasi asentoa nokka-akselin rattaan yhteydessä olevasta hammaskehästä. Anturi mittaa magneettisesti hampaiden viilettämistä anturin kärjen ohi. Ajan saatossa anturin nokkaan takertuu kaikenlaista metallista töhkää ja mittausvirheitä alkaa tulemaan. Anturi pitää olla myös sovitettuna tietylle etäisyydelle hammaskehästä (0.5 mm ?).

Kun ECU ei saa kunnon signaalia, menee kampiakselin asennon uudelleen arpomisessa pieni hetki, jolloin veto katoaa.

Anturi irti, puhdistus, asennus takaisin oikealle etäisyydelle hammaskehästä.

- JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2007, 13:21:37 ip »
Muuten hyvä ja uskottava selitys, mutta ei taida selittää tulppien nokeentumista. Eipä silti, ihan fiksua on kattoa tuokin ja vinkistäsi sen teen.

Voisin uskoa että anturilta jää jotain huomaamatta -> bensaa menee koneelle liian vähän. Toisinpäin tuntuisi hieman hassulta...

No, nyt on ruiskusuuttimet ja TPS tässä pöydällä. Taidan ruutat käyttää Alppilan autohuollossa testissä. TPS:n kanssa voisin mennä Motonettiin kyselemään korvaavaa. Motomatilta sainkin vinkkiä, että Topran, 28-1416, Motonetistä, saattaisi sopia.

Pitää selvittää. Niin paljon hyvää kuin MotoItalia Importista onkin sanottavaa, ei silti tee mieli maksaa vastaavasta osasta noin puolentusinaa kertaa niin paljon kuin tarvikkeena löytyy. Varmuutta siis ei ole sopivuudesta, mutta kerron kyllä.

Pitääkö tässä vielä korvata M15 MegaSquirtilla ja Ignitecillä ...

  • Vieras
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #8 : Kesäkuu 02, 2007, 14:05:32 ip »
Meniskö se niin, että TPS:n ja kierrosluvun mukaan ECU katsoo kartastaan kauanko ruiskusuuttimen pitää olla auki. Tuon ajan ECU laskee anturilta saamiensa pulssien avulla. Jos tuolla välin pulsseja ei kuulukkaan, niin ruiskutussuuttimet ovat auki pidempään kuin piti -> liikaa bensaa ja nokiset tulpat. No, tämä on pelkkää spekulaatiota. Yhtä hyvin voi mennä niin että bensaa ei tule riittävästi.

Tehdääs listaa polttoaineensyötän kriittisistä osista :

1 - PA-pumppu
2 - PA-paineensäädin
3 - sähköiset ruiskusuuttimet
4 - TPS-anturi (ja sen saama 5V referenssijännite ECU:lta)
5 - kierrosluku/asentoanturi
6-  lämpötila-anturi
7-  itse ECU
8 - ilmanpaineanturi

Olikohan tuossa kaikki ?

Taidat olla nuo kaikki jo enemmän tai vähemmän käynyt läpi :) Mites tuo ilmanpaineanturi, onko sinulla se vielä kiinni pyörässä ? Sen virhetoiminta tuskin kuitenkaan seosta rikastaa enemmän kun + 20 % max.

Noiden lisäksi on tietenkin vielä :

- syttyvehkeet : puolanjohdot ja puolat
- moottorin mekaaniset rakenteet : venttiilit, männät & renkaat

Vielä jotain muuta :

- huonoa vanhaa bensaa ?
- vettä bensan seassa ?
- roskia molemmissa suuttimissa ?
- sähköjohdoissa/liittimissä vikaa
- akussa sisäinen katkos, joka pätkii
- ECU:ssa sisäinen katkos (sen ehoelektroniikan puolella, joka syöttää pulssit puolille ja ruiskusuuttimille)

Toivottavasti vika löytyy.

- JuhaV


MotoJussi wrote:
Lainaus
Muuten hyvä ja uskottava selitys, mutta ei taida selittää tulppien nokeentumista...Voisin uskoa että anturilta jää jotain huomaamatta -> bensaa menee koneelle liian vähä
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 14:07:00 ip kirjoittanut JuhaV »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2007, 02:02:52 ap »
Moro!

Lukiessani Juha V:n vastauksia Jussille huomaan meidän etsivän vikaa samalta kantilta ja samalla menetelmällä. Viimeisen muutostyön jäljiltä tuskin on vielä konevaurioita sattunut: niin vähän Jussi on ehtinyt ajaa. Talvella kansiin ängettiin isommat venttiilit ja kanavia jyrsittiin isommiksi ja tuplatulpatkin laitettiin. Nokka on vakio. Jussi lienee mitannut puristuspaineet ja hyväksi todennut??? Ahdinvaurion jälkeenkin? Jooko?

Roskat suuttimissa voi olla syy. Hämmästyttävää kyllä että molemmissa suuttimissa olisi yhtä aikaa samanlaisia roskia?! Kannattanee kuitenkin tsekata. Anturihäiriötä, erityisesti kampikulman anturia voi epäillä.

Vähän off topic: Esimerkiksi vanhemmissa ruiskuissa kuten Quota 1000:ssa anturi oli pieni riesa ja se piti ottaa auki muutaman tuhannen kilometrin välein ja puhdistaa "hännästänsä". Vika oli helppo huomata ja helppo korjata. Poistaa vikaa ei voinut koska anturi em. pyörässä sijaitsee vauhtipyörän kotelon kyljessä ja kytkimestä irtoaa jatkuvasti töhkää joka tarttuu magneettiseen anturiin. Lieventää vaivaa voi laittamalla samalle kehälle toiseen kohtaan magneettipropun keräämään metallipölyä. Oletettavasti em. ongelmasta johtuen anturi on nyk. nokka-akselin päässä öljytilassa. Vaan voi sinnekin kerääntyä kaikenlaista öljyn mukana kulkeutuvaa.

Mielenkiintoista saada tietää missä loppujen lopuksi häirio piilee.

mm

 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #10 : Kesäkuu 04, 2007, 04:31:45 ap »
Tänään on erinomainen päivä tehdä ainakin kaksi asiaa:

1) putsata asentoanturi
2) viedä suuttimet Alppilan Autohuoltoon tarkastettaviksi

ja ehkä vielä

3) käydä ostamassa korvaava TPS Motonetistä.

Orggis-TPS:n kuppi oli puolillaan bensaista kuraa. En tiedä miten hyvin liukuvastus on suojattu ...

MotoJussi & California K

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2007, 04:54:27 ap »
Onko muita oireita havaittavissa patkimisen yhteydessa, esim rundimittari pyrkii nauttamaan nollalukemia. Centaurossani oli vahan samoja ongelmia, mutta vaan korkeilla kierroksilla. Vika havisi, kun sormeilin riuskupiirin sulaketta ja vaihdoin EPROMin. EPROMia en ole viitsinyt vaihtaa takaisin selvitaakseni kumpi manooveri loppujen lopuksi auttoi.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #12 : Kesäkuu 05, 2007, 01:17:15 ap »
Ei ole jenkamittaria miulla, vielä, tuossa Calissa.

Asentoanturi oli puhdas, ei hipun hippua.

Alppilan autohuolto pyytää 30e/kpl ruiskusuutinten putsaamisesta ja tarkastamisesta.

Alppilan autohuollosta tarttui kyytiin myös uusi TPS, joka ei ole sinnepäinkään niinkuin vanha. Aloin askarrella adapteria, eka prototyyppi taitais toimia. Pitää kehitellä ajatusta.

Edit: 6.6.07

Ruutat olivat OK. Suihkun muoto ennen prostataleikk... eikun pesua oli OK, samoin pesun jälkeen. Pientä tiputtelua ... eikun vuotoa oli ruiskuttimissa havaittavissa, kun testasivat rakko täyn... eikun 3 bar paineella.

Laitoin ruutat paikalleen ja kasasin paketin, nyt Boschin TPS:llä. Sen sovittaminen olikin jännittävää; on kuusi eri tapaa laittaa kolme johtoa paikalleen. Arvaatte varmaan monesko yritykseni meni oikein :) Mekaaninen kiinnitys vaatii pientä hienosäätöä, mutta onpahan eka proto näköjään jotenkin toimiva. Kai. Ehkä.

Huomenna koitan ajaa, sittenhän sen huomaa, toimiiko mopo.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2007, 16:05:00 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #13 : Kesäkuu 06, 2007, 08:38:50 ap »
Noni. Kiitti Weber, kiitti Guzzi....

http://www.moto-one.com.au/performance/mvtps.html kertoo:

"On the Weber Marelli systems the TPS is non linear" eli lineaarisen laittaminen sotkee koko pakan. Tämän huomasin itsekin, kun asettelin Boschin vastaavan, mutta lineaarisen sisään.

http://www.fuelinmoto.com.au/fimfaq.html kertoo:

The Weber TPS sensors are NOT LINEAR.

Äh. Sitten vain etsimään alkuperäistä osaa jostain. Eihän tässä ole montaa iltaa vielä mennyt....

J
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2007, 09:03:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Alkaa mielikuvitus loppua...
« Vastaus #14 : Kesäkuu 06, 2007, 09:08:13 ap »
Miten tämä ilmeni käynnissä? Keskialue kuralla jne?
Hyvä pyörä, parempi mieli.