Täällä Foorumilla huomaa kaikenlaista.
Olen tietoinen näistä ristiriitaisista ohjeista.
Akku irti tai ainakin akunkenkä irti on tarpeellista talvisäilytyksessa. Niissä pyörissäni joissa akku on saavuttamattomissa olen laittanut akun napoihin kiinni johtimet ja satulan alle tai sivukoppaan olen piilottanut liittimen mihin ylläpitolaturin vastaava liitin sopii. Pari kolme kertaa akun lataus talven aikana ja kerran ennen ajoon lähtöä keväällä niin akku tykkää ja kestää.
Bensiinitankin laskeminen tyhjäksi saattaa aiheuttaa, näillä nykybensoilla kaasutinpyörässä kaasutinten ja bensahanojen sakkautumisen tukkoon/jumiin ja tankin pohjalle jää aina jotain muhjua myös. Nykybensassa kun on yllättävän paljon kiteytyvää tai sakkautuvaa materiaalia. Käyn talvisäilytyksessä olevien vanhempien pyörieni hanoja aukomassa silloin tällöin niin ei pääse sakkaa kertymään. Joskus vien ulos ja käyttelen koneen lämpimäksi.
Ruiskupyörissä joissa on pumppu, paineensäädin ja suodattimet tankin sisällä pitäsi ne säilyttää bensiinin sisällä. Niissä joissa on pumppu ja suodatin ulkoiset ei ole niin tarkkaa mutta ei niitäkään saa tyhjäksi laskea. Muovitankilliset ovat tässä yhteydessä hankalimmat.
Jos tankki ei ole hermeettinen kuten kaasutinpyörissä ja ruiskupyörissä ulkoisella pumpulla niin haihtuminen on suurta jos on vaikka puoli tankkia bensaa. Silloin kaasuja syntyy runsaimmin. Verrattuna täyteen tankkiin haihtumispintaa on paljon vähemmän. Tämä siis lämmitetyissä tiloissa säilytyksen osalta. Viileässä tilassa haihtuminen on pienempää.
Tankin sisäisellä pumpulla, jne, olevan moottoripyörän tankin bensapinta on hyvä olla ainakin sen verran korkealla että peittää sisäisen pumpun ja suodattimen. Eivät pääse jumittumaan. Eikä sieltä tankista pääse mitään pois mikäli säilytyslämpötila on vakio kuten nyt kerhollani sattuu olemaan eli +18 astetta. Toki viileämpi tasalämpöinen tila olisi pätevämpi mutta joutuu tekemään kompromisseja muun käytettävyyden ohella.
Varmaan moni ajattelee palokuormaa kun palo on jo syttynyt. Satoja litroja bensaa, kuten kerhollani, kun talvisäilytetään kymmeniä pyöriä, on palon sattuessa vaarallinen. Toisaalta, tankki jossa on vain liraus pohjalla, on räjähdysvaarallinen polttoaineen kaasuuntuessa tulipalon sattuessa ja palo voi siten eskaloitua.
Edellä ei tainnut olla ihan kaikki näkökohdat asiasta mutta yhteenvetona sanoisin että kun akut on irrotettu niin palovaaraa ei siltä suunnalta synny. Kipinä sen palon usein sytyttää. Toki kipinä voi tulla vaikka taivaalta vaan sitäkin vastaan on suojaus. Tulityöt tehdään joko ulkona tai erillisessä "kopissa" ja kerhon puulämmitetty sauna on erillinen rakennus. Tupakkapaikat ovat ulkona, samoin grillikatos. Keittiö, yhteistilat ja pääosa saniteeteistä toisessa kerroksessa.
Näillä perusteilla, tosin muiden esittämänä, meillä pidetään mieluimmin tankit täynnä tai ainakin suljettuina jo luontojaan sillä liki kaikki pyörät ovat moderneja rakenteeltaan.
Lisäksi on palovaroitin- ja kameravalvonta.
Mutta meni ohi aiheen osittain.