Kirjoittaja Aihe: Muovitankki- talvisäilytys?  (Luettu 4077 kertaa)

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Muovitankki- talvisäilytys?
« : Elokuu 18, 2022, 12:50:31 ip »
 Talviseisontaan muovinen tankki täynnä vai tyhjänä? Vai onko väliä? V7 Classic 2011.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2022, 13:07:00 ip »
Tyhjänä. Joskus laitoin täyteen tankkiin vielä säilöntäainetta ja sehän paisui.. kummasta johtui, entiedä, mutta tyhjänä pitäisin nyt..

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2022, 13:12:05 ip »
20v vanha Guzzin (V11) muovitankki = mahtuu vielä paikoilleen, selvästi hieman paisunut.
Aprilian 19v (RSV) muovitankki = ei oikeen enää mahdu, vaikka takapään saranointia muutettu.  Vaikea saada kiinnityspultit kiinni.
Kummallekaan ei ole koskaan tehty mitään, aina jäänyt talveksi silleen, se bensamäärä mikä tankissa on sattunut olemaan.  Keväällä napista käymään.

Perusohjehan on, että täysin tyhjäksi, haihtumaan johonkin ja lämpimään paikkaan talveksi, niin pitäisi "vetäytyä" takaisin.
V11 - it defines you.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2022, 21:30:32 ip »
Joo mulla paisui V7 tankki niin että ei enään mennyt kiinnikkeilleen, piti valmistaa uusi takakiinnike. Eikä enään siitä palautunut..

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2022, 05:24:44 ap »
Aina ei tarvitse edes itse päättää. Ainakin meidän kerhon vaatimus on tankki tyhjänä ja akku irti.
En nyt muista, oliko se palotarkastajan vai vakuutusyhtiön vaatimus, mutta vahinkotapauksessa
noudattamatta jättäminen vaikuttaisi varmaan vakuutusyhtiön korvausvelvollisuuteen.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2022, 11:12:03 ap »
1100 Brevassani tankki turposi niin että jouduin sen maalauttamaan.
Samaa mieltä eli talveksi tankki melkein tyhjäksi sillä pitää olla hieman nestettä pohjalla että pumppu ja paineensäädin eivät kuivahda ja jumitu. Jos mahdollista niin tankin korkki raolleen ja vaikka sukka siihen väliin ettei mene hyönteisiä tankkiin. Se voi hieman kärytä aluksi kun keveämmät jakeet haihtuvat. Parempi säilyttää viileässä kuin lämpöisessä.

Peltitankki, teräs tai alu, talviseisotetaan tankki täynnä korkki kiinni ettei sisäpinta hapetu.
Epoksisidosteiset lasi- ja hiilikuitutankit ovat sitten ihan oma karsinansa mutta niiden omistajat taitavat tietää jo oikeat sisäpinnoitteet ja säilytystavat.

Seisontaan tarkoitetut aineet jotka pitävät bensiinin palokelpoisena säilytyksen ajan eivät välttämättä suojaa itse tankkia.
Pitää myös muistaa että, polttoainelaadusta riippuen, joukossa on etanolia 5 - 85%. Etanoli on aina sitoutuneena veteen mutta sekoaa käytössä hyvin bensiiniosuuteen mutta tarvisäilytyksessä erkaantuu bensiinistä ja painavampana jää tankin pohjalle. Siksi kannattaa heilutella pyörää muutaman kerran talveen että ei tapahdu erkaantumista. Mitä se aiheuttaa, en ole testannut koska olen heilutellut pyöriäni säännönmukaisesti talviaikana.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2022, 11:20:32 ap »
Peltitankki, teräs tai alu, talviseisotetaan tankki täynnä korkki kiinni ettei sisäpinta hapetu.


Täytyypä kysyä, missä meidän kerhon peltitankkipyörien omistajat säilyttävät täysiä tankkejaan.



motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2022, 13:16:00 ip »
Koulukuntia lienee monia.s
Kerhollani, noin  40 jäsentä tai ehdokasjäsentä, säilytetään paloturvallisuussyistä pyörät tankit täynnä jos mahdollista. Silloin palavien kaasujen erkaantuminen on vähäistä eikä siellä Kerhon alakerrassa bensa haise. Pääosa pyöristä on ns. ruiskupyöriä suljetulla polttoainepiirillä. Ohje on saatu paloviranomaiselta. Mutta kyseinen toiminta turvotti Brevani tankin. Nyttemmin kaikissa pyörissäni on peltitankit. Eikä ole kuin kaksi kaasutinpyörää enää. Toiseen on jo digitaalinen moottoriohjaus hankittuna vaan en ole asennellut.

Tässä yksi lain määräämä proopuska aiheesta: http://www.neot.fi/uploads/pdf/95E1098E5.pdf

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2022, 17:58:35 ip »
Kuulostaa tosi tosi eksoottiselta. Täytyy ensi viikolla kysyä palotarkastajalta,
että miten tämä oikein menee. Ja onko ohjeet paikkakuntakohtaiset.
Näillähän on joskus omaa sooloilua ja esimerkiksi sähköjatkojohdoista
voi kertoa mitä mieleen juolahtaa.




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2022, 22:08:12 ip »
Kannattaa kysyä palotarkastajalta, jos ei itse tiedä. He kyllä kertovat, kuinka paljon bensaa saa säilyttää sisätiloissa. Se on ihan sama onko kerhotila, autotalli tms. Tai onko kyseessä ajoneuvon tankki vai kanisteri. Asuintiloissa luokkaa 25litraa ja autotallissa 50. Ei montaa täyttä tankkia ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #10 : Elokuu 22, 2022, 09:49:28 ap »
Tässä sähköpostikysymys :
Minkälaisia ohjeita on moottoripyöräkerhon pyörien talvisäilytyksestä kerhotiloissa.
Nummelassa ohje on: tankki tyhjäksi ja akku irti, mutta grillitulilla istuessa on
kuullut muunkinlaisista käytännöistä. Muun muassa, että täysi tankki on turvallisempi.

Tässä vastaus:
Tuo on hyvä ohje, että polttoainetankki tyhjäksi ja akku irti.
Ystävällisin terveisin
Antti-Heikki Rintala
Päivystävä palotarkastaja
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos


Huomasitko Matti, että en kavaltanut teidän kerhoa?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2022, 11:00:08 ap »
Täällä Foorumilla huomaa kaikenlaista.
Olen tietoinen näistä ristiriitaisista ohjeista.

Akku irti tai ainakin akunkenkä irti on tarpeellista talvisäilytyksessa. Niissä pyörissäni joissa akku on saavuttamattomissa olen laittanut akun napoihin kiinni johtimet ja satulan alle tai sivukoppaan olen piilottanut liittimen mihin ylläpitolaturin vastaava liitin sopii. Pari kolme kertaa akun lataus talven aikana ja kerran ennen ajoon lähtöä keväällä niin akku tykkää ja kestää.

Bensiinitankin laskeminen tyhjäksi saattaa aiheuttaa, näillä nykybensoilla kaasutinpyörässä kaasutinten ja bensahanojen sakkautumisen tukkoon/jumiin ja tankin pohjalle jää aina jotain muhjua myös. Nykybensassa kun on yllättävän paljon kiteytyvää tai sakkautuvaa materiaalia. Käyn talvisäilytyksessä olevien vanhempien pyörieni hanoja aukomassa silloin tällöin niin ei pääse sakkaa kertymään. Joskus vien ulos ja käyttelen koneen lämpimäksi.

Ruiskupyörissä joissa on pumppu, paineensäädin ja suodattimet tankin sisällä pitäsi ne säilyttää bensiinin sisällä. Niissä joissa on pumppu ja suodatin ulkoiset ei ole niin tarkkaa mutta ei niitäkään saa tyhjäksi laskea. Muovitankilliset ovat tässä yhteydessä hankalimmat.

Jos tankki ei ole hermeettinen kuten kaasutinpyörissä ja ruiskupyörissä ulkoisella pumpulla niin haihtuminen on suurta jos on vaikka puoli tankkia bensaa. Silloin kaasuja syntyy runsaimmin. Verrattuna täyteen tankkiin haihtumispintaa on paljon vähemmän. Tämä siis lämmitetyissä tiloissa säilytyksen osalta. Viileässä tilassa haihtuminen on pienempää.

Tankin sisäisellä pumpulla, jne, olevan moottoripyörän tankin bensapinta on hyvä olla ainakin sen verran korkealla että peittää sisäisen pumpun ja suodattimen. Eivät pääse jumittumaan. Eikä sieltä tankista pääse mitään pois mikäli säilytyslämpötila on vakio kuten nyt kerhollani sattuu olemaan eli +18 astetta. Toki viileämpi tasalämpöinen tila olisi pätevämpi mutta joutuu tekemään kompromisseja muun käytettävyyden ohella.

Varmaan moni ajattelee palokuormaa kun palo on jo syttynyt. Satoja litroja bensaa, kuten kerhollani, kun talvisäilytetään kymmeniä pyöriä, on palon sattuessa vaarallinen. Toisaalta, tankki jossa on vain liraus pohjalla, on räjähdysvaarallinen polttoaineen kaasuuntuessa tulipalon sattuessa ja palo voi siten eskaloitua.

Edellä ei tainnut olla ihan kaikki näkökohdat asiasta mutta yhteenvetona sanoisin että kun akut on irrotettu niin palovaaraa ei siltä suunnalta synny. Kipinä sen palon usein sytyttää. Toki kipinä voi tulla vaikka taivaalta vaan sitäkin vastaan on suojaus. Tulityöt tehdään joko ulkona tai erillisessä "kopissa" ja kerhon puulämmitetty sauna on erillinen rakennus. Tupakkapaikat ovat ulkona, samoin grillikatos. Keittiö, yhteistilat ja pääosa saniteeteistä toisessa kerroksessa.

Näillä perusteilla, tosin muiden esittämänä, meillä pidetään mieluimmin tankit täynnä tai ainakin suljettuina jo luontojaan sillä liki kaikki pyörät ovat moderneja rakenteeltaan.
Lisäksi on palovaroitin- ja kameravalvonta.

Mutta meni ohi aiheen osittain.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2022, 11:09:21 ap »
Kerroin siis viranomaisen kannan asiaan, en sitä mikä tekniseltä kannalta olisi ehkä järkevimmän tuntuista.
Esimerkiksi nopeusrajoitukset saattavat tuntua usein tyhmiltä eikä niitä tule noudatettua. Seuraamuksissa
mennään kuitenkin viranomaisen tulkinnan eikä omien fiilisten mukaan.


Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Muovitankki- talvisäilytys?
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2022, 13:34:44 ip »
Näyttäis olevan että ajoneuvon tankissa olevan polttoaineen määrää ei ole rajoitettu esim. autotallissa tai ajoneuvon säilytystilassa. Tankissa olevan lisäksi autotallissa saa säilyttää enintään 60 litraa bensaa. Koskee koko yhtenäistä autotallia tai katosta yhteensä ei esim /asukas. Näin googlettamalla mm. Varsinais-Suomen pelastuslaitos. Säännöstasolle en mennyt katsomaan.

Vähempikin määrää riittää kunnon posaukseen. Asumassani kerrostalon kivijalassa olevassa autotallissa korjattiin mopoa kun halogeenilamppu kaatui ja sytytti ilmeisesti lattialle valuneen bensan. Liekit löivät korkealle seinustalle ja ikkunoita särkyi, kun muukin roina kuten autonrenkaat syttyivät palamaan.