Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42213 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Moto Guzzi Le Mans -78
« : Heinäkuu 25, 2022, 11:15:09 ap »
Tervehdys foorumilaisille.
Otsikon mukainen pyörä tuli hommattua, Ruotsista kävin hakemassa. Pyörä on alkujaan Saksasta ja on sieltä mennyt Ruotsiin josta sitten minulle. Historia on melkolailla hyvin tiedossa, Saksassa pyörä oli ollut samalla omistajalla (2. omistaja) vuodesta 1981-2018.Moottorivaurio on ilmeisesti tapahtunut -88 ja siinä yhteydessä on sitten runko maalattu punaiseksi ja kuutiot on kasvaneet 942cm3. Moottorissa on myös isommat imu ja pako venttiilit ,kaasarit on Del´lorto PHM40 CD ja putket on lafranconit. Sytytyspuolikin on päivitetty silent hektikin sähkoiseen.
Pyörä on melko kaukana originaali kunnosta, mutta kyllä sen LM1:ksi tunnistaa ;) Osiakin tuli mukavasti mukaan, viallista alkuperäistä ja uutta varaosaa ym, useampi laatikollinen :). Hieman on jo laitteeseen päässyt tutustumaan ja ajamaan. Aika peto tuo on verrattuna edelliseen omistamaani vm.2008 V7:aan. Pyörä toimii mielestäni hyvin, paremmin kuin odotin.  Kuitenkin jotain kysymyksiä tuli jo mieleen, kokemusta on kuitenkin niukasti tälläisesta pyörästä. Vertailun kohteena toimii lähinnä tuo edellinen v7.

Kylmänä startatessa joutuu hetken moottoria pyörittämään ennekuin käynnistyy. Käy mielestäni hyvin tyhjää, ja muutenkin käy ja kulkee hyvin. Kytkin tuntuu olevan kovin pienellä alueella aktiivinen ja se hieman vaikeuttaa liikkeelle lähtöä. Laatikko toimii mielestäni hyvin, välillä jotain kranahdusta kuului vaihdettaessa vaihdetta..Olisikohan kytkin elinkaarensa päässä?  Pakoputkenpäitä tutkailin, vasen on hieman kostean-nihkeä/tumma ja oikeanpuoleinen vaikuttaa suht kuivalta. Mistä tämä kertoo? Kaasuttimien säätäminen ja balansointi kiinnostaa eritoten, kaikki ohjeet niihin liittyen on tervetulleita.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2022, 12:30:22 ip »
Lainaus
Olisikohan kytkin elinkaarensa päässä?

Aloitetaan tästä.
Kytkin on varsin ottavainen. Kunnossa ollessaan. Siihen pitää totutella.
On myös toinen mahdollisuus kytkimen kulmikkaalle toiminnalle eli sen keskiön ja välilevyjen hammastus vauhtipyörän sisäkehällä ovat kuluneet loville. Silloin kytkin irrottaa huonosti mutta sitten tapahtuu irrotus ja kun pitäisi lähteä kytkin ei tahdo tarttua mutta tarttuukin yhtäkkiä kun kahva on jo vapautettu. Silloin on todella hankala ajaa. Aiheesta löytynee juttua ja kuviakin. Myös omilta sivuiltani löytyy hakusanoilla. http://www.motomatti.fi/2021/10/california-t3-1000-blower-kytkimen.html

Lainaus
Kylmänä startatessa joutuu hetken moottoria pyörittämään ennekuin käynnistyy.
Kyse voi olla useasta seikasta. Mainitsit että toinen tulppa on tumma. Se voi olla syynä huonoon käynnistymiseen. Katso ensin uusilla, identtisillä tulpilla kuinka käy eli onko vielä nokisuutta. Jos nokisuutta on edelleen niin polttoaine-ilmaseos on väärä, ryyppy vuotaa, bensankorkeus kohokammiossa väärä tai kaasuttimen säätö metsässä. Sytytyksen ajoitusta epäilisin kärkisytkässä myös mutta nyt onkin elektroninen sytytys jossa vaivaa ei pitäisi ilmetä.

Jos tulppa ei vaalene säätökeinoin niin silloin on mekaaninen vika. Venttiilinohjuri vuotaa imupuolella tai männänrenkaat eivät ole enää kunnossa tai sylinterissä on naarmu. Sylinterit ovat kertakäyttöisiä. Myös ilmavuoto imukanavassa on mahdollinen mutta siellä paremmalla puolen. Tosin epätodennäköinen.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2022, 15:18:14 ip »
Kiitos vastauksesta. Sulla olikin hyviä termejä tuolle kytkimen toiminnalle, eli on kyllä ottavainen ja kulmikas  ;D ja irroittaa hyvin. Joten tästä voisi päätellä että se on siis kunnossa. Vaihdelaatikon käyttäytyminen on sitten ilmeisesti vain iäntuomaa ominaisuutta vai..?

Itseasiassa en ole tulppia vielä katsonut vaan pakoputkenpäistä puhuin, mutta olet oikeassa että varmasti tilanne näkyy tulpassakin. Kaasarit olivat myyjän mukaan jotkut erikoisemmat eikä niissä ole ryyppyä, vain primer pumput joita painellaan ennen käynnistystä.. Täytyisi kaivaa jostain kyseisten kaasuttimien prosyyrit niin selviäisi hieman mitä mistäkin ruuvista tapahtuu..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #3 : Heinäkuu 26, 2022, 00:38:43 ap »
Lainaus
Vaihdelaatikon käyttäytyminen on sitten ilmeisesti vain iäntuomaa ominaisuutta vai..?


Vaihteiston rakenne on peräisin kuusikymmentäluvulta. Ensin oli liukulaakeroitu nelivaihteinen ja sitten nykyisen esiaste viisivaihteinen. Itselläni on trikessä juurikin alkupään viisivaihteinen. Sen suomennetussa käyttöohjeessa (Autonovo/Hankkija) mainittiin että vaihtaminen pitää tehdä päättäväisesti. Pätee, ainakin osittain, sittemmin valmistettuihin 5-vaihteisiin. Niitä löytyy kahta päätyyppiä: harvinaisempaa suorahampaista ja tavanomaista viistohampaista. Jälkimmäinen on tarkoitettu matkakäyttöön koska viistohampainen on kestävämpi ja hiljaisempi.

Vaihteistoissa on kahdenlaisia kytkentälaitteita: ns. orjarenkaita ja hammaspyörän sisäkehällä olevia kytkentälovia tai -tappeja. Joka tapauksessa vaihtaminen sujuu varsin ripeästi kun se tehdään voimakkaasti mutta päättäväisesti.

Vielä tuosta vanhemmasta vaihteistosta: on osoittautunut kestäväksi nimenomaan kytkentäosien osalta sekä hammastukseltaan sillä siihen aikaan karkaistiin koko ratas eikä tehty vain pintakarkaisua kuten sittemmin. Toki molemmilla pääsee tosi pitkiä taipaleita kunhan käyttää hyviä öljyjä ja muistaa vaihtaakin ne aikoinaan. Magneettiproppu kannattaa laittaa jos ei ole. Vaikka molempiin: tyhjennysreikään ja tarkistusreikään. Hienojakoista metallimujua syntyy vääjäämättä eikä vaihteistossa ole muuta suodatinta. Muhjun määrästä voi päätellä kuluneisuusastetta. Pääasiassa rautamujua syntyy kytkentätapeista ja niiden vastakappaleista. Varsinkin silloin kun vaihtaminen menee ns. reisille ja kuuluu rytinää. Metalliryönä kuluttaa eritoten neulalaakereita.

Vaihteistossa on runsaasti säätölevyjä sekä kuulalaakereita että neulalaakereita ja myös vinohampaisen aksiaalivoimille ja pari rullalaakeriakin. Vaihteisto on helppo purkaa ja osat jäävät, pääosin takakanteen kunhan kytkimen puoleisesta päästä on kytkinkeskiö irroitettu. Jos ei ole erikoistyökaluja niin ei pidä ryhtyä itse remontoimaan. Sama pätee perävaihteeseen. Pääosa laakereista löytyy paikallisesta laakerikaupasta mutta erikoisemmat pitää hankkia ulkomaasta. Tiivisteet samalla mutta jos on ketterä tekemään niin vaikka Bilteman tiivistepahvista itse. Stormilla taitaa olla myös jotain.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2022, 06:25:29 ap »
Hyvää tekstiä! Millaisia erikoistyökaluja laatikkoremonttiin tarvitaan, jotain itsevalmistettuja vai puhutaanko perus korjaamohyökaluista? Joo kyllähän tuon laatikon voisi läpikäydä jossain tulevaisuudessa, joko itse tai sitten viedä se jollekkin asiantuntijalle. Myös moottori ja perä mielestäni olisi hyvä katsoa läpi, koska haluaisin pyörälle vielä pitkää ikää :) Saako sulta motomatti ostaa palveluita tai osaatko suositella jotakuta/jotain muuta tälläisiin hommiin?

Nyt kiinnostaa perushuolto hommat ensalkuun,talvella sitten isompia remppoja.. Edellisen pyöräni huoltoon sainkin hyvät ohjeet sulta, päteekö samat ohjeet venttiilien säädössä tähänkin pyörään?
Entä mistä tuohon kannattaa tiivisteitä ym huolto-osaa hommata? Onko niin että Suomesta ei taida enään saada ja menee ulkoa tilaamiseksi?

Muokkaus: niin ja onko tuo alkuperäinen ilmanottoratkaisu, tuollainen harmaa muovinen putki jossa verkko päässä ihan hyvä ratkaisu vai kannattaisiko tuohon jotain suodatinta suunnitella, jos niin mikä on todettu hyväksi?

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #5 : Heinäkuu 26, 2022, 09:31:23 ap »
Itse sain aikanaan oman V1000G5:n toimimaan erinomaisen hyvin K&N MG-2640- ilmansuodattimella; siinä oli hankittaessa vaahtomuovikartiot ja niillä meinasi pyörä sammua moottoritienopeuksissa tietyllä kierroslukualueella. Olisko kahdeksas ongelmaton kesä nyt menossa tuon kanssa.

Pyörä kävi aikanaan huollossa eräällä hyväksi kehutulla Guzzejakin paljon työkseen ropanneella herralla, joka totesi tuosta ongelmasta että "sellaisia ne vanhat nyt on". Eipä ole häntä tarvinnut sen koommin vaivata, parempi perehtyä asioihin ja tehdä itse niin tulee hyvä. Onneksi on tämä ja muutama muu foorumi olemassa.

Omassa Le Mansissa on K&N erilliskartiot, ei vaan ole vielä käynti- eikä ajokunnossa, mutta jos ei pelaa niillä niin vaihtuu tuohon hyväksi koettuun malliin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2022, 11:28:19 ap »
Lainaus
Muokkaus: niin ja onko tuo alkuperäinen ilmanottoratkaisu, tuollainen harmaa muovinen putki jossa verkko päässä ihan hyvä ratkaisu vai kannattaisiko tuohon jotain suodatinta suunnitella, jos niin mikä on todettu hyväksi?

Jos ei ole alkuperäistä suodatinkoteloa ja sen osia tallessa niin riittävän isot, kuten yllä mainittiin K&N:n pestävät ja voideltavat suodattimet. Eivät suodatustehossa pärjää paperisuodattimelle mutta kätevin ja helppohuoltoisin ratkaisu ovat nämä pestävät filtterit. Jos mahdollista niin suodattimen sisälle olisi hyvä jättää nuo virtausta kiihdyttävät imukartiot tai -suppilot jotka mainittiin olevan pyörässä. Jos sen verkon eli oravasuodattimen saa pois niin vielä parempi. Kaasuttimen imupuolella oleva pitkulainen putki parantaa ilmanottoa ilman massavoiman parantaessa ilmavirran tasaisuutta.

Itselläni on kädet "savessa" ihan omien pyörienkin suhteen ja nyk. verstaani on vain yhdelle pyörälle kerrallaan. Tosin olen puolittanut pyörieni määrän, enää ei ole kuin puoli tusinaa ynnä polkupyöräkokoelman alku.
En ole hiljakkoin käynyt Lempäälässä Tmi. Rautapyörän tontilla mutta siellä on Guzzeja huollettu ja osakorjauksiakin on tehty. J-P on jo iäkäs mutta yhteystiedot löytynevät nettihaulla. Jos tulee työsuhde niin kerro motomatilta terveiset.

Ennenkuin viet perävaihteen remontoitavaksi on helppo testata ja tarkistaa sen toiminta ettei teetä remppaa tarpeettomasti: Takapyörä irti, oik. takaiskari irti, neljä mutteria kardaanin takapäästä auki niin perävaihteen voi vetää taaksepäin pois. Jos perää etupäästään kallistaa niin öljyt valuvat pois. Pinionakselin eli pienen hammaspyörän akselin ja sen laakeripesän voi vetää pois paikoiltaan mitään rikkomatta. Huom! asennusasento. Yleensä on o-rengastiivistys ja alan liikkeessä niitä on mallin tai mitan mukaan saatavissa pikkurahalla. Voi olla myös paperitiivistys ja se vaikuttaa myös hammasvälykseen.
Merkittävin perävaihteen hammaspyörien kulumisen syy on se että pinionakselin laakereiden kuluttua väljiksi ei hammaskosketus ole enää oikea. Laakeritikin ovat standardikamaa eli muutaman kympin suoritus. Mutta jos ei ole säätölevyjä niin asia menee kotiasentajalta ohi tätä tarkastusta lukuun ottamatta.

Bräkleen tai vast. on hyvä aine jolla pestä hammastuksista öljyn, niin ison kuin pienenkin hammaspyörän hammastukset ja katsoa silmällä onko lovia, huonoa kosketusta tai kosketus ei olekaan hampaiden keskilinjalla. Asian voi tarkistaa väripastalla. (Kotiasentaja käyttää kuulakärkikynän säiliön mustetta.) Nämä kaikki jutut ovat säädettävissä niin pienen kuin isonkin hammaspyörän osalta. Pinionakselin laakerivälys kylmänä on kokolailla nolla mutta hammasvälystä pitää olla hieman ja hammastuksien suhteen oikealla kohtaa. Jos tässä tekee virheen niin tulee kalliiksi. Myös ison hammaspyörän eli kiinnitykseltään "uivan" lautaspyörän sijainti pienen vetopyörän suhteen on säädettävissä shimmeillä sekä niiden väleihin tulevilla ohuilla paperitiivisteillä. Päälaakeri on iso kuulalaakeri ja pienempi laakeri neulalaakeri ja sen oikealla puolella on messinkinen päittäislevy ja laitimmaisena huulitiiviste. Kuvat kertovat aiheesta enemmän. Voin kertoa että harvalla, joka ei ole opiskellut ajoneuvotekniikkaa, onnistuu perävaihteen remontointi kerrasta. Usein kyllä kuulee että ei tarvinnut tehdä kuin yksi säätö mutta näkisin asian niin että jos yhtä paikkaa säädetään niin toistakin pitäisi. Perävaihteen kunnostus ei ole rakettitiedettä mutta on vaativaa ja aikaavievää jos haluaa hyvää. Tarvitaan lisäksi muutama erikoistyökalu helpottamaan hommaa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2022, 15:33:55 ip »
Ahaa elikkä nuo imusuppilot oravaverkolla  ;D ei siis olekkaan aivan täysin alkuperäinen ratkaisu.. Tuohon päälle ei kyllä enään suodatin mahdu ellei rupea noita originaaleja sivukatteita muuttelemaan.
Joo tuosta J-P stä olen kuullut aiemminkin, pidetään mielessä, ja kerron terveiset jos niin pitkälle asia etenee  :) ensiksi varmasti täytyy nuo perushuollot tehdä, voisko motomatti kertoa venttiilien säädöstä, jos siinä jotain erikoista.. välykset ym. Mitä pitää ottaa huomioon?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2022, 16:55:10 ip »
Tulisi minun kieliopillani kovin pitkä vastaus joten laitan linkin mistä saa lahjoituksen voimalla itselleen huolto- ja korjaamo-oppaat valintasi mukaan:
https://www.guzzitek.org/f/atelier_f.htm#gb

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2022, 18:07:30 ip »
Motomatin linkistä kannattaa aloittaa tästä:
https://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1000/1000SP_G5_Atelier(GB).pdf
Seuraavaksi:
https://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/850/850LM_Atelier(GB).pdf
Kyllä se siitä ;)

T,
Jukka

Ps.
Lainaus
imusuppilot oravaverkolla  ;D
CODE No. 14114450 on
Lainaus
aivan täysin alkuperäinen ratkaisu..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2022, 19:34:59 ip »
Tulisi minun kieliopillani kovin pitkä vastaus joten laitan linkin mistä saa lahjoituksen voimalla itselleen huolto- ja korjaamo-oppaat valintasi mukaan:
https://www.guzzitek.org/f/atelier_f.htm#gb

Niin minä ajattelinkin että on vaarana tämä  ;D

Kiitos vastauksista ja linkeistä.. perehdyn niihin.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #11 : Heinäkuu 26, 2022, 19:53:25 ip »
Aikoinaan kokeilin LM IV:seen kaikenlaisia "vapaavirtaussuodattimia" ja totesin, että saa suuttimia pienentää saadakseen moottorin taas käymään kunnolla. Kokeilujen tuloksena totesin parhaiksi vaihtoehdoiksi joko alkuperäisen järjestelmän tai "oravasuppilot". Niillä sitten on menty, tosin museorekkarissa oleva Signorina on viime vuosina päässyt aika vähän baanalle.

Niin siis noilla suppiloilla, joita myös kiihdytystorviksi kutsutaan, olen ajellut tommoset 5-60 000 km ongelmitta. Aina tosin välttänyt sorateitä

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2022, 22:31:36 ip »
Okei, saa nähdä sitten tilaanko nuo k/n ”vapaavirtaussuodattimet” ja koitan mitä tapahtuu.. Jep, tuota itsekin mietin, että varmasti toimii hyvin torvillakin, jos ei paljoa hiekkateitä ajele., täällä maaseudulla sitä vain tulee väkisinkin joskus ajettua..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2022, 23:22:15 ip »
Mulla on toki ruiskumalli, mutta filttereinä on viime syksystä alkaen vaahtomuovitötteröt. Imusuppilo sisällä ja kaulalla nippusiteellä kiinni. Sopivasti öljyttynä suodattaa erinomaisesti ja ei estele miehekästä imuääntä. Kannattaa vaan ostaa laadukkaat sukat, eikä mennä halvimmalla. Paremmissa liimasauma on huomaamaton ja sisäosa on hienompaa vaahtoa, kuin päällinen.
Jos ajaa pölyisemmillä urilla, saa filtterin päälle erillisen pölysukan ostettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #14 : Heinäkuu 27, 2022, 07:05:46 ap »
No tuokin kuulostaa asialliselta ratkaisulta! Eihän tuo nyt mikään päivittäinen käyttöpeli ole, jos kerran kaksi viikossa käy kaffeella, jos on keliä, eli +20 ja kuivaa.. että sinänsä, varmasti menisi noilla nykyisilläkin torvilla ilman ongelmia..