Kirjoittaja Aihe: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine  (Luettu 3856 kertaa)

Pette

  • Viestejä: 20
Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« : Kesäkuu 27, 2022, 13:49:29 ip »
Osaisko ja haluaisko joku neuvoa kuinka Nevada Club 750 -99:n etuteleskoopin öljyt vaihdetaan ja minkäsuuruinen ilmanpaine teleskoopeissa pitäisi olla? Ohjekirjassa kerrotaan öljy (SAE 10) ja öljymäärä (0,4l), mutta ei painetta, ja vaihto käsketään teettämään huoltoliikkeessä.  Ei kai se niin vaikea homma ole, ettei sitä itse voi tehdä? Ja voihan pyörän epäonnistuneen toimenpiteen jälkeen viedä aina huoltoliikkeen sijasta korjaamoon.


Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2022, 11:40:26 ap »
Yllättävän helppo homma, jos ei ole pultit kovasti juuttuneet.

Onhan tuossa edellä jo kertomusta, siitä ehkä selviää, mutta muutama vinkki kuitenkin lyhyesti

Jos on keskituki niin se helpottaa, muuten tarvitaan sopiva tasonostin, jotta saa keulan riipuksiin, öljypohjan alta nostin ja hyvin meni. Jarrusatula irti ja rautalangalla lepäämään ja etupyörä ja lokasuoja pois.

Teleskoopin yläpäässä olevaan isoon mutteriin, hattumutteriin, tarvitaan sopiva avain, hylsy tai lenkki, (mieluummin hylsy, jos käytät momenttiavainta sen kiristykseen). Sitä kannattaa hiukan löysätä jo silloin kun teleskooppi on vielä paikoillaan ja irrottaa kiinnityspultit vasta sitten. Teleskooppi on alumiinia ja en suosittele laittamaan sitä mihinkään ruuvipenkkiin. Tee sopivalla huopakynällä merkit teleskooppiputkien kylkiin ennen irrotusta, jotta voit takaisin laittaessa kääntää niitä 90° jolloin niiden kuluminen tapahtuu tasaisemmin. Kiinnittimet löysättynä putket liukuvat alas kiltisti.

Tee ennakolta puusta työkalu ölymäärän mittaamiseen, se halpottaa asiaa. Öljyn pinta, jousi sisällä ja putki pystyssä pitkänä, tulee olla 150 mm putken suusta mitattuna.

Kippaa vanha öljy pois kaatamalla. Älä avaa teleskoopin pohjassa olevaa ruuvia, jos et aio purkaa koko laitetta, sitä on vaikea saada takaisin. Jos tulee mustaa muraa laita ihan pieni määrä uutta haarukkaöljyä ja huljuttele ja kaada pois. Käytä täyttämiseen vain juuri haarukkaan tarkoitettua öljyä sae 5...10 sen mukaan haluatko kovan (10) vai pehmeän.

Ilmanpainetta siinä ei ole, pelkkä jousi ja 150 mm ilmatilaa.

Älä kiristä liikaa kiinnitysruuveja. M8 (4kpl) 15 Nm, M6 (4) 10 Nm, Hattumutteri 12 Nm (siinä on ainoa tiiviste, joka tässä hommassa saattaa vaatia vaihtamista)
Etupyörän akselimutteri (voideltuna) 80 Nm, jarrusatulan pultit 50 Nm.

Muutama tunti meni amatääriltä ekalla kerralla, kun rasvasin samalla etupyörän laakerit.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2022, 12:39:23 ip »
Suuri kiitos vastauksistanne - hyvät ohjeet. Huoltoliikettä saati korjaamoa näitä noudattaen ei varmaankaan tarvita - vai mintekä menikään se vanha sanonta: ei pidä nuolasta ennen kuin tipahtaa.

Jostain syystä en etsimällä löytänyt noita linkkejä foorumilta hakusanoilla etutelari, etuiskari, etuteleskooppi, teleskooppi, johtuen varmaankin siitä, että lisäsin hakuun aina Nevadan.

Kuitenkin edelleen ihmettelen sitä oikean teleskoopin yläpäässä olevaa ilmaventtiiliä + paineentasausletkua vasempaan teleskooppiin. Aivan niin kuin siitä kuuluisi ilmaa=lisäpainetta teleskooppeihin laittaa. Mittarilla (elktronisella) en kuitenkaan saa näkymään, että telareissa ylipainetta tällä hetkellä olisi. Mikä virka siis on tuolla venttilillä, jos kuitenkaan ylipainetta ei kuulu olla?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2022, 13:16:49 ip »
Mulla oli joskus Nevada -99. Saamani tiedon mukaan oli etuteleskoopeissa jotkin palkeet tms., joissa piti olla ilmanpaine. En muista paljonko, oliskos ollu jotain "1kilon luokkaa".
Paineen tarkistaminen & lisäys olikin aika konstikasta: Rakensin lopulta T-haaran, jonka ruuvasin teleskooppiin ja haaraan mittarin. Toisesta sisään käsipumpulla ilmaa pari kevyttä painallusta. Se perkutin paine karkasi joka kerta, kun irroitin ilmausvärkin.
Aikani yritin eri tavoin tehdä, mutta pyörä oli eri mieltä. Lopulta vein venttiilihäkkyrän kellariin.

Suhautin toisenlaista venttiiliä, ja ilta kuluikin sitten rattoisasti. Sen koommin yrittänyt...


Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2022, 13:36:18 ip »
Kiitos. Otan tuon siis suosituksena ja neuvona illan ratoksi suhauttelemaan mieluummin niitä toisenlaisia venttiilejä....

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2022, 14:22:11 ip »
Lainaus
Aikani yritin eri tavoin tehdä, mutta pyörä oli eri mieltä. Lopulta vein venttiilihäkkyrän kellariin.

Noin minäkin tekisin. Se paineentasausletku lienee jonkun oma viritys, pois sekin. Jos jousi on liian löysä niin sitten uusi puntarointi.* En ole nähnyt tuollaista ilmajousta nevadassa. Jousen esikiristykseen on joskus ollut mutterit hattumuterien keskellä.

Ohessa kuva iskarista, jollainen nykyisin on, mutta vanhemmissa voi olla eroja.** En menisi avaamaan ruuvia 1 pumpun alapäässää (vaikka siitä hyvin voisi valuttaa öljyn pois) koska se kiinnittyy osaan 12 joka lähtee pyörimään takaisin laittaessa eikä kiristy. Sitten jotuu purkamaan koko sarjan ja siinä on monta liikkuvaa osaa.

Hattumutteri 17 on kuusioltaan hyvin matala ja nuljaantuu helposti rumaksi. Matti oli hionut hylsystä etuviisteen pois, jotta sen kuusioalue yltää mutteriin paremmin.

Hattumutterin tiiviste 34, ihan tavallinen o-rengas, on yleensä ainoa tiiviste, joka kaipaa uusimista, eikä sekään, jos säilyy ehjänä.

Anni on sitä mallia Nevada, että mittaristo on ruuvattava irralleen ja siirrettävä johtojensa varassa hiukan taakse, jotta kuusiokoloruuvit 18 saa löysätyksi. Niitä ei ole välttämätöntä poistaa kokonaan, mutta minä rasvasin ne, jotta eivät juutu, kuten joskus käy. Mittarien takaisin asennuksessa tarvitaan kätilö, tai pitkävartinen, magneettinen hylsy, jotta ssa vastamutterit kiinni.

EDIT: *Tuli tosiaan tietoa, että on tuollainen ilmajousi ollut ja siihen käypäinen täyttölaitekin Piikkiöstä löytyy. Helppo arvata, että tasausletkun avulla saadaan kerralla molemmat putket paineeseen ja vieläpä samaan. **Tästä puheenvuorosta tulikin sitten tällainen yleisluontoinen niille, joilla on tätä mallia keula.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2022, 18:28:56 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2022, 15:11:39 ip »

 "Se paineentasausletku lienee jonkun oma viritys, pois sekin."

Nyt rupesi Urpoakin kiinnostamaan sen verran, että oli pakko tarttua näppäimistöön.
Mille GT:ssä oli ilmaventtiili ja tasausputki. Stein Dinsen osa:
29529600   NML Luftschlauch Cal.2/Mille Gabel

Keuloja oli ilmeisesti ilmaventtiilillä ja ilman, ehkä sama Nevadassa.




Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2022, 16:33:07 ip »
"Se paineentasausletku lienee jonkun oma viritys, pois sekin. Jos jousi on liian löysä niin sitten uusi puntarointi. En ole nähnyt tuollaista ilmajousta nevadassa. Jousen esikiristykseen on joskus ollut mutterit hattumuterien keskellä."

[/quote]

Pyörä on ollut minulla vuodesta 2005. Ostin sen vanhemmalta herralta, joka oli ostanut sen uutena Rikulta Lahdesta (kun hän oli vielä moottoripyöräkauppias ja Guzzin edustaja). Hän piti pyörän aivan orggiksena enkä minäkään ole keulaan mitään viritellyt, joten luulen, että ilmaviritys on alkuperäinen.

Minulla on myös vuoden 2006 Nevada, jossa on hajoituskuvan mukainen keula. -99 -mallissa keula on erilainen, putketkin ovat eri halkaisijalla ja yläkolmion pultitkin ovat aivan näkösällä.

Edelleen kuitenkin kiinnostaa mikä virka tuolla ilmasysteemillä on, tai on tarkoitettu olevan. Näemmä ei taida kerrottujen kokemusten perusteella olevan kuitenkaan erityistä vaikutusta ajoon?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2022, 16:43:17 ip »
Vaimennukseenhan sen pitäisi vaikuttaa. Foorumilla on juttua vaikka hakusanalla
"ilmaventtiili". Tuossa yksi ketju:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6509.msg62500#msg62500

Vaikeahan se oli säätää. Pitäisi olla keulailmapumppu, joita aikoinaan oli myynnissä.
Nykyään näköjään vähemmän.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2022, 17:14:23 ip »
se ilmatilavuus on niin pieni että normaalilla mittarilla suhahtaa aina tyhjäksi, pitää olla semmonen mittari/täyttölaite joka ensin ruuvataan venttiili kierteeseen ja sitten siitä ruuvataan läpi menevällä karalla venttiilin sielu auki säädetään paine ja suljetaan sielu ja mittari pois, Nurmella on Piikkiössä semmonen että kun öljyt on vaihdettu sinne käymään ja paineet kuntoon, niin tein kun itte vaihdoin joskus öljyt milleen (tosin millessä on iskarit patruunat ja öljy on vain voiteluksi), toki helpottaa että tästä on muutama kilsa tammisiltaan

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2022, 18:36:08 ip »
Pahoitteluni. On tosiaan erilainen keula – noita lienee ollut rinnakkain eri malleja. Tuo ohjeeni käy siis räjäytyskuvan mukaiseen teleskooppiin. Öljyn määräkin sitten lienee tarkistettava uudelleen joltain paremmin tietävältä. Ja pysyykö ilmapaine ellei määräajoin uusita koko tiivistesarja?

Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2022, 19:05:56 ip »
Sen verran puutun ketjuun, että löysää niitä ylempiä kolmion kiinnitysruuveja ennen ylämutterin avaamis(yritystä)ta Se muitteri aukeaa huomattavasti helpommin.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2022, 20:16:56 ip »
Yllättäen haulla "iskunvaimenninpumppu" löytyy vaikka minkälaista pumppua,
jotka on tarkoitettu polkupyörän jousituksen säätöön. Monista mainitaan,
ettei vuoda irroitettaessa. En ota kantaa sopivuudesta tähän käyttöön.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada 750 -99 etuteleskooppi öljynvaihto ja ilmanpaine
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2022, 22:58:24 ip »
Juuri sellainen maastopyörän jousituksen säätöön tarkoitettu pumppu soveltuu tuohon käyttöön. Niiden asteikko monasti alkaa jostain yhdestä kilosta. Jos numeroarvoa ei löydy kirjoista, on hyvä hiha-arvio kilon tai vajaan luokkaa. Käsipumpulla varsin helppo annostella, kun sen tilavuus on pieni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.