Kirjoittaja Aihe: Helle ja polttoainejärjestelmä  (Luettu 5362 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Helle ja polttoainejärjestelmä
« : Kesäkuu 25, 2022, 10:20:34 ap »

Pyöräni (California Special Sport) kiukutteli harmillisella tavalla Italian helteessä. Ruuhka-ajo Milanon 40 asteen lämmössä oli liikaa. Kone ylikuumeni nopeasti (lämmöt tappiin parinkymmenen kilometrin matelumatkalla), ja sen jälkeen polttoaineen syötölle tapahtui jotain ja matka loppui hetkiseksi hikiseen vedottomaan tunneliin.

Jäähdyttyään pyörä suostui toimimaan normaalisti, joten matka jatkui aamuisin ja iltaisin. Päivähelteellä ei tullut pitkää lentoa. Seuraus oli aina koneen tukehtuminen lämpöjen noustua.

Monzan Millepercentossa veikattiin lämpötila-anturin, ecun ja bensapuolen yhteistoimintaa. Kone luultavasti oletti, että on kuumempaa kuin onkaan ja alkaa ahdistaa (mikä lämmittää lisää) ja tekee sopalle jotain. Valitettavasti heillä ei ollut juuri sitä osaa eikä minulla aikaa, joten jatkoin pari kertaa helteessä pääni Italian mäntyyn lyötyäni viileällä kelillä, jolloin kaikki toimi normaalisti. Ylitin Passo Umbrian illlan viileydessä mutta toisaalta Innsbruckista ei päässyt vuorelle keskipäivän helteessä ongelmitta.

Täällä Suomessa pyörä tuntuu toimivan täysin normaalisti kaiken aikaa. Jostain päin alan kuitenkin säätöjä tutkia. Mikä lämpötila-antureista kannattaa vaihtaa heti? Koko järjestelmän synkronointi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2022, 13:43:47 ip »
Varmaan voisi ensin katsoa vikakoodit, olisko jäänyt jotain muistiin kuumenemisesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2022, 23:46:14 ip »
Imuilman lämpötilan anturi vaikuttaa (esim. niin että 22-31C ei vaikutusta, 31C ylöspäin = seos laihenee), moottorin lämpötila-anturi vaikuttaa (esim. niin että 90C ei vaikutusta, 90C ylöspäin = seos laihenee) ja ilmanpaineanturi vaikuttaa (esim. kun ollaan tavanomaisissa korkeuksissa ei vaikutusta, mutta kun noustaan vuorelle ja ilmanpaine laskee, seos laihenee). Ja nämä kaikki vieläpä voimakkaasti ”kertoimena” lopuksi, kun ruiskutusaika on jo muuten laskettu.

Kuten TT sanoi, GuzziDiagilla näkee nämä kaikki (mahdollisten häiriöilmoitusten lisäksi). Ovatko arvot todenmukaiset? Esim. ennen starttia sekä moottorin että imuilman lämpötilan pitäisi olla sama kuin ympäröivä lämpötila. Ilmanpaineen voi tarkastaa esim. lähimmän säähavaintoaseman tiedoista (ilmoitetaan meren pinnan tasalla). Google Earth näyttää pyörän korkeuseron merenpinnasta kun osoittaa sen kohtaa hiirellä (oma talli esim ”88 m”). 8 m ylöspäin = 1 mbar pois. 88 m = 11 mbar pois lähimmän säähavaintoaseman paineesta = vallitseva ilmanpaine moottoripyörällä. Sitten tietty kun käynnistää, ilmanpaineen pitäisi pysyä jokseenkin samana ja moottorin lämpötilan alkaa nousta. Kun moottori on kuuma ja sitä käytetään paikallaan, myös imuilman lämpötila alkaa nousta (kuumat sylinterit imuilma-aukkojen lähellä). Ja ajon jälkeen sama tarkistus; ilmanpaine tuskin muuttuu mutta moottorin ja imuilman lämpötila kyllä. Arvojen pitäisi olla ” järkeenkäyvät”.

Jos Cali on mallia jossa pa-pumppu on tankin ulkopuolella: se voi vaikuttaa. V11 mallisarjassa pumppuja on 3 eri paikassa (rakennusvuodesta riippuen). Runkoputken alla (kuumenee koska moottori lähellä), runkoputken päällä (kuumenee, mutta vähemmän) ja edessä poikittain ajoviimassa (paras ratkaisu kuumiin maihin). Ongelma = pa -pumppuun ilmaa kun bensiini höyrystyy sen sisällä => pa paine pois, kone seis. Käynnistyy jäähdyttyään. Tämä ymmärtääkseni kuitenkin yleensä taukojen aikana - stop and go kuumassa; voisiko johtaa samaan? Kun moottori käy, myös pa -pumppu käy, eikös siellä ole tankinlämpöinen bensakierto 3,5 bar paineessa koko ajan päällä silloin?  Jotta moottori käy OK, pitää suuttimilla olla koko ajan tuo 3,5 bar.

Oireista päätellen yksi arvaus on tuo pa pumpun kuumeneminen? Guzzithan on tehty Italiaan ja toimivat yleensä kuumassa noin muuten parhaiten… Mainittujen antureiden arvojen muutos ei ymmärtääkseni löisi konetta kerralla seis vaan seos muuttuisi ja koneen käytös muuttuvien arvojen mukana tasaisemmin? Ellei sitten tule lämpöanturiin jossain lämpötilassa ” irtikatkipoikki” tilannetta niin että arvo menee tappiin; osaako tämän ikäinen ecu ”limp home” tyyppisen hätäkäytön vai toimiiko se saamansa arvon (”ääretön vastus”) mukaan, jolloin seos menee hyvin laihalle?
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2022, 22:30:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2022, 11:54:43 ap »
Vahvin oletus on, että seos meni liian laihalle. Kyse voi olla useiden asioiden yhteisvaikutuksesta. Kovin päivälämpötila oli 44+...

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2022, 16:41:57 ip »
Ajelin aamulla Piikkiöön, kun kone suostuu taas jollain lailla toimimaan. Pientä köhähtelyä harvoissa valoisssa. 24-25 asteen lämpötila, hyvä ventilointi, 160 km:n jälkeen öljyn lämpö 100.

ProItalia tutki arvot ja oikeastaan kaikki ok. Kaasuläpän asento oli liian pieni. Se asetettiin uudelleen. Mikään komponentti (anturit, pumput) ei ollut hajalla. Vanha lämpötila-anturiin viittaava virheilmoitus näkyi mutta sekään ei ollut punaisena enää.

Luultavasti tässä oli monien tekijöiden yhteisvaikutus. 21 vuotta vanha ilmajäähdytteinen pyörä. Anturin sijainti sylinterin päällä tankin pimennossa, törkeä kuumuus ja ruuhka laaksossa, jossa ei käynyt mitään vetoa + päälle se kaasuläpän liian ahdas asento.

Ehkä Guzzikuiskaaja Piikkiössä osasi jutella mukavia sille, koska tullessa ei edes köhinyt ja uskalsin jo motariakin kokeilla kesken paahteisimman päivänm

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2022, 22:26:44 ip »
Lainaus
oikeastaan kaikki ok. Kaasuläpän asento oli liian pieni
Se ei vissiin voisi olla mahdollista että kaikki on kunnossa ja peli ei toimi kuumassa?
”Kaasuläpän asento oli liian pieni” - tuo siis tarkoittanee, että kaasuläppien tyhjäkäyntiasennossa tps -arvo oli liian pieni?
Kun sen pitäisi ilmoittaa ”3,6 astetta auki”, arvo on ollut pienempi, jolloin seos on haluttua laihempi kaikilla kaasunasennoilla.
Sitten kun lämpeneminen (moottori ja myös imuilma normaalia enemmän ruuhkassa seisoessa) on johtanut siihen, että moottorinohjausjärjestelmä on edelleen laihentanut seosta, lopulta veto on loppunut tyystin…
Nyt pitäisi sitten vetää paremmin kaikilla kaasunasennoilla nykimättä ja kulutus olla rahtusen suurempi ?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2022, 21:25:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2022, 14:02:21 ip »
Lainaus
oikeastaan kaikki ok. Kaasuläpän asento oli liian pieni
Se ei vissiin voisi olla mahdollista että kaikki on kunnossa ja peli ei toimi kuumassa?
”Kaasuläpän asento oli liian pieni” - tuo siis tarkoittanee, että kaasuläppien tyhjäkäyntiasennossa tps -arvo oli liian pieni?
Kun sen pitäisi ilmoittaa ”3,6 astetta auki”, arvo on ollut pienempi, jolloin seos on haluttua laihempi kaikilla kaasunasennoilla.
Sitten kun lämpeneminen (moottori ja myös imuilma normaalia enemmän ruuhkassa seisoessa) on johtanut siihen, että moottorinohjausjärjestelmä on edelleen laimentanut seosta, lopulta veto on loppunut tyystin…
Nyt pitäisi sitten vetää paremmin kaikilla kaasunasennoilla nykimättä ja kulutus olla rahtusen suurempi ?

Juuri näin. Arvo oli vain 2,3... Sitä en tiedä, mikä sen oli saanut ahtaammalle.

Veivasin eilen 620 km. Kulutus palasi normaaliksi yksin teoi n.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2022, 14:16:55 ip »
Tarkennan: kulutus on nyt se mikä siinä on ollutkin. Jostain syystä se vei keväästä asti enemmän kuin ennen, mikä jää minulle mysteeriksi. Että se meni silti nyt näin päin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2022, 21:32:33 ip »
Lainaus
Sitä en tiedä, mikä sen oli saanut ahtaammalle / veivasin eilen 620 km
Se on niin ”kymmenesosamillipeliä” näiden kanssa, ainakin Calit ja V11 mallit ja niissä käytetty pf03 tps. Kun kiinnitysruuveja kiristää, arvo menee jo ties minne.  Jos vaan on kaapelit ja helppo mitata, kannattaa merkitä säädetty arvo (mV) muistiin ja tarkistaa se aina isomman huollon yhteydessä.  GuzziDiag:illakin näkee karkeasti (mV ja asteet). Kunnon lenkki ”suomalaisittain kuumassa” kelissä… kuuluu olevan Imatrankin suunnalla paljon porukkaa liikkeellä.
V11 - it defines you.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2022, 22:51:17 ip »
Kiitokset kuuluvat ProItaliaan Nurmelle ja teille keskusteluun vastanneille, koska minä olisin varmaan alkanut vaihtaa toimivia osia yksi kerrallaan ja vika olisi niidenkin operaatioiden jälkeen tallella. Kyllä oikea analyysi on tärkeä.

Sinällään en tiedä, mistä enää saan yhtä hyvää Guzzia. Ylitin juuri 130 000 km ja alkaa varmaan olla aika siirtää kusti hiljalleen eläkkeelle. Tämä on ollut näppärä pyörä. Toureriksi pirteä ja vahva, hyvä ajettava, Rapid Bike -tuunattuna lähtee kuin hauki rannasta ja lisäksi lukuisilla maratonmatkoilla Euroopassa ja Pohjoismaissa on ollut täysin ongelmaton, kun on vain muistanut talvisin tehdä sen mitä pitää ja on ajatellutkin.. Ensimmäisen kerran jäi tien päälle hetkeksi. Ehkä halusi jäädä kotiin.

On siihen vaihdettu renkaiden, nesteiden, suotimien, stefojen ja jarrupalojen + laakereiden lisäksi kerran kytkin, jännitteensäädin ja bensapumppu sekä tehty toiseen pyttyyn tulpalle uusi kierre ja vaihdelaatikko remontoitu, koska ensimmäinen omistaja Suomessa oli nylkyttänyt viitosvaihteella ryntöpinnat. Veljeni sitten hankki tämän ja korjautti ja minä jatkoin siitä noin 70 000:n kilometrin paikkeilla.

Kaikki muu taitaa on alkuperäistä.

Uutta olen miettinyt, vaan ei mallistossa ole mitään kiinnostavampaa. Se Carbon Audace muuten mutta 10 litraa sadalla on jo reipas kulutus näillä Suomen hinnoilla. Pitää miettiä. Perus-Cali varmaan sitten seuraava ja vähemmillä kilsoilla ja vuosilla.

Täytuy nyt kirkastaa ajatukset. Jos ei mitään ihmeempää tule, tämän kesän menen tällä.





egon

  • Viestejä: 973
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 03, 2022, 12:04:13 ip »
130 k on vasta perusteellinen sisäänajo. Oma Breva on tullut saman verran ja se alkaa tuntua jo tutulta mutta ei missään tapauksessa ikälopulta. 300 k ei ole suuri harvinaisuus Guzzien keskuudessa. Ittelläkin on yksi semmoinen. alkuperäiset pytyt, männät, männänrenkaat, laakerit, kytkin, mutta vaihdeloota kollottaa jo kaikilla vaihteilla. Olen kerran tosin vaihtanut viitosrattaat jossain 200 k kohdalla, venttiiliremppa tehtiin muutama vuosi sitten ja jakoketju on kerran vaihdettu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2022, 21:34:34 ip »
Lainaus
130 k on vasta perusteellinen sisäänajo
Ja eikös tuo ole mallina harvinaisemmasta päästä?
V11 - it defines you.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Helle ja polttoainejärjestelmä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 05, 2022, 10:03:29 ap »
Lainaus
130 k on vasta perusteellinen sisäänajo
Ja eikös tuo ole mallina harvinaisemmasta päästä?

Se oli 80-vuotisjuhlamalli 2001. Niitä tehtiin parina vuotena mutta en tiedä, mihin asti. Harvinaisuus on yksi syy pitää se kunnossa ja maantiellä. Italiassa Mandelloa lähimmällä Guzzi-mekaanikolla on näitä kaksi, ja se on hyvän maineessa.

Kone näissä kusteissa tuntuu kestävän isältä pojalle, mutta tottahan aina jotain voi tulla vaikka uuteenkin pyörään, joten ei siitä varmaan säikähtää pidä. Nytkin oli pohjimmiltaan kyse pienistä säätöjutuista ja yhden anturin sijainnista kuumimmassa paikassa sylkän päällä tankin alla ja ääriolosuhteista.

On ollut ilo lukea asiantuntevaa juttuasi antureiden / polttoainejärjestelmän toiminnasta. Olit heti alusta asti jäljillä. Tästä voi olla hyötyä. Olen jo kuullut, että etelässä myös V11:llä on ollut vastaavan kaltaisia ongelmia.