Imuilman lämpötilan anturi vaikuttaa (esim. niin että 22-31C ei vaikutusta, 31C ylöspäin = seos laihenee), moottorin lämpötila-anturi vaikuttaa (esim. niin että 90C ei vaikutusta, 90C ylöspäin = seos laihenee) ja ilmanpaineanturi vaikuttaa (esim. kun ollaan tavanomaisissa korkeuksissa ei vaikutusta, mutta kun noustaan vuorelle ja ilmanpaine laskee, seos laihenee). Ja nämä kaikki vieläpä voimakkaasti ”kertoimena” lopuksi, kun ruiskutusaika on jo muuten laskettu.
Kuten TT sanoi, GuzziDiagilla näkee nämä kaikki (mahdollisten häiriöilmoitusten lisäksi). Ovatko arvot todenmukaiset? Esim. ennen starttia sekä moottorin että imuilman lämpötilan pitäisi olla sama kuin ympäröivä lämpötila. Ilmanpaineen voi tarkastaa esim. lähimmän säähavaintoaseman tiedoista (ilmoitetaan meren pinnan tasalla). Google Earth näyttää pyörän korkeuseron merenpinnasta kun osoittaa sen kohtaa hiirellä (oma talli esim ”88 m”). 8 m ylöspäin = 1 mbar pois. 88 m = 11 mbar pois lähimmän säähavaintoaseman paineesta = vallitseva ilmanpaine moottoripyörällä. Sitten tietty kun käynnistää, ilmanpaineen pitäisi pysyä jokseenkin samana ja moottorin lämpötilan alkaa nousta. Kun moottori on kuuma ja sitä käytetään paikallaan, myös imuilman lämpötila alkaa nousta (kuumat sylinterit imuilma-aukkojen lähellä). Ja ajon jälkeen sama tarkistus; ilmanpaine tuskin muuttuu mutta moottorin ja imuilman lämpötila kyllä. Arvojen pitäisi olla ” järkeenkäyvät”.
Jos Cali on mallia jossa pa-pumppu on tankin ulkopuolella: se voi vaikuttaa. V11 mallisarjassa pumppuja on 3 eri paikassa (rakennusvuodesta riippuen). Runkoputken alla (kuumenee koska moottori lähellä), runkoputken päällä (kuumenee, mutta vähemmän) ja edessä poikittain ajoviimassa (paras ratkaisu kuumiin maihin). Ongelma = pa -pumppuun ilmaa kun bensiini höyrystyy sen sisällä => pa paine pois, kone seis. Käynnistyy jäähdyttyään. Tämä ymmärtääkseni kuitenkin yleensä taukojen aikana - stop and go kuumassa; voisiko johtaa samaan? Kun moottori käy, myös pa -pumppu käy, eikös siellä ole tankinlämpöinen bensakierto 3,5 bar paineessa koko ajan päällä silloin? Jotta moottori käy OK, pitää suuttimilla olla koko ajan tuo 3,5 bar.
Oireista päätellen yksi arvaus on tuo pa pumpun kuumeneminen? Guzzithan on tehty Italiaan ja toimivat yleensä kuumassa noin muuten parhaiten… Mainittujen antureiden arvojen muutos ei ymmärtääkseni löisi konetta kerralla seis vaan seos muuttuisi ja koneen käytös muuttuvien arvojen mukana tasaisemmin? Ellei sitten tule lämpöanturiin jossain lämpötilassa ” irtikatkipoikki” tilannetta niin että arvo menee tappiin; osaako tämän ikäinen ecu ”limp home” tyyppisen hätäkäytön vai toimiiko se saamansa arvon (”ääretön vastus”) mukaan, jolloin seos menee hyvin laihalle?