Tulipa sekin sitten testatuksi – olisi ollut vähemmän fataalejakin konsteja siihen.
Nykyisissä pyörissä kun on ABS-jarrut ja niiden on otettav huomioon kallistus, joten siitä automatiikasta saattaa olla johdateltu myös liikakallistuksen turvasammutus.
Oli joskus koulukunta, että kallistettua pyörää ei saa jarruttaa – lähtee etunen alta – mutta on myös koulukunta, joka sanoo sen olevan mahdollista kun opettelee. Tuli sitten oikein opettajan johdolla se eräänä kesänä opeteltua. Se taito sitten seuraavan kesänä pelasti henkeni...
Vanhemmissa pyörissä on aika lapsellinen kompnentti kaatosammutusta varten. Annissa se on satulan alla relerivissä kumipitimellä kiinni. Siinä on kaariliuku ja sillä metallirengas, joka tekee oikosulun kun tarpeeksi kallistetaan. Sitä voi testata kun moottorin käydessä vetää sen pitimestään ylös ja kallistaa käsin – moottori sammuu. Sen voi asentaa takaisin myös väärin päin – ei kuulu moottorin ääntä, ei. Siinä on merkintä TOP päällä oikean asennon löytämiseksi.
Kaikki eivät pidä siitä kun se sammuttelee joskus aiheettomastikin ja toisaalta ei aina sammuta kaatuessakaan. Sen voi hyllyttää ihan hyvin, eikä pyörä sitä huomaa. (Mutta ei se sitten kaatuessa sammuta.) Jossain oli neuvottu leipomaan sen kotelo täyteen liimaa, mutta en tiedä miksi, kun voi helpommin irrottaa vaan plukin. Ehkä niissä merkeissä ECU tsekkaa turvalaitteet jotenkin niin, mutta ei ainakaan Nevadassa.