Kirjoittaja Aihe: Kaato  (Luettu 2527 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Kaato
« : Kesäkuu 13, 2022, 16:59:26 ip »
Onnistuin eilen kaatamaan 1100 Brevan kylelleen levähdyspaikalla, jossa oli soraa asfaltin päällä. Oma moka: vauhti oli lähes nollilla, etupyörä vähän vinossa ja pieni etujarrun painallus ja niin lähti etunen alta. Vasen jalkatappi poikki ja muoviosiin vaurioita. Onneksi oli asialliset ajosaappaat niin pyörän alle jäänyt jalkaterä säilyi ehjänä. Pyörä otti tietysti kaatuessaan iskun myös ohjaustangon päähän. Siksipä kysynkin, voiko tällainen täräys vaurioittaa Brevassa olevia valettuja kevytmetallisia yläkolmioon kiinnitettyjä ohjaustangon kiinnityspaloja (ovat aika korkeat). Päällepäin en kyllä mitään vauriota havainnut. Toiseksi kysyn, voiko tällainen toispuoleinen isku ohjaustankoon vaikuttaa etuhaarukkaan niin, että ylä- ja alakolmio jotenkin kääntyisivät suhteessa toisiinsa. Haaverin jälkeen kotiin nilkuttaessani en kyllä havainnut pyörän ajettavuudessa mitään outoa.

P.S. Yllättävän painava oli pyörä yksin nostaa pystyyn.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kaato
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2022, 19:02:59 ip »
Pari saman tapaista pyllähdystä on Brevan kanssa tullut myös omalle kohdalle. Toinen tuli Hollannissa kun Golfilla ajanut vaari pukkasi pusun meidän perään liikenneympyrässä. Nilkkani nyrjähti ja pyörän kosmetiikkaan tuli pieniä kauneuspilkkuja, mutta siinä kaikki. Toinen tapaus tuli pari vuotta myöhemmin risteyksessä, jossa maalaistien kestopäällysteen päälle oli kulkeutunut irtosoraa sen verran että meni etupyörä lukkoon hiukan liian tanakalla otteella jarruvipuun ja kyljelleen mentiin. Jarrupoljin katkesi ja tuli hiukan naarmua ohjaustangon päässä olevaan nuppiin ja tankin kiiltomuoviin. Siinä kaikki. En ole millintarkasti mitannut, että onko jossain pysyviä muodonmuutoksia, mutta kun pyörä käyttäytyy ihan kuin ennenkin en ole alkanut tutkimuksiin. Nuo alumiinivalut eivät ihan leikistä suutu ja vauriot pitäisi kyllä näkyä paljaalla silmälläkin. Nyt nuo pienet muistot saavat olla osa pyörän historiaa. Ripari-iässä saa olla jo hiukan arpia siellä täällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaato
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2022, 22:14:14 ip »
Valuosiin voi tulla vaurioita, mutta on aika epätodennäköistä. Jos ei silmällä näe halkeamia, niin niitä tuskin on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kaato
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2022, 07:41:33 ap »
Sellainenkin havainto tuli tuon pyörän kaadon yhteydessä tehtyä, että moottori sammui välittömästi. Ei siis mitään ylimääräistä "kiekaisua" kuten joskus nuoruuden mopovuosien kaatumisissa. Tekniikka siis toimi tältä osin moitteettomasti (olen siinä käsityksessä, että nykyaikaiset moottoripyörät tunnistavat kaatumisen ja sammuttavat moottorin automaattisesti).

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Kaato
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2022, 14:43:20 ip »
Tulipa sekin sitten testatuksi – olisi ollut vähemmän fataalejakin konsteja siihen.

Nykyisissä pyörissä kun on ABS-jarrut ja niiden on otettav huomioon kallistus, joten siitä automatiikasta saattaa olla johdateltu myös liikakallistuksen turvasammutus.

Oli joskus koulukunta, että kallistettua pyörää ei saa jarruttaa – lähtee etunen alta – mutta on myös koulukunta, joka sanoo sen olevan mahdollista kun opettelee. Tuli sitten oikein opettajan johdolla se eräänä kesänä opeteltua. Se taito sitten seuraavan kesänä pelasti henkeni...

Vanhemmissa pyörissä on aika lapsellinen kompnentti kaatosammutusta varten. Annissa se on satulan alla relerivissä kumipitimellä kiinni. Siinä on kaariliuku ja sillä metallirengas, joka tekee oikosulun kun tarpeeksi kallistetaan. Sitä voi testata kun moottorin käydessä vetää sen pitimestään ylös ja kallistaa käsin – moottori sammuu. Sen voi asentaa takaisin myös väärin päin – ei kuulu moottorin ääntä, ei. Siinä on merkintä TOP päällä oikean asennon löytämiseksi.

Kaikki eivät pidä siitä kun se sammuttelee joskus aiheettomastikin ja toisaalta ei aina sammuta kaatuessakaan. Sen voi hyllyttää ihan hyvin, eikä pyörä sitä huomaa. (Mutta ei se sitten kaatuessa sammuta.) Jossain oli neuvottu leipomaan sen kotelo täyteen liimaa, mutta en tiedä miksi, kun voi helpommin irrottaa vaan plukin. Ehkä niissä merkeissä ECU tsekkaa turvalaitteet jotenkin niin, mutta ei ainakaan Nevadassa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kaato
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2022, 10:38:59 ap »
Minulla ei ole pyörässäni ABS-jarruja (mallia 2006). En tiedä, miten tuo turvasammutus on siinä toteutettu. Kallistetun pyörän jarruttamista en ole erikseen opetellut, onnistuminen varmaan riippuu paljon siitä kuinka paljon pyörää on kallistettu. Ei kyllä varmaan siedä asfaltilla soraa senkään vertaa kuin suorassa olevan pyörän jarrutus.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Kaato
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2022, 15:47:51 ip »
Aprilia Pegasossa on Turn Over Sensor, joka sammuttaa kyljelleen menneen pyörän. On releen näköinen pötikkä tankin alla. Sen toiminnasta jää jälki ajotietokoneeseen. Lienee Kutsisssa avstaavanlainen.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99