Joo, enduropyörät pätevät asfaltillakin...
Meillä täällä pohjoisessa Hämeessä eli Pirkanmaalla on sellaisia teitä joita ei oikein viitsi katupyörällä tyyrätä. Endurollakin joutuu töihin. Sellaista kun ajaa rytkyttelee Etelä-Pohjanmaan suuntaan niin kokolailla tarkkaan maakuntarajalla tie muuttuu siloiseksi.
Kysyin tienpitäjän edustajalta tätä ilmiötä. Tiet luokitellaan käyttäjämäärän mukaan. Se mikä Pirkanmaalla on vähäistä käyttöä on Etelä-Pohjanmaalla kohtalaista tai runsasta. Tien käytön määrä alueellisesti ratkaisee kunnossapidon ja siihen varatun rahoituksen. Asiaa tarkastellaan vuosittain.
Tein tästä päätelmiä: Pirkanmaalla on merkittävä määrä ylläpidettäviksi kalliita moottoriteitä hienoine monitasoristeyksineen ja runsaasti raskasta liikennettä, kevyemmästä puhumattakaan. Etelä-Pohjanmaalla vähempi. Toisaalta, Etelä-Pohjanmaalla sellaiset moninumeroiset tiet jotka ovat Pirkanmaalla asfalttia, vaikkakin rupista, ovat Etelä-Pohjamaalla sorateitä.
Menneellä viikolla ajelin asfalttitietä jossa on helketisti kuoppia ja halkeamia ja se muuttui soratieksi niin vauhtikin nousi sillä tie on sileä ja irtohiekkaa vain reunoilla. Eikä sen ajamiseen tarvittu enduroa.