En ole tutustunut Norgeen, mutta anturin vaihtamisessa kuitenkin tulee eteen puhdistustoimet ja piitahnan uusiminen, joten ne asiat voi tehdä vaikka ei vaihtaisikaan itse anturia. Kun ottaa huomioon nuo Matin neuvot keraamiholkin rikkoutumisen estämiseksi voi aivan hyvin ottaa anturin tuvan pöydälle. Olen aika varma, että siinä on vain yksi liitinnasta ja toinen kontakti on anturin runkoholkin kierre. Niiden pitää olla aivan puhtaat. Kun niistä mittaa yleismittarilla löytyy sisällä olevan NTC-vastuksen resistanssiarvot. Samalla kun varoen liikuttelee sitä ainoaa kytkentänastaa voi mittaria seuraamalla huomata jos se pätkii, kuten oli epäilys. Resistanssiarvo samalla hitaasti muuttuu koska vastus tuntee sormista tulevavan lämmön ja reagoi siihen kuten pitääkin. Arvot ovat Nevadan anturissa näin:
– Resistance at 0°C: 9.75 kΩ ± 5%
– Resistance at 20°C: 3.747 kΩ ± 5%
– Resistance at 40°C: 1.598 kΩ ± 5%
– Resistance at 60°C: 0.746 kΩ ± 5%
– Resistance at 80°C: 0.377 kΩ ± 5%
– Resistance at 100°C: 0.204 kΩ ± 5%
Ovat siis Nevadan käsikirjasta, mutta olen aika varma, että anturi on sama muissakin. Siis aika varma, en täysin varma. Mutta mittarillahan se selviää. Pääasia kuitenkin on todeta, että ei pätkyttele. Muuten tulee vaihdetuksi turhaan kallis anturi.
Ennen kun laitetaan takaisin paikalleen pitää putsata se keraamiholkki ja sylinterin kolo, jossa anturi on. Sopivalla liuottimella antaa liota hetkisen ja sopivalla välineellä puhdistaa kaikki lika pois. Kierre on siinäkin alumiinipuoliskossa sähköinen kytkentäpinta, jonka on oltava ehdottoman puhdas. Koloon laitetaan piitahnaa, joka on uusittava siis silloinkin kun anturi vaihdetaan, Matti sanoi jostain syystä alumiinitahnaa, kuitenkin sen tarkoitus on siirtää lämpö kunnolla anturiin. Kiinnityksessä pitää jälleen varoa keraamiholkin rikkoutumista ja pitää sitä kiinni kiintoavaimella, eikä saa kiristää liikaa. Lopuksi voidellaan kytkentänasta, kuten aina kaikki sähköliittimet, hapottomalla vaseliinilla jota saa apteekista pienissä keltaisissa peltipurkeissa, ja varmistetaan kytkentänastan kireys sitä kiinnitettäessä.
Käyttämällä GuzziDiag tietokone työkalua voi varmistaa, moottorin käydessä, että anturi seuraa moottorin lämpötilaa kiltisti, eikä hyppele vaikka liittimiä liikuttelee. Pitää huomata, että liittimiä on siinäkin ketjussa useita peräkkäin.
Olen aika vakuuttunut, että monta liitintä on heitetty ehjänä roskiin, vaikka todellinen korjaus on ollutkin juuri puhdistus. Jos anturi on rikki se näkyy päällepäin selvinä murtumina. Mitään varsinaista kuluvaa niissä ei ole.
PS. Jos on ajatuksena huijata ECU luulemaan moottori kuumemmaksi kuin se on, tai muuten päästä vähemmällä polttoaineen kulutuksella, on ehkä helpompaa ja sivistyneempää tehdä tarvittavat muutokset ruiskutuksen ohjauskarttaan.