Kirjoittaja Aihe: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi  (Luettu 605 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 37
2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« : Toukokuu 09, 2022, 13:07:46 ip »
Moikka kaikille.

Löytyykö ylimääräistä toimivaa 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturia? ostaisin pois ennen ku tilaan putiikista.

Pyörässä kiinni oleva ei osaa päättää toimiiko vaiko ei. (ei ole liittimen kosketushäiriö) vaan anturin sisäinen juttu.

Stein-dinse hinta118€ ja Ranskanmaalta 30€ ihan noin tiedoksi vain.

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2022, 18:54:25 ip »
Eipä ole minullakaan mutta suurella todennäköisyydellä anturi on ihan sarjatuotantokamaa ja siksi on hinnaneroa merkkiliikkeen ja muun liikkeen välillä. Noin muutoin anturiin liittyen niin on hyväksi laittaa pieni nökäre alumiinipastaa anturin nokkaan asennettaessa. Säästää polttoainetta kun moottorinohjaus saa nopeammin ja täsmällisemmin lämpötilatiedon.

Se välissä oleva "muoviholkki" on jonkinlaista keraamia ja halkeaa todella helposti jos anturia kiristetään liikaa tai muutoin tölvitään asennettaessa. Sen holkin avainpintaan on hyvä laittaa sopiva kiintoavain ja pitää sitä siinä asennossa kuin se normaalisti on kun anturia kiinnitetään.

Millä keinoin sait selville että anturin signaali ei ole todellisuutta vastaava?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 061
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2022, 06:49:19 ap »
Siellä anturissa on luultavasti sisällä tuollainen lämpötilan mukaan säätyvä
alle 1€ maksava vastus. Niitä on eri nimellisarvoja, mutta veikkaan 10 kohm (10000 ohm).

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=49_959_2415&products_id=6764

Jos alkuperäistä olisi vaikea saada ja haluttaisi päästä ajelemaan niin tuollaisen
voisi jötöstää väliaikaisesti sinne paikalle.

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2022, 08:40:19 ap »
Rakenne on messinkiseosta ja muovia.
Pientä näpräämistä vaatisi eli liitinosa pitää koittaa saada irti ehyenä ja messinkinen kärkikappale tyhjennettynä. Liitinosaan vastuksen juotto oikealle etäisyydelle. Jonkinnäköistä juoksevaa epoksihartsia uudelleentäyttöön ja liitinosan uudelleenkiinnitykseen. Vaatii hieman työkaluja mutta ei mahdotonta suorittaa.

TimoEv

  • Viestejä: 1 917
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2022, 08:56:35 ap »
>> Vaatii hieman työkaluja mutta ei mahdotonta suorittaa. <<

MM on oikeassa. Onhan se "joku" rakentanut.
Olen korjaillut erilaisia sähkövekottimia työkseni vuosien ajan. Hyvin usein on uuden osan / kokonaisuuden ostaminen ollut helpompaa, halvempaa ja nopeampaa kuin korjaaminen, Ja uusi on uusi, ei ( ehkä ) epävarmasti korjattu.

Itse ne lähtisi korjaamaan 30€ anturia. Mutta teknisen mielenkiinnon vuoksi voisin yrittää, jos uusi on pöydällä odottamassa...

Artsi58

  • Viestejä: 37
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2022, 11:49:59 ap »
Eipä ole minullakaan mutta suurella todennäköisyydellä anturi on ihan sarjatuotantokamaa ja siksi on hinnaneroa merkkiliikkeen ja muun liikkeen välillä. Noin muutoin anturiin liittyen niin on hyväksi laittaa pieni nökäre alumiinipastaa anturin nokkaan asennettaessa. Säästää polttoainetta kun moottorinohjaus saa nopeammin ja täsmällisemmin lämpötilatiedon.

Se välissä oleva "muoviholkki" on jonkinlaista keraamia ja halkeaa todella helposti jos anturia kiristetään liikaa tai muutoin tölvitään asennettaessa. Sen holkin avainpintaan on hyvä laittaa sopiva kiintoavain ja pitää sitä siinä asennossa kuin se normaalisti on kun anturia kiinnitetään.

Millä keinoin sait selville että anturin signaali ei ole todellisuutta vastaava?

En saanut tyhjäkäyntiä tasaiseksi tarkoitan enttä tänään kävi 1000rpm ja huomenna 2000 vaikka ilman lämpötila huomenna oli 10 astetta korkeampi . nyt vaikuttaa siltä että se välillä toimii ja välillä pätkii. Myös bensan kulutus, litran ero 100km samalla reitillä.(toimii/ei toimi)
Ps. muitatko anturin arvoja voisin tilata sellaisen joka antaa paremman polttoainetalouden (lämpimämpi moottori).

Hajakenttä

  • Viestejä: 753
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #6 : Toukokuu 17, 2022, 14:02:27 ip »
En ole tutustunut Norgeen, mutta anturin vaihtamisessa kuitenkin tulee eteen puhdistustoimet ja piitahnan uusiminen, joten ne asiat voi tehdä vaikka ei vaihtaisikaan itse anturia. Kun ottaa huomioon nuo Matin neuvot keraamiholkin rikkoutumisen estämiseksi voi aivan hyvin ottaa anturin tuvan pöydälle. Olen aika varma, että siinä on vain yksi liitinnasta ja toinen kontakti on anturin runkoholkin kierre. Niiden pitää olla aivan puhtaat. Kun niistä mittaa yleismittarilla löytyy sisällä olevan NTC-vastuksen resistanssiarvot. Samalla kun varoen liikuttelee sitä ainoaa kytkentänastaa voi mittaria seuraamalla huomata jos se pätkii, kuten oli epäilys. Resistanssiarvo samalla hitaasti muuttuu koska vastus tuntee sormista tulevavan lämmön ja reagoi siihen kuten pitääkin. Arvot ovat Nevadan anturissa näin:

– Resistance at 0°C: 9.75 kΩ ± 5%
– Resistance at 20°C: 3.747 kΩ ± 5%
– Resistance at 40°C: 1.598 kΩ ± 5%
– Resistance at 60°C: 0.746 kΩ ± 5%
– Resistance at 80°C: 0.377 kΩ ± 5%
– Resistance at 100°C: 0.204 kΩ ± 5%

Ovat siis Nevadan käsikirjasta, mutta olen aika varma, että anturi on sama muissakin. Siis aika varma, en täysin varma. Mutta mittarillahan se selviää. Pääasia kuitenkin on todeta, että ei pätkyttele. Muuten tulee vaihdetuksi turhaan kallis anturi.

Ennen kun laitetaan takaisin paikalleen pitää putsata se keraamiholkki ja sylinterin kolo, jossa anturi on. Sopivalla liuottimella antaa liota hetkisen ja sopivalla välineellä puhdistaa kaikki lika pois. Kierre on siinäkin alumiinipuoliskossa sähköinen kytkentäpinta, jonka on oltava ehdottoman puhdas. Koloon laitetaan piitahnaa, joka on uusittava siis silloinkin kun anturi vaihdetaan, Matti sanoi jostain syystä alumiinitahnaa, kuitenkin sen tarkoitus on siirtää lämpö kunnolla anturiin. Kiinnityksessä pitää jälleen varoa keraamiholkin rikkoutumista ja pitää sitä kiinni kiintoavaimella, eikä saa kiristää liikaa. Lopuksi voidellaan kytkentänasta, kuten aina kaikki sähköliittimet, hapottomalla vaseliinilla jota saa apteekista pienissä keltaisissa peltipurkeissa, ja varmistetaan kytkentänastan kireys sitä kiinnitettäessä.

Käyttämällä GuzziDiag tietokone työkalua voi varmistaa, moottorin käydessä, että anturi seuraa moottorin lämpötilaa kiltisti, eikä hyppele vaikka liittimiä liikuttelee. Pitää huomata, että liittimiä on siinäkin ketjussa useita peräkkäin.

Olen aika vakuuttunut, että monta liitintä on heitetty ehjänä roskiin, vaikka todellinen korjaus on ollutkin juuri puhdistus. Jos anturi on rikki se näkyy päällepäin selvinä murtumina. Mitään varsinaista kuluvaa niissä ei ole.



PS. Jos on ajatuksena huijata ECU luulemaan moottori kuumemmaksi kuin se on, tai muuten päästä vähemmällä polttoaineen kulutuksella, on ehkä helpompaa ja sivistyneempää tehdä tarvittavat muutokset ruiskutuksen ohjauskarttaan.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Artsi58

  • Viestejä: 37
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2022, 10:23:41 ap »
En ole tutustunut Norgeen, mutta anturin vaihtamisessa kuitenkin tulee eteen puhdistustoimet ja piitahnan uusiminen, joten ne asiat voi tehdä vaikka ei vaihtaisikaan itse anturia. Kun ottaa huomioon nuo Matin neuvot keraamiholkin rikkoutumisen estämiseksi voi aivan hyvin ottaa anturin tuvan pöydälle. Olen aika varma, että siinä on vain yksi liitinnasta ja toinen kontakti on anturin runkoholkin kierre. Niiden pitää olla aivan puhtaat. Kun niistä mittaa yleismittarilla löytyy sisällä olevan NTC-vastuksen resistanssiarvot. Samalla kun varoen liikuttelee sitä ainoaa kytkentänastaa voi mittaria seuraamalla huomata jos se pätkii, kuten oli epäilys. Resistanssiarvo samalla hitaasti muuttuu koska vastus tuntee sormista tulevavan lämmön ja reagoi siihen kuten pitääkin. Arvot ovat Nevadan anturissa näin:

– Resistance at 0°C: 9.75 kΩ ± 5%
– Resistance at 20°C: 3.747 kΩ ± 5%
– Resistance at 40°C: 1.598 kΩ ± 5%
– Resistance at 60°C: 0.746 kΩ ± 5%
– Resistance at 80°C: 0.377 kΩ ± 5%
– Resistance at 100°C: 0.204 kΩ ± 5%

Ovat siis Nevadan käsikirjasta, mutta olen aika varma, että anturi on sama muissakin. Siis aika varma, en täysin varma. Mutta mittarillahan se selviää. Pääasia kuitenkin on todeta, että ei pätkyttele. Muuten tulee vaihdetuksi turhaan kallis anturi.

Ennen kun laitetaan takaisin paikalleen pitää putsata se keraamiholkki ja sylinterin kolo, jossa anturi on. Sopivalla liuottimella antaa liota hetkisen ja sopivalla välineellä puhdistaa kaikki lika pois. Kierre on siinäkin alumiinipuoliskossa sähköinen kytkentäpinta, jonka on oltava ehdottoman puhdas. Koloon laitetaan piitahnaa, joka on uusittava siis silloinkin kun anturi vaihdetaan, Matti sanoi jostain syystä alumiinitahnaa, kuitenkin sen tarkoitus on siirtää lämpö kunnolla anturiin. Kiinnityksessä pitää jälleen varoa keraamiholkin rikkoutumista ja pitää sitä kiinni kiintoavaimella, eikä saa kiristää liikaa. Lopuksi voidellaan kytkentänasta, kuten aina kaikki sähköliittimet, hapottomalla vaseliinilla jota saa apteekista pienissä keltaisissa peltipurkeissa, ja varmistetaan kytkentänastan kireys sitä kiinnitettäessä.

Käyttämällä GuzziDiag tietokone työkalua voi varmistaa, moottorin käydessä, että anturi seuraa moottorin lämpötilaa kiltisti, eikä hyppele vaikka liittimiä liikuttelee. Pitää huomata, että liittimiä on siinäkin ketjussa useita peräkkäin.

Olen aika vakuuttunut, että monta liitintä on heitetty ehjänä roskiin, vaikka todellinen korjaus on ollutkin juuri puhdistus. Jos anturi on rikki se näkyy päällepäin selvinä murtumina. Mitään varsinaista kuluvaa niissä ei ole.



PS. Jos on ajatuksena huijata ECU luulemaan moottori kuumemmaksi kuin se on, tai muuten päästä vähemmällä polttoaineen kulutuksella, on ehkä helpompaa ja sivistyneempää tehdä tarvittavat muutokset ruiskutuksen ohjauskarttaan.

Kiitos Timo ja tuossa olilikin jo kiitettävästi tietoa. (pyöräni oli täys remontissa ja siihen kuului myös kaikkien sähköliittimien hapottaminen ja rasvaaminen, mutta tuo anturin mesinki/muovi osat liikuvat toisiinsa nähden) liitintä irroitettaessa voi nähdä että muovi liikkuu messinkiin nähden.

motomatti

  • Viestejä: 12 230
Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Vastaus #8 : Toukokuu 23, 2022, 10:44:35 ap »
Jotain lämmönkestävää kovamuovia tai komposiittiä lienee se holkki. Haurasta kutenkin eikä siten kestä ulkoista kuormitusta kovin paljoa, ainakaan muutaman vuoden käytössäolon jälkeen lämpimässä paikassaan.

Vaikuttaa että on jotain vialla kun anturi heiluu em. holkissa. Joko on löysällä, kierteessä on vikaa, holkki on halki tai holkin alapään messinkikierreosa on löysällä.

Jos musta osa kiertyy sitä varovasti kiristäessä ja tukevoituu on kyse holkin löystymisestä. Jos ei niin holkki on joltain osaltaan viallinen. Jos anturia kiristettäessä, niin että holkkia tuetaan avainpinnoistaan, tukevoituu niin anturi oli vain löysällä. Jos mikään ei auta on holkki jollain em. tavoin viallinen.

Aina, jos holkkia kiristää avaipinnastaan, pitää holkissa olla "täyttä" sillä tyhjä holkki ei kestä vääntämistä juuri lainkaan hauraudestaan johtuen.