Kirjoittaja Aihe: Eroja navigaattoreissa?  (Luettu 8891 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Eroja navigaattoreissa?
« : Maaliskuu 08, 2022, 17:02:58 ip »
Mulla on käytössä pari Garminin navigaattoria. Oisko uudempi 3 ja toinen 5 vuotta käytössä olleita. Molempia oon päivittäny säännöllisesti, käytössä kun ovat olleet. Joku aika sitten huomasin sen, että vanhempi navi ilmoittaa vain vanhanmallisista peltipoliiseista, ei lainkaan noista uudemmista. Tuo uudempi ilmoittaa kaikki. Muuten en oo huomannu eroja toiminnoissa navigaatoreiden kesken.  Mistäköhän moinen toiminnallinen ero voip johtua?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2022, 19:50:03 ip »
Vanhin navigaattorini on noin 15 vuotta vanha. Aluksi piti paikkaansa mutta siihen ei ollut mahdollista saada päivityksiä. Seuraava navi oli päivitettävissä jos maksoi päivityksistä. Nykyinen on paperikartta. Ennen osasin vuosikymmenet sen avulla perille ja niin osaan nykyäänkin tehdä reittisuunnitelman. Kartan voi jättää kotiin.

Rajoitukset on merkitty teiden varsiin merkeillä ja kameratolpat näkee jo kaukaa. Pitää olla varsin huonot hoksottimet tai näkövika jos ei huomaa. Ennen oli tutkapartioita mutta nykyään ei ole juuri ole näkynyt. Tosin ajan, pääosin mahdollisuuksien mukaan, kolme- tai useampinumeroisia teitä. Rekkojen ja asuntovaunujen vetäjien välissä en välitä ajaa.

Muuta navigaattorista. Sen seuraaminen aiheuttaa eräänlaisen harhan. Vaikka sen kanssa osuu yleeensä kerrasta perille niin seuraavalla kerralla tarvitsee, samaan reittiin, jälleen navigaattorin koska ei ole taltioinut luun sisään reitin maamerkkejä.

Moottoripyörällä kun ajaa niin ei ole niin justiinsa meneekö "oikeaa" reittiä vain jotain muuta. Perille on osattu aina. Joskus jopa niin että pikku eksyminen on tuottanut mieleenpainuvan kokemuksen.

Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.

Sellainen asia kuin aikatauluttaminen on hyväksi unohtaa kun ajaa moottoripyörällä. Kyllä se kohde löytyy ajan ja kilometrien mittaan kunhan malttaa. Maailman reunalta ei putoa.

Suosittelen, mikäli kiireiseltä henkilöltä aikaa riittää, ajamaan ihan ilman suunnitelmaa. Päättää vaikka ajaa kesäkuisen viikonlopun 500km per päivä johonkin ilman ajanvarausta majoituksesta. Petejä kyllä löytää kunhan vähän katselee ympärilleen. Tai sitten soputeltta matkaan. Pikku eväätkin kannattaa laittaa retkelle matkaan noin niinkuin varoiksi. Tietääkseni kotiin ovat kaikki osanneet.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2022, 22:43:14 ip »
Jonkun vuoden ikäinen Nokia 3.2 on ryhtynyt pätkimään. Ei kannata viedä korjaamolle, enkä itse enää näe niin pieniä korjata. Tarve uudelle luurille on ilmeinen.
Vertasin hieman ja päädyin Nokia XR20 5G, 64 Gt. Syynä oon a) Puhdas Android ilman mitään merkkikohtaisia typeryyksiä. b) 6,67" näyttö. c) IP68 -suojaus. Kestää siis sateen yms. Tarkoituksena on käyttää myös navigaattorina stongatelineessä - eipä tarvi poistaa, kun sataa vettä. En tosin ole tähän mennessä juurikaan tarvinnut opastusta vanhastakaan, kartta on aina riittänyt

Samalla se kulkee mukavasti nuotioretkillä metsässä "turvavälineenä".

Mielenkiintoinen kapistus on tämä: https://global.beeline.co/pages/beeline-moto
Siinä on luurissa sovellus, joka bluetoohilla siirtää reittiviisarin stongassa olevaan pieneen näyttöön. Näin ei vahingossa jää katse luurin näyttöön ja... Kannattaa ainaski katsoa nuo sivut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 08, 2022, 22:46:15 ip »
Itsellä on käytössä omenapuhelin, kun työnantaja sitä vaatii ja sen maksaa. Karttoina käytän sekalaisesti puhelimen mukana tullutta ja Googlen vastaavaa. Yleensä aika lailla samaan päätyvät kumpainenkin.
Silti, kun tuttavat tai puolituttavat käyttävät omiaan, ensi kertaa meille tullessaan ajavat naapuritielle, kun navi niin pyytää. En moiti ajavaa, vaan karttasoftaa, kun sitä ei jostain syystä ole yli kymmeneen vuoteen päivitetty tältä osin! On tismalleen eriniminen tie, kuin minun osoite.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2022, 23:03:15 ip »
Tuo osoitteen puuttuminen tai sen harhaanjohtavuus tekee joillekin tenän.
Muutin pari vuotta sitten Verstaani, uudenuutukaiseen rakennukseen, osoitteeseen johon ei mikään tunnetuista naveista, tietääkseni, ei ole vielä osannut. Ekaa kertaa poikkeavat soittavat että missä se verstas on noin 25 - 50 metrin päästä. Maailma ei ole näiltä osin valmis.
Ps. Kylttiä en ole ovelleni laittanut mutta ei se estä koputtamasta. Kyltittömyys on vuokraisännän painava suositus.
Toisaalta, on pirun kiva harrastella ihan itsekseen kun ei ole joutilaita pyörimässä nurkissa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2022, 23:31:03 ip »
Muisti palaa pätkittäin...
Tämmönen kartta luurissa on - ainakin mun mielestä - kätevä: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swampsend.maastokartat  => Maastokartat Mika Suonpää Kartat ja navigointi. Eikä maksa mitään.

Siinä on hyvät kartat ja GPS-täppä kohdalla mihin on eksynyt.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2022, 16:29:14 ip »
Lainaus
Mielenkiintoinen kapistus on tämä: https://global.beeline.co/pages/beeline-moto

Kiitti vinkistä, laitoin tilaukseen. On kuitenkin vaihdettava navigaattoria kun oli luovuttava Windowsista ja TomTom tarvitsee sen, paitsi jos ostaa uuden WiFi päivittyvän mallin. Se taas maksaa paljon, ja kun puhelin on oltava silti, niin kokeillaan nyt tällaista minimalistista puhelimen jatkokappaletta. Täytyy opetella suunnistamaan ilman kaista-avustusta ja näkyvää karttaa ja pysähtyä, jos karttaa on selattava.

Kustannuksia tuli 212,00€ postikuluineen. Stongakiinnitin tulee jälkitoimituksena.

Raportoin sitten kun pääsen testaamaan...

PS. Jyväskylässä on jo yli vuoden ollut uusi keskussairaala uudessa paikassa. Vieläkään se ei ole TomTomin viimeisissäkään päivitetyissä kartoissa, vaan navigointi vie vanhan sairaalan autiolle ovelle. Googlen kartassa sentään on jo uusi sairaala ja sen kulkutietkin, mutta Keuruuntien liittymä on vieläkin virheellisesti pelkkänä alikulkuna, joten Googlekaan ei reititä sitä kautta. Tällaiset tärkeät asiat kun on hoitamatta niin se keljuttaa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2022, 10:53:45 ap »
Vanhin navigaattorini on noin 15 vuotta vanha. Aluksi piti paikkaansa mutta siihen ei ollut mahdollista saada päivityksiä. Seuraava navi oli päivitettävissä jos maksoi päivityksistä. Nykyinen on paperikartta. Ennen osasin vuosikymmenet sen avulla perille ja niin osaan nykyäänkin tehdä reittisuunnitelman. Kartan voi jättää kotiin.

Rajoitukset on merkitty teiden varsiin merkeillä ja kameratolpat näkee jo kaukaa. Pitää olla varsin huonot hoksottimet tai näkövika jos ei huomaa. Ennen oli tutkapartioita mutta nykyään ei ole juuri ole näkynyt. Tosin ajan, pääosin mahdollisuuksien mukaan, kolme- tai useampinumeroisia teitä. Rekkojen ja asuntovaunujen vetäjien välissä en välitä ajaa.

Muuta navigaattorista. Sen seuraaminen aiheuttaa eräänlaisen harhan. Vaikka sen kanssa osuu yleeensä kerrasta perille niin seuraavalla kerralla tarvitsee, samaan reittiin, jälleen navigaattorin koska ei ole taltioinut luun sisään reitin maamerkkejä.

Moottoripyörällä kun ajaa niin ei ole niin justiinsa meneekö "oikeaa" reittiä vain jotain muuta. Perille on osattu aina. Joskus jopa niin että pikku eksyminen on tuottanut mieleenpainuvan kokemuksen.

Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.

Sellainen asia kuin aikatauluttaminen on hyväksi unohtaa kun ajaa moottoripyörällä. Kyllä se kohde löytyy ajan ja kilometrien mittaan kunhan malttaa. Maailman reunalta ei putoa.

Suosittelen, mikäli kiireiseltä henkilöltä aikaa riittää, ajamaan ihan ilman suunnitelmaa. Päättää vaikka ajaa kesäkuisen viikonlopun 500km per päivä johonkin ilman ajanvarausta majoituksesta. Petejä kyllä löytää kunhan vähän katselee ympärilleen. Tai sitten soputeltta matkaan. Pikku eväätkin kannattaa laittaa retkelle matkaan noin niinkuin varoiksi. Tietääkseni kotiin ovat kaikki osanneet.
Suomi varmaan rikkoo jotakin EU lakia kun ei ilmoita liikennemerkillä edessä olevasta nopeusvalvonta kamerasta kuten täällä Ruotsissa on 200m ennen kameraa. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2022, 11:25:25 ap »
Mutta onhan ennen kameraa nopeusrajoitusmerkki. Jos ei sitä ymmärrä niin ymmärtääkö merkkiä kamerasta.
Toisaalta, monella tieosuudella on myös varoitusmerkki että tieosuudella on nopeuskamera tai kameroita. Käytäntö siis hieman erilainen täällä kuin Ruotsissa. Ystävällisesti jätetään vastuuta ja oma-aloitteellisuutta tienkäyttäjälle.

Päivittäisellä Verstasmatkallani on kaksi kameraa. On niitä tullut räpsyteltyä vaan on selvinnyt aina huomautuksella. Tämä siis autolla. Moottoripyörään ne eivät reagoi tai jos niin käy niin sakkoa ei kuitenkaan tule.

Useimmiten nuo kamerat ovat heti kun kuuden- tai viidenkympin rajoitus on alkanut. Ei siis riitä kaasujalan nosto polkimelta vaan pitää oikein jarruttaa. Muutaman kerran kuussa näkee kun edellämenijöillä vilkkuu. Sanoisin että ihan huolimattomuudestaan maksavat.

On muutama tolppakamera, mielestäni, tarpeettomasti asennettu vain tienaamismielessä Tampereen/Pirkanmaan seudulla mutta suurin osa ihan tarpeen vilkkaasti liikennöidyillä alueilla joissa rajoitus on 60 tai 50 km/h. Esimerkiksi Ylöjärven kaupunki jossa ei ole yhtään katua vaan teitä senkin edestä jotka noudattelevat vanhoja karjapolkuja. Muistan nuo kärrytiet ja polut koska lapsuuteni ja alkupään nuoruuttani siellä asustelin ja kuljen asioilla edelleenkin. Niitä teitä ajetaan tosi hiljaa koska pienin välein on suojateitä jotka ovat korotettuja. Useimmat autoilijat kokevat ne niin että pitää vaihtaa ykköselle ja hiipiä korokkeen yli vaikka rajoitus on 30 km/h eikä se koroke mitenkään jyrkkäreunainen ole. Siinä mielessä mainio nopeudensäätäjä mutta energia- ja päästötaloudellisesti susiratkaisu. Näiden välissä sitten kiihdytellään. Varsinaista nopeusvalvontaa poliisi tekee lähinnä Vaasantiellä (3-tie) ja viikonloppuisin pienemmillä teillä puhalluttelemassa. Silti kuulee tämän tästä kuinka on kortti keltäkin kuivumassa ja jo monetta kertaa. Kaikki eivät usko kerrasta...

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2022, 19:16:19 ip »
Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.

Melkoisen öyhäkkä väite. Itselläni on ajokilometrejä takana satoja tuhansia mutta siitä huolimatta karttakirja ja navi ovat aina mukana. Tosin navilla tee juuri mitään pikkuteillä mutta karttakirjalla sitäkin enemmän kun on tarkoitus mennä johonkin ennalta määrättyyn paikkaan tuntemattomia reittejä pitkin. Garminin Zumo 595 naviin voi lisäksi asentaa peruskartat joten metsäautotietkin on tarvittaessa näkyvissä. Uusia tolppakameroita navi ei näytä oletusarvoisesti, koska softa on maksullisia.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2022, 21:48:08 ip »
Kestän kyllä öyhäkkyyteni. Tuli paikanhausta tavallaan harrastus töiden suhteen. Olin muutaman vuoden nuoruudessani Ylö-tehtaat Oy:n kirjoilla kiertävänä maatalouskoneasentajana toimialueena Suomi ja osa pohjoisempaakin kalottia. Kartta oli matkassa, siis se perinteinen GT-kartta jossa yhdessä Suomi ja toisessa osa Ruotsia ja osa Norjaa ja pala Suomen Lappia. Yleensä pääsin perille oikealla kellonlyömällä tai ainakin melkein. Joskus oli lossi liian pieni kalustolleni, joskus painorajoitettu silta tms liikeennöimiseste. Useimmat keikat tuli kuitenkin ajallaan tehdyksi ja saaristopaikkoihinkin, joita muuten on melkein ympäri Suomea, osasin kulkea. Silloin ei ollut, alussa, minkäänlaista matkapuhelinta. Myöhemmin oli Mobiran raahattava. Kuuluvuus maaseudulla tuurissaan. Piti siis mennä johonkin taloon ja pyytää saada soittaa. Aina onnistui kun selitti asiansa. Kun oli liian iso kalusto ja lossi pieni niin auto oli jätettävä, kannettava tavarat lossille ja siitä isännän traktorin peräkärrylle. Aika monessa talossa oli tyttäriä ja isäntä houkuttelemassa kotivävyksi. Lupasin pitää tarjoukset "korvan takana".

Toki työnantajalla oli antaa firman väreihin eli kirkkaan punaiseksi maalattu Lada Combi. Mieluimmin ajoin kuormurilla. Kuorman tekokin oli siihen helpompaa kun sai nosturilla tai trukilla nostella. Isännät joskus Ladasta sanailivat. Varsinkin Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla.

Tuli sitten aika monta sivutietä kuljettua kun talot ovat maaseudulla hajallaan. Näitä reittejä hyödynnän vieläkin ulkomuistista. Toki nykyään ajokalusto ei sovi kovin hyvin sorateille vaikka ei se varsinaisesti vastenmielistä ole.

Löytyy autosta ja pyörästä navigaattori mutta aniharvoin on tarvinnut laittaa päälle. Kaikki päätiet,1,2 ja kolminumeroiset, toistaiseksi, ovat pääkopassa ja niistä haarautuvat pikkutietkin, varsinkin kestopäällystetyt, suurelta osin. En kiistä ettenkö olisi ajanut harhaan. Lienee aika normaalia monille mutta ei se maalta merelle ole vienyt.

Maaseudun yleisin maatilalleohjausneuvo: peltoaukealla keltainen postilaatikko ja iso mänty, siitä vasemmalle/oikealle ja x-kymmentäkilometriä sitä tietä. Joskus yritin laskea Joensuun ja Tampereen väliltä montako keltaista postilaatikkoa ja vieressä mänty-opastinta on, lopetin neljänkymmenen kohdalla ja olin vasta Varkaudessa. Vaimoa kyllästyttää kun ajellaan maaseudulla ja kerron minkälaiseen taloon mistäkin risteyksestä käännytään.

Kerran oli oikein ystävällinen isäntä ja emäntä Kangasniemellä ja sieltä, remontinteon jälkeen, ei meinannut millään päästä pois kun ehdottelivat ruoan ja kahvittelun päätteeksi että saunotaan ja voit vaikka yötä olla mutta kun selitin että olisi noita töitäkin tehtäväksi niin pitää lähteä. Toivottelivat oikein kaksin käsin että tervetuloa ihan koska vaan. Seuraavana suvena olin sitten tyttöystävineni moottoripyöräretkellä niillä seuduin ja muistin asian että pääsisi vaikka yösijalle. Tulimme pihamaalle ja sillä oli grilli kuumana ja talon tyttäretkin paikalla. Menimme tervehtimään mutta vastaanotto kalsea. Mainittiin että jos olisin yksin tullut....

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2022, 22:53:24 ip »
Tästäpä tulikin mieleen että lupasin pyhästi uusia navin täksi kaudeksi ja sepäs on vielä tekemättä. Tämä nykyinen kävi jo syksyllä Tukholman sataman roskapöntössä mutta kävinpä sitten kumminkin hakemassa takaisin...
Näitä ihan tavallisia automalleja olen käyttänyt pitkään, kestää nekin vettä mp käytössä ihan tarpeeksi. Ne oikein mp mallit oli ainakin ennen aika surkeita hintaansa nähden.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2022, 11:32:50 ap »
Beeline Moto tuli eilen postissa. Tilaus oli tehty 28.3. ja paketti tuli 28.4. siis kuukauden kesti toimitus. Tosin siitä oli jo tilattaessa ilmoitus, että kiinnitinklamppi tulee myöhemmin, kun ei ole hyllyssä, mutta tulivatkin sitten kaikki samassa paketissa. Lähtöpaikka oli Hollanti. Kaikki oli paketissa kuten tilattu ja maksettu, laite 169 €, kiinnitin (kunnollinen metallinen kumivaimentimin) 33 €, postitus 10 €. Paketissa oli kyllä parikin kevyempää kiinnitintä, taidan yhden laittaa autoon. Ja oli siellä myös usb latausadapteri, mutta ei laturia, ja lyhyt pikaopas, mutta ei suomeksi.

Koekäyttö tuotti heti pettymyksen. Ei se ollut Beelinen vika, vaan puhelimen. Muutaman vuoden vanha Huavei ei saanut bluetootin paritusta tehdyksi. Tunnisti kyllä laitteen, mutta paritus epäonnistui joka kerta. Eipä se ole muitakaan laitteita parittanut oikein koskaan, joten saan sitten uuden puhelimenkin, johan tämä Huavei on kyseenalaistettu muutenkin. Kokeilin sitten vaimon Samsungilla ja se yhdistyi ja toimi heti aivan luvatulla tavalla.

Laitehan on minimalistinen pieni purkki, joka toimii kännykän jatkeena ja näyttölaitteena. On niin pieni ja vaatimaton, että ei ainakaan pyörää rumenna. Selvästi näkyvä näyttö on kyllä. Varsinainen navigaattori on Beelinen sovellus, joka ladataan Anndroidin puhelimeen Googlen sovelluskaupasta. Myös i'phonelle on omansa. Seuraava pettymys oli se, että sovelluksen lataaminen vaatii luottokortin numeron ja nimen ja osoitteen ja tilin luomisen. Nykyään kun saa olla aika varovainen mihin tietojansa laittaa. Toisaalta – Luottokortillahan sen purkin ostinkin, ja näkeehän sen tililtänsä helposti, jos joku laskutus yrittää tulla. Sen voi sitten kiistää, jos on perusteeton. Ja tuon Beelinen pystyy kyllä jäljittämään, jos luottokorttinumeroita vuotaa. Ja laskutusta sieltä ei tule, jos ei mitään osta niiden nettikaupasta, en ole tutkinut edes tarjontaa. Em. sovellus ei mitään maksanut ainakaan. Ehkä sillä luottokortin numerolla tarkistetaan, että tämä asiakas on ostanut myös purkin.

Navigaattorisovellus toimii hyvin ja käyttää näköjään Googlen karttoja. Siihen on helppo tehdä reittejä ja merkitä niiden varrelle kohteita, joissa haluaa poiketa. Sen opettelu on vielä vaiheessa, enkä osaa heti sanoa, miten se poikkeaa Googlen omasta navigoinnista.

Meillä on vielä pihassa lunta ja jäätä, joten ajokauden aloitus on vielä tekemättä, ja täytyy se puhelinkin käydä maalikyliltä trokaamassa. Raportoin sitten käyttökokemuksia kun niitä kertyy.


Sentire la forza!
Terv: Timo

repa

  • Viestejä: 29
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2022, 19:34:52 ip »
Kyllä varsinkin nappularenkailla varustetussa moottoripyörässä jolla ajetaan hiekkateitä tarvitaan navigaattoria, kun millään tiellä ei ole nimeä ja missään ei lue mitään minne se johtaa. Paperikartasta ja ulkomuistista ei ole apua kun kaikki pikkutiet näyttävät samalta. Ja tämä korostuu varsinkin Lapissa, pitää tietää mihin on menossa.
Vain 19 vuotta guzzilla.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 29, 2022, 21:53:35 ip »
Kyllä varsinkin nappularenkailla varustetussa moottoripyörässä jolla ajetaan hiekkateitä tarvitaan navigaattoria, kun millään tiellä ei ole nimeä ja missään ei lue mitään minne se johtaa. Paperikartasta ja ulkomuistista ei ole apua kun kaikki pikkutiet näyttävät samalta. Ja tämä korostuu varsinkin Lapissa, pitää tietää mihin on menossa.

Samaa mieltä! Mullakin on endurossa yleensä Tomppa mukana juuri noista syistä.