Mulla on nyt Beeline jo toista kesää käytössä. Viime kesän se oli pikkubrevan stongassa, mistä sille löytyi luonteva paikka varsin helposti laitteen mukana tulleilla kiinnikkeilläkin. Se kumirenksukiinnike riittää mainiosti myös tälle hiukan painavammalle metallirunkoiselle mallille, ei ole edes hirvittänyt. Tosin ostin silti erilliset metalliset stonga- ja peilinvarsiklampit, toisen mp:lle ja toisen skootterille. Onpahan kummassakin aina valmiina, eikä vaadi paljoa tilaa. Käyttökokemus vekottimesta on ollut voittopuoleisesti positiivinen, ilmeisistä ja/tai näennäisistä puutteiista huolimatta.
En edes kaipaa mitään isonäyttöistä perusnavigaattoria saati isoa kännykkää mp:n stongaan, vaan tämä mehiläislinjan pieni pyöreä näyttö on juuri sopivan suurpiirteinen mutta silti selkeä ja käyttökelpoinen. Ei vie liikaa tilaa eikä kuskin huomiota, vaan kaiken olennaisen saa selville sekunnin vilkaisulla. Laite ei myöskään edellytä mitään virtapiuhojen vetoa akulta stongalle, mikä on yksi plussa lisää. Toki ajonaikainen lataus voisi ehkä jossain olosuhteissa olla jees, mutta ei kriittinen puute, kunhan vaan muistaa ladata laitteen muutaman päivän välein.
Ainoa olennainen 'rajoite' on se, että laite tarvitsee toimiakseen kännykän softineen ja luutöötteineen, mutta onhan se lämylätkä yleensä muutenkin taskussa. Luutööt -yhteys kännykässä lyhentää tietty kännykän lataussykliä jonkun verran. Tuo softan tietynlainen 'kömpelyys' joissain yksityiskohdissa on totta, mutta toisaalta softa vaatii myös vähän totuttelua ja opettelua. Kunhan sen metkut oppii tuntemaan vähän paremmin, kyllä sen kanssa pärjää.
Itse olen tykästynyt myös sen kompassinäyttö -modeen, joka on monesti 'äijämäiselle' navigoijalle (tai satunnaisesti eksyvälle seikkailijalle) juuri passeli kompromissi pikkutarkan reitityksen ja omatoimisen päänuppinavigaattorin käytön väliltä. Se näyttää siis pelkästään valitun kohteen suunnan ja etäisyyden, mutta jättää reittivalinnan kokonaan kuskin harteille. Kätevää ja usein mielenkiintoistakin.
Kaikkeen tottuu. Uuden reitin luominen kännykällä sujuu jo aika helposti. Pitää vaan siirrellä näyttöä reittiä pitkin, suurentaa tarpeeksi, ja tökkiä tarkasti risteyksiä ja kohteita, joiden kautta haluaa reitin kulkevan. Antamalla kirjoitetun osoitteen ja jättämällä ohjelmalle reittisuunnittelun vastuun saa sitten tyytyä kaikkeen pöljään mutkitteluun, mutta niinhän se on muillakin vastaavilla laitteilla.
Beeline, muista serkuistaan poiketen, ei anna mahdollisuuta valita nopeinta reittiä, tai lyhyinta reittiä, tai vain päällystettyjä teitä. Voi kyllä dissata moottoritiet, tullit ja lossit.
Antaahan se silti ainakin kaksi eri reittivaihtoehtoa kilsoineen ja ajoaikoineen, ja kolmantena vielä tuo em. kompassinäyttömoodi. Minusta tuo motarialleriga -täppä on myös varsin tervetullut ominaisuus. Eli jonkin verran voi siis ennaltaehkäistä 'pöljää mutkittelua' jo ennakkoon, ja käytännössä laite huomioi reitiltä poistumiset ja laskee uuden reitin takaisin suunnitellulle reitille lennosta turhia nalkuttamatta. Joten tuo 'pöljä mutkittelu' on usein enemmän tai vähemmän vapaaehtoista. Varsinkin jos käyttää tuota kompassinäyttöä ja suorittaa reittivalinnan alusta loppuun itse.
Ainoa isompi puute omasta mielestäni on se, että jo käynnistettyä reittiohjelmaa (Go -nappulan painamisen jälkeen) ei (kait) voi vaihtaa kesken matkan esim. kompassinäytöstä reittinäyttöön ja takaisin ilman reitin lopettamista ja uudelleenkäynnistystä, vaikka niitä välietappeja voi toki tökkiä karttaan matkan varrellakin. Mikä lienee se isoin totuttelua vaativa ominaisuus ainakin ensialkuun.
Jos tykkää suunnitella reitit mahdollisimman pitkälle 'valmiiksi' jo ennakkoon, sitä voi tehdä myös joillakin yhteensopivilla reitinsuunnitteluohjelmilla, joista reittikartan voi sitten siirtää takaisin Beelinen softaan. Ainakin vanhempi ViewRanger ja nykyään sen jo korvannut Outdooractive käyvät moiseen. Niillä voi suunnitella myös maantiereittejä, vaikka ne ovatkin kait enempi vaellusreittisoftia.