Kirjoittaja Aihe: Eroja navigaattoreissa?  (Luettu 1589 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2022, 22:35:13 ip »
Jaa. Ette sitten pelkää joutuvanne hukkaan tämän kokoisessa maassa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 30, 2022, 00:21:03 ap »
Beeline Moto tuli eilen postissa. Tilaus oli tehty 28.3. ja paketti tuli 28.4. siis kuukauden kesti toimitus. Tosin siitä oli jo tilattaessa ilmoitus, että kiinnitinklamppi tulee myöhemmin, kun ei ole hyllyssä, mutta tulivatkin sitten kaikki samassa paketissa. Lähtöpaikka oli Hollanti. Kaikki oli paketissa kuten tilattu ja maksettu, laite 169 €, kiinnitin (kunnollinen metallinen kumivaimentimin) 33 €, postitus 10 €. Paketissa oli kyllä parikin kevyempää kiinnitintä, taidan yhden laittaa autoon. Ja oli siellä myös usb latausadapteri, mutta ei laturia, ja lyhyt pikaopas, mutta ei suomeksi.
Meillä on vielä pihassa lunta ja jäätä, joten ajokauden aloitus on vielä tekemättä, ja täytyy se puhelinkin käydä maalikyliltä trokaamassa. Raportoin sitten käyttökokemuksia kun niitä kertyy.

Kaveri osti juuri Beelinen Huoltokaksikolta. Suoraan hyllystä ja maksoi 150€. Odotan innolla käyttökokemuksia, kun on kerrankin ”navi”, jonka itsellekin saattaisin hankkia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 30, 2022, 19:36:15 ip »
Oli sitten kerrankin kivijalassa halvempi kuin netissä. Yleensä on toisin päin. Nettikaupassa on usein myös vaikeuksia saada mitään takuuasioita hoidetuksi, enkä tarkoita juuri tätä nettikauppaa kun ei ole koestettu. Ja olisikohan parin kympin hintaerolla kannattanut ajella pari sataa kilometriä...

Laitoin Beelinen kiinni stongaan. Varsin vaatimattoman ja minimalistisen näköinen paikoillaan. Kuten kuvasta näkyy, kiinnitysrenkaan metallikehys nojaa hiukan ohjauslaakerin muttarin kantaan. Siihen tarvitaan vähintään 10 mm tilaa ja tässä on hiukan nafti. Täytynee laittaa pukkien alle parin millin paksuiset prikat, siellä näyttäisi olevankin ehkä millin paksuiset. Pulteissa on juuri sen verran varaakin.

Beelinen pieni akku riittää 30 tuntia ja taustavalollakin 10 tuntia. Ehkä siksi sille ei ole kiinnitintä, jossa olisi sähköliitäntä.

Vanha TomTomin kiinnityshimmeli näyttää nyt megalomaiselta koneelta. Se joutaa poistaa. Huomasin yllätyksekseni, että siitä oli jo kuulanivelet antautumassa, merkkiä Ram.

Sovelluksen reittien luominen on harjoittelussa vasta. Perästä kuuluu...

Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #18 : Toukokuu 01, 2022, 00:11:51 ap »
Kun kokemusta laitteesta kertyy, laita tännekin. Kiinnostaa ihan oikeasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 029
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #19 : Toukokuu 01, 2022, 12:16:39 ip »
Mielenkiintoinen on kyllä kieltämättä tuo Beeline. Sopivan minimalistinen ja youtube-videon mukaan reitti tai linnuntie vaihtoehtona, joka minua miellyttää.
Seuraava pettymys oli se, että sovelluksen lataaminen vaatii luottokortin numeron ja nimen ja osoitteen ja tilin luomisen. Nykyään kun saa olla aika varovainen mihin tietojansa laittaa.
Latasin sovelluksen kokeeksi Android luuriini ja se ei minulta korttitietoja kysellyt. Olisinkin jättänyt lataamatta jos näin olisi. Olen myös allerginen luovuttamaan ei pakollisia tietoja mihinkään. Sovelluksen käyttäjätilin luomisessa riitti s-posti osoite ja itsekeksitty salasana. S-postiin ei tullut mitään vahvistusta tai postia ainakaan suoraltakädeltä. Sovellus toimii näköjään reittinavigaattorina puhelimessa ilman tuota Beeline näyttölaitettakin.

Oma historiani navigoinnissa on että nuorna-poikana ammattikuljettajana oli vain paperikartta eli sinnepäin + perstuntumalla ja aina löytyi perille.
Sähkölaite (tomtom 20 start) tuli joltakin ylijäämä lahjana v.-15 kartat olivat vuosien takaa. Käytin sitä Guzzissa silloin tällöin kun oli joku määränpää aikataululla tuntemattomassa osoitteessa. Paluumatka sitten omia polkuja seikkaillen omalla aikataululla kierto- ja "oiko"teitä kuljeskellen. Se on sellainen oma tapani muutenkin ajella etelä-Suomen alueella. Tompasta sammui valo jossain lattialle syöksyssä pari kesää sitten ja suruaika sille oli vain joitain minuutteja.
Vapaa-aika ajossa menen minne nokka näyttää ja vain pari kertaa on tähdistä ennustaminen osunut niin pieleen (hiekkatie mutkittelun tuoksinassa), että on kännykästä tullut selvitettyä tosiasiallinen lokaatio. Joskus tie loppuu kesken kun joku on laittanut esteeksi raiteet, umpimetsää tai joen joiden läpi ei pääse ja joutuu kiertämään tai palaamaan samaa reittiä takaisin.  Autossa kyllä navi on aina päällä - lähinnä nopeusmittarina sekä ylinopeus- ja kameravaroittimena. Pyöräilyssä ei ole niin millintarkkaa. Ajelen yleensä huomaavaisesti ja jos joskus sattuisi vahingossa tolppa räpsähtämään, niin nykyisin vielä armo käy oikeudesta.

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #20 : Toukokuu 01, 2022, 16:27:44 ip »
Lainaus
ei minulta korttitietoja kysellyt

Saattaa tosiaan olla noin. Poistin sovelluksen ja asensin uudelleen. Ei se tosiaan vatinut korttitietoja. Kun puhelimeni bluetooth liitos ei onnistunut niin asensin sovelluksen toiseen puhelimeen, jossa liitos onnistui heti. Näillä molemmilla ensimmäisillä kerroilla asennus ei edes lähtenyt käyntiin ilman luottokortin numeroa. Toisella kerralla kirjauduin tililleni jonka olin luonut ensimmäiseen puhelimeen ja sekin onnistui heti. Mutta nyt kolmas kerta ei luottokorttia edes kysynyt. En ymmärrä mitä olen sotkenut, mutta jossain varmaankin olen erehtynyt. Google Play kaupassa on tosin tarjolla kaksi sovellusta: Beeline ja Beeline Moto. Latasin jälkimmäisen kaikilla kerroilla. (Sitten on vielä suuri määrä Beelinen muita kuin navi sovelluksia.)

Kömmähdykseni saattaa liittyä siihen, että tilillä on mahdollisuus tehdä kauppoja heidän tuotteistaan suoran siinä sovelluksessa, jos siis antaa luottokortin numeron.

PS. Kyllä luottokortin numero on tullut annettua aika moneen verkkokauppaan ja juuri siksi, että se on aika turvallista, paljon turvallisempaa kun useimmat maksunvälittäjät (ainakin Klarnan kanssa tuli heti huijausyritys, vaikkakaan ei Klarnan tekemänä ja he sen selvittivät kyllä) ja luottokorttikauppoja ei synny ilman hyväksyntää ja aina tulee myös varmennukset pankin kautta. Niissä kaupoissa en ole vielä törmännyt väärinkäyttöön.



Opettelin myös reitin luomista. Hiukan kömpelö on reitin editoiminen. Pitää tehdä mukamas välipysähdyksiä, jotta reitti muuttuu toiselle tielle, mutta käy se niinkin. Muilla navigaattoreilla riittää kun raahaa reitin uuteen paikkaan.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #21 : Toukokuu 01, 2022, 16:35:39 ip »
Lainaus
Opettelin myös reitin luomista. Hiukan kömpelö on reitin editoiminen. Pitää tehdä mukamas välipysähdyksiä, jotta reitti muuttuu toiselle tielle, mutta käy se niinkin.

Mitä välipysähdys tarkoittaa. Sitäkö että vain pysäyttää liikkeen kuten stop-merkillä vai pitääkö tehdä enemmän?

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #22 : Toukokuu 01, 2022, 17:04:15 ip »
Lainaus
Mitä välipysähdys tarkoittaa.

Se on "stop", sovelluksen anatama nimi sille, että mennään sen kohdan kautta. Kun muutin reittiä kahdesta kohdasta tekemällä "välipysähdyksen" napilla "add stop" tuli reittiin merkinnät "Via" ja "2 stops".  Aika kankea tapa luoda reitti. Ehkä siihen tottuu. En ole kokeillut , miten laite ilmoittaa kun tullaan "stop" kohteeseen. Useinhan ne ovat etanolin tankkausasemia.
Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 029
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #23 : Toukokuu 02, 2022, 12:03:51 ip »
Näillä molemmilla ensimmäisillä kerroilla asennus ei edes lähtenyt käyntiin ilman luottokortin numeroa.
Mahdollisesti kyse puhelimessa Google Play kaupan asetuksesta (Asetukset->Todennus) "Vaadi todennus ennen ostosta". Se on minulla "Ei koskaan", sillä en ole Googlelle antanut maksukorttien tietoja. G-Play voi tulkita uuden sovelluksen asennuksen ostoksena, vaikka sillä ei mitään hintaa olekaan.

Lataamani sovellus on tämä: https://play.google.com/store/apps/details?id=co.beeline&hl=fi
Kulkuväline vaihtoehtoina ovat polkupyörä tai moottoripyörä. Hyvä että sovellukseen on mahdollisuus tutustua jo etukäteen ennen laitteen hankintaa.

Useinhan ne ovat etanolin tankkausasemia.
E85 kulutus oli viime kesän lämpimillä (7 tankillista 6/21) minulla 4,7 litraa. Vajaan 20% lisäys bensiiniin verrattuna, joten karttamuunnos vaikuttaa hyvin toimivalta Nevadalle.
Kylmillä (5°-15°C) ilmoilla toki 20-30% lisäystä. Tankkauspaikkojakin ( https://eflexfuel.com/fi/e85-stations ) alkaa nykyisin olla enemmän ajoreittien varrella.

ps. Ulkomaisissa verkko-ostoksissa suosin PayPalia. Sinä myyjä saa PayPal pankin omalta tililtä rahat ja toimitusosoitteen minulle. Myyjä ei siis saa minun pankki, puhelin, s-posti yms tietoja lainkaan eli vain kaupan tekemiselle välttämättömät tiedot. Sama kuin maksaisi käteisellä esim polttopuista ja kertoisi mihin osoitteeseen ne tuodaan. Muutaman kerran vuosien varrella olen joutunut reklamoimaan saamattomasta tai väärästä/virheellisestä tavarasta ja rahat on palautettu ongelmitta nopeasti.

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2022, 12:20:52 ip »
Lainaus
Mahdollisesti kyse puhelimessa Google Play kaupan asetuksesta (Asetukset->Todennus) "Vaadi todennus ennen ostosta".

Aivan – tästä oli tosiaan kyse. Omaa taitamattomuutta siis, korjaantui kun muutin asetuksia. Kun ei tällainen maallikko oikein osaa näitä kaikkia sähkövehkeitä...

Sovelluksen voi tosiaan imuroida kännykkään ja kokeilla sen ominaisuuksia. Kännykän näyttöön tule aivan sama kuva kuin näyttölaitepurkkiinkin ja sillä voi vaikka kaupungissa kävellessä navigoida. Vain sähköpostiosoite ja oma keksimä salasana tarvitaan tilin muodostumiseen. Näköjään voi olla useita kännnyköitä samalla tilillä. Jos kivijalkakaupassa olisi näyttölaitteen mallikappale kokeiltavissa niin voisi varmistaa ennen ostamista, että kännykän bluetooth osaa parittaa sen, kaikki eivät osaa. Kokeilun jälkeenhän parituksen voi purkaa helposti samalla sovelluksella.

Koska oli syntymäpäivä, sain uuden kännykän. Samsung galaksy s21muodosti parin aivan nikottelematta.



PS. Ajokokeiluja ei vielä ole päässyt ajamaan kun on ensin tehtävä se kiinnitys stongaan. Olisi siihen muitakin vaihtoehtoja helpommalla, mutta olen jo pitkään haaveillyt pienestä korotuksesta ohjaustankoon kiinnityspukkia korottamalla, ajoasennon parantamiseksi. Se ei olekaan ihan helppo nakki...





Sentire la forza!
Terv: Timo

Sibbobo

  • Viestejä: 15
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #25 : Toukokuu 05, 2022, 12:26:03 ip »
CALIMOTO. Toimii paitsi online, niin myös offline, jos ajat alueella, jossa netti pätkii.  Offline-karttoja voi ladata maa kerrallaan
joko vuodeksi tai viikon pätkissä muutaman euron hintaan per viikko.  Kännykässä syytä olla kohtuullisen iso näyttö (tai sittten
pieni tabletti tukevassa telineessä?) ja hyvät näytönsäätöominaisuudet - kai niissä kaikissa onkin.  Twistyroad-valintaominaisuus
viehättänee kaikkein pienimpiä teitä etsiviä motomatkaajia.

Ja vielä: reittisuunnitelman voi tehdä ja tallentaa kotisohvalta käsin isolla ruudulla ja kas; sieltähän se löytyy kännykän näytölle,
kun reissu alkaa.  Voihan tämä toimia muissakin systeemeissä, vaan kun en tiedä...

Hyvää kesää kaikille!
Jukka

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #26 : Toukokuu 05, 2022, 19:08:30 ip »
Vähän jo kokeilin Beelinen ominaisuuksia.

Purkin sivuilla on napit, joilla voi vaihtaa sen näkymää. Valittavissa on suuntanuolen asemasta ainakin nopeusnäyttö km/h isoilla numeroilla ja patterin varaustila sekä kännykästä, että purkista itsestään graafisena kuvana. Myös joukko asetuksia, kuten taustavalo löytyy sieltä.

Purkin alla on nappi, josta saa uudelleenreitityksen heti, jos on ajanut ulos reitiltä.



PS. Ohjaustangon nosto 10 mm oli lopulta helppo, aika hyvältä vaikuttaa, uskomatonta kuinka noin pieni korotus jo tuntuu.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #27 : Toukokuu 07, 2022, 16:46:54 ip »
Kävin eilen ajamassa tämän kevään ruosteet pois ja samalla koestin Beelinen toimintoja.

Jos kartta on ennalta tehty ja talletettu niin kännykällä ei tarvitse koko aikaa olla mobiilidatayhteyksiä tukiasemiin, riiittää kun taivaalta tulee satelliittien data. Uudelleenreititys ei tietenkään toimi jos ajaa reitiltä ulos, siihen tarvitaan uutta karttatietoa mobiilidatan yli.

Välillä Beeline purkin nuoli "jäätyi" paikalleen ja himmeni. Sitä hiukan ihmettelin ja kotona sitten tutkin asiaa. Selitys löytyi Beelinen ohjeistuksesta Bluetooth liitymisen kohdalta ja ohjeetkin siellä oli. Kyseinen ilmiö johtuu siitä, että kännykän asetuksissa on oletuksena patterin säästö Bluetoothia käytettäessä. Silloin kun Bluetooth toteaa, että juuri nyt ei ole uutta dataa lähetteäväksi kun ajetaan pitkää suoraa ja se asettuu patterin säästötilaan ja siitä herääminen kestää taas hetkisen kun dataa taas on ja siinä välissä säästötilassa dataa ei lähetetä. Ilmiö poistuu kun virransäästöasetuksista laitetaan Beelinen kohdalle asetus "älä säästele sitä sähköä!" Arvatenkin mokomasta virransäästöstä ei mitään isompaa haittaakaan ole koskapa se tapahtuu vain silloin kun purkki vain toistaa samaa entistä. Kyllä se herää siitä kun tietokin uusiutuu.

Kaikkeen tottuu. Uuden reitin luominen kännykällä sujuu jo aika helposti. Pitää vaan siirrellä näyttöä reittiä pitkin, suurentaa tarpeeksi, ja tökkiä tarkasti risteyksiä ja kohteita, joiden kautta haluaa reitin kulkevan. Antamalla kirjoitetun osoitteen ja jättämällä ohjelmalle reittisuunnittelun vastuun saa sitten tyytyä  kaikkeen pöljään mutkitteluun, mutta niinhän se on muillakin vastaavilla laitteilla.

Beeline, muista serkuistaan poiketen, ei anna mahdollisuuta valita nopeinta reittiä, tai lyhyinta reittiä, tai vain päällystettyjä teitä. Voi kyllä dissata moottoritiet, tullit ja lossit.



Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 742
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #28 : Toukokuu 24, 2022, 18:03:57 ip »
Beelinen näyttö näkyy parhaiten ilman taustavaloakin juuri silloin kun siihen paistaa aurinko suoraan. Hiukan huonommin näkyy, jos valo tulee etusektorista, tai pilvisenä hajavalopäivänä, mutta hyvi näkyy silloinkin. Taustavaloa tarvitaan lähinnä sisätiloissa kun haluaa tarkistaa, että tuleeko se data nyt? Taustavalon saa erikseen asetuksista päälle, mutta muuten automaagisesti se tulee kellonaikojen mukaan Keski-Euroopan horisontin hämärän tullessa.

Koordinaatteja numeroina en tuosta sovellukseta ainakaan vielä ole löytänyt. Joskus olisi hyvä voida antaa vaikka pelastusväelle paikan koordinaatit, olisi varmempaa. Ja jos vaikka sattuu onnettomuuspaikalle, vaikka jonkun toisenkin, vaikka Tsekissä, niin niiden paikannimien tavaaminen saattaa olla haastavaa.

Beelinen kartat perustuvat käsittääkseni Googlen karttoihin. Kuitenkaan teiden nopeusrajoituksia siinä ei huomioida, no – nehän ovat tien sivuun merkittyjä. Eikä myöskään sakkokameroita, no – ainahan voi ajaa sääntöjen mukaan.

Kun ajaa reitiltä ulos ei Beeline ala jankuttaa täyskäännöstä vaan muutaman metrin sisällä tekee uudelleenreitityksen pyytämättäkin. Kun sovelluksen antaa tehdä itse reitin antamalla lähtö- ja päätepisteen, siihen tulee usein hassuja pikkutiekoukeroita, koska niistä syntyy matkan pituuden säästöä. Kun niitä koukeroita ei sitten noudata vaan ajaa totuttua parempaa reittiä se tekee uudelleenreititykset sitä mukaa ja kumma kyllä, myös muistaa sen kun seuraavan kerran teetetään reitti. Saattaa johtua Googlen oppimistavasta?

Kun ajaa tunnettua reittiä, eikä varsinaista opastusta tarvita, on yhden napin takana laittaa purkki nopeusnäytöksi. Numerotkin ovat tosi selkeät ja isot. Voi sen laittaa myös kelloksi, joka on tarkka saadessaan ajan satelliitin atomikellosta.

Sentire la forza!
Terv: Timo

EJ

  • Viestejä: 57
Vs: Eroja navigaattoreissa?
« Vastaus #29 : Toukokuu 27, 2022, 16:47:24 ip »
Mulla on nyt Beeline jo toista kesää käytössä. Viime kesän se oli pikkubrevan stongassa, mistä sille löytyi luonteva paikka varsin helposti laitteen mukana tulleilla kiinnikkeilläkin. Se kumirenksukiinnike riittää mainiosti myös tälle hiukan painavammalle metallirunkoiselle mallille, ei ole edes hirvittänyt. Tosin ostin silti erilliset metalliset stonga- ja peilinvarsiklampit, toisen mp:lle ja toisen skootterille. Onpahan kummassakin aina valmiina, eikä vaadi paljoa tilaa. Käyttökokemus vekottimesta on ollut voittopuoleisesti positiivinen, ilmeisistä ja/tai näennäisistä puutteiista huolimatta.

En edes kaipaa mitään isonäyttöistä perusnavigaattoria saati isoa kännykkää mp:n stongaan, vaan tämä mehiläislinjan pieni pyöreä näyttö on juuri sopivan suurpiirteinen mutta silti selkeä ja käyttökelpoinen. Ei vie liikaa tilaa eikä kuskin huomiota, vaan kaiken olennaisen saa selville sekunnin vilkaisulla. Laite ei myöskään edellytä mitään virtapiuhojen vetoa akulta stongalle, mikä on yksi plussa lisää. Toki ajonaikainen lataus voisi ehkä jossain olosuhteissa olla jees, mutta ei kriittinen puute, kunhan vaan muistaa ladata laitteen muutaman päivän välein.

Ainoa olennainen 'rajoite' on se, että laite tarvitsee toimiakseen kännykän softineen ja luutöötteineen, mutta onhan se lämylätkä yleensä muutenkin taskussa. Luutööt -yhteys kännykässä lyhentää tietty kännykän lataussykliä jonkun verran. Tuo softan tietynlainen 'kömpelyys' joissain yksityiskohdissa on totta, mutta toisaalta softa vaatii myös vähän totuttelua ja opettelua. Kunhan sen metkut oppii tuntemaan vähän paremmin, kyllä sen kanssa pärjää.

Itse olen tykästynyt myös sen kompassinäyttö -modeen, joka on monesti 'äijämäiselle' navigoijalle (tai satunnaisesti eksyvälle seikkailijalle) juuri passeli kompromissi pikkutarkan reitityksen ja omatoimisen päänuppinavigaattorin käytön väliltä. Se näyttää siis pelkästään valitun kohteen suunnan ja etäisyyden, mutta jättää reittivalinnan kokonaan kuskin harteille. Kätevää ja usein mielenkiintoistakin.

Lainaus käyttäjältä: hajakenttä
Kaikkeen tottuu. Uuden reitin luominen kännykällä sujuu jo aika helposti. Pitää vaan siirrellä näyttöä reittiä pitkin, suurentaa tarpeeksi, ja tökkiä tarkasti risteyksiä ja kohteita, joiden kautta haluaa reitin kulkevan. Antamalla kirjoitetun osoitteen ja jättämällä ohjelmalle reittisuunnittelun vastuun saa sitten tyytyä  kaikkeen pöljään mutkitteluun, mutta niinhän se on muillakin vastaavilla laitteilla.

Beeline, muista serkuistaan poiketen, ei anna mahdollisuuta valita nopeinta reittiä, tai lyhyinta reittiä, tai vain päällystettyjä teitä. Voi kyllä dissata moottoritiet, tullit ja lossit.

Antaahan se silti ainakin kaksi eri reittivaihtoehtoa kilsoineen ja ajoaikoineen, ja kolmantena vielä tuo em. kompassinäyttömoodi. Minusta tuo motarialleriga -täppä on myös varsin tervetullut ominaisuus. Eli jonkin verran voi siis ennaltaehkäistä 'pöljää mutkittelua' jo ennakkoon, ja käytännössä laite huomioi reitiltä poistumiset ja laskee uuden reitin takaisin suunnitellulle reitille lennosta turhia nalkuttamatta. Joten tuo 'pöljä mutkittelu' on usein enemmän tai vähemmän vapaaehtoista. Varsinkin jos käyttää tuota kompassinäyttöä ja suorittaa reittivalinnan alusta loppuun itse.

Ainoa isompi puute omasta mielestäni on se, että jo käynnistettyä reittiohjelmaa (Go -nappulan painamisen jälkeen) ei (kait) voi vaihtaa kesken matkan esim. kompassinäytöstä reittinäyttöön ja takaisin ilman reitin lopettamista ja uudelleenkäynnistystä, vaikka niitä välietappeja voi toki tökkiä karttaan matkan varrellakin. Mikä lienee se isoin totuttelua vaativa ominaisuus ainakin ensialkuun.

Jos tykkää suunnitella reitit mahdollisimman pitkälle 'valmiiksi' jo ennakkoon, sitä voi tehdä myös joillakin yhteensopivilla reitinsuunnitteluohjelmilla, joista reittikartan voi sitten siirtää takaisin Beelinen softaan. Ainakin vanhempi ViewRanger ja nykyään sen jo korvannut Outdooractive käyvät moiseen. Niillä voi suunnitella myös maantiereittejä, vaikka ne ovatkin kait enempi vaellusreittisoftia.