Kirjoittaja Aihe: Nevadan säädöt jne.  (Luettu 5913 kertaa)

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« : Toukokuu 04, 2007, 02:41:02 ap »
Aiheesta on  ketjuja täällä ollut, mutta lähinnä vielä kaipaisin vastausta siihen kun joku täällä joskus ehdotti, että voisko olla joku live-kokoontuminen noiden säätöjen ja huoltojuttujen suhteen, että onko sellaista tapaamista ao. ollut tai tulossa?

Vielä voisiko joku kerrata kuinka tyhjäkäynnin säätäisin korkeammalle?

 

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2007, 04:34:50 ap »
Violet,
Mikä vuoden malli sulla olikaan Nevadasta? vm. 2004 (puoliväli) alkaen niissä on ruiskut ja aiemmissa kaasarit. Säätöhommelit on silloin erilaiset...

Kimmo

Yleisesti kaikille: Kun kyselee tekniikasta, olisi hyvä yksilöidä malli ja ikä mahdollisimman tarkkaan, jotta asioista tietävät osaisivat auttaa.

 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2007, 04:39:00 ap kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2007, 04:59:07 ap »
v. 2000 NEvada 750  tallissa nököttää. Oli muuten hauska lukea kun joku taannoin kyseli täällä vilkun releestä ihan samaa asiaa kun meikäläinen pari viikkoa sitten; ei ollut hajuakaan alkuun mikä tuo pyöreä metallinen mötikkä on... no kysyvä ei tieltä eksy eli asia selvisi ja vilkut toimii :-) "räps räps"

Tyhjäkäyntiä siis on, mutta kierrokset pyörii siinä 10 hujakoilla ja kuulostaa siltä että jus ja just pysyy tyhjä käynnillä. Kaasareita kai pitäis puhdistellakin eli ´lähdenkö vaan surutta aukomaan vai mitä pitäis huomioida? Entä tulpat? vaihdetaanko ne kun alkaa näyttää huonolta vai kun on jotain ongelmaa? Ostinkin jo uudet.

 Gash, tulipa tyhmyys tässä todistetuksi varmasti, mutta en tainnu olla koulussa kun käsiteltiin polttomoottoreiden toimintaa....

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2007, 06:48:15 ap »
Tyhjäkäynnin säätöön on olemassa muutama muuttuja jotka kaikki vaikuttavat.

Poistetaan eka ne joiden siihen ei tarvitse vaikuttaa mutta joilla pyrkimystä on siihen.

Eli katsotaan että kaasareille tulevien vaijereiden alapäässä on löysää hieman etteivät ne kanna luisteja silloin kun kaasu on kierretty kokonaan pois. Näiden vaijereiden säätö taasen on oma hommansa josta taisi olla juttua jossain muualla. Off topic: Periaate on se että vaijerit nostavat luisteja yhtä aikaa ja saman matkaa koko luistin liikeradan.

Asiaan: Molemmissa kaasareissa on kaksi ruuvia. Toiset niistä töröttää ulompana; niillä säädetään luistin korkeus tyhjäkäynnillä. Ne ruuvit jotka ovat syvemmällä; niillä säädetään tyhjäkäyntiseos. Ko. pyörän ohjekirjassa on niille annettu perusarvot; niin ja niin monta kierrosta pohjasta ulospäin. (esim 1,5 kierrosta) sitten haetaan niillä "luistinkannatinruuveilla" pienin mahdollinen tasainen tyhjäkäyntikierrosluku. Tämän jälkeen palataan takaisin niihin seosruuveihin ja niitä pyörittelemällä haetaan korkein mahdollinen tasainen kierrosluku. Sitten taas siirrytää toisiin ruuveihin ja toistetaan. lopuksi kun on oikea seos löytynyt niin kierretään niitä luistinkannatinruuveja halutun kierrosluvun kohdalle.

Jos seosruuvien kiertäminen ei vaikuta mitään on jossakin muualla vikaa.

Viimeksi säädetään vaijerien päittäisvälys samaan molemmin puolin.

Alipainemittarit ovat oiva apu kaasuttimien synkronointiin koko kierroslukualueella.

mm

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2007, 14:57:23 ip »
Moi,

Historiallisesti tarkasteltuna minusta tämä oli ihka ensimmäinen kerta kun vastakkaista sukupuolta edustava guzzisti ehdottaa live-tapaamista tällä palstalla :D
Epäilemättä useampikin Guzzi on tällä hetkellä jo matkalla yön selässä kohti Joensuuta apuun rientämässä.

Noh, asiaan tästä, ja anteeksi tuollainen roolimalliajattelu.

Motomatin ohje oli tarkka ja täydellinen. Ensiapuna voisit yrittää sitä että käännät esim. 1/4 kierrosta niitä luistien korkeuden säätöruuveja (ulommat) myötäpäivään eli sisäänpäin. Laita merkille missä kohtaa ne olivat. Jos tämä ei auta niin vielä 1/4 kierrosta lisää. Suuremmat säädöt vaativat sitten myös tuon seoksen säätämisen ja parasta oli myös synkata kaasarit keskenään alipainemittarein. Jos homma ei pelitä niin palaa alkuperäisiin asetuksiin. Se 10 kierroslukumittarissa = 1000 kierrosta minuutissa (rpm).

Jos et tiedä milloin tulpat on viimeksi vaihdettu tai siitä on > 10000 km niin ne kannattaa vaihtaa. Tieto rauhoittaa mieltä. Muuta syytä ei tarvita.

Jos olet joskus liikkeellä täällä Treen seudulla niin nopsasti järjestämme lyhyen kurssin Guzzin tekniikkaan esim. viikottaisten tapaamisten yhteydessä. Aikoja ja paikkoja noille löytyy tuolta Gruppon sivuilta.

Tervetuloa parhaan motoristiporukan piiriin ! Kuten näkyy niin itsekin hengaan vielä täällä vaikka Guzzia ei ole ollut enää pariin vuoteen.

Terv. JuhaV

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2007, 05:02:31 ap »
Suuret kiitokset neuvoista, katson tänään mitä tapahtuu.

Toivottavasti kuitenkaan kovin moni ei viime yön selkään lähtenyt, sillä lämpötila oli pakkasen puolella :-)

TimoStone

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2007, 13:38:11 ip »
Teen työkseni teknisiä juttuja. Vaan sen olen jo kauan sitten päättänyt, että en esitä osaavani vaikkapa ruiskujen synkkasäätöä. Entisen Nevadan kaasarien synkat teetin ao. huoltokorjaamolla. Tuon Stonen ruiskut synkkaa Guy Wikström, eikä tarvitse minun niistä murehtia. Pienellä rahalla saa kunnon yöunet...Eikä tarvi miettiä tulikos oikein...

On nuo varavoimadieselit sentäs yksinkertaisia vehkeitä näihin Italian instrumentteihin verraten....

Muuten MG:n huolto on helppoa, mutta yksinkertaista. Vaikka en siitä mitään ymmärräkään. Mutta talvella oli omin voimin kardaanikin irti...

  • Vieras
Nevadan säädöt jne.
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2007, 16:22:06 ip »
Lainaus käyttäjältä: TimoStone
Muuten MG:n huolto on helppoa, mutta yksinkertaista. Vaikka en siitä mitään ymmärräkään. Mutta talvella oli omin voimin kardaanikin irti...

Eipä ruveta liioittelemaan... siis itseni kohdalla. Toistaiseksi "Kustin" huolto ei ole tuntunut kovin helpolta eikä yksinkertaiselta. Ahdistaa kun olis innostusta muuhunkin kun ajeluun, mut minkäs teet kun ei oo oikein vehkeitäkään... enkä nyt tarkota tällä niitä mitä on jalkojen välissä :D (sorry, kello on aika paljon jo ja pitäs mennä nukkuu...) Kai mä sit ajan "Kustin" kiltisti asiantuntijan luo, niin säästyn varmaan monelta murheelta. Okei, tyhjäkäyntiä nyt löytyy ja jopa käynnistyskin onnistuu helpommin, johtuisko sit kuitenkin kelien lämpenemisestä. :cool: