Japanilaiset merkit ovat liittoutuneet pidentämään polttomoottorin elinkaarta:
www.tekniikkatalous.fi/uutiset/japanilai...Polttomoottoreiden soveltuvuus vaihtoehtoisille polttoaineille sai vauhtia reilut kymmenen vuotta sitten etenkin USAssa.
Tutkimusta ja protoja on tehty paljon myös Saksassa Audilla, MAN:lla ja Scanialla Ruotsissa.
Brasiliassa oli jo 15 vuotta sitten FlexFuel (0-100% etanoli) autoja tarjolla Chevrolet, Fiat, Ford, Renault, Citroen, Peugeot ja Volkswagen merkeillä.
Hiljalleen lähestynee tilanne, jossa tuotanto ja kysyntä voivat kohdata jos/kun fossiilisten polttoaineiden hiiliveroa aletaan periä ja nostaa vuosittain.
Omasta mielestäni mielenkiintoisinta on moottoripyörien kehitys juuri nyt Intiassa (Royal Enfield, Ultraviolette F77 jne).
Intialla ei ole omaa öljyä ja siellä ollaan kovasti kiinnostuneita omavaraisuuden eli paikallisen energiantuotannon lisäämiseen.
Siellä myös kehitellään kaksipyöräisiä toimimaan uusiutuvilla vähäpäästöisillä polttoaineilla sähköisten ohella:
https://www.rideapart.com/news/520536/tvs-mahindra-flexfuel-motorcycle-engines/ps. Mainittakoon että Royal Enfield oli vuonna 2020
Britannian eniten myyty moottoripyörä keskikokoisissa (250-750) moottoripyörissä. (
videolinkki).
Britit ovat hullaantuneet alle 6000 £ maksavaan peruspyörään, joka vie monen takaisin oman harrastuksensa Brittiläisille juurille.
650 mallissa on Guzziin yhtäläisyyttä siten, että twinin sytytysväli on 270 astetta kuten Guzzilla, jolloin kone kuulostaa V2:selle.
Tätä maagista vibraa on englannin Leicesterhiren suunnittelu ja kehitysyksikössä kovin tietoisesti tuolle RE twinille haettukin.