Kirjoittaja Aihe: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä  (Luettu 6557 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2021, 12:47:54 ip »
...sähköenergia tekee rahassa 0,15 euron kilowattituntihinnalla laskettuna 0,45 euroa. Super Socolla ajaminen on siis edullisempaa kuin kulkea bussilla sama matka.
Vertailukohteena lienee Helsingin paikallisliikenteen bussilippu.  Taajamaliikenteen ulkopuolella 100km bussilla maksaa noin 15 euroa, jolloin kaikilla testatuilla ajo tulee bussia halvemmaksi.

Taajamaliikenteessä sähköajoneuvot ovat järkevä tapa liikkua ja varmastikin jollain aikavälillä myös se mihin tullaan voimalla/pakolla ohjaamaan.

Nettimotossa on tällähetkellä tarjolla 5 rekisteröityä sähkö-moottoripyörää ( linkki).
Ei edullisia eikä kovin vanhoja. Vanhin 2016 KTM Freeride EX-C. Tehoiltaan lienee kevytmoottoripyörä (16kw?), kun on A1 kortilla ajettava.
Akku maksaa 3500 € ilmoituksen mukaan, kun hintaan sisältyy toinen akku ja Googlen mukaan akulla ajaa 1,5 tuntia.
Kurkkasin huvikseni PopVakuutuksesta hintatietoa, niin hulppea 3750 € (640 €/83% bonuksilla) on pelkkä liikennevakuutus tuolle KTM:lle.
Muille nettimoton rekisteröidyille sähköMotoille ei Pop:n verkkosivut antaneet hintaa - "ei voi vakuuttaa verkossa. Ota yhteyttä myyntipalveluumme."
Mikä mahtaa olla syynä tällaiseen avoimuuden puutteeseen ?

Aika pientä on siis tarjonta ainakin toistaiseksi.  Myös sähkö vs bensa edullisuus jää edelleen kyseenalaiseksi kokonaiskuvaa ja kustannuksia tarkastellessa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #16 : Marraskuu 15, 2021, 13:11:45 ip »
Millähän tietoa tuo sähkömoottoripyörän vakuutushinta määräytyy?
Polttomoottoripyörieni ajoneuvokohtaiset pakolliset vakuutukseni ovat ajokaudelta tai vuodelta, riippuen vakuutustavasta, muutamasta kympistä alle kahteensataan.
Jos vakuutukset ovat tuota tasoa niin pyörän ostajalla pitää olla valmius vakuutusmaksuihinkin. Ei ainakaan itseäni innosta.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #17 : Marraskuu 15, 2021, 13:27:59 ip »
Näppärä tapa vertailla on nuo vakuutusyhtiöiden verkkosivut. Aina eivät kumminkaan syystä tai toisesta hintaa suostu tarjoamaan.
Tuolle KTM:lle esim Pohjola vakuutuksen sivut tarjosivat samaa "ei voida - ole yhteydessä myyntipalveluun".
Täysilä bonuksilla jää yleensä vakuutukset alle 200 vuodessa (jopa hirvi-palo-varkaus osa-kaskon kanssa) jollei ole teho-paino suhde enemmän teho-moton puolella.
KTM:ssä vastasin myös hintahaun vakio kysymykseen "Onko pyöräsi edes osittain yritys-, tai kilpa-, rata-, maasto- tai stun-käytössä ?"  kohtaan, että EI.
Eli ihan normi katukäyttöön on hulppeasti kyllä tuo "lähes ilmaista ajaa"  :D  konepyörä  vakuutuksen osalta hinnoiteltu.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2021, 14:06:15 ip »
Meillä taloudessa on tuommoinenkin KTM 125 DUKE , liikennevakuutus on reilun 90€   , kulutus pyörii n 2.3 l per 100 km 90%matka-ajoa. Tänä kesänäkin 10 tkm junnu liikkui. Sähkökulkimen kulutus ei ole sähkölaskussa näkynyt, vähäistä on. 
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2021, 15:23:04 ip kirjoittanut Harri Eronen »

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #19 : Marraskuu 15, 2021, 14:11:05 ip »
"ei voi vakuuttaa verkossa. Ota yhteyttä myyntipalveluumme."
Mikä mahtaa olla syynä tällaiseen avoimuuden puutteeseen ?

Esim. se, että hinnastossa ei ole vielä hintaa ko. tuotteelle.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #20 : Marraskuu 15, 2021, 15:23:03 ip »
Miten muuten mopoissa? Onko niissä sähköpelillä sama hinta vakuutuksella, kuten bensalla?
Huomasin vaan paikallisen koulun pihalla, että eräästä enduromoposta puuttui tyystin pakoputki. Sehän olikin sitten akkupeli. Todella sievä laite! Samoin olen törmännyt pariin suht futuristisen näköiseen isopyöräiseen mopokilpiseen, isopyöräiseen.
Siinä käytössä sähkö on jopa hyvä idea.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #21 : Marraskuu 15, 2021, 16:12:59 ip »
Tuossa aloittajan linkissä ossitiihonen päätyykin huojentavasti toteamaan seuraavaa: "Mitään ilmastokatastrofia ei ole näkyvissä. Ilmasto muuttuu kuten se on aina muuttunut"

Tästä huolimatta voisimme tehdä jotain ceeookaksi ja muiden päästöjen vähentämiseksi haalimalla omistukseemme mahdollisimman monta prätkää (tai muutakin polttomoottorikäytöistä ajokkia). Kun vain yhdellä voi kerrallaan ajaa, muut ovat poissa liikenteestä saastuttamasta ja sillä yhdellä voi ajella aina kerrallaan hyvällä omallatunnolla ! Aika pian henkilökohtaiset kokonaishiilidioksidipäästömme ovat laskemieni mukaan miinusmerkkisiä.

No idea ei ole minun. Eräs rättäriharrastaja kirjoitti toiselle kymmenelle yltävällä laivueellaan olevansa jo melkoinen ympäristövaikuttaja. Itselläni on vai kaksi Guzzia ja yksi auto, mutta hyvällä tiellä ollaan


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #22 : Marraskuu 15, 2021, 17:03:42 ip »
Super Soco TS1200 Valkoinen tieliikennekelpoinen mopo
IF kertoo liikennevakuutuksen hinnaksi 295,38€/v
POP 241€/v Kasko n 200€/v

Meillä on Pösö Kisbee 2019
Siinä on liikenne n. 200€/v ja kasko n. 200€/v
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Britit kieltävät bensakoneet prätkissä
« Vastaus #23 : Marraskuu 25, 2021, 10:45:40 ap »
Japanilaiset merkit ovat liittoutuneet pidentämään polttomoottorin elinkaarta: www.tekniikkatalous.fi/uutiset/japanilai...
Polttomoottoreiden soveltuvuus vaihtoehtoisille polttoaineille sai vauhtia reilut kymmenen vuotta sitten etenkin USAssa.
Tutkimusta ja protoja on tehty paljon myös Saksassa Audilla, MAN:lla ja Scanialla Ruotsissa.
Brasiliassa oli jo 15 vuotta sitten FlexFuel (0-100% etanoli) autoja tarjolla Chevrolet, Fiat, Ford, Renault, Citroen, Peugeot ja Volkswagen merkeillä.
Hiljalleen lähestynee tilanne, jossa tuotanto ja kysyntä voivat kohdata jos/kun fossiilisten polttoaineiden hiiliveroa aletaan periä ja nostaa vuosittain.

Omasta mielestäni mielenkiintoisinta on moottoripyörien kehitys juuri nyt Intiassa (Royal Enfield, Ultraviolette F77 jne).
Intialla ei ole omaa öljyä ja siellä ollaan kovasti kiinnostuneita omavaraisuuden eli paikallisen energiantuotannon lisäämiseen.
Siellä myös kehitellään kaksipyöräisiä toimimaan uusiutuvilla vähäpäästöisillä polttoaineilla sähköisten ohella:
https://www.rideapart.com/news/520536/tvs-mahindra-flexfuel-motorcycle-engines/

ps. Mainittakoon että Royal Enfield oli vuonna 2020 Britannian eniten myyty moottoripyörä keskikokoisissa (250-750) moottoripyörissä. (videolinkki).
Britit ovat hullaantuneet alle 6000 £ maksavaan peruspyörään, joka vie monen takaisin oman harrastuksensa Brittiläisille juurille.
650 mallissa on Guzziin yhtäläisyyttä siten, että twinin sytytysväli on 270 astetta kuten Guzzilla, jolloin kone kuulostaa V2:selle.
Tätä maagista vibraa on englannin Leicesterhiren suunnittelu ja kehitysyksikössä kovin tietoisesti tuolle RE twinille haettukin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2021, 13:21:50 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)