TM vertaili kevareita kesällä 2021.
Honda CB 125 R Neo Sport
Husqvarna Svartpilen 125
Kawasaki Ninja 125
KTM 125 Duke
Super Soco TC Max
Yamaha MT 125
Kuvaavaa on, että porukan janoisimmaksi osoittautui Kawasaki, joka sekin vei vain 2,7 litraa sadalla kilometrillä. Vau, hämmästyi testiryhmä. Pyöristettynä saman verran vei KTM.
Husqvarna vei 2,6 litraa ja Honda 2,5 litraa. Yamaha löi pöytään uskomattomat luvut: 1,97 litraa satasella, joka pyöristyy kahteen litraan. Se on todella vähän.
Super Soco oli kuitenkin energiatehokkuudessaan omaa luokkaansa, sillä se vei sadalla kilometrillä vain 3,0 kilowattituntia eli saman verran energiaa kuin on 0,3 litrassa bensaa! Tuo 3 kWh sähköenergia tekee rahassa 0,15 euron kilowattituntihinnalla laskettuna 0,45 euroa. Super Socolla ajaminen on siis edullisempaa kuin kulkea bussilla sama matka.
Nyt joku voisi epäillä, että testiryhmä nuukaili, mutta se ei pidä paikkaansa. Ohjeistimme testiryhmää ajamaan kuin teinit: jokaisesta risteyksestä kiihdytettiin siis kaasu pohjassa – toki nopeusrajoitusten mukaan.
Kulutus on mielenkiintoinen tekijä, kun viivalle asettuu myös sähkökäyttöinen Super Soco. Polttoainekäyttöisistä pihein oli Yamaha 2,0 litran satasen keskikulutuksella. Kawasaki ja KTM olivat janoisimmat 2,7 litran keskikulutuksella. Kun vuodessa ajaa 6 000 km, asettuvat polttoainekustannukset tasolle 198–270 euroa. Ero pyörien välillä on siis noin 70 euroa.
Super Socon 2,7 kWh:n keskikulutus sen sijaan tarkoittaa, että 0,15 euron kWh-hinnalla vuoden ajelut maksavat vain 24 euroa. Se on karkeasti kymmenen prosenttia peruspiikkien polttoainekustannuksista. Nyt puhutaan jo parinsadan euron säästöstä. Loppuarviossa eri voimanlähteet arvioitiin omina ryhminään, joten Yamaha ja Super Soco saivat kumpikin kympin.