[/quote]
Japanilainen sen olla pitää jos haluaa käyttövarmuutta ja ajaa moottoripyörällä eikä nysvätä. Olenko muuten muistanut kehua palstalla riittävästi Yamahaa, joka on rankattu maailman luotettavimmaksi moottoripyöräksi. Guzzi ei sentään ole aivan hännänhuippu, sillä peränpitäjänä on Royal Enfield

[/quote]
Tuohon "Yamahan ylivertaiseen luotettavuuteen" liittyen yksi, tai paremminkin kaksi tapahtumaa vain muutaman vuoden takaa:
Kerhotuttu harrasti ainakin siihen aikaan moottoripyöräilyä ja noin 30tkm ei ollut vuositasolla pahakaan kilometrimäärä. Laittoi siis "kunnon matkapyörän", Yamahan Fjr:n, kun se oli hyväksi kehuttu ja tykkäsi ajella. No, harmi vaan, kun keväällä muutaman tuhatta ajeltuaan ajelut pysähtyivät kuin seinään, kun ylimääräistä rautaa alkoi tulla ulos.. Totaalinen vaurio siis! Onneksi oli takuu voimassa, mutta sen kesän ajelut tietysti vähenivät tehtaan selvitellessä asiaa. Sai sitten uuden tai olikohan kunnostetun saman pyörän ja luottamus Yamahaan palasi ja ajokilometrit alkoivat kasvaa. Kunnes muutaman tuhannen kilometrin jälkeen...sama vaurio jälleen! Pyörä lähti japaniaan tutkittavaksi ja sieltä tuli uusi moottori, mutta saate sanat olivat, että kolmatta kertaa tehdas ei enää korvaa...Aika kovat sanat ottaen huomioon, että rikkoutuneessa pyörässä oli takuu edelleen voimassa, eikä kyseessä ollut kuljettajan aiheuttama vika. Ettäs Yamaha kehtaakin..Se kesä jäi kaverilla lyhkäsille ajoille. No, niin tai näin, pyörä lähti kiertoon ja tuttu osti "varman pelin", Bemarin GS:n.
Trafin sivujen mukaan Yamahalla näkyy olevan todella paljon takaisinkutsuja ja vieläpä eri malleilla, jos verrataan vaikkapa Moto Guzziin:
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/filter/date/desc/63/80.
Takaisinkutsut ovat todella hyvä asia. Sieltä ne viat sitten tulevat ajan kanssa yleensä ilmi asiakkaiden testaamana Yamahallakin. Lieneekö tuokin vuonna 2020 tullut Fjr:n useita vuosimalleja koskettava takaisinkutsu mahdollisesta tulevasta vaihteistovauriosta se sama vika, mika aiheutti kerhokaverin Yamahan rikkoutumisen. Vuosimallit sattuisi ainakin kohdilleen. Niitä taitaa liikkua Suomessakin jokunen..
Kyllähän kaikkea voi sattua niin materiaaleissa, kuin kokoonpanossa, suunnitteluvirheitä unohtamatta. Ja kaikille merkeille!
Jouko