Kirjoittaja Aihe: Ohipuhallusta V85tt  (Luettu 16593 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Ohipuhallusta V85tt
« : Marraskuu 05, 2021, 15:04:49 ip »
Alkoi kesällä kesken matkan työntämään öljyä ilmanputsari koteloon, ajot loppui siihen ja pyörä jäi talliin odottamaan toimenpiteitä... Nyt tuli sitten avattua moottoria. Löytyi kyllä ainakin itselle ennennäkemätöntä; männän renkaat olivat kuluneet olemattomiin. Ylempi rengas katkos 9mm ja toisella puristusrenkaalla 3mm -näin molemmissa sylintereissä- kaikki näyttää menevän uusiksi, männissä rengasurat levinneet.. voi kun nyt hiukan harmittaa..



Pyörässä kilometrejä 36 tuhatta, takuu sopivasti ohitettuna.

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2021, 15:10:04 ip »
No huhhuh!
Tekisi mieli sanoa että ei ole materiaalit ihan oikeat keskenään tehtaalta. Siis männänrenkaat vs sylinteri. Oletko ollut yhteydessä silti maahantuojaan? Pitäisi järkevän käyttöiän sisällä mennä takuuseen myös takuuajan päätyttyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2021, 15:27:22 ip »
Ehdottomasti yhteys myyjään / maahantuojaan.
Tuo kuuluu ihan selkeästi virhevastuun ja tuotteen oletetun kestoiän piiriin.

Muista dokumemtoida omat tekemiset ja ennen kaikkea, kaikki yhteydenpito myyjään / maahantuojaan kirjallisena.
Tämäkin vielä! ! !

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2021, 16:58:04 ip »
Lainaus
Ehdottomasti yhteys myyjään / maahantuojaan.
Tuo kuuluu ihan selkeästi virhevastuun ja tuotteen oletetun kestoiän piiriin.
Kyllä vaan ja näin asianosainen varmaankin toimii, mutta...
Uusi ruottalainen maahantuoja, jonka toiminta...
Miten myyjä ja edellinen maahantuoja kantaa vastuunsa?
Tämä yksilö ei varmaankaan ole ainut, missä on laaduttomia osia, jotka on valmistettu...
Ei hyvältä näytä.

T,
Jukka

Ps. Onneksi kvlm on erinomainen Guzzi mekaanikko!

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2021, 17:15:52 ip »
Varmasti vituttaa rankasti kun on noin uusi pyörä kysymyksessä. Aikoinani uuden Calin omistajana yritin kysellä Guzzin heikkouksia mutta niitä ei kuulemma ollut tuolloin eikä varmasti ole nytkään. Pelkkää huonoa tuuria, Luigilla huono päivä. Mainittakoon että Calista hajosi lähes koko tekniikka 150 tkm:n mennessä poislukien nuo sylinterit, männät ja renkaat. Uusi Guzzi-malli on aina riskaabeli kun varsinainen testaus on käyttäjän vastuulla.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2021, 19:35:38 ip »
Onko keskusteltu Jälleenmyyjän kanssa -  RE Motors OY Pietarsaari ?.
Minkälainen vastaus sieltä? Haluako auttaa = yhteykset Ruotsiin, Pohj. GUZZI maahantuojalle?
Näytä moottoriosat ja ehkä koko mpyörä heille.
Tää on nyt tärkeä tapaus tulevaisuutta ajatellen, varsinkin kun on uusi moottoripyörämalli.
Tehdas haluaa varmasti hoitaa asian hyvällä tavalla.



@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2021, 21:34:39 ip »

Näitten vanhojen kanssa pärjää kyllä kun ovat tuttuja ja jaksaa vaan ruuvata.

Nyt kun olen taas mopokuumeen kynsissä niin eipä ole tullut katseltua kuin japanialaisia merkkejä. Varmaa käyttövehjettä kun haen. En jaksa enää ruuvata.  Harrastevermeet on sitten erikseen.

Näin se Guzzien kanssa. Itse olen upottanut jo helkkaristi rahaa vanhan Calin tekniikan uusimiseen ja customointiin eikä valmista tule millään. Ehkä tavoitteet on liian korkealla visuaalisesti. Paskan näköisiä tekeleitä kun on aivan tarpeeksi. :P Harraste mikä harraste.

Japanilainen sen olla pitää jos haluaa käyttövarmuutta ja ajaa moottoripyörällä eikä nysvätä. Olenko muuten muistanut kehua palstalla riittävästi Yamahaa, joka on rankattu maailman luotettavimmaksi moottoripyöräksi. Guzzi ei sentään ole aivan hännänhuippu, sillä peränpitäjänä on Royal Enfield  :)

https://www.thethings.com/ranking-the-most-reliable-motorcycle-brands-of-2020-and-the-least-reliable/

https://www.bikersrights.com/most-reliable-motorcycle/

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2021, 22:54:27 ip »
Hyvin ovat Guzzini toimineet. Vain yhden kerran on välille jättänyt. 1987 piti liftata Toivakan ja Kangasniemen väliltä puhelimen ääreen.
Soitto, paluu pyörän luo ja muutama minuutti puuhastelua tappokatkaisijan kanssa, jonka jälkeen kone tulille ja matka jatkui.

Tässä V85tt:n tapauksessa syyllisenä ovat alihankkijan toimittamat osat, joiden vaihtaminen laadukkaisiin ei ole kummoinen toimenpide.

Eiköhän tässä muutaman viikon kuluessa selviä, miten jokusen kerran muuttunut maahantuoja / jälleenmyyntiketju asian hoitaa.

T,
Jukka

 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2021, 23:36:51 ip »
Kapea otanta yhden vian suhteen.
Onko muuta ongelmaa kuin männänrenkaat?
Jos ei ole niin vika on löytynyt.
Muut: Laakerit kampiakselilla ja kiertokangissa? Entä öljypumppu ja sen teho? Voitelun toiminta ylipäätään? Jakopäätäkin voi tarkastella vaikka öljypympumppua (tuotto ja paine) lukuun ottamatta ei voi aiheuttaa em. vaivoja. Muu voitelu: öljylaatu ja määrä sekä moottorin käyttölämpötila?
Mikä tähän on lopulta johtanut? Käyttöä tuskin voi kritisoida ankarasti. Varsinkin jos on ajanut suvikeleillä. Olen ajanut talvia Guzzzilla ja silloin kone alkoi savuttaa jo toisen talven aikana. En tutkinut sillä oivalsin että kylmyys ei sovi ilmajäähdytteiselle. Myin äkkiä pois. Guzzin koneet, pääosin, käyvät liian kylmänä jopa meidän kesäaikana.

Omissa, lukuisissa Guzzeissani, en ole havainnut, pitkänkään taipaleen jälkeen, kuin tuon männänrengaskulumisen. Se on helposti vaihdettava osakokonaisuus mutta sylinterit ja männät eivät saa olla merkittävästi kuluneet. Kuvista ja tiedoista päätellen kuluminen on ollut törkeän nopeaa. Vika on joko voitelussa tai materiaalissa. Veikkaan jälkimmäistä. Silti voi vika olla myös sylinterin pinnoitteessa mikäli asia selvitetään. Pinnoite voi olla epäsopiva männänrengasmateriaalin suhteen: eipä olisi ensimmäinen kerta historiassa.

Noin kuluneita männänrenkaita en ole koskaan nähnyt. Normaali välys on kymmenesosamillimetrejä. Välys riippuu sylinterin sisäkehän mitasta. Teräksellä pitää olle lämpölaajenemisvaraa.

Kaksi asiaa: voitelu-, lämpö- vai materiaaliongelma?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2021, 00:37:50 ap »
Korkeista öljyn lämpötiloista olen jotain huhua kuullut, mutta onhan ilmansuodatus kunnossa, onhan?
Lähes tuollaista kulumista olen tavannut silloin kun ilmansuodatus ei ole ollut kunnossa.
Silloin kun asia osui omalle kohdalle ei tilanne toki ollut noin paha, ylimmän männänrenkaan päiden väli oli vain 3mm.
Nyt on V85tt:n kohdalla tainnut olla isompikin vaurio jo aika lähellä.
Sohc van Helmi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2021, 10:03:15 ap »
..ilmansuodatus on ollut kunnossa, moottori ei ainakaan käy kylmänä; mittatikkumittarissa öljyn lämpö +10C kelillä 110 ja +20C on lukema 120 astetta. LM IV saan noin 15 astetta pienempiä lukemia.
Kaikki muut osat näyttävät olevan ok, eli pahanlaatuiseen materiaalivikaan itse olen kallistumassa..
Ylempi rengas niin kulunut että juuri pysyy sylinterissä, öljyrenkaissa katkos 0.8mm kun asennusmitaksi annetaan 0.20-0.70 -eli suunnilleen alueella
Persdynossa ei huomannut mitään muutosta, mikä tuntuu kyllä nyt käsittämättömältä osia katsoessa ::)

-KG-

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2021, 23:03:05 ip »
Aika erikoista, jos männänrenkaiden katkosrakojen kasvu olisi tapahtunut pelkästään kulumalla, kun renkaat näyttävät ainakin kuvissa leveydeltään tasaisilta koko kehältään. Olisikohan katkosraot olleet alusta asti liian isot?


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2021, 11:35:53 ap »
Hyvin ovat Guzzini toimineet. Vain yhden kerran on välille jättänyt.

Tässä asetin keston mittariksi tuon 150K kilometriä, sillä se ei ole mielestäni vielä kovin paljoa hyvälle moottoripyörälle.  Cali 1100 -96 ei tuota kilometrimäärää kestänyt ilman suurempia remontteja. Ajelin tuolloin säännöllisesti 22-27K km vuodessa, joten melko äkkiä pyörän hankinnasta sai alkaa mittaviin remonttihommiin. Pikkuremontit kuten kierroslukumittarin ja etupään iskunvaimentimien hajoaminen alkoivat jo uutena.

Minäkään en ole tielle jäänyt Calin kanssa kuin kerran mutta sensijaan kotiin on päästy pakoventtiili palaneena ja laatikko paskana. Jälkimmäisessä tapauksessa ei olisi kyllä kannattanut.

Nyt kun nuo kaikki heikkoudet on tiedossa, niin asiaan voi suhtautua huomattavasti ymmärtäväisemmin. Tekniikkaan vaan pitää kiinnittää erikoista huomiota jo hyvissä ajoin.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2021, 14:15:51 ip »
On ollut sekä uusia että käytettynä hankittuja Guzzeja. En ole osannut valittaa aiheesta kun kaikki reissut ovat sujuneet hyvin niin kotimaassa kuin muualla Euroopassa. Matkalle en ole jäänyt. Lisäksi pyörät jotka olen käyttöni jälkeen myynyt ovat olleet vaihtoarvoltaan ihan kohtuullisia lukuun ottamatta 750NTX:ää joka ei kestänyt kuin kaksi talvea ja kolme kesää. Yhteensä viittä vaille 130000 km. Kone savutti vaan ei se vielä kovasti kulkua haitannut. Vaihdossa, jonkunmoisen välirahan maksamisen yhteydessä talouteen tuli edellisvuotista mallia oleva Ducati 906 Paso. Kauppias ei ollut kahteen kesään ja yhteen talveen saanut sitä myytyä niin väliraha ei paljoa pankkitiliä karsinut. Ajoin sillä kaksi vuotta ja kaveri osti sen siihen koeajolla tykästyttyään mutta kolaroi kohta. Epäilen että kauppias myi juuri maalautetun NTX:n kolmekymppiä ajettuna... Pyörän sen jälkeiset vaiheet eivät ole ylentäviä.

Japaninpyöriäkin on ollut satunnaisesti. Lähinnä Hondia mutta en kyennyt niiden kanssa elämään. Aina oli jotain pientä häikkää ja se, pyörien värittömyyden ohella, ei tehnyt minusta japaninpyöriin innostujaa.

Poikkeuksena nyt käytössäni oleva 1400 California jonka tietoisesti ostin viallisena ja hieman käytettynä. Kaupat sovittiin joulukuussa ja omistukseeni pyörä siirtyi varsin edullisella sopimuksella tammikuussa. Silloinen maahantuoja ei ollut saanut pyörää pelaamaan vaan oli huollon vaivoina ollut jo useita kertoja.  Tämä järjestely siksi että pyörä piti rekisteröidä edellisvuonna ennen uutta vuotta umpeen menevän päästöluokan vuoksi. Varsinaista vikaa ei ollut kun ohjauslaakereissa ulkosäilytyksen vuoksi. Mutta sellainen vaiva on pikkujuttu ja tulee vastaan useimmille motoristeille jossain vaiheessa. Ne muut viat olivat CAN-väyläjärjestelmässä. Siihen auttoi GuzziDiag. Ei mennyt kuin yksi pitkä iltapäivä maaliskuussa kun pyörä oli sähköjen puolesta ajokunnossa. Ja jos vikoja ilmenee niin tiedänpä mistä etsiä. (Pahin vika oli se että oli laitettu nippusiteillä johtimia kiinni vääriin paikkoihin. Se tuotti vikailmoituksia työnään. Huollon oma moka.) Tällä pyörällä on ajeltu vain Pohjoismaissa kokolailla huoletta.

Melko pitkä vaihe oli Benelliharrastukseni. Kolme paperillista 6-pyttyistä, yksi paperiton 650:n ja varaosapyöriä niihin. Myyntihinnan sai määritellä itse. Kaikki myin.

Ei kiinnosta enää Keski- eikä Etelä-Eurooppakaan matkat. Sielläpäin kävin GT850:llä -91 Mandellossa josta jalopuisissa raameissa oleva muistolaatta seinällä vasemman olkani yläpuolella. Tein, nimittäin, asuntomme yhdestä huoneesta motoristiystävällisen ja siksi huoneessa on runsaasti alan kirjallisuutta ja muita tietoteoksia kuten Tekniikan Käsirja vuodelta 1937. Käden ulottuvilla. Lisäksi runsaasti äänentoistoon liittyvää laitteistoa. Muut euroopanmatkat olen tehnyt Quota Millellä, 906 Ducatilla, Centaurolla, ja parilla muullakin mutta en niin etelässä kuin neljällä ensin mainituilla. Niin, nykyinen milenkiinto on ollut Ruotsin, Norjan ja Suomen pohjoisosat. Mieli lepää siellä kiireettömästi ja jos ensi kesä vielä koittaa niin tämäkin koittaa taas pohjoiseen. No, Baltia ehkä...

Omissa pyörissäni on ollut, liki aina, lisäineistetut öljyt. Kuten vaihdelaatikoissa RedLine ja useimmissa perävaihteissa Molykote A. Nyttemmin olen, reilut kymmenen vuotta, käyttänyt liki yksinomaan RVS:sää moottorissa ja vaihteistossa silloin kun siellä ei ole RedLineä. Moottorit kiertävät kevyesti, mekaaniset äänet hiljaisia ja vaihteistot eivä melua paitsi 1400:ssa koska siinä on suorahampainen vaihteisto. Se hyötyy eniten, rakenteensa vuoksi, lisäaineistuksesta.

Blogissani on juttua kokolailla kaikista ongelmista. Vastapainona olen laittanut joitain viittauksia kuinka paljon on ajettu mutta matkajuttuja on siellä harvakseltaan vaikka reissuja onkin tehty. Kokonaiskilometrimäärää en osaa arvioida mutta on niitä. Keskimääräinen ajosuorite per vuosi kulkee 25000 - 30000 km välillä. Parhaina vuosina vielä enemmän. Nyttemmin, kahtena menneenä vuonna ajosuorite on puolittunut. Mutta aina olen päässyt, halutessani, reissuun. Joskus lyhyitä "kotiseutukierroksia" toisinaan ei tiedä kuinka kauas. Yleisimmät matkat ovat kuitenkin olleet kokoontumisajomatkoja. Kesäviikonlopun kaukaisin mp-kokoontuminen on usein kohteena. Toki oman paikalliskerhon riennot ovat useimmiten etusijalla. Eilen oli LCRmc:n vuosikokous ja siihen naamiaiset perään. En jäänyt naamistelemaan mutta nuorempi väki näytti olevan aiheesta innoissaan. Itse vietin Kekriä kotona Rouvan kanssa ja lähibaarissa muutaman tuopin verran siinä välissä. Muissakin kerhoissa olen vielä jäsenenä kuten MMAF, MP69, Smoto ja pari muuta. Liki kaikissa em. yhdistyksissä olen ollut "viranhaltijana" eli hallitukssa tai muissa tehtävissä kuten toimittajana, tms. Politiikan teko on ollut aina asianani koulajoista lähtien. Yhteiseksi hyväksi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ohipuhallusta V85tt
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2021, 19:56:38 ip »
On eri asia ajaa useammalla Guzzilla yhteensä 150K km kuin yhdellä. Lähes 100K km tuolla pääsee kokemukseni mukaan suhteellisen vähin ongelmin. Pyörää on aina huollettu hyvin, ensiluokkaiset öljyt ja tiheät vaihtovälit, joten ei pyörän luotettavuus ole ollut huollosta kiinni. Sensijaan kuka hullu nyt ryhtyy purkamaan ja laakeroimaan 5 vuotta vanhan pyörän laatikkoa tai perää tai tekemään kansiremonttia, ym. kuten olisi pitänyt tehdä ennakoivasti jos olisi halunnut välttyä isoilta ongelmilta ajokaudella. Itse hankin aikoinani uuden Guzzin kovaan ajamiseen ja reissaamiseen. Valitettavasti Guzzi reputti "kestotestini". Mainittakoon että nyt tekniikan pitäisi olla taas kunnossa ja pääsen ehkä keväämmällä käynnistelemään Guzzia kunhan saan hommattua siihen pyörät.  :)

Ostin myös Italiasta LMIII:n, jolla ajelin n. 14K täysin huoletta silloin kun Cali oli remontissa. Noin vähien kilometrien perusteella en kuitenkaan ryhtyisi ottamaan kantaa puolesta tai vastaan Guzzin luotettavuudesta.