Ihan sama mitä lootaan laittaa liukasteeksi, käyttö ja huolto määrää lopputuloksen.
Tuossa Pekan laittamassa räjähtäneen rullalaakerin aiheuttama vakava vaurio on melko tyypillinen varsinkin jos on tehoa kovasti koneessa. Toinen syy kyseisen laakerin poikimiseen on se että rullat ja rullahäkki että laakerin vierinpinnat kuluvat ja rullat alkavat kulkea hieman vinossa akseliin nähden. Kyse on kokolailla normaalista vierintälaakeriviasta kun mekaniikka vanhenee. Nimenomaan rulla- ja neulalaakereissa. Sitä ei voi ennakolta arvioida edes äänen perusteella. Kriteeri on pitkälti ajetut kilometrit ja remontti on hyvä tehdä nimenomaan ennen kuin paukahtaa. Laakerien kuluminen vaikuttaa myös rattaiden hammastuksen ryntöpintoihin kun laakerien kuluessa kosketuspinnat eivät ole enää toleransseissaan.
Kuitenkin, tyypillisin laakerivika isolohkoisen viisivaihteisessa on kytkinakselin etupään laakerivaurio. Joskus oli asennettu muovisella kuulakehällä varustettuja kuulalaakereita. Oletin itsekin että nimenomaan muovisuus on syynä vaurioon vaan ole joutunut peruuttamaan tämän käsityksen ainakin osittain. Nimittäin kyllä ne metallihäkitkin vain hajoavat.
Tyypillinen tilanne miten saa kaksirivisen kuulalaakerin rikki tosi nopeasti on lähteä liikkeelle kovilla kierroksilla kytkintä luistattaen. Ainakin omalle kohdalle on näitä sattunut useampia omissa pyörissäni. Erityisesti Quota söi näitä laakereita mutta onni onnettomuudessa että kyseinen laakeri on halpa ja juuri Quotassa helppo vaihtaa kun vaihteisto irtoaa suht vähällä työllä. Opin sitten lähtemään liikkeelle hellemmällä tavalla ja laakerivauriot loppuivat siihen. Käytännössä lopetin keulimiset ja siirryin maasto-oloissa vaihtamaan ilman kytkimen käyttöä kuten olin jo pikkulohkoisella tottunut.
Mutta myös Californiassa olen ko. laakerin saanut hajalle ja matka loppuu siihen kun vaihteistoöljyt ovat kytkimessä metallisilpun ohella. Kytkimen "silmän" ja kytkinakselin pään sovitus saisi olla tarkempi tai niin kuin takatuuppariautoissa useimmiten on että kytkimen keskellä on silmälaakeri jossa kytkinakselin pää lepää. Edellyttäisi kytkimen silmän uudelleen muotoilua neulaakeria varten ja kytkinakselin jatkamista puolitoista senttiä. Tilaa kyllä on. Ja kauppiaalla laakereita. Pyörivän osan keskellä kun ei likaakaan ihmeemmin ilmene.
Romuhyllyssäni on kaksi ns. loppuunajettua 5-vaihteista laatikkoa. Kotelot ovat ehyitä jos joku tarvitsisi. Toisen kuitenkin, jätän varaosaksi itselleni. Kun niiden rattaita katselee niin ryntöpinnat ovat kuluneet enemmän hampaiden kärjistä kuin keskikohdalta eli laakerit olivat olleet jo kuluneita pidemmän matkaa ennen kuin laakerit sittemmin ovat särkyneet. Tosin vinohampaiset hammaspyörät kestävät paremmin kulumista kuin suorahampaiset. Mutta en ollut kuunnellut sillä korvalla. Mutta nyt olen viisaampi ja yritän sen sijaan ymmärtää mikä olisi parasta 1400 Californian suorahampaisen vaihteiston hoidossa. Ainakin pyrin ajamaan käyttäen mahdollisimman paljon yli 3000 kierroksen ajotapaa. Myös välttämään pienillä kierroksilla vedättämistä. Eli pienenpää vaihdetta aina kun se on mahdollista. Ja kyllä sen kuulee kun vaihteisto ulisee kun on väärä vaihde eli hammastuksen välys "hakkaa" edestakaisin. Muitakin eroja on viisi- ja kuusivaihteisten välillä. Kuusivaihteinen on lyhyempi ja siinä on enemmän akseleita ja kytkin on yksilevyinen ja vielä "automaisempi" kuin viisivaihteisessa.