Itse taas olen ymmärtänyt että kulttuurimarxismi on vain jonkinlainen haukkumasana tai salaliittoteoria.
Olet ihan itse ymmärtänyt, vai olet vaan yrittänyt tarkistaa termin määrittelyn Wikipediasta?
Paino sanalla yrittänyt, koska Wikipedian kautta homma ei enää edes onnistu. Se uudelleenohjaa kaikki kyseiseen termiin viittaavat hakuyritykset väkisin "salaliittoteoriaan", vaikka kuinka yrittäisit hakea aiempaa neutraalia termiä ja sen määritelmää.
Mikä itse asiassa on oiva esimerkki em. 'woukismista' eli erään sortin ideologisesta 'valveutuneisuudesta', jonka kouriin myös Wikipedia on näköjään joutunut. Kuten näemme, koko termiä ei voi sieltä enää edes hakea, vaan haut uudelleenohjautuvat automaattisesti "oikeaan" ajatteluun.
Näyttää siltä, että Wikistä tullut käytännössä hyödytön tai vähintäänkin harhaanjohtava tiedonahkulähde, ainakin jos kyse on mistään politiikkaan viittaavasta, saati vähääkään kiistanalaisesta. Kyseessä on suht uusi ilmiö, koska varmaan vielä muutama vuosi sitten Wikistäkin todennäköisesti löytyi suora hakulinkki ja neutraalimpaa dataa kyseisestä termistä, sekä mahdolliset viittaukset ja linkit vaihtoehtoisiin näkemyksiin. Aiemmin jopa Wikipediassa annettiin vielä "lupa" lukijoiden omalle ajattelulle ja johtopäätöksille esitetyn suht neutraalin tiedon perusteella. Toisin kuin nykyään. (M.O.T.)
Esimerkki neutraalimmasta määritelmästä voisi olla esim. jotain tämäntapaista,
https://mises.org/wire/what-cultural-marxism, tai ainakin siiihen suuntaan. Kyseinen linkki on vaan satunnainen esimerkki, en tunne lähdettä sen tarkemmin.
Voi olla että en ole nykyajassa oikein kartalla, mutta käsittääkseni marxismiin ei edes kuulu kulttuuri lainkaan.
Päinvastoin, jos esim. otat tuon Wikipedian nykyisin pakkosyötetyn salaliitto-määritelmän sellaisenaan faktana, olet kovastikin 'kartalla' nykyajassa, suorastaan 'valveutunut'.

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta marksismi ja kulttuuri ovat aina kulkeneet käsi kädessä, ja kulttuurimarksismia (neutraalina terminä) on harjoitettu ympäri maailmaa vaihtelevalla menestyksellä jo yli sata vuotta. Sitä on eri aikoina ehkä kutsuttu hiukan eri nimillä kulloisenkin muodin mukaan, mutta dogmat ja agendat ovat pitkälle samoja.
Tämänkertainen muoti-ilmiö alkoi orastaa jo vuosituhannen vaihteen ensimmäisen vuosikymmenen lopulla, ja se alkoi yleistyä valtavirrassa pikkuhiljaa n. 2010 eteenpäin, ja kiihtymisvaihe alkoi viimeisen 5-7 vuoden aikana. Suomeen maailman muoti-ilmiöt tulevat tietty pienellä viiveellä, eli täällä on alettu 'heräämään' kunnolla vasta viime vuosien aikana. Edellinen aalto alkoi maailmalla 60-luvulla ja Suomeen se ennätti 70-luvulla.
PS.
Toinen helppo tapa bongata trendikäs 'wouksteri' esim. somekanavilla on tarkistaa henkilön käyttäjänimi. Jos sieltä löytyy nimen perästä suluissa englanninkieliset pronominit, esim. she/her, kyseessä on takuuvarmasti 'valveutunut' yksilö. Etenkin Suomessa, missä ei edes ole erikseen naaras- ja urospronomineja, mutta ne pitää kumminkin merkata englanniksi.

Yhtäkaikki tuon Matin kohtaaman vaahtoajien alalajin edustajat kärsivät näinä aikoina tyypillisesti esim. manteltumakkeen turvotuksesta, mikä saa usein aikaan kuvatunkaltaista ajoittain aggressiivista oikeassa olemista ja mm. fakta-allergiaa.
Tuossa mantelitumakkeen turpoamisessa on kyse enemmän em. massahysteriasta kuin kulttuurimarksismista, mutta nykyisin ne esiintyvät usein myös yhdessä. Jolloin tuloksena on nk. SJW (social justice warrior), eli eräänlainen sosiaalisoturi. Sellaisten kanssa ei todellakaan kannata tuhlata aikaansa, ainakaan jos ei itse kärsi samanlaisista oireista.
Mutta se termeistä ja nykyhetken ilmiöistä.