Kirjoittaja Aihe: Puhtaat purjeet, kaikillako?  (Luettu 9571 kertaa)

motomatti

Puhtaat purjeet, kaikillako?
« : Lokakuu 22, 2021, 23:39:16 ip »
Motoristina olen törmännyt henkilöihin jotka, yhä enenemässä määrin, siis em.henkilöihin törmäämisen määrässä, sosiaalisesti aktiivisena henkilönä, olen kohdannut mielestäni ikävää paheksuntaa jollei jopa ärtymystä siitä että ajan moottoripyörällä.
Olen torjunut mielipiteitään, niiden osalta jotka kiihkoltaan, ylipäätään, viitsivät kuunnella artikulointiani asiasta, sillä että liikun kaksipyöräisellä sekä pakollisia matkoja ja niitä matkoja joita muilla menetelmillä ei helposti tai kohtuullisella ajankäytöllä ei voi tehdä.
Vänkääjien yleisperusteena on että käytän liikkumiseeni polttoainetta joka edistää ilmastonmuutosta. Toki, oman motoristihistoriani, reippaan 40 vuoden ajalta joudun sen myöntämään. Mutta oliko vaihtoehtoja tai tietoa paremmasta? Nyt on, vaikka ajan hyvin pienikulutuksellisella dieselpakettiutolla voin siihen tankata myös kierrätyspolttoainetta mutta tarjonta on huonoa. Toistaiseksi harvoin tankannut eikä se ole tehnyt omaantuntooni kummoista vaikutusta koska ajokilometriä vuodessa syntyy noin 8000 keskimäärin viimeisen 12 vuoden ajalta josta olen kirjaa pitänyt. Itse asiassa en tarvitsisi koko koslaa jos ei olisi huolena itäsuomalaista perintömökkiä jota pyrin pitämään kunnossa. Ei siitä rahakaan saa kun seon hevon nevadassa jo myydä haluaisi. Vaan siellä hermo lepää. Lienee siinäkin oma arvonsa.
Moottoripyörissäni oli kaksi jotka käyvivät etanollilla ja vieläkin yksi bifuel jolla, kun vain sattuu sopivasti kyseisenlainen tankkauspaikka kohdalle, tankkaan etanolia.

Tarkennetaan vielä: vaikka kerron em. asiat ei se kiihkoilijoita pidätä vouhkaamasta vaikka miten asuvat kaupungin keskustan liepeillä josta asiasta olen heitä tarkannut. Helppo on huudella. Baarissa eräältä kysyin että kuinka noin hyvin olut maistuu vaikka isätä on pellollaan ajellut dieseltraktorillaan satoja kilometrejä että on saanut vehnän itämään ja keinolannoitteita kylvänyt. Tuli muutama desi tänä iltana päin näköä ohraista. Mikä hitto näitä vaivaa? Ei ole logiikkaa. Hyvään suuntaan ollaan menossa mutta, näköjään, liian hitaasti.

Pekka

Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2021, 05:10:23 ap »
Ei kait tuossa ole muuta kuin se vanha että, baaritiskillä on ennekin ja perinteisesti saanut "nenän kipeäksi" jos mielipiteitään kihkeästi puolustaa.
Tai sivaltaa sanan säilällä kovin nokkelasti. Ajat ja puheenaiheet vain vaihtelevat, nyt se voi olla se ilmastohuoli.
Ja viimkesän helteillä alkoivat bensankulutuslukemat kolmosella, yleensä kuitenkin neljän ja viiden litran välille jää tuo amerikkaainen 1200cc vekotin.
Polttoaineen hinta on vähentänyt ainakin minun ajoja, siinä mielessä jää huoltamoyrittäjiltä , tapahtumien järjestäjoltä, ravinto- ja matkailualalta yms.
rahat saamatta.
Sohc van Helmi.

egon

« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2021, 08:06:48 ap »
 Juu, aina pässille syy päkättämiseen löytyy. Itte en koskaan jää sitä kuuntelemaan.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2021, 08:23:18 ap »
Kymmenisen vuotta sitten, eräs nainen ihmetteli miksi minulla on mp. Se kun on niin vaarallinen ( "tappovehje" ) ja kallis ( vakuutukset ).
Hän kertoi harrastavansa golfia. Se on kuulemma upea ja hyvä harrastus. Oli tosin joutunut ostamaan jonkin golfosakkeen päästäkseen pelaamaan. Sen lisäksi maksoi 60€ joka pelikerralta... Joutui tietenkin ajamaan autollaan jonkin pitäjän peräosan kentälle.
Totesin sillä hinnalla saavani kolme tankillista bensaa ja ajavani sillä ~900km. Ja kysyessäni ruumiiden määrää vastasi "onhan niitä kymmeniä vuodessa".

Muita edullisia ja halpoja harrastuksia ovat mm. laskettelu, kesämökki, purjeveneily jne..

Semmosta se on suhteellisuuden taju... Ja tietämyksen määrä...

Breeze

« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2021, 08:52:47 ap »
Ei miun kuplassa ole tuommoisia ongelmia ollut.
Korkeintaan joku on kysynyt, että mihin tarvitsee seitsemää moottoripyörää.

Itse moottoripyöräilystä en ole joutunut sanan säilällä huitomaan, mutta moottoripyöräilun sisällä on joskus joutunut olemaan eri mieltä muiden kanssa.
Tämäkin vielä! ! !

GinTurismo

« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2021, 10:39:00 ap »
Monesti nuo kärkkäimmin kritisoivat tyypit ovat niitä, jotka itsekin haluaisivat moottoripyörän, mutta jostain syystä eivät sellaista hanki (vaimo, raha, uskallus jne...). Eli kyse on pohjimmiltaan vain kateudesta. Ilmasto on taas uusi tekosyy tuntea pyhää vihaa.
Silloin voi vain muistaa, että maailmassa sääliä saa kyllä ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita.
Vielä yksi GT, kiitos.

Junkers

« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2021, 12:09:12 ip »
Yksi syy keskustelun kärjistymiseen, olipa kyseessä mikä tahansa aihe, on tämä nykyinen nettimaailma. Kun haet tietynlaisia sivuja ja luet niitä niin varsin vikkelään alkavat algoritmit tarjoilla sinulle lisää muita samanhenkisiä sivuja. Näin voit sitten mukavasti vahvistaa sinulla jo ennestään olevan vahvaa mielikuvaa asiasta ilman että muunlaiset näkökannat pääsevät häiritsemään maailmankuvaasi. Kupla on valmis. Moottoripyöräilyä on toki helppo syyllistää ilmastonmuutoksesta kun se on useimmille vain harrastus eikä välttämätön liikkumismuoto. Toki on muitakin ilmastoa kuormittavia harrastuksia. Itsesuojeluvaistoni on kuitenkin tähän saakka estänyt avaamasta hevosharrastajien kanssa keskustelua siitä, kumpi kuormittaa ilmastoa enemmän, minun noin 3000 km:n vuotuinen ajomääräni vaiko ratsuhevosen ylläpito ja sen kuljettaminen rouhealla katumaasturilla hevostrailerilla ympäri maata erilaisissa tapahtumissa.   

@

• Death to Stock
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2021, 17:00:37 ip »
Yhteiskunnassa vallitsee totalitäärisen äärisuunnan woke-kulttuuri, joka vaatii  valveutuneisuutta ja tietoisuutta yhteiskunnallisista epäkohdista. Tähän kulttuuriin aivopestyt sekopäiset liberaarit luonnollisesti paheksuvat kaikkea sitä mitä valkoinen heteromies tekee. Moottoripyöräily on vain yksi asia monien muiden joukossa.

Itse edustan lähes kaikessa tekemisessäni ja ajattelussani vähemmistöä enkä missään asiassa suurta enemmistöä, joten olen tottunut ihmisten paheksuntaan. En kyllä toisaalta ymmärrä, miksi toisten ihmisten mielipiteistä pitäisi edes välittää. Aina voi kuitata ilkeästi naapurin typerän aivopierun. En ole vielä joutunut tilanteeseen, jossa olisin jäänyt alakynteen verbaalisesti. Sosiaalisessa mediassa erimielisyys eräästä nimeltä mainitsemattomasta viruksesta ja passista johtaa sitävastoin lähes poikeuksetta sensuuriin, ei väittelyyn.

Itse kuulun ikäpolveen, joka oli hankkimassa moottoripyöräilijöiden huonoa mainetta jo -70-luvulla. Poliisien ärsyttäminen oli tahallista ja kaahaaminen arkipäivää. Tuolloin moottoripyöräilijöitä paheksuttiin laajasti eikä vain pienen sekopäisen joukon toimesta kuten nykyisin. Moottoripyöräilyhän on jo kauan ollut sosiaalisesti hyväksyttyä eikä mikään kapinan väline.

EJ

« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2021, 23:18:34 ip »
Motoristina olen törmännyt henkilöihin jotka, yhä enenemässä määrin, siis em.henkilöihin törmäämisen määrässä, sosiaalisesti aktiivisena henkilönä, olen kohdannut mielestäni ikävää paheksuntaa jollei jopa ärtymystä siitä että ajan moottoripyörällä.
Olen torjunut mielipiteitään, niiden osalta jotka kiihkoltaan, ylipäätään, viitsivät kuunnella artikulointiani asiasta, sillä että liikun kaksipyöräisellä sekä pakollisia matkoja ja niitä matkoja joita muilla menetelmillä ei helposti tai kohtuullisella ajankäytöllä ei voi tehdä.
Vänkääjien yleisperusteena on että käytän liikkumiseeni polttoainetta joka edistää ilmastonmuutosta.

Ei nyt millään pahalla, Mr. Matti, mutta kun sekä ikää että kilsoja on jo riittävästi aikuisen miehen mittapuun täyttymiseen, mitä hemmetin väliä jollain woukin leuanlouskuttajan mielipiteellä on? Kuten tuossa joku jo totesi, ei noiden uskonsoturien kanssa kannata jäädä vänkäämään. Sanotaan että mielipiteet ovat kuin prs-reikiä. Jokaisella sellainen on, ja jotkut niistä ovat vähän äänekkäämpiä ja pahanhajuisempia kuin toiset. Parempi siis jättää hajurako.  ::)

Lainaus
Mikä hitto näitä vaivaa? Ei ole logiikkaa.

Eräänlainen massahysteria (mass formation) yhdistettynä kulttuurimarksismin yhteen alalajiin eli 'woukismiin' (woke). Logiikka ei kuulu kummankaan oletusasetuksiin. Paremminkin päinvastoin, jos yrität vastata heidän esittämiinsä mielipiteisiin faktoilla ja logiikalla, seurauksena on yleensä jonkun sortin aggressiivinen reaktio ja oman mielipiteesi "cancellointi" eli vaatimus sen kieltämisestä lailla.

Kyseessä on ihan maailmanlaajuinen ilmiö. Mikä pahinta, motoristien kannalta tilanne voi vaan pahentua, kun tämä pöpöaika hiipuu kevääseen mennessä ja nykyinen koronahysteria vaihdetaan lennosta ilmastonmuutosmassahysteriaan. Siitä on jo enemmän käytännönkin haittaa, kun esim. bensalitra tulee maksamaan meillä jo yli 2 euroa. Riippumatta siitä ollaanko vielä ensi kesänäkin koronapassien tmv. armoilla vai ei.

Mutta sepäs onkin jo hiukan toinen tarina (ja hysterian alalaji) se.

Henko

« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2021, 11:21:01 ap »
Eräänlainen massahysteria (mass formation) yhdistettynä kulttuurimarksismin yhteen alalajiin eli 'woukismiin' (woke).
Itse taas olen ymmärtänyt että kulttuurimarxismi on vain jonkinlainen haukkumasana tai salaliittoteoria. Voi olla että en ole nykyajassa oikein kartalla, mutta käsittääkseni marxismiin ei edes kuulu kulttuuri lainkaan.

motomatti

« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2021, 21:54:12 ip »
Lainaus
mutta käsittääkseni marxismiin ei edes kuulu kulttuuri lainkaan.
Tuosta marxismista en tiedä kuin perusperiaatteet mutta yksi, väitetysti, tehokkaammista profeetoista M:n jälkeen ovat olleet ViLeeni ja kansahallinnallisesti tehokkaampi M-L-seuraajansa Teräsmies. Keksivät sittemmin kansalaisille rientoja naapurissa. Tapasivat, muuten, ensi kerran, täällä hyvässä Tampereen kaupungissa silloisella aivan uudella Työväentalolla juuri ennen -liiton perutamista. Niin ainakin täällä kerrotaan että Vileeni vielä yöpyikin. Tuli junalla Tampereelle Ruotsista. Matkamies maan.

Mutta se on historiaa mutta silloisessa valtakunnassaan oli selvä rätinki. Ei paljoa mussutettu. Perustellut mielipiteet ovat aina olleet hankalia juttuja vallanpitäjille. Mutta kulttuurikin siellä keksittiin uudestaan kansalaisia viihdyttämään: eräänlainen tarkasti rajattu realismi jota täällä meilläkin on julistettu. Vanhempienikin oli aikanaan pakkoraossa tilattava n-liittolehti koska heidän puoluekantansa, Heinäpeltopuolue, sitä edellytti. Sieltä lapsuudessani tietoa omaksuin kun kukaan ei muuta opettanut paitsi yksi opettaja kansakoulussa jonka päätyövälineenä olivat virret ja urkuharmooni. Koulun johtajaopettaja taasen oli kotoisin menetetystä maakunnasta idässä ja oppinsa siellä ammentanut. Oli siinä ristiriitaa pojalle joka osasi ja viitsi jo alakouluaikana lukea muutakin kuin Nakke-lehtiä. Aku-Ankka ei meillä käynyt. Tässä siitä sivistyksestä sitten nautitaan tai kärsitään katsantokannasta riippuen.

Tästä kölvistä tuli sitten, no, omasta mielestä, avarakatseinen henkilö joka ryhtyi aikanaan kouluneuvostoon, siitä, opintoja tarpeekseen jyystäneenä, työmailla luottohommiin ja samoihin aikoihin motoristien asioita hoitamaan kansallisestä tasolta, muunmuassa erään italianpyöräkerhon hallitukseenkin ja siitä ylemmälle ylikansalliselle tasolle kunnes aina Brysseliin saakka. Kaikenlaista on tullut hierottua enkä sano etteikö joskus olisi vähän ojan puolella oltu, näkökannasta riippuen, mutta rehellisesti kuitenkin. Sittemmin kuulin että sana rehellinen ei ei ei politiikkaan kuulu joten lopetin ja nyt eläkkeellä mukavasti. Kohta käännän kylkeä ja pieraisen kunhan tuon punaviinilasillisen tuosta särvin.

EJ

« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2021, 22:46:54 ip »
Itse taas olen ymmärtänyt että kulttuurimarxismi on vain jonkinlainen haukkumasana tai salaliittoteoria.

Olet ihan itse ymmärtänyt, vai olet vaan yrittänyt tarkistaa termin määrittelyn Wikipediasta?
Paino sanalla yrittänyt, koska Wikipedian kautta homma ei enää edes onnistu. Se uudelleenohjaa kaikki kyseiseen termiin viittaavat hakuyritykset väkisin "salaliittoteoriaan", vaikka kuinka yrittäisit hakea aiempaa neutraalia termiä ja sen määritelmää.

Mikä itse asiassa on oiva esimerkki em. 'woukismista' eli erään sortin ideologisesta 'valveutuneisuudesta', jonka kouriin myös Wikipedia on näköjään joutunut. Kuten näemme, koko termiä ei voi sieltä enää edes hakea, vaan haut uudelleenohjautuvat automaattisesti "oikeaan" ajatteluun.

Näyttää siltä, että Wikistä tullut käytännössä hyödytön tai vähintäänkin harhaanjohtava tiedonahkulähde, ainakin jos kyse on mistään politiikkaan viittaavasta, saati vähääkään kiistanalaisesta. Kyseessä on suht uusi ilmiö, koska varmaan vielä muutama vuosi sitten Wikistäkin todennäköisesti löytyi suora hakulinkki ja neutraalimpaa dataa kyseisestä termistä, sekä mahdolliset viittaukset ja linkit vaihtoehtoisiin näkemyksiin. Aiemmin jopa Wikipediassa annettiin vielä "lupa" lukijoiden omalle ajattelulle ja johtopäätöksille esitetyn suht neutraalin tiedon perusteella. Toisin kuin nykyään. (M.O.T.)

Esimerkki neutraalimmasta määritelmästä voisi olla esim. jotain tämäntapaista, https://mises.org/wire/what-cultural-marxism, tai ainakin siiihen suuntaan. Kyseinen linkki on vaan satunnainen esimerkki, en tunne lähdettä sen tarkemmin.

Lainaus
Voi olla että en ole nykyajassa oikein kartalla, mutta käsittääkseni marxismiin ei edes kuulu kulttuuri lainkaan.

Päinvastoin, jos esim. otat tuon Wikipedian nykyisin pakkosyötetyn salaliitto-määritelmän sellaisenaan faktana, olet kovastikin 'kartalla' nykyajassa, suorastaan 'valveutunut'.  ;D

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta marksismi ja kulttuuri ovat aina kulkeneet käsi kädessä, ja kulttuurimarksismia (neutraalina terminä) on harjoitettu ympäri maailmaa vaihtelevalla menestyksellä jo yli sata vuotta. Sitä on eri aikoina ehkä kutsuttu hiukan eri nimillä kulloisenkin muodin mukaan, mutta dogmat ja agendat ovat pitkälle samoja.

Tämänkertainen muoti-ilmiö alkoi orastaa jo vuosituhannen vaihteen ensimmäisen vuosikymmenen lopulla, ja se alkoi yleistyä valtavirrassa pikkuhiljaa n. 2010 eteenpäin, ja kiihtymisvaihe alkoi viimeisen 5-7 vuoden aikana. Suomeen maailman muoti-ilmiöt tulevat tietty pienellä viiveellä, eli täällä on alettu 'heräämään' kunnolla vasta viime vuosien aikana. Edellinen aalto alkoi maailmalla 60-luvulla ja Suomeen se ennätti 70-luvulla.

PS.
Toinen helppo tapa bongata trendikäs 'wouksteri' esim. somekanavilla on tarkistaa henkilön käyttäjänimi. Jos sieltä löytyy nimen perästä suluissa englanninkieliset pronominit, esim. she/her,  kyseessä on takuuvarmasti 'valveutunut' yksilö. Etenkin Suomessa, missä ei edes ole erikseen naaras- ja urospronomineja, mutta ne pitää kumminkin merkata englanniksi.  ::) ;D

Yhtäkaikki tuon Matin kohtaaman vaahtoajien alalajin edustajat kärsivät näinä aikoina tyypillisesti esim. manteltumakkeen turvotuksesta, mikä saa usein aikaan kuvatunkaltaista ajoittain aggressiivista oikeassa olemista ja mm. fakta-allergiaa.

Tuossa mantelitumakkeen turpoamisessa on kyse enemmän em. massahysteriasta kuin kulttuurimarksismista, mutta nykyisin ne esiintyvät usein myös yhdessä. Jolloin tuloksena on nk. SJW (social justice warrior), eli eräänlainen sosiaalisoturi. Sellaisten kanssa ei todellakaan kannata tuhlata aikaansa, ainakaan jos ei itse kärsi samanlaisista oireista.

Mutta se termeistä ja nykyhetken ilmiöistä.

motomatti

« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2021, 23:23:27 ip »
EJ mukavasti toi asian nykypäivään. Itse vain yritin vältellä monisanaisesti ja ehkä huumorillakin mahdollista Foorumin valvojan pannaa liittyen foorumin tarkoituksen liittymättömän epäolennaiseen asian puuttumiseeni.
Niin, yhteiskunnassamme ja yleisesti erityisesti on tarjolla tietoa ja "tietoa" monista hyvista asioista, mutta valveutumalla pitkällä aikavälillä kuten elämällä kauan, eri yhteiskuntaluokkien joukossa ja seuraamalla sekä poliittisesti, taloudelliselta kannalta että sosiaalisesti mitä on menossa niin jo ihan tutkittujen ja "kiveen hakattujen" totuuksien julkituomisesta voi tulla kiistaa hyvinkin jyrkästi. "Uskonoppineiden" kanssa en edes ryhdy vaikka jotain tietäisinkin maailman uskonnoista.  Olen yleensä valmis väittelemään, omien ja vajavaisten tietojeni pohjalta, vaikka tuopillisen, tai kahden, ääressä monista asioista. Asiantuntemukseni on pitkälti teknistä mutta myös sosiaalisella puolella olen oppinut jotain ihan elämällä. Tuo tekninen asia on koko ajan ollut monien hampaissa. Kuten logiikkakin. Jälkimmäisessä en ole mestari mutta mutta jossain asiassa käryä tulee nenään jo muutamasta lauseesta. Onneksi minun juttuni voidaan tuomita vanhan horiskon löpinäksi sillä nuori on asiassaan aina oikeassa. Monesti on ollut turha yrittää edes perustella. Aikaanaan, opiskellessa ja politiikassakin piti asia perustella mutta nyt ei näköjään tarvitse. Toisaalta, nykyään, on asenne että jokaisen mielipiteellä on loukkaamaton arvonsa. Se on ok. Mutta siihen ei näköjään saa kajota esim. esittämällä "vaihtoehtoisen" näkemyksen. Suunta on luolamie eikun luolahenkilökauteen.

Henko

« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2021, 07:41:38 ap »
Itse taas olen ymmärtänyt että kulttuurimarxismi on vain jonkinlainen haukkumasana tai salaliittoteoria.

Olet ihan itse ymmärtänyt, vai olet vaan yrittänyt tarkistaa termin määrittelyn Wikipediasta?
Paino sanalla yrittänyt, koska Wikipedian kautta homma ei enää edes onnistu. Se uudelleenohjaa kaikki kyseiseen termiin viittaavat hakuyritykset väkisin "salaliittoteoriaan", vaikka kuinka yrittäisit hakea aiempaa neutraalia termiä ja sen määritelmää.

Mikä itse asiassa on oiva esimerkki em. 'woukismista' eli erään sortin ideologisesta 'valveutuneisuudesta', jonka kouriin myös Wikipedia on näköjään joutunut. Kuten näemme, koko termiä ei voi sieltä enää edes hakea, vaan haut uudelleenohjautuvat automaattisesti "oikeaan" ajatteluun.

Näyttää siltä, että Wikistä tullut käytännössä hyödytön tai vähintäänkin harhaanjohtava

Myönnetään, katsoin huvikseni mitä wikipedia aiheesta sanoo. Mutta yhteydet missä tuota termiä viljellään ovat vähän, no yksipuolisia. Sitten taas minkälainen tuo Wikipedian muutos on esimerkkinä on mielestäni vähän huono. Jos sieltä häviäisi todisteet että maa on litteä, niin todistaisiko se maan litteäksi?
Ehkä tuo termi pitäisi vielä tarkastaa hikipediasta, se on muutenkin hauskempi sivusto.
Edit: alunperin olin ymmärtänyt että tuolla termi on vähän kuin että eletään kuin marxilaiset, kuitenkaan olematta sitä. Vertaa esim. tapakristitty. Mutta se hämärtyy jos sitä käytetään väärin. Siinä mielessä se ei missään nimessä ole salaliittoteoria.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2021, 08:43:57 ap kirjoittanut Henko »

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2021, 15:06:05 ip »
Merkillisintä noissa huhujen ja valheiden maailmassa on, että Pihtiputaan S-marketin p-paikalla on aina enemmän ja paljon parempia asiantuntijoita, kuin esim. valtionhallinnossa tai THL:ssa.
Oletusarvona on, ettei toiset tiedä mitään, eivätkä tee mitään. Erityisesti tämä korostuu kun puhutaan erilaisissa parlamenteissa kotikunnan liigajoukkueen kokoonpanosta tai valmennuksesta.

Puheet on kuin jaappanialaisten kuttaperkkamotoristien varmat mielipiteet Moto Guzzeista.