Kirjoittaja Aihe: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??  (Luettu 4591 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Nettimoto on tuttu,
Blocket myöskin,
motopalsta ei oo enää
tori ja findit,
Mistä kautta ootte hankkinut käytetyn italialainen kotimaasta tai ulkomaista myyjistä ?
Ja onnistui kaikki hyvin ...

Viime kerta oli tämmönen kauppa: Vaihtoin pois 200-kuutioinen joka meni takaisin talolle
missä se vietti aikaa 50-luvulla( ent omistajan pojanpoikaa omistaa sen nyt) Sieltä talolta tuli
sit 600-kuutioinen mun mp-kaverille ja tämä kaverin 750-kuutioinen muutti minulle ja on nyt aika huippukunnossa"
meidän tallissa museorekisteröitynä vm 1985. Kustannukset 1000 euro. :)


 

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2021, 22:51:50 ip »
Nettimotosta olen löytänyt kaikki 3 tämän varttuneen iän motoristiuran pyöräni (Condor A 350, Moto Guzzi Nevada 750 ja Moto Guzzi Breva 1100). Molemmat Guzzit olen ostanut talvisaikaaan, joten koeajoakaan ei päässyt suorittamaan, tulille toki laitettiin nekin. Kaikki kaupat onnistuneita, ei löytynyt "matoja" pyöristä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2021, 01:15:16 ap »
Täälltä Gruppon kautta löytynee pyöriä joiden historia ja kunto on pitkälti myyjän kuormana eli pääosin voi luottaa. Hinta-asioista voi olla harkitsemisen varaa...
Ilmeisesti olet tehnyt kauppaa muuallakin. Siinä on riskejä olemassa. Omat ostokseni, kuitenkin, useimmiten saanut muualtakin ihan ookoo laitteita kun olen niitä hankkinut. No, yli neljänkymmenen vuoden aikana on ollut pari hutiakin mutta sellaista elämä on. Niistäkin, laittamisen perästä, on ajopyöriä tullut että varsinaisia hirmutappioita en ole kärsinyt.

Jos haluaa hankkia 60-, 70- ja alkupään 80-luvun pyöriä niin ovat suurella todennäköisyydellä ajettu varsin pitkälle. Ei välttämättä ajokelvottomiksi mutta kunnostustarpeita varmasti ilmenee.

80-luvulla alkoivat voitelyöljyt ja polttoaineiden laatu olemaan niin hyvää että erityisesti silloin markkinoille tulleet digitaalisella moottorinohjauksella olevat laitteet ovat pääosin, ajokilometreistä huolimatta, joltisessakin kunnossa verrattuna edeltäjiinsä.

Mutta vanha on vanhaa ja neitsyyttä hakeva ostaa uuden pyörän vaikka siinä saattaa olla suunnittelu- tai muuta vaivaa. Siinä suhteessa olen henkilökohtaisesti kytännyt uutuuden tullessa muutaman vuoden että onko hyvä peli. Viimeksi näin kävi California 1400:n suhteen. Siihen sitten omat viritykset niin kivasti on eläkeukon taipaleet taittuneet.

Sen verran voin sanoa että ajossa olevan pyörän ostaminen on, pääosin, parempi juttu kuin latolöytö tai muutoin seisomaan jäänyt laite. Ne tarvitsevat usein tekohengitystä.

Tämä on hankala aihe. Myyjät kehuvat, ilmaiseksi ei saa hyvää ja ajokuntoisessakin voi olla vakava, piilevä, vika.
Kaupoille kannattaa ottaa mukaan asiantuntija jos itsellä on epävarmuutta.

lounliraider

  • Viestejä: 65
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2021, 10:19:08 ap »
Kaikki tallissa olevat Guzzit ja muut Italian vehkeet on hankittu Nettimoton tai Torin kautta, monet ovat olleet myynnissä molemmissa. Itse asiassa yhtä vaille kaikki ovat olleet seisomaan unohdettuja pelejä, tyypillisesti 10 -25 vuotta seisseitä, yksi Kaliforniassa ja toinen Kalannissa ja loput missä lie.
Historiat pääosin hämärän peitossa, mutta jokainen on tien päälle saatu ja saatettu ja siellä pysynyt, vaihtelevin kuluin ja ponnistuksin. Kätkäisen sanoin, hyvin niillä on kylille päästy, ja useimmiten vielä takaisinkin. Päivääkään tai pyörääkään näistä en vaihtaisi pois, yhden kerettiläisen vehkeen kun vielä saan vaihtumaan italialaiseen niin hyvä sitten.
Omalla kohdalla on aina ollut niin, että kun on jotakin tiettyä halunnut, niin se on ostettu kun kohdalle on sattunut ja hinta/laatu-suhde on ollut oikea. Vikoja ja rikkoutumisia en ole osannut pelätä, ne jotenkin kuuluvat asiaan kun vanhojen ruoskien kanssa pelaa ja sitten vaan korjataan kun rikki menee. Omat vuotuiset ajomäärät ovat kyllä pieniä, joten tämän tyyppinen harrastaminen sopii itselle hyvin, ja kalusto on mieleistä.


Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2021, 10:24:08 ap »
Italiasta niitä aikoinaan muutama haettiin. Siitä on kyllä aikaa. Ihan noin mielenkiinnosta kysyn, että minkälainen peli olisi haussa?
Noita kun aina välillä joku kaveri tarjoaa myyntiin, niin voi vihjaista mahdolliselle ostajaehdokkaalle.

Itsellä näyttää vähän siltä, että ainakin yksi projekti jää minulta kasaamatta. Voisihan siitä vielä melko helposti kasata alkuperäisen Centauron. Kilometrejä tekniikalla ajettu joku 11 tuhatta. Vastaavasti Moto morini excalibur näyttää valmistumisen suhteen hyvältä. Alkaakin sopivasta olla jo mr-ikäinen.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2021, 17:37:47 ip »
Tuo oli väh. vaikeampi kysymys , kun ei oikein tiedä vielä.
On eniten näita sporttour-pyöriä ja kiin. vieläkin. No varmasti: Vahva, kevyempi, moottori näkyvissä, hevosvoimia ja vähän ajettu hyvässä kunnossa
ja korkeampi tanko matkaajo-käyttöön 20 -30 v vanha ja alle 82 cm istuinkork.
Kuinkas mahtaa tää isompi Monster kestää. Entäs TnT- saako osia , en ole omist. 3-cyl, kestääkö kone. Uudempi Guzzi ? 8)

Veteraaniautolehdessä oli aika paljon käytettyjä mpyöriä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2021, 18:41:07 ip »
Monsteri kestää, kunhan pitää hihnanvaihdosta huolen.
Benellillä oli surua jännitteensäätimen ja moottorin lämmön ongelmista. Tornado sitä ennen taisi olla kytkin- ja vesipumppuvaivainen. Ja molemmissa on nokkaketjullakin suositeltu vaihtoväli.. 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2021, 19:45:11 ip »
Maailma on täynnä moottoripyöriä, joissa ei ole jakohihnoja, niille kiristimiä ja desmo-venttiilien ohjausta.
Miksi hommata itselleen liikaa duunia moottorin viilauksen ja höyläyksen kanssa.

Miula oli kaksi sellaista ja toisesta luovuin, kun ei vaan jaksa.
Tämäkin vielä! ! !

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2021, 08:52:49 ap »
Jos lievä persoonattomuus pyörässä ei haittaa, niin Aprilia Falco kävis tuohon määritelmään. Niitä ei kyllä vähän ajettuna löydä, mutta Aprilian koneet tuntuu olevan vahvoja.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2021, 18:34:39 ip »
Kiitoll. kun saa vinkkejä ja tietoja tänne.
Ajattelin tällä aiheella lähinnä  Kotisivun LINKIt moottoripyöriä kotimaasta,
ulkomailta, kun on mainittu ainoastaan Nettimoton osoite + B W (ja ulkomaisia),että olisi hyvä lisätä
listalle  ostopaikkoja;
jos tänne  tulis enemmän guzzistien hankintaosoitteita.

 Kiva tietysti jos saa tietoja kun sentään on aikaa kun viimeksi hankin kunnon ajopyörä.
 Terv JL Guzzr

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2021, 21:17:41 ip »
Talouteen on tullut yksi pyörä TLM:n putiikista. Muutamalle tutulle myös. https://www.tlm.nl/en/
Periaatteessa purkupyöriä varustettuna EU:n romutustodistuksella. Hinnat satasista muutamaan tonniin.
Kaksi vaihtoehtoa: laittaa romutustodistuksen lipaston laatikkoon ja käy muiden papereiden kuten rekisteröintitodistuksen kanssa katsastusasemalla ja pyytää identiteetin tarkistamista. Pyörän ei tarvitse olla ajokunnossa. Taas kaksi vaihtoehtoa: katsastaja ottaa yhteyttä EU-viranomaiseen ja homma tökkää siihen, jos ei ota yhteyttä niin lähteissä saa suomalaisen rekisteröintitodistuksen. Sitten sen kanssa tulliin tullaamaan pyörä. Vuosimallista riippuu paljonko on tullin osuus. Muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Prosessiin meni yksi iltapäivä. Asiassa on pari riskitekijää.

Toinen vaihtoehto: hankkii em. liikkeestä tai jostain muualta ei-vielä-romutuskuntoisen pyörän (Eli EU-paperit kunnossa.) ja homma menee edellämainittua polkua ja kilven saa kohtapuoliin ruuvata takalokariin.

Kolmaskin vaihtoehto on: jos sattuu olemaan hallussa paperillinen runko, sellaista voi kysyä vaikka minulta, voi purkupyörän osat laittaa siihen ja ajaa vaikka taivaanrannan taa.

Viimeinen selitys: Hollannissa näyttää olevan niin että siellä romutetaan varaosiksi varsin hyväkuntoisia kolaroimattomiakin pyöriä. Niissä on monesti kohtuukuntoinen tekniikka. Ja jos ei ole niin remontoimalla hiljokseen saa aikaan luotettavasti toimivan laitteen.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2021, 06:25:30 ap »
Aika huonosti näkyy oleva alle 5 tonnin moottoripyöriä nyt siellä Hollannissa. Tai täytyy ehkä kysyä erikseen näitä vanhoja halpoja sieltä .
Uudempia on sit enemmän mutta verokin sit nousee.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #12 : Lokakuu 27, 2021, 20:49:06 ip »
Minulla seisoi tuo -03 Aluminium 3 vuotta tallisissa ja kerran koitin myydä sitä niin kyselyjä tuli aika tarkalleen 3kpl, ja nyt kun yamaha lähti Puolaan niin
otin sen työn alle josko siitä talven aikana jotain erikoista keksis. Elikkä ainaskaan täällä Ruotsissa Guzzeista ei ostajat tappele. ;D

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2021, 21:48:19 ip »
Kuinkas mahtaa tää isompi Monster kestää.

Riippuu vähän 'isomman monsterin' mallista ja iästä, niissä (1000cc+) kun on ollut useampaakin eri konetta, jokaisessa vähän omat vinkeensä. Mutta kyllähän ne 'oikein' käytettynä ja hyvällä, asioihin perehtyvällä ylläpidolla kestää siinä kuin useimmat muutkin. Onhan noita toisinaan myynnissä 100tkm lähentelevillä tai ylittävilläkin kilsoilla, joten ainakin joku on 'kestänyt' ihan kohtalaisesti.

Moni essonbaari- tai internetmeemi on saanut alkunsa käyttäjän tietämättömyydestä, mitä esim. tällä grupossa esiintyy varsin harvoin. Tai ainakin siihen löytyy täällä yleensä hyvät ropit, ainakin Guzzien osalta, jos vaan avaa suunsa ja kysyy. Mutta yhtäkaikki nämä em. meemit ovat usein joko liioiteltuja tai ainakin vahvasti väritettyjä, etenkin italopyörien kohdalla.

Tottahan niiden italomopojen suunnittelufilosofia ja jo pelkät valmistusmäärätkin ovat pienillä italialaispajoilla ihan eri asia kuin japsien ja nyttemmin kiinalaisten teollisuusjättien.
Joten jos "kestävyys" on se ensimmäinen ja ylivoimaisesti tärkein kriteeri mopottimen hankinnalle, ehkä (ainakin jos essonbaarin parlamenttia on uskominen) kannattaa hommata joku massateollinen, väritön, hajuton ja mauton 'demaripyörä' Aasian suunnalta.  ::) :P
Varsinkin kun otetaan huomioon myös se että kaikenmerkkiset laitteet voivat kosahtaa tai kestää pitempään kuin kuski. Jos tarpeeksi paljon ajaa niin kyllähän sitä roplattavaa tulee ennen pitkää. Toisaalta jos niillä vehkeillä ei ajeta vuosikausiin, sekin on usein haitaksi ja yksi kestävyyttä heikentävä tekijä, merkistä riippumatta.

Enivei, pitkän ja mahdollisesti tarpeettoman paasauksen pointti oli vaan se, että minusta tuo "kestääkö XYZ" on tässä asiassa vähän turha kysymys. Ostitpa minkä mopon tahansa, etenkin käytetyn, varaudu siihen että se ei kestä. Loppu on itsestäsi (ja asenteestasi) kiinni. Jos hankintahinku ei siitä huolimatta laannu riittävästi, olet valmis ostamaan (italo)pyörän.  ;D

Lainaus
Entäs TnT- saako osia

Saa.
Pyörämallin ja koneen valmistus on loppunut mutta osia saa edelleen suht kivasti, vähän samoin kuin moniin Guzzi-malleihinkin. Joitakin osia tehdään jopa uustuotantona pikkupajoissa. Hovihankkijan nimi saattaa vaan vaihdella, esim. Stein-Dinsen tai TLM:n sijaan osia hommataan Maniacmotorsilta tmv.

Lainaus
en ole omist. 3-cyl, kestääkö kone.

Kestää, vrt. edellinen Monster -vastaus. Itsellä on ollut moinen vuodesta 2008. Tosin sen verran lisäyksenä siihen että TnT sen koommin kuin isompi Mörkökään ei ole parhaimmillaan sport-touring -käytössä. Toki niitä semmoiseenkin voi käyttää, ainakin jos matkatavarat mahtuvat pieneen tilaan, mutta ensisijaisesti ne ovat lystinpitolaitteita. Molempien hyvät ja huonot puolet ovat samantyyppisiä.

Jos taas etsit pesarolaista sport-tougingpyörää, ehkä Tre-K voisi olla lähimpänä, ja on muuten vallan verraton menopeli etenkin mutkaisempien teiden kautta suoritettuun sporttisempaan tourinkiin. Amazonas -malli puolestaan sopii myös päällystämättömille teille, vähän samaan tapaan kuin vaikka Teneret, Tigerit, Guzzi 85TT:t ymv.

Lainaus
Uudempi Guzzi ?

Mikä ettei, tosin ensin pitäis varmaan määritellä mikä on se 'uudemman Guzzin' ikä- ja mallihaarukka. Lienee vähän suhteellinen käsite.  ;)

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Mistä ostaa käytetyn moottoripyörän, ehkä italialainen ??
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2021, 22:45:51 ip »
Monsteri kestää, kunhan pitää hihnanvaihdosta huolen.

Riippuu vähän siitäkin minkäikäisestä ja mallisesta koneesta on kyse. Tiettyjen ikäluokkien koneissa saattoi ajoittain esiintyä tyyppivikoja, kuten esim. ilmajäähyisen (750-900cc) tuplanollavuosikymmenen alun perusmörön öljyvuoto pytyn alta, jos sitä ei ole aikoinaan korjattu joko takuuseen tai jälkikäteen asiansa osaavassa huollossa. Mutta kuten edellä tuli todettua, voi olla että minkäänlaisia vaivoja ei esiinny. Tuo remminvaihto lienee sinänsä rukatien huolista pienimpiä, paitsi ehkä remelien hinta.

Lainaus
Benellillä oli surua jännitteensäätimen ja moottorin lämmön ongelmista.

Kertoiko essonbaarin tietotoimisto yhtään tarkemmin mistä mallista ja ikäluokasta mahtoi olla kyse?

Ensimmäisen tuotnantosatsin ekoissa TnT-malleissa oli erilaiset jäähdyttimet kuin myöhemmissä. Itse olen sekä leekannut mutkateillä että körötellyt helteellä stop&go-liikenteessä useammallakin eri TnT:llä, eikä varsinaisia lämpöongelmia ole esiintynyt. Jännitteensäädin -meemiin en ota kantaa, koska epäilen sen taustalla olevan hiukan toisen sähköpuolen asian. Vrt. edellisen kommentin mörköosion paasaus.
Niin tai näin, kokonaisuutena en pitäisi noita sen hankalampina ostoksina kuin vaikka monia kutsejakaan. Tai vaikka jotain kawanakkeja. Tosin hauskuuskerroin onkin sitten omaa luokkaansa.

Lainaus
Tornado sitä ennen taisi olla kytkin- ja vesipumppuvaivainen. Ja molemmissa on nokkaketjullakin suositeltu vaihtoväli..

Missäpä nokkaketjullisessa koneessa ei olisi? Ei tuon koneen nokkaketju ole oikea ongelma. Paitsi ehkä siellä essonbaarissa.
Tuota Tornadon kytkinmeemiäkään en allekirjoita. Itsellä on siitä lähinnä päinvastaista kokemusta. Jos kyseessä ei ole (melko harvinainen) kuivakytkinversio, oikeanlaisen öljyn käyttö vaikuttaa paljon kytkintuntumaan, samoin kuin pariin muuhunkin asiaan. Siinä(kin) mielessä vertaus Ducatiin ei ole kaukaa haettu.

Vesipumpun osalta homma on vähän kaksijakoinen. Se voisi tietty olla paremminkin toteutettu, mutta toimii ihan kohtuudella, eikä nekään nyt ole alvariinsa kosahdelleet. Paitsi ehkä jos esim. se pumpun akselin stefa kovettuu ja hapristuu pitkään jatkuneen käyttämättömyyden seurauksena.
Tosin siihenkin löytyy suht kustannustehokas ratkaisu, eräänlainen jalostuskitti, jos moisen menopelin haluaa hommata pysyvästi ajokkikokoelmaansa. Allekirjoittaneelta voi kysyä aiheesta lisätietoja vaikka privaviestillä.