Niissä moottoreissa joissa en ole taloudellisista tai ajallisista syistä ryhtynyt etsimään huippunostimia tai -nokkia olen koneeseen laittanut öljyn jatkeeksi RVS:n. Muutaman vuoden olen aineen kanssa peuhannut ja paras tulos on tullut 1,5 litraisen Renaultin diesel turbomoottorin suhteen. Sillä on ajettu eniten. Päästöt laskivat, joka on sekundaarinen tekijä, mutta kierrosherkkyys on hyvä ja käyntiääni varsin vaimea alkuperäiseen verrattuna. Kuullostaa ja tuntuu enemmän bensakoneelta. Polttoainetta kone ei ole kuluttanut ihmeemmin koskaan. Nyt ajettu reilut 120.000 km.
Aikanaan uudehkossa Guzzin 1400-koneessa ei ole muuta havaintoa RVS:n kyvyistä kuin polttoaineen kulumisen vähentyminen vaikka sekin on suhteellista sillä muilla menetelmillä, samaan aikaan, olen korottanut moottorin käyntilämpötilaa huonontamalla jäähdytystä. Peruskunnostettuun California 1000-koneeseen sen sijaan on, ajan ja RVS:n kanssa, tullut miellyttävän hiljainen käyntiääni ja kulkua on keskikierrosalueella varsin hyvin. Se on ohjannut minua tihentämään perävälitystä. Ripeämpää kulkua ja ja pienempää kulutusta on ollut tavoitteena joka onkin tavoitettu jo välttävästi. Hintansa puolesta aineen käyttö ei ihmeemmin pörssiä syö ja jos tulee tulosta niin kaikki on plussaa vaikka saisi vain kauniin käyntiäänen.
Vaihteistossa RVS on edukseen: sillä hammaspyörien ryntöpinnat, erityisesti suorahampaisissa kuusipykäläisissä vaihteistoissa, ovat hiljenneet eli vedätysulina on vähentynyt. Vaikutusta on varmaan ollut myös vinohampaisissa, joita viisivaihteiset yleensä ovat, mutta vaikutus on hitaampi. Pikkulohkoisten vaihteistoissa ja perävälityksissä vaikutus olisi merkittävämpi mutta nykyisin en niitä enää omista.
Aine on alkuperältään Neuvostoliittolaista ja sillä on samasta suunnasta saapunut kilpailija-aine toisella merkillä. Molemmilla tuotteilla on puoltajansa. RVS ja X-1R ovat tuotemerkkejä. Minulle on esitetty että eri merkillä on purkeissaan samaa kamaa.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/1355/919979/RVS-tuotteethttps://www.x1r.fi/