Kirjoittaja Aihe: Venttiilinnostimista  (Luettu 3905 kertaa)

Jarvien

Venttiilinnostimista
« : Syyskuu 16, 2021, 11:26:21 ap »
Kysymys venttiilinnostimista. Yhdellä firmalla olisi tarjolla olisi kahta eri mittaa: plus 0,02 mm ja plus 0,08 mm. Italialaisia. Mitä noilla eri mitoilla vaikutusta? Lisäksi löysin Stucchin nostimia, myös made in Italy, ION NITRURIZATION-käsiteltyjä.  Eka setti jonka tilasin Steinilta oli ihan susi joten nyt etsiskelen uusia ja tuollaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla. Onko kokemuksia näistä Stuccheista?

https://officinestucchi.it/en/tappet/5691-prop-barbell-auction.html

motomatti

Vs: Venttiilinnostimista
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2021, 11:45:10 ap »
Aikanaan kun moottoreita korjailin ja virittelin tuli tavaksi nitrauttaa osia keston ja liukkauden maksimoimiseksi.
Mutta ei kuitenkaan molempia osapuolia: jos nokka-akselin nitrautti niin tavalliset nostimen kaveriksi. Toiminee myös toisinpäin.

Nitrautin joskus pärekopallisen Benelli Sei 750 - 900 nokka-akseleita. Onneksi niitä oli useita ja joudun nitraamossa allekirjoittamaan paperin jossa yritys irtisanoutuu korvausvastuustaan mikäli akselit murtuvat. Toinen vaihtoehto olisi ollut sellainen että ensin olisi tehty särötarkistus ja siinä olisi kohde hylätty eli se ei olisi päätynyt nitraukseen. Se taas olisi maksanut erikseen. Viidestä nokka-akselista yksi hajosi nitrauksessa ja sekin lievästi.

Itse laittaisin nitratut nostimet: pinta on liukas koska öljykalvo pysyy siinä paremmin kuin tavallisessa nostimessa. Toki nokatkin pitää olla kunnossa eli kosketuspintaa täytyy olla nokkien koko leveydeltä.

Samppa

« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2021, 12:57:23 ip »
Mitat lienee ylikokoja.
Oliko Steinin osa se "quality made in germany"-versio? Mikä niissä on vikana? Tietää ettei sitten hanki itsekään...
Originaalit on yli 150€/kpl joka kirpaisee köyhää kummasti :D

Jarvien

« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2021, 13:47:24 ip »
Moi. Oli just noita Steinin omia, SD-Tec. Oli aikamoista laatuvaihtelua. Yksi erilainen,  vaikutti nitraamattomalta. Hionta / sorvaus todella karkeata. Reunoissa lovia ja mekaanikon mukaan kaarevuudet erilaisia. Palautin, palaavat asiaan. Noi Stucchit vaikuttaa hyviltä. Hintakaan ei ihan kauhea, 44 €. Onkohan nuo toisen Italialais-merkin +0,02/0,08 mitat noita kaarevuus mittoja vai paksuuden tai pituuden ylikokoja? Olisi halvat, 30 € kpl. Liitteenä kuvia SD:n nostimista
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2021, 11:00:58 ap kirjoittanut Jarvien »

Jarvien

« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2021, 10:45:48 ap »
Nuo toiset nostimet olivatkin alkuperäiset Moto Guzzin+0,02 mm:set. Tilasin firmasta nimeltä Dealricambi, sijaitsee Leffessä. Laitoin meiliä lauantaina ja nostimet kotiovella tiistaina aamupäivällä!! Joutuu vaan ilmeisesti nostinten sylintereitä vähän hiomaan jotta mahtuvat. No kone koneistamossa muutenkin. Kaipa tuo kannattaa?

Jarvien

« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2021, 18:13:49 ip »
Lähettivät vielä Steiniltä korvauksena uudet nostimet. Tällä kertaa tuli priimaa. Oli siististi hiottu ja kaarevuudet kohdillaan. Voi nuo SD-tecin nostimetkin  olla näemmä hyviä, jos vaan sattuu sellaiset saamaan :)

motomatti

« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2021, 23:28:12 ip »
Niissä moottoreissa joissa en ole taloudellisista tai ajallisista syistä ryhtynyt etsimään huippunostimia tai -nokkia olen koneeseen laittanut öljyn jatkeeksi RVS:n. Muutaman vuoden olen aineen kanssa peuhannut ja paras tulos on tullut 1,5 litraisen Renaultin diesel turbomoottorin suhteen. Sillä on ajettu eniten. Päästöt laskivat, joka on sekundaarinen tekijä, mutta kierrosherkkyys on hyvä ja käyntiääni varsin vaimea alkuperäiseen verrattuna. Kuullostaa ja tuntuu enemmän bensakoneelta. Polttoainetta kone ei ole kuluttanut ihmeemmin koskaan. Nyt ajettu reilut 120.000 km.

Aikanaan uudehkossa Guzzin 1400-koneessa ei ole muuta havaintoa RVS:n kyvyistä kuin polttoaineen kulumisen vähentyminen vaikka sekin on suhteellista sillä muilla menetelmillä, samaan aikaan, olen korottanut moottorin käyntilämpötilaa huonontamalla jäähdytystä. Peruskunnostettuun California 1000-koneeseen sen sijaan on, ajan ja RVS:n kanssa, tullut miellyttävän hiljainen käyntiääni ja kulkua on keskikierrosalueella varsin hyvin. Se on ohjannut minua tihentämään perävälitystä. Ripeämpää kulkua ja ja pienempää kulutusta on ollut tavoitteena joka onkin tavoitettu jo välttävästi. Hintansa puolesta aineen käyttö ei ihmeemmin pörssiä syö ja jos tulee tulosta niin kaikki on plussaa vaikka saisi vain kauniin käyntiäänen.

Vaihteistossa RVS on edukseen: sillä hammaspyörien ryntöpinnat, erityisesti suorahampaisissa kuusipykäläisissä vaihteistoissa, ovat hiljenneet eli vedätysulina on vähentynyt. Vaikutusta on varmaan ollut myös vinohampaisissa, joita viisivaihteiset yleensä ovat, mutta vaikutus on hitaampi. Pikkulohkoisten vaihteistoissa ja perävälityksissä vaikutus olisi merkittävämpi mutta nykyisin en niitä enää omista.

Aine on alkuperältään Neuvostoliittolaista ja sillä on samasta suunnasta saapunut kilpailija-aine toisella merkillä. Molemmilla tuotteilla on puoltajansa. RVS ja X-1R ovat tuotemerkkejä. Minulle on esitetty että eri merkillä on purkeissaan samaa kamaa.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/1355/919979/RVS-tuotteet
https://www.x1r.fi/

Breeze

« Vastaus #7 : Syyskuu 30, 2021, 23:49:33 ip »
Jännä juttu, että RVS:llä on jokaiseen kohteeseen oma tuote, mutta  X-1R kertoo, että siitä kympin pytystä kelpaa kaadella joka paikkaan...
Se vielä, että RVS maksaa tuhansia euroja litra ja X-1R satasen verran litra.

Kumpi parempi, no, mutulla se ei selviä...

Mie taijan tuota X-1R kokeilla johonkin vehkeeseen.
Toivottavasti se ei riko mitään ;D

Motonetti näyttää myyvän molempia,
Toista saa hyllystä 24 ja toista hyllystä 37
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2021, 23:54:02 ip »
Lienee hinta/määrä-hyötysuhde se jolla kauppaa tehdään. Lisäksi on uskottavuus ja kokemuspohja.

ALi

« Vastaus #9 : Lokakuu 01, 2021, 10:32:19 ap »
Minä olen käyttänyt RVS: tilalla Resurs tuotteita Guzzissa, autossa ja venedieselissä sekä vetolaitteessa.
Alkuperä on kaikissa sama eli venäjältä öljynporauksessa maan savikerroksista kehitetty tribokeraami, joka vähentää kitkaa.
Olen tilannut edullisesti Liettuasta ( https://resurs.lt/ ) kun saa ilman postikuluja yli 30,- tilaukset ja tulee perille parissa viikossa.
Tuota ainetta myy myös Kaasutinexpertti ( linkki), jonka siviulla tuotetiedot suomeksi.
Guzzi Nevadassa vaihdelaatikon äänet vaimenivat huomattavasti ja moottorikin käy tasaisemmin.
Tärkeimpänä pidän kuitenkin ainetta vakuutuksena osien kiinnileikkautumista tai kulumisvauriota vastaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)